Egyre nagyobb az űr a Mercedes és riválisai között

Vágólapra másolva!
2014.02.23. 07:28
null
Nico Rosberg és csapata, a Mercedes lehet a legnyugodtabb az utolsó teszt előtt (Fotó: Twitter/Bah_Int_Circuit)
A Jerezi teszt után Bahreinben nemhogy csökkent, tovább nőtt az űr a Mercedes és a másik két motorszállító, a Ferrari és a Renault között. A stuttgartiak téli össztermése kilométerekben már a Ferrarihoz képest is több mint a kétszerese, és a Mercedes gyári csapata már ott tart, hogy autója sebességét is próbára tehette – ebből kiderült, hogy az idei autók nem is lesznek olyan lassúak, mint Jerez után gondoltuk. Csak amiatt kell izgulni, hogy egymáshoz képest mit tudnak majd.

Nico Rosberg az első bahreini teszt végén, az utolsó négynapos gyakorlás előtt megmutatta, hogy korai volt amiatt aggódni, hogy az idei Formula–1-es autók nem lesznek elég gyorsak, hiszen a Mercedes pilótája máris egy másodpercen belülre került a tavalyi Bahreini Nagydíjon futott pole-köréhez képest.

Örömteli, hogy az aerodinamikai megszorítások és az 1.6 literes turbómotorok bevezetése ellenére ennyire gyorsak az autók, ugyanakkor kisebb szorongást okozhat, hogy egyelőre csak a Mercedes képes ilyen tempóra, és egyáltalán megközelíteni is csak Mercedes-motoros autókkal lehet ezt a szintet. A jövő heti utolsó gyakorlás nagy kérdése lehet, hogy a Ferrari-, illetve a Renault-hajtóművekkel indulók is mutatnak-e hasonló produkciót, vagy az ausztráliai idénynyitóig, esetleg azt követően is amiatt szoronghatnak az egyenlő erők küzdelmeire áhító szurkolók, hogy egy motor messze a másik kettő előtt jár.

Nico Rosberg elismerte, hogy könnyű autóval ment, de már az is sokatmondó, hogy a Mercedes ki merte teríteni a kártyáit.

„Nagyon kényelmesen éreztem magam az autóban, egyre inkább megtaláltam a ritmust, minden nagyon jól alakult. Amikor könnyű volt az autó, alig volt benne üzemanyag, keményen nyomhattam a gázt, és tényleg a határon autóztam. Nagyon jó az előérzetem, de többet inkább nem mondok, mert még elkiabálok valamit – mondta Rosberg. – Nem tudom, hogy állunk a többiekhez képest, biztos vagyok benne, hogy senki sem ment olyan könnyű autóval, mint mi. Időmérős szimulációt teljesítettünk, óvatosan kell kezelnünk az eredményeket, mert csalóka lehet."

Ez azonban csak az egyik bizonyítéka a Mercedes előrehaladott állapotának, a másik, amit Rosberg kiemelt, hogy sikerült teljesítenie egy versenyszimulációt, méghozzá a szabályokban meghatározott 100 kilogramm üzemanyaggal. A csapat elégedett, és megteheti, hogy a teszt utolsó hetén már az autó megbízhatóvá tételén dolgozzon – persze teljesen más értelemben, mint a Red Bull, vagy a Lotus, de róluk később.

„Áldott napokat élünk meg a csapatnál, hiszen nemcsak ahhoz képest járunk nagyon elöl, amire számítottunk, hanem néhány riválisunkhoz képest is – mondta Lewis Hamilton. – Nehéz megmondani, hol tartunk sebességben, hiszen mások még nem képesek hosszabb menetekre, de mi mindennel elégedettek vagyunk, még a meghibásodásokat is úgy fogjuk fel, hogy jókor jönnek, hiszen beleférnek, és jobb a szezon rajtja előtt rájönni arra, ha valami nem működik tökéletesen."

A bahreini teszten a Mercedest a Williams felülmúlta megtett kilométerek tekintetében, és a csapatnak már az is belefért, hogy a harmadik napot szinte kizárólag a kerékcserék gyakorlására fordítsa, a záró napon pedig az új tesztpilótát, a brazil Felipe Nazrt ültesse az autóba.

A MOTOROK EDDIGI ÖSSZTERMÉSE A TESZTEKEN
MERCEDES 10 082 km
FERRARI 4975 km
RENAULT 4019 km

Sebességben a McLaren került legközelebb a Mercedeshez, Kevin Magnussen és Jensonn Buttonn is 1:35 percen belülre került, rajtuk és Mercedes párosán kívül még csak 1:36-on belüli időre sem volt képes senki sem. A csapatnak is köszönhető, no meg a Force Indiának, hogy a Mercedes-motorok már több mint kétszer annyi kilométert teljesítettek, mint a Ferrari vagy a Renault hajtóművei.

A Ferrari már csak 900 kilométerrel jár a Renault előtt, ami elsősorban annak tudható be, hogy a Marussia elképesztően gyenge, két tesztelés során sem sikerült egy nagydíjtávot teljesíteni a piros-fekete autókkal. Ez nagy kiesés a maranellóiak számára is, de legalább a gyári csapat autója és a Sauber működik.

A Ferrari bahreini tesztje sem volt mentes a problémáktól, hiszen amíg a maranellóiak Jerezben a második legtöbb kört teljesítették, Szahírban a negyedik helyre süllyedtek e tekintetben. A hosszú tétlen órák ellenére azért a Ferrari került a legközelebb a leggyorsabb Mercedes-motoros autókhoz, de a következő tesztig hátralévő három napra Kimi Raikkönen adott munkát a szerelőknek az F14 T összetörésével.

„A kerékvetőre futottam, és nagyon megpörgött a kerék. Képtelen voltam megfogni az autót, a falnak rohantam, és megsérült az autó – mondta a finn. – Én hibáztam, az autó egyre jobb, de a kigyorsításkor óvatosnak kell lenni, mert hatalmas erő van a motorban. Végül is sok kört mentem, teljesítettük a program nagy részét, a többi feladat az utolsó hétre maradt."

A CSAPATOK ÁLTAL MEGTETT KILOMÉTEREK BAHREINBEN
(Az utolsó oszlopban a téli össztermés szerepel)
WILLIAMS Felipe Massa 351 Valtteri Bottas 925 1748 2523
Felipe Nasr (tesztpilóta) 470
MERCEDES Nico Rosberg 941 Lewis Hamilton 763 1704 3073
McLAREN Kevin Magnussen 687 Jenson Button 914 1601 2687
FERRARI Fernando Alonso 871 Kimi Räikkönen 681 1553 2665
CATERHAM Kobajasi Kamui 449 Marcus Ericsson 552 1369 1706
Robin Frijns (tesztpilóta) 368
SAUBER Adrian Sutil 481 Esteban Gutiérrez 817 1298 2021
FORCE INDIA Sergio Pérez 411 Nico Hülkenberg 741 1152 1799
TORO ROSSO Jean-Éric Vergne 416 Danyiil Kvjat 335 752 991
RED BULL Sebastian Vettel 395 Daniel Ricciardo 232 627 721
LOTUS Pastor Maldonado 460 Romain Grosjean 140 600 601
MARUSSIA Jules Bianchi 43 Max Chilton 113 156 290

A Renault két vezércsapata, a Red Bull és a Lotus nagyon keveset körözött, csak a Marussiát tudták felülmúlni kilométerekben. A világbajnoki címvédőnél újabb és újabb gondok támadtak, a motor, az energiaátalakító, a fékrendszer hibái, s rejtélyes mechanikai meghibásodások miatt órákon át vesztegelt az RB10-es a boxban, a csapat vezetősége pedig hol tanácstalannak tűnt, hol másokat okolt. Christian Horner csapatfőnök a minap még Flavio Briatorét is megtalálta, mert évekkel ezelőtt a Renault csapatfőnökeként az olasz döntött úgy, hogy ne a motort gyártó részleg fejlessze a KERS-t, hanem egy másik társaság, és a francia autógyár most ennek a következményeit nyögi.

A Lotusnál belátták, nem vált a javukra a jerezi teszt elmulasztása, de belátták, nem volt más választásuk. Az első három nap gyenge kezdése után legalább szombaton folyamatosan körözhetett Pastor Maldonado, és már eljutott odáig a csapat, hogy megbízhatóság terén jobban áll a Reed Bullnál és a Toro Rossónál, teljesítményben pedig simán veri a Caterhamet.

„Ha így megy tovább, a Renault vezércsapata lehetünk – mondta Nick Chester, a Lotus technikai igazgatója a teszt után. – Nem voltunk rosszabbak a többi Renault-motoros csapatnál, amelyeknek súlyos gondjaik vannak. Nekünk nem elég, hogy a legjobb renault-sok legyünk, a többieket is utol akarjuk érni. A Mercedes nagyon erősnek tűnik, de nem hiszem, hogy innen még olyan sokat tud javulni, mostantól elindul a többiek felzárkózása. Nehéz lesz az Ausztrál Nagydíj, de előbb-utóbb odaérhetünk."

A Renault-nál állítják, hogy megtalálták a problémáik eredetét, de a Toro Rossónál mást mondanak. Több csapatnál kezd elfogyni a türelem, és lassan eljön a pánik ideje. Csütörtöktől jön a záró teszt, amely az utolsó lehetőség az idénynyitó előtt, hogy menetre kész autót rakjanak össze – és arról még nem is beszéltünk, hogy gyors legyen.

AZ ELSŐ BAHREINI TESZT ÖSSZESÍTETT EREDMÉNYLISTÁJA
1. Nico Rosberg német Mercedes 1:33.283 4. nap lágy
2. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:34.263 3. lágy
3. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:34.910 2. sz.lágy
4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:34.957 4. lágy
5. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:36.445 2. lágy
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:36.516 2. lágy
7. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:36.718 4. lágy
8. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:37.066 3. lágy
9. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:37.180 3. lágy
10. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:37.328 2. közepes
11. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:37.367 3. lágy
12. Felipe Nasr* brazil Williams-Mercedes 1:37.569 4. közepes
13. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 1:38.707 4. lágy
14. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1:38.974 3. lágy
15. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:39.837 4. közepes
16. Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault 1:39.855 2. lágy
17. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:40.224 1. közepes
18. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 1:40.443 1. közepes
19. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 1:40.609 2. közepes
20. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:41.670 2. kemény
21. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault 1:42.130 3. lágy
22. Max Chilton brit Marussia-Ferrari 1:42.511 2. téli
23. Robin Frijns * holland Caterham-Renault 1:42.534 1. közepes
24. Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari idő nélkül
*tesztpilóta

F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 4. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Rosberg (német, Mercedes) 1:33.283 (86 kör)
2. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:34.957 (66 kör)
3. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:36.718 (81 kör)
4. Nasr (brazil, Williams-Mercedes) 1:37.569 (87 kör)
5. Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) 1:38.707 (59 kör)
6. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:39.258 (19 kör)
7. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:39.837 (15 kör)
8. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:40.472 (19 kör)
9. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:43.027 (17 kör)
10. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1.45:094 (4 kör)
11. Sutil (német, Sauber-Ferrari) időeredmény nélkül (7 kör)
12. Bianchi (francia, Marussia-Ferrari) időeredmény nélkül (5 kör)

F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 3. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Hamilton (brit, Mercedes) 1:34.263 (67 kör)
2. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:34.976 (103)
3. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:37.066 (60)
4. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:37.180 (96)
5. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:37.367 (57)
6. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:37.476 (44)
7. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:38.974 (57)
8. Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) 1:39.642 (26)
9. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:40.781 (28)
10. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1:42.130 (98)
11. Chilton (brit, Marussia-Ferrari) 1:46.672 (4)
Bottas (finn, Williams-Mercedes) idő nélkül (55)

F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 2. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:34.910 (46 kör)
2. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:36.445 (59)
3. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:36.516 (97)
4. Rosberg (német, Mercedes) 1:36.965 (85)
5. Bottas (finn, Williams-Mercedes) 1:37.328 (116)
6. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:39.855 (66)
7. Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:40.340 (59)
8. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:40.609 (58)
9. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:40.717 (55)
10. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:41.670 (18)
11. Chilton (brit, Marussia-Ferrari) 1:42.511 (17)

F1-ES TESZT, SZAHÍR, AZ 1. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:36.880 (78 kör)
2. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:37.879 (64)
3. Hamilton (brit, Mercedes) 1:37.908 (74)
4. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:38.295 (81)
5. Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:40.224 (14)
6. Sutil (német, Sauber-Ferrari) 1:40.443 (81)
7. Frijns (holland, Caterham-Renault) 1:42.534 (64)
8. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:44.346 (5)
9. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:44.832 (7)
Massa (brazil, Williams-Mercedes, 5 kör) és Bianchi (francia, Marussia-Ferrari, 3) nem futott mért kört.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik