TEHETSÉG
E nélkül nem is került volna az F1 közelébe. Nem véletlen, hogy őt választotta ki a Red Bull és a BMW az utánpótlásprogramjába. Az elmúlt években meggyőződhettünk róla, hogy egy körön át annyira egyedülálló virtuozitással képes vezetni, mint a legnagyobb edzésmenők, beleértve Ayrton Sennát is, versenytávon pedig a saját feladatait végrehajtva is átlátja a futam alakulását. Előbbire legutóbb a szingapúri időmérős körében láthattunk példát, utóbbira a rossz rajt után kivárásra játszva megnyert Japán Nagydíjon. A legádázabb riválisai is elismerik, hogy nemcsak a jelenlegi mezőny, hanem z F1 történetének egyik legtehetségesebb pilótája.
NEMZETISÉG
Az Indiai Nagydíj utáni sajtótájékoztatón azt mondta, először Michael Schumacher posztereivel díszítette a falát kisgyerekként, mielőtt kamaszkorához érve le nem cserélte a képeket fürdőruhás vagy a nélküli nők plakátjaira. Nem tudhatjuk, de ha Vettelt kisgyerekként nem éri az a hatás, ami elvarázsolta a generációját, és ontotta a tehetségeket Adrian Sutiltól Nico Hülkenbergig (Nico Rosberget a családi szálai miatt szándékosan nem soroljuk ide), talán most az élet más területén van hasznára munkáltatójának. A lehető legjobbkor született és nőtt fel Németországban, ahol éppen a hullám tetején volt az együléses autósport tehetségkutatása.
GONDOSKODÁS
Ennek a tehetségkutató hullámnak is köszönhette, hogy tehetségét hamar felismerték, és hogy miután nyolcévesen versenyszerűen is gokartozni kezdett, 11 évesen már a Red Bull tehetségkutató programjában találta magát. Helmut Marko, a projekt vezetője hamar meglátta a Vettelben rejlő lehetőséget, s kivételes bánásmódban részesítette, amiről az alacsonyabb kategóriákban mellette versenyző csapattársak ugyanúgy tudnának mesélni, mint Mark Webber az utóbbi évekről. Vettel 2007 óta rendszeresen szerepel az idény végi Bajnokok Tornája gálaeseményen, amelyen hat éve verhetetlen idolja, Schumacher oldalán – Schumi Vettel F1-be kerülése után saját utódjaként kezelte honfitársát, akinek eleinte jólesett a gondoskodás.
ADRIAN NEWEY AUTÓI
Vettel 2007-ben egy BMW-s beugrás után lett a Toro Rosso pilótája, és 2008-ban, amikor Red Bull Technologies néven közös kasztnit gyártott az energiaital-gyártó a két istállójának, ő aratta Adrian Newey tervezőzseni első Milton Keynes-i győzelmét. Vettel 2009-ben átkerült az első csapathoz, miközben az átfogó szabálymódosításokra, amelyek által szinte nulláról kellett kezdeni a tervezést, Newey reagált a legjobb autóval.
Az egyetlen „hibája” az volt, hogy szabálytalannak gondolta a dupla diffúzort, amelyet a Brawn az idény elején tökéletesített, és lépéselőnyből kezdte a szezont. Ám a Red Bull kifejlesztette a sajátját, és a szezon második felében már Vettel volt a legjobb a mezőnyben. A következő négy idényből kettőben egyeduralkodó volt a német, Newey autóit pedig többször is gyanúsnak találták, de olyan szabálytalanságot sohasem találtak, amelyért büntetés járt volna. A szabályokat többször finomították a Red Bull fölényének csökkentése érdekében, eltűntek a dupla és a befújt diffúzorok, de valahogy mindig az RB-k rendelkeztek a legnagyobb leszorító erővel és a legstabilabb menettartással.
Newey érdemeit annyira nem lehet elvitatni, hogy Fernando Alonso tavaly ilyentájt megjegyezte, nem is Vettel a legnagyobb riválisa, hanem Newey.
A PIRELLI-GUMIK
Mark Webber az Indiai Nagydíj előtt beszélt Vettel négy világbajnoki címének okairól, és az ausztrál a Pirelli-gumikat emelte ki. Vettel 2009-ben és 2010-ben is a mezőny talán leggyorsabbja volt, de az akkor használt Bridgestone-gumikon nem jött ki az a fölénye, amelyet a Pirelli érkezése után mutatott. 2011-ben mindenkit elsöpört, az olasz gyártónál pedig arról áradoztak, Vettel volt az egyetlen, aki eleget tett meghívásuknak a főhadiszállásra, egyedül ő kérte ki a Pirelli-mérnökök véleményét a versenyhétvégéken. Tavaly az idény végén a Red Bullnak kedvezett a gumiválasztás a futamokon, így a szezon legfontosabb szakaszában jöttek Vettel győzelmei.
Az idén kissé megromlott a viszony a pilóta és a Pirelli között, ami abból a szempontból érthető a Red Bull részéről, hogy rossz minőségű gumikkal próbálták meg láncra kötni a mezőny legjobb autóját. A Brit GP-n történt defektek kapóra jöttek Vettelnek, a biztonságra hivatkozva visszatértek a 2012-es szerkezethez, és a német vissza sem nézett.
