A szokásos rutin: Hamilton nyitott az élen

Vágólapra másolva!
2013.10.11. 02:51
Lewis Hamilton sorozatban a negyedik nagydíjhétvégét kezdte úgy, hogy az élen zárta az első szabadedzést: Monza, Szingapúr és Dél-Korea után Szuzukában is az övé lett a legjobb kör az első másfél órában, de a Mercedes fölénye ezúttal sokkal nagyobbnak tűnik a Red Bull-lal szemben, mint a többi versenyen. Ám a többin Sebastian Vettel fordítani tudott, és a versenyek után már ő örült – nagy kérdés, hogy ezúttal bírja-e a Mercedes. Az edzés nem az újoncoké volt, a kettes számú Degner-kanyarban Jules Bianchi és Giedo van der Garde is kicsúszott. Pastor Maldonado Williamséről pedig levált az egyik kerék.

Lewis Hamilton ismét a leggyorsabbként kezdte a nagydíjhétvégét – meddig marad a leggyorsabb a Mercedes? (Fotó: Reuters)
Lewis Hamilton ismét a leggyorsabbként kezdte a nagydíjhétvégét – meddig marad a leggyorsabb a Mercedes? (Fotó: Reuters)
Lewis Hamilton ismét a leggyorsabbként kezdte a nagydíjhétvégét – meddig marad a leggyorsabb a Mercedes? (Fotó: Reuters)

Lewis Hamilton zsinórban a negyedik nagydíjhétvégét nyitotta az első helyen, de Szuzukában talán más lesz a folytatás, mint a korábbi futamokon. A Mercedes ugyanis bizakodva érkezett a Japán Nagydíjra, és az első tréningen Hamiltont csapattársa, Nico Rosberg követte, a harmadik helyen záró Sebastian Vettel több mint hat tizeddel elmaradt az angoltól.

A Red Bull németje általában legkésőbb szombatonként átveszi a hatalmat, és amikor a pontokat osztják, vasárnap már ő a leggyorsabb, de a Mercedesnél legalább a második szabadedzésig bizakodhatnak abban, hogy ezúttal nem így lesz.

Az edzés végére szép sorminta alakult ki, a két Mercedest és a két Red Bullt a két-két Ferrari és Lotus követte, s a két McLaren is sorban állt, mielőtt Daniel Ricciardo közéjük nem furakodott a hajrában.

Az edzésen két kicsúszás is történt, a szuzukai nyolcas aluljáróját megelőző kanyarban (9. számú ív), a két Degner jobbos közül a másodikban Jules Bianchi és Giedo van der Garde is a kavicságyba csúszott. A becsapós kerékvetővel ellátott kanyar a korábbi években is sokakon kifogott, nemcsak újonc pilótákon.

A legbizarrabb eset Pastor Maldonadóé volt, a venezuelai Williamse megcsúszott a meglazult bal hátsó kereke miatt, és a kerék le is vált a pörgés közben a 14-es kanyarban.

JAPÁN NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:34.157 átlag: 222.024 km/ó 19 kör
2. Nico Rosberg német Mercedes 1:34.487 0.330 mp h. 19
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:34.768 0.611 24
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:34.787 0.630 20
5. Felipe Massa brazil Ferrari 1:35.126 0.969 14
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:35.154 0.997 16
7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:35.179 1.022 15
8. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:35.364 1.207 17
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:35.450 1.293 27
10. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:35.635 1.478 19
11. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:35.868 1.711 22
12. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:35.900 1.743 18
13. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:36.066 1.909 20
14. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:36.165 2.008 19
15. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:36.178 2.021 12
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:36.340 2.183 23
17. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:36.399 2.242 18
18. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:36.760 2.603 22
19. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:37.595 3.438 22
20. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:37.629 3.472 8
21. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:38.025 3.868 15
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:38.763 4.606 18

PERCRŐL PERCRE

Chilton a végén megpördült a Marussiával, de tovább tudott menni. Az edzést a két Mercedes zárta az élen a két Red Bull, a két Ferrari és a két Lotus előtt.

4.28: Grosjean ugyanúgy elfékezte magát a sikán előtt, mint korábban Rosberg, de be tudta venni a kanyarkombinációt.
4.26:
mind a 19 mozdítható autó a pályán körözött. Ricciardo javítani tudott, bejött a két McLaren közé, megtörve az első tíz harmóniáját.

A pilóták azonban nagyon hajtották a kocsijukat, Webber és Rosberg is lesodródott a pályáról, a német a sikánt vágta le és vette be rossz irányból. A rádión jelezte, hogy szögletesre fékezte a jobb elsőt. Behívták a boxba, hogy a maradék gumit kenje a garázs előtti betonra, ahol a boxkiállást végzik majd.

Az autók eltakarítása után visszaszállingóztak a többiek a pályára, de már elkoptak a kemény keverékű gumik, nem lehetett számítani nagy változásra a sorrendben.

Maldonado azt mondta a rádióban, hogy már korábban is érezte, hogy mozog a bal hátsó kerék.

4.08: felpörögtek az események. A megpördülő Maldonado Williamséről levált a bal hátsó kerék (valószínűleg azért pördült meg, mert már laza volt a kerék), miközben Van der Garde megismételte Bianchi korábbi mutatványát a második Degnerben. Annyi különbséggel, hogy a Caterham megállt a fal előtt.

A két Mercedes mögött a két Red Bull állt, azokat a két Ferrari követte, majd a két Lotus, s a két McLaren következett.

4.01: Hamilton tovább javított, már 1:34.178-cal állt.

