Webber: Talán majd egyszer megbékélek Vettellel

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.11.21. 16:51
null
Mark Webber úgy érzi, kell még néhány év, hogy megbocsásson Sebastian Vettelnek a Malajziában történtekért (Fotók: Reuters)
A V8-as motorok kivonásával lezárul egy korszak a Formula–1-ben a hét végi Brazil Nagydíj után, de nemcsak az erőforrásoktól búcsúzik a sportág, hanem legidősebb versenyzőjétől, Mark Webbertől is, aki 2009-es és 2011-es győzelme helyszínén futja utolsó versenyét. A Red Bull ausztrál pilótája nem akar nagy felhajtást, és szívességet sem szeretne Sebastian Vetteltől, akire még mindig haragszik a malajziai „lopás" miatt. De szerinte Michael Schumacher rosszabb volt, mint a négyszeres világbajnok csapattárs.

A hét végén véget ér a 2006-os idény óta használt 2.4 literes V8-as motorok korszaka a Formula–1-ben. Versenyhelyzetben Interlagosban hallhatjuk utoljára a szívómotorok élesen visító hangját, amely ugyan közelébe sem ér a klasszikus V12-eseknek vagy a 2005-ben még használt V10-eseknek, 18 ezres percenkénti fordulatra korlátozva is hátborzongató és fülsüketítő a hatásuk.

A Cosworth is kiszáll, nem gyárt ugyanis a jövőre érkező kisebb (1.6 literes V6-os), csendesebb (15 ezres maximális fordulattal), ugyanakkor a 21. század természettudatos vonalának megfelelő turbómotorokat. Ezek az eddiginél jóval erősebb energiaátalakító rendszerekkel lesznek megtámogatva, de sokan nincsenek oda az új módiért. Mark Webber például nem kertelt, amikor az új éráról esett szó, az F1-es karrierjét ezen a hétvégén befejező ausztrál azt mondta, kifejezetten örül, hogy nem kell részt vennie benne.

A legutóbbi hét idényt a Red Bullnál töltő, négy éve Sebastian Vettel világbajnoki címeihez csapattársként „asszisztáló" ausztrál utolsó F1-es versenye előtt a Telegraphnak adott interjút.

41. BRAZIL NAGYDÍJ
PÉNTEK
13.00–14.30: 1. szabadedzés
17.00–18.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
14.00–15.00: 3. szabadedzés
17.00–18.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
17.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.
GUMIK. A Pirelli az Amerikai Nagydíjhoz hasonlóan a két legkeményebb keverékét hozza el Interlagosba, ahol az aszfaltot a pálya több pontján csíkokkal barázdálták, hogy elfolyjon a víz, amiből várhatóan rengeteg hullik majd az égből…
IDŐJÁRÁS. Szerdán elképesztő hőségben érkezett meg a mezőny Sao Paulóba, és még csütörtökön is 34 fok körüli a levegő az interlagosi pályán. Ám éjszaka hatalmas zuhéval 10-15 fokkal hűvösebb levegő érkezik a pályához. Pénteken egész nap esni fog az eső, és szombaton, valamint vasárnap is számítani lehet némi csapadékra. Annyira heves nem lesz, mint az első edzésnapon, de az intermediate gumik az időmérőn és a versenyen is előkerülhetnek.

„Nem akarok nagy ügyet csinálni abból, hogy elhagyom az F1-et. Nem akarom, hogy itt legyenek a barátaim és a rokonaim. Nem az én stílusom, hogy ünnepséget rendezek ebből – mondta Webber. – Azt nem is értem, miért emlegetik sokan visszavonulásként a távozásomat. Ők nem tudják, hogy Le Mans nem nyugdíjas otthon. Persze annak örülök, hogy több szabadidőm lesz, talán el is látogatok három-négy F1-es futamra. A helikopterem meglesz, a fiatalok, akiket támogatok, mint Mitch Evans, számíthatnak rám, akárcsak a kutyáim. Nagyon jó lesz."

S hogy miért nem fog hiányozni Webbernek az F1? Nemcsak az új motorok miatt, hanem azért sem, mert elege van a Pirelli gumijaiból. Ő azok közé tartozott, akik a Michelint kedvelték, azaz minél jobban „gyilkolta" valaki az abroncsokat, azok annál jobban tapadtak. Talán a Pirelli is meg tudta volna ezt valósítani, de a 2010-es Kanadai Nagydíj után mindenki azt kérte az olaszoktól, hogy gyorsan kopó abroncsokat gyártsanak. Mondhatni, akkor még jó ötletnek tűnt...

„A fiatalok talán ebbe nőnek bele, de nekem már nagy gyötrődés egy-egy verseny. A gyors kanyarok jelentették a fő erősségemet, de most azokban lehet leggyorsabban tönkretenni a gumikat. A srácok azonnal jönnek a rádión azzal, hogy lassítsak, eszembe se jusson olyan gyorsan menni azokon az íveken. Egyre inkább úgy érzem, hogy a képességeim nagy része kárba vész – mondta Webber. – Seb nagyon »kedves« az autójával, de Hamiltonon is látom, hogy kárt okoz neki ez a rendszer. Az, aki minden egyes körben a maximumot akarja nyújtani, és versenyezni akar, rosszul járt. Na de nem akarok úgy távozni, hogy azt szajkózom, régen minden jobb volt, hiszen aki most sikeres, nagyon is megérdemli az eredményeit, hiszen ő tudta legjobban kitalálni, mi kell a győzelemhez."