IDEÁLIS CSAPAT
A jó autó sok esetben nem volt elég Vettelnek, több futamot is a kiváló csapatmunkának köszönhetően nyert meg, a boxkiállások során és a stratégia terén is talán a Red Bull nyújtja a legkiegyensúlyozottabb jó teljesítményt. Christian Horner csapatfőnök, aki még mindig nincs 40 éves, élvezi Dietrich Mateschitz tulajdonos bizalmát, és bár meg kell vívnia a maga csatáit a szókimondó Helmut Markóval, tökéletesen kordában tartja a két versenyzőt. Nagy kihívások persze akadnak, a 2010-es Török és az idei Malajziai Nagydíj után rendet kellett tenni a fejekben, s bár tavasszal megkérdőjelezték, hogy valóban ő a főnök, az idény végén megint csak ő nevethetett.
A Red Bull nem szűkölködik anyagiakban, a fejélesztési csatákat évek óta megnyeri, de diadalmenete fenntartásának érdekében arra is hajlandó, hogy megfúrja a költségkorlátozási törekvéseket, hiszen azok révén gyengülne. Megteheti, hiszen Horner különösen jó viszonyt ápol Bernie Ecclestone-nal, az F1 urával.
ÖNBIZALOM
Négy világbajnoki címe után is vita tárgya marad, hogy összességében ki a legjobb pilóta a mezőnyben. Sokan meg vannak győződve arról, hogy Fernando Alonso és Lewis Hamilton azonos autóval legyőzné Vettelt, de szűkül ez a tábor. Vettel ugyanis bármilyen versenyhelyzetbe kerül, tökéletesen jön ki belőle, és ebből már nemcsak az ellendrukkereinek, hanem a semleges nézőknek is kezd elegük lenni.
Az időmérőn rendszerint őt kellene legyőzni a pole pozíció megszerzéséhez, az élről indulva faképnél hagyja a mezőnyt és uralja a futamot, de akkor sem esik kétségbe, ha előznie kell. Tavaly Abu-Dzabiban vagy a mostani Indiai Nagydíjon is láthattuk, hogy nem ragad be mások mögé, ha gyorsan kell előzni, hogy ne vesztegesse idejét, megteszi. És nem csak a DRS-zónában. Erre az a pilóta képes, akit szétvet az önbizalom, aki tökéletesen megbízik az autójában, és aki tudja magáról, hogy legyőzhetetlen. És ezt lassan a riválisaival is elhiteti.
ERŐS SZEMÉLYISÉG
Amikor 2007 késő tavaszán a Renault-világsorozat hungaroringi állomásán több újságíró kollégával közösen interjút készítettünk csapata kamionjában az F1-es debütálásáról még csak álmodó Vettellel, nagyon intelligens, jó humorú, közvetlen srácot ismertünk meg. Vannak személyek, akikkel először találkozva és beszédbe elegyedve úgy érzi az ember, órákig el tudna beszélgetni velük bármiről. Vettel ilyen. Úgy elrepült a húsz perc, hogy kettőnek sem tűnt.
Érett versenyzőként érkezett az F1-be, határozott kiállása tejfelesszájú külseje ellenére egyértelmű volt, s akik vele dolgoznak, azt mondják, az évek során semmit sem változott, csak éppen jobb pilóta lett. Persze a sikerek érdekében megtette a kevésbé szimpatikus lépéseket is, de a Webberrel történt 2010-es isztambuli ütközése vagy az idei malajziai előzése azért közel sincs azokhoz a húzásokhoz, amelyek például Michael Schumacher pályafutására árnyékot vetettek.
Emberi tulajdonságai is szembetűnőek. A maga elé tett mutatóujj, a rádióba kiáltott „Yes!” a győzelmek vagy a pole pozíciók megszerzése után sokak számára idegesítő szokás, amelyek talán feleslegesen tartoznak már az imázsához, mégis – talán babonából – ragaszkodik hozzájuk. Az Indiai GP utáni pörgése és kerítésmászása viszont biztosan nem bosszantott senkit, még azokat sem, akik megbüntették érte.
SZERENCSE
Szerencse nélkül még Vettelnek sem megy. Persze nem arról van szól, hogy mázlival szerezte meg mind a négy világbajnoki elsőségét, de kettőnél kellett Fortuna segítsége. 2010-ben Mark Webber dél-koreai kiesése vagy Fernando Alonso és a Ferrari abu-dzabi stratégiai döntése is kellett a végső elsőséghez, míg tavaly a brazíliai idényzárón Newey sem hitt a szemének, amikor látta, hogy a rajt után Bruno Sennával történt előzésben megsérült autója végig bírta a leintésig.
Ám ennél nagyobb szerencsével is nyertek már világbajnoki címeket a Formula–1 történetében…
Szerencsének is nevezhetjük, hogy az autó az esetek többségében Webber alatt ment tönkre, de az kétségtelen, hogy Vettel nemcsak ennyivel volt jobb csapattársánál, hanem a tehetségre, motivációra és személyiségre vonatkozó pontokban is.
MOTIVÁCIÓ