Alonso ezután Räikkönen elé ugrott, az autójára panaszkodó Grosjean pedig a két McLaren közé furakodott be, ahol addig Alonso volt.

3.55: Hamilton 1:34.251-et ment, és az élre állt.
3.54:
Rosberg, Vettel, Hamilton, Massa, Webber, Räikkönen, Pérez, Alonso, Button, Hülkenberg, Ricciardo, Maldonado, Vergne, Bottas, Gutiérrez, Kovalainen, Bianchi, Van der garde, Chilton, Sutil, Grosjean volt a sorrend.

Hamilton a következő körével feljött a 3. helyre, csak Grosjean és Di Resta volt adós mért körrel.

3.51: Vettel megelőzte Massát és Webbert, Alonso a 7.., Hamilton a 15. helyen nyitott. Rosberg másodikra 1:34.495-öt ment.

Nem sokáig állt az élen a brazil, Rosberg ugyanis az első körével 1:34.864-gyel az élre állt. Alonso és Hamilton is a pályára hajtott.

Jenson Button már csak japán barátnője miatt is otthon szokta érezni magát Szuzukában
Jenson Button már csak japán barátnője miatt is otthon szokta érezni magát Szuzukában

3.46: Massa egy lassabb kör után ismét odalépett, s ezúttal jól vette be a lassítót, 1:35.126-tal az első helyre ugrott.

Vettel első köre 9 ezreddel elmaradt Webber legjobbjától.

3.43: Massa az első mért körével az élre állhatott volna, ha nem rontja el csúnyán a célegyenes előtti lassítót. Így a 4. helyre jött be a listán.
3.39:
Webber 1:35.208-cal az élre állt, mögötte Pérez, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg és Maldonado sorakozott.

A kavicságyban darus kocsi szállította el a Marussiát, de nem állították le az edzést. Ennek örömére többen is a pályára hajtottak.

3.30: a mexikói tovább faragott idejéből (1:35.450), miközben Bianchi autója belefúródott a gumifalba a 2. Degner-kanyarnál. A 9-es hajlat minden évben szed egy-két áldozatot.
3.29:
Pérez 1:35.871-gyel átvette a vezetést a McLarennel. Még több Marussia és Caterham jött a pályára.

29. JAPÁN NAGYDÍJ
PÉNTEK
7.00–8.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
4.00–5.00: 3. szabadedzés
7.00–8.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
8.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Vettel a boxban várakozva elkérte az egyik fotós fényképezőgépét, s nézegette azt, talán ki is próbálta. Azért arra ne számítsunk, hogy cserébe felajánlja neki a saját munkaeszközét…

3.26: Maldonado 1:36.178-ra javított, Pérez és Bianchi is a pályán volt.

Az egy évvel ezelőtti versenyen dobogós Kobajasi Kamui az idén a Ferrari tartalék pilótájaként van jelen Szuzukában. Hiányozni fognak a versenyről az elmúlt években látott egyedülálló, pazar manőverei.

Tavaly Button 1:34.507 perces körrel zárta az élen az első szabadedzést, Vettel szombati pole-köre 1:30.839 volt. Bár akkor a hátsó szakaszban is nyitni lehetett a hátsó élégterelőt a nagyobb végsebesség érdekében, az idén gyorsabb körökre lehet számítani.

3.20: Maldonado 1:36.969-cel kezdett.

Michelisz Norbert három hete futamot nyert itt a Hondájával a túraautó-vb-n, de a WTCC nem a teljes pályát használta, hanem rövidített verziót, amely a 7-es kanyar után visszafordított a célegyenesre, s már a sikán (16-17-es kanyar) sem volt része az aszfaltcsíknak.

3.17: Maldonado törte meg a tétlenséget.

Teljesen más a hangulat Szuzukában, mint egy hete Dél-Koreában. Már csütörtökön többen voltak a főtribünön, mint egy hete a teljes hétvégén összesen. Persze ez még nem jelenti azt, hogy a mezőny igyekszik megállás nélkül szórakoztatni a közönséget a szabadedzés alatt. Mindenki a boxban elemzi az első kör tapasztalatait, és vár arra, hogy teljen az idő.

Utolsóként Hamilton tette meg próbakörét, majd egy ideig csak Button volt a pályán. A McLaren pilótája otthonosan mozog Japánban, barátnője, Jessica Michibata révén van japán érdekeltsége. Button után Hamilton jött vissza egy körre, aztán csend telepedett a pályára.

3.05: megtette próbakörét Heikki Kovalainen is, a Caterham finnje az egyetlen tartalék pilóta, aki szerepet kap az első edzésen. A másodikra visszaadja az autóját Charles Picnek.

Mindenki a kemény Pirelli-abroncsokat használta, amely mellett a közepesen keményet lehet még használni a Japán Nagydíjon.

A többiek sem vártak sokáig, hogy megtegyék a próbaköröket az autójukkal, s ellenőrizzék, minden rendben van-e a Dél-Koreában szétszedett, Szuzukában újra összeszerelt autókkal.

3.00: elkezdődött az edzés, a hétvégére új kasztnit kapó Webber ment ki elsőként a pályára.
2.59:
száraz, napos idő van, a levegő 28, az aszfalt 35 fokos. Ilyen időt várnak a hétvége további részére is, csak éppen magasabb hőmérséklettel.

DRS-ZÓNA

Japánban csupán egy DRS-zóna lesz a hétvégén, mégpedig a célegyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőponton (DRS detection a grafikán), a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a zónában.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik