Nehéz elképzelni, hogy ne Red Bull-Renault nyerje meg vasárnap az Indiai Nagydíjat, a Buddh-versenypályán ugyanis egyesül Mark Webberről tudjuk elképzelni, hogy veszélyt jelentsen Sebastian Vettelre. A Red Bull egyértelműen a leggyorsabb egy körön, s hosszú távon is páratlan a tempója.
Az egyeduralkodónak tűnő sötétkék-lila autókhoz Romain Grosjean és a Mercedes párosa került legközelebb a köridőjével. Nico Rosberg és Lewis Hamilton a lágy gumikon könnyű autóval valamivel hosszabb etapot ment, mint a riválisok, de kétséges, hogy kiélezett rövid menettel meg tudta volna szorongatni a Red Bullt. A szombati időmérőn, amely magyar idő szerint 10.30-kor kezdődik, kiderül.
Az időjárás pénteken egész nap fülledt volt, a levegő 26 és 30, az aszfalt 35 és 40 fok között ingadozott, a délelőtti szmog délutánra valamelyest ritkult, a célegyenes elejétől már el lehetett látni annak végéig.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.722 | átlag: 215.230 km/ó | 35 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.011 | 0.289 mp h. | 38 |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.220 | 0.498 | 36 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:26.399 | 0.677 | 36 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.430 | 0.708 | 39 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.582 | 0.860 | 40 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.601 | 0.879 | 41 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:26.632 | 0.910 | 32 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:26.857 | 1.135 | 40 |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:26.972 | 1.250 | 39 |
11. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.304 | 1.582 | 17 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:27.375 | 1.653 | 36 |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:27.429 | 1.707 | 31 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:27.491 | 1.769 | 40 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:27.608 | 1.886 | 38 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:27.720 | 1.998 | 23 |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:27.949 | 2.227 | 34 |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.431 | 2.709 | 30 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:28.692 | 2.970 | 39 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:28.799 | 3.077 | 32 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:29.366 | 3.644 | 37 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:30.164 | 4.442 | 27 |
PERCRŐL PERCRE
Véget ért az edzés, amelyen az elsőhöz hasonlóan a Red Bull két autója volt a leggyorsabb Grosjean és az egyik Mercedes előtt.
Grosjean a lágy gumikon közel volt ahhoz a tempóhoz, amit Vettel a közepesen keményeken mutatott.
Rosberg a kopott közepesen kemény gumikon gyorsabb volt Webbernél, de hat tizeddel elmaradt Vetteltől. Hamiltonnal közölték, Rosberg eredményei elmaradtak a várakozástól.Túlságosan rapszodikus a Mercedes, csak akkor tud jó köridőt elérni, ha előtte lassít, hogy kímélje a gumikat.
A finn elfékezte magát, de a kopott abroncsokon is 1:33 körüli köröket ment.
11.49: Räikkönen utasítást kapott: addig hajtsa a lágy gumikat, amíg biztonságosnak érzi a száguldást. A Lotus ismerni akarja a határokat.
Ahogy koptak a gumik, úgy vált Vettel gyorsabbá Webbernél a hosszú menetben.
11.44: újra tiszta lett a pálya.
A pályabírók lassan tüntették el Maldonado Williamsét a box bejáratától. A csapatot az FIA figyelmeztette a japán eset után, de a módosított szerkezetet elfogadta. Bizto, ami biztos, Bottas már nem ment vissza a pályára.
Érdekes, hogy a közepesen kemény gumis hosszú menet során Webber gyorsabb Vettelnél.
11.37: Maldonado jobb első kereke szikrázott, miután lejött a rögzítő csavar, a venezuelai leállította a kocsiját. Japánban ugyanő elhagyta a kerekét a szabadedzésen.
11.35: Newey a Webber autójáról lekerült lágy gumikat vizsgálgatta a Red Bull garázsában, miközben Rosberg azt jelentette, hogy a szemcsésedéses fázis után stabillá váltak az első kerekei.
Hamilton gyors körei után már mindenki a versenyre gyakorolt megtankolt autóval. Vettel, Webber, Grosjean, Hamilton, Alonso, Rosberg, Massa, Räikkönen, Pérez, Button volt az első tíz sorrendje.
A dél-koreai és japán szabadedzésen is kicsúszó Räikkönen itt is szenvedett a Lotusszal, többször lesodródott az útról.
Hülkenberg erős szemcsésedést jelentett a bal elsőjén. A Pirelli a Twitteren megerősítette, a két kiállás a cél a futamon, ami az első jelek szerint rövid lágy gumis első etapot és két hosszabb közepesen kemény gumis szakaszt jelent majd vasárnap.
11.23: mért körével Grosjean és Alonso közé, a 4. helyre jött be.
11.20: Miközben többen is elkezdték hosszú menetüket a lágy gumikon, Hamilton még a sprintre sem jött ki rajtuk. Azaz éppen elhagyta a depót.
Alonso feljött Grosjean és Rosberg közé a 4. helyre.
11.15: Grosjean a második gyors körével 5 tizedre megközelítette Vettelt.
Rosberg hatkörös menetet futott a lágy gumikon, a leghosszabbat a mezőnyből, a negyedik helyen állt Grosjean mögött. Alonso és Hamilton adós volt még a lágy gumis gyors körével.
11.11: Grosjean is megkapta a lágy gumikat, 7 tizeddel elmaradt velük Vetteltől. A két Red Bull maradt az élen.
11.08: Massa váltott, feljött az 5. helyre, megelőzve Pérezt, aki szintén a lággyal jött be Grosjean elé.
A Mercedesek és a Ferrarik a keményebb gumikon köröztek.Rosberg a 3., Hamilton a 7. helyre jött fel rajtuk.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Vettel még mindig megállíthatatlan Indiában (is) |
SZOMBAT |
7.30–8.30: 3. szabadedzés |
10.30–11.30: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
10.30: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli az első két Indiai Nagydíjra a kemény és a lágy gumikat szállította, az extra sima felületű aszfalton nem volt gondjuk a pilótáknak az abroncsok kopásával. Az idén a lágy mellett a közepesen keményet használják a pilóták, talán több kerékcsere lesz, mint a korábbi években. |
IDŐJÁRÁS. Kiegyensúlyozott, napos idő lesz az Indiai Nagydíj hétvégéjén, 30 fok és szikrázó napsütés várható mindhárom napon. |
VETTEL VB-ESÉLYEI. Vettel világbajnok lesz Indiában, ha… …Alonso nem végez az első két hely valamelyikén. ...Alonso második lesz, Vettel pedig nyolcadik vagy jobb. ...Alonso nyer, Vettel pedig ötödik vagy jobb. |
11.03: Webber feljött a 2. helyre, Raikkönen is megelőzte Grosjeant. A finn három tizeddel volt gyorsabb csapattárásnál, igaz, a két gumi között nagyobb különbségnek kell lennie a Lotusnál.
Vettel a második gyors körében az első két szektorban lila,m azaz abszolút legjobb részidőt száguldott, majd a kör végén bement a boxba, így nem tudtuk meg, mennyi maradt a vb-éllovasban.
11.01: Hülkenberg két tizedet javított a lágy gumikon, s Webber is a pályán volt.
Grosjean közben a közepesen kemény gumikon elsőként bejött 1:27 alá, és a második helyre jött fel.
10.59: Vettel viszont 1:25.722-re faragta legjobbját, 1.3 másodpercet javított a keményebb gumihoz képest.
10.57: Räikkönen az első szektorban futott rekord részidő után a második szektorban nagyot hibázott, levágott egy kanyart, két másodpercet veszített, lassított, így nem tudott javítani.
Elsőként Räikkönen döntött úgy, hogy kipróbálja a lágy gumikat. Vettel is a gyorsabb abroncsokon hagyta el a depót.
10.55: kis szünet után többen is visszajöttek a pályára, de többségében még mindig a közepesen kemény gumikat használták.
Jó hír Di Restáról és a Marussiáról. A Force India skót pilótája jobban van, ezért vesz részt az edzésen az után, hogy az elsőt rosszullét miatt ki kellett hagynia. A Marussia pedig a csapatok közül utolsóként aláírta a Concorde-szerződést, miután megegyezett Bernie Ecclestone-nal a pénzügyi feltételekről. Így biztossá vált, hogy nem olvad bele másik istállóba, s 2014-ben is marad a 11 csapat.
Az első menetek után Rosberg, Webber, Vettel, Pérez, Grosjean, Massa, Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg, Button, Alonso, Maldonado, Bottas, Vergne, Sutil, Di Resta, Gutiérrez, Van der Garde, Pic, Bianchi, Chilton volt a sorrend.
10.48: Rosberg nem adta meg magát, 1:27.010-et ment, azaz egy ezreddel megelőzte Webbert.
10.46: az ausztrál 1:27.011-gyel válaszolt, s a lista tetejére állt.
10.45: Pérez feljött a 2. helyre a McLarennel, amely agresszív beállításokat kapott. Egy körön gyors, de nagyon nem kíméli a bal első kereket. Rosberg is megelőzte Webbert.
Vettel 1:27.059-re javított, a második helyre feljött Webber, megint a két Red Bull állt az élen,. akárcsak délelőtt.
10.42: Grosjean újabb gyors körével két ezredre megközelítette Vettelt. Räikkönen csütörtökön ismét elismerte, hogy egy körön a gumik megváltoztatása óta nem elég gyors, nem bízik annyira az autójába, mint korábban, mert kevésbé tapadnak az első kerekek. Érdekes, hogy közben Grosjeannak ugyanez a változás jót tett, ennyit számít, kinek milyen a vezetési stílusa.
Ricciardo feljött Grosjean mögé, a két Ferrari Hamilton mögött, a 6. és a 7. helyen állt Alonso, Massa sorrendben.
10.40: Vettel 1:37.360-nal állt az első helyre.
10.38: megérkeztek az utóbbi hetekben remeklők is, előbb Hamilton, majd Grosjean állt az élre, a francia 1:27.531-gyel vezetett. Räikkönen megpördült a 3-as kanyarban, majd továbbment.
A Lotus pilótája mögött Pérez, Ricciardo, Buutton, Bottas, Hülkenberg, Di Resta sorrend alakult ki.
10.35: Räikkönen 1:28.419-cel kezdett, ő volt a leggyorsabb a korai kihajtók között. Máris jobb volt az ideje, mint délelőtt.
Räikkönen is a pályán volt. Az első edzésen a finn az időeredmények tekintetében a 17. lett, a boxutcában viszont ő volt a leggyorsabb. Ám ezért nem elismerés járt, hanem a sebességhatár átlépéséért kirótt 400 eurós bírság.
10.30: Chilton és Bottas azonnal a pályára hajtott. Többen követték őket.
Érdekes lesz látni, melyik csapat nyer többet a lágy gumikon egy körön, és melyik autó koptatja gyorsabban a sárga betűs gumikat.
10.28: a második edzésen szokás szerint a két gumikeverék összevetése lesz a csapatok fő célja. Az előző két évben a kemény keverékkel kellett a lágyat összehasonlítani, az idén a közepesen kemény és a lágy áll a csapatok rendelkezésére. Előbbi elméletileg lágyabb, mint a tavalyi lágy gumi, úgyhogy lehet gondjuk a csapatoknak a különösen sima útfelületen.
DRS-ZÓNA
Indiában két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a négyes kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken mindegyik körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.