Webber, aki a Red Bullhoz igazolása előtt minden évben jobban teljesített csapattársainál, Vettel érkezésekor jutott a visszaesés stádiumába – bizonyos szempontból kegyetlen, hogy éppen akkor, amikor elkezdett futamokat nyerni. A 2010-es volt az egyetlen szezon, amelyben versenyre tudott kelni a némettel, a legutóbbi három évben már képtelen volt – minden bizonnyal ebbe is belefáradt, nem csak abba, hogy elmúlt 35 éves.

Mark Webber úgy érzi, több szól a visszavonulás mellett, mint ellene
Mark Webber úgy érzi, több szól a visszavonulás mellett, mint ellene

„A 2010-es idény nagyon intenzív volt, csak azok tudták, mit tettem bele, akik a legközelebb állnak hozzám. Annak ellenére, hogy nem lettem világbajnok, óriási élmény volt, akkoriban el sem hittem, mire voltam képes. Utólag büszke vagyok rá, ahogy kezelni tudtam a helyzetet – mondta Webber élete egyetlen igazi vb-lehetőségéről. – A csapatnak sem volt könnyű rendet tartani. A vezetőség sohasem volt ilyen helyzetben, az első vébécímünkért hajtottunk, és nem tudtuk, ezt hogyan lehet a leghatékonyabban megszerezni. Mind a két pilóta kapjon ugyanakkora esélyt? Vagy mégsem? Sok szép és kegyetlen pillanaton mentünk át együtt, a kapcsolatunk nem maradt tökéletes, de nyugodt vagyok, ha arra gondolok, hogy amit tudtam, megtettem."

WEBBER F1-ES GYŐZELMEI

2009, Német Nagydíj (1. rajthely)

2009, Brazil Nagydíj (2.)

2010, Spanyol Nagydíj (1.)

2010, Monacói Nagydíj (1.)

2010, Brit Nagydíj (2.)

2010, Magyar Nagydíj (2.)

2011, Brazil Nagydíj (2.)

2012, Monacói Nagydíj (1.)

2012, Brit Nagydíj (2.)

Webber és Vettel kapcsolata már nem tökéletes, ezt az ausztrál is elismeri. Amíg Christian Hornernek mindent meg tudott bocsátani a csapat német felé való részrehajlásaiból, a német versenyzőtől máig nem fogadta el, hogy Malajziában a csapat tilalma ellenére megelőzte, és elvette tőle a győzelmet – talán az utolsót. Ettől azonban nem tartja csalónak Vettelt.

„A szemfülességnek vannak fokozatai. Láttam Michael Schumacher tetteit, és láttam, miket tett Vettel. Seb nem volt annyira rossz, mint Michael. Szerintem valamikor a jövőben egy pohár finom vörösbor mellett megbékélek azzal, amit Seb tett, de most még nem tudom túltenni magam rajta" – mondta Webber, aki nem kért szívességet csapatától a Brazil Nagydíj előtt, s nem is számíthat arra, hogy Vettel megajándékozza a tizedik (harmadik interlagosi) győzelmével.

Nemcsak Webber búcsúzik azonban, a Force Indiá-s Paul di Resta is valószínűleg élete utolsó F1-es futamán indul, mielőtt a tengerentúlra, az IndyCarba szerződik. A Marussia és a Caterham pilótáinak (kivéve Jules Bianchié, aki marad az oroszoknál) állása a pénzükön múlik, de többen tudják már, hogy biztosan az utolsó versenyüket futják jelenlegi csapatuknál. A közép- és dél-amerikai kolóniából Felipe Massa könnyes, Pastor Maldonado és Sergio Pérez kevésbé könnyes búcsúra készül, a Toro Rossó-s Daniel Ricciardo pedig annak tudatában köszön el eddigi istállójától, hogy jövőre már futamgyőzelemre esélyes autóban ül. Nico Hülkenberg is távozik a Saubertől, s egyre inkább úgy tűnik, a Force Indiánál folytatja, ahol tavaly a győzelemért is csatában volt a Brazil Nagydíjon.

WEBBER F1-ES IDÉNYEI
évcsapatfutampontgyőzelemdobogópole (első sor)vbcsapattárs (pont)
2002Minardi162000 (0)16.Alex Yoong (0)
2003Jaguar1617000 (0)10.Antonio Pizzonia (0), Justin Wilson (1)
2004Jaguar187000 (1)13.Christian Klien (3)
2005Williams1836010 (1)10.Nick Heidfeld (28), Antonio Pizzonia (2)
2006Williams187000 (1)14.Nico Rosberg (4)
2007Red Bull1710010 (0)12.David Coulthard (14)
2008Red Bull1821000 (1)11.David Coulthard (8)
2009Red Bull1769.5281 (2)4.Sebastian Vettel (84)
2010Red Bull192424105 (12)3.Sebastian Vettel (256)
2011Red Bull192581103 (8)3.Sebastian Vettel (392)
2012Red Bull20179242 (6)6.Sebastian Vettel (281)

2013

(eddig)

Red Bull18181072 (5)5.Sebastian Vettel (372)

DRS-ZÓNA

Interlagosban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a 4-es kanyar előtti egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik