Nico Rosberg az első bahreini teszt végén, az utolsó négynapos gyakorlás előtt megmutatta, hogy korai volt amiatt aggódni, hogy az idei Formula–1-es autók nem lesznek elég gyorsak, hiszen a Mercedes pilótája máris egy másodpercen belülre került a tavalyi Bahreini Nagydíjon futott pole-köréhez képest.
Örömteli, hogy az aerodinamikai megszorítások és az 1.6 literes turbómotorok bevezetése ellenére ennyire gyorsak az autók, ugyanakkor kisebb szorongást okozhat, hogy egyelőre csak a Mercedes képes ilyen tempóra, és egyáltalán megközelíteni is csak Mercedes-motoros autókkal lehet ezt a szintet. A jövő heti utolsó gyakorlás nagy kérdése lehet, hogy a Ferrari-, illetve a Renault-hajtóművekkel indulók is mutatnak-e hasonló produkciót, vagy az ausztráliai idénynyitóig, esetleg azt követően is amiatt szoronghatnak az egyenlő erők küzdelmeire áhító szurkolók, hogy egy motor messze a másik kettő előtt jár.
Nico Rosberg elismerte, hogy könnyű autóval ment, de már az is sokatmondó, hogy a Mercedes ki merte teríteni a kártyáit.
„Nagyon kényelmesen éreztem magam az autóban, egyre inkább megtaláltam a ritmust, minden nagyon jól alakult. Amikor könnyű volt az autó, alig volt benne üzemanyag, keményen nyomhattam a gázt, és tényleg a határon autóztam. Nagyon jó az előérzetem, de többet inkább nem mondok, mert még elkiabálok valamit – mondta Rosberg. – Nem tudom, hogy állunk a többiekhez képest, biztos vagyok benne, hogy senki sem ment olyan könnyű autóval, mint mi. Időmérős szimulációt teljesítettünk, óvatosan kell kezelnünk az eredményeket, mert csalóka lehet."
Ez azonban csak az egyik bizonyítéka a Mercedes előrehaladott állapotának, a másik, amit Rosberg kiemelt, hogy sikerült teljesítenie egy versenyszimulációt, méghozzá a szabályokban meghatározott 100 kilogramm üzemanyaggal. A csapat elégedett, és megteheti, hogy a teszt utolsó hetén már az autó megbízhatóvá tételén dolgozzon – persze teljesen más értelemben, mint a Red Bull, vagy a Lotus, de róluk később.
„Áldott napokat élünk meg a csapatnál, hiszen nemcsak ahhoz képest járunk nagyon elöl, amire számítottunk, hanem néhány riválisunkhoz képest is – mondta Lewis Hamilton. – Nehéz megmondani, hol tartunk sebességben, hiszen mások még nem képesek hosszabb menetekre, de mi mindennel elégedettek vagyunk, még a meghibásodásokat is úgy fogjuk fel, hogy jókor jönnek, hiszen beleférnek, és jobb a szezon rajtja előtt rájönni arra, ha valami nem működik tökéletesen."
A bahreini teszten a Mercedest a Williams felülmúlta megtett kilométerek tekintetében, és a csapatnak már az is belefért, hogy a harmadik napot szinte kizárólag a kerékcserék gyakorlására fordítsa, a záró napon pedig az új tesztpilótát, a brazil Felipe Nazrt ültesse az autóba.
MERCEDES | 10 082 km |
FERRARI | 4975 km |
RENAULT | 4019 km |
Sebességben a McLaren került legközelebb a Mercedeshez, Kevin Magnussen és Jensonn Buttonn is 1:35 percen belülre került, rajtuk és Mercedes párosán kívül még csak 1:36-on belüli időre sem volt képes senki sem. A csapatnak is köszönhető, no meg a Force Indiának, hogy a Mercedes-motorok már több mint kétszer annyi kilométert teljesítettek, mint a Ferrari vagy a Renault hajtóművei.
A Ferrari már csak 900 kilométerrel jár a Renault előtt, ami elsősorban annak tudható be, hogy a Marussia elképesztően gyenge, két tesztelés során sem sikerült egy nagydíjtávot teljesíteni a piros-fekete autókkal. Ez nagy kiesés a maranellóiak számára is, de legalább a gyári csapat autója és a Sauber működik.
A Ferrari bahreini tesztje sem volt mentes a problémáktól, hiszen amíg a maranellóiak Jerezben a második legtöbb kört teljesítették, Szahírban a negyedik helyre süllyedtek e tekintetben. A hosszú tétlen órák ellenére azért a Ferrari került a legközelebb a leggyorsabb Mercedes-motoros autókhoz, de a következő tesztig hátralévő három napra Kimi Raikkönen adott munkát a szerelőknek az F14 T összetörésével.
„A kerékvetőre futottam, és nagyon megpörgött a kerék. Képtelen voltam megfogni az autót, a falnak rohantam, és megsérült az autó – mondta a finn. – Én hibáztam, az autó egyre jobb, de a kigyorsításkor óvatosnak kell lenni, mert hatalmas erő van a motorban. Végül is sok kört mentem, teljesítettük a program nagy részét, a többi feladat az utolsó hétre maradt."
(Az utolsó oszlopban a téli össztermés szerepel) | ||||||
WILLIAMS | Felipe Massa | 351 | Valtteri Bottas | 925 | 1748 | 2523 |
Felipe Nasr (tesztpilóta) | 470 | |||||
MERCEDES | Nico Rosberg | 941 | Lewis Hamilton | 763 | 1704 | 3073 |
McLAREN | Kevin Magnussen | 687 | Jenson Button | 914 | 1601 | 2687 |
FERRARI | Fernando Alonso | 871 | Kimi Räikkönen | 681 | 1553 | 2665 |
CATERHAM | Kobajasi Kamui | 449 | Marcus Ericsson | 552 | 1369 | 1706 |
Robin Frijns (tesztpilóta) | 368 | |||||
SAUBER | Adrian Sutil | 481 | Esteban Gutiérrez | 817 | 1298 | 2021 |
FORCE INDIA | Sergio Pérez | 411 | Nico Hülkenberg | 741 | 1152 | 1799 |
TORO ROSSO | Jean-Éric Vergne | 416 | Danyiil Kvjat | 335 | 752 | 991 |
RED BULL | Sebastian Vettel | 395 | Daniel Ricciardo | 232 | 627 | 721 |
LOTUS | Pastor Maldonado | 460 | Romain Grosjean | 140 | 600 | 601 |
MARUSSIA | Jules Bianchi | 43 | Max Chilton | 113 | 156 | 290 |
A Renault két vezércsapata, a Red Bull és a Lotus nagyon keveset körözött, csak a Marussiát tudták felülmúlni kilométerekben. A világbajnoki címvédőnél újabb és újabb gondok támadtak, a motor, az energiaátalakító, a fékrendszer hibái, s rejtélyes mechanikai meghibásodások miatt órákon át vesztegelt az RB10-es a boxban, a csapat vezetősége pedig hol tanácstalannak tűnt, hol másokat okolt. Christian Horner csapatfőnök a minap még Flavio Briatorét is megtalálta, mert évekkel ezelőtt a Renault csapatfőnökeként az olasz döntött úgy, hogy ne a motort gyártó részleg fejlessze a KERS-t, hanem egy másik társaság, és a francia autógyár most ennek a következményeit nyögi.
A Lotusnál belátták, nem vált a javukra a jerezi teszt elmulasztása, de belátták, nem volt más választásuk. Az első három nap gyenge kezdése után legalább szombaton folyamatosan körözhetett Pastor Maldonado, és már eljutott odáig a csapat, hogy megbízhatóság terén jobban áll a Reed Bullnál és a Toro Rossónál, teljesítményben pedig simán veri a Caterhamet.
„Ha így megy tovább, a Renault vezércsapata lehetünk – mondta Nick Chester, a Lotus technikai igazgatója a teszt után. – Nem voltunk rosszabbak a többi Renault-motoros csapatnál, amelyeknek súlyos gondjaik vannak. Nekünk nem elég, hogy a legjobb renault-sok legyünk, a többieket is utol akarjuk érni. A Mercedes nagyon erősnek tűnik, de nem hiszem, hogy innen még olyan sokat tud javulni, mostantól elindul a többiek felzárkózása. Nehéz lesz az Ausztrál Nagydíj, de előbb-utóbb odaérhetünk."
A Renault-nál állítják, hogy megtalálták a problémáik eredetét, de a Toro Rossónál mást mondanak. Több csapatnál kezd elfogyni a türelem, és lassan eljön a pánik ideje. Csütörtöktől jön a záró teszt, amely az utolsó lehetőség az idénynyitó előtt, hogy menetre kész autót rakjanak össze – és arról még nem is beszéltünk, hogy gyors legyen.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:33.283 | 4. nap | lágy |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34.263 | 3. | lágy |
3. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:34.910 | 2. | sz.lágy |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.957 | 4. | lágy |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:36.445 | 2. | lágy |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:36.516 | 2. | lágy |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:36.718 | 4. | lágy |
8. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:37.066 | 3. | lágy |
9. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:37.180 | 3. | lágy |
10. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:37.328 | 2. | közepes |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:37.367 | 3. | lágy |
12. | Felipe Nasr* | brazil | Williams-Mercedes | 1:37.569 | 4. | közepes |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:38.707 | 4. | lágy |
14. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:38.974 | 3. | lágy |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:39.837 | 4. | közepes |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:39.855 | 2. | lágy |
17. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:40.224 | 1. | közepes |
18. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:40.443 | 1. | közepes |
19. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:40.609 | 2. | közepes |
20. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:41.670 | 2. | kemény |
21. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:42.130 | 3. | lágy |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:42.511 | 2. | téli |
23. | Robin Frijns * | holland | Caterham-Renault | 1:42.534 | 1. | közepes |
24. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | idő nélkül | ||
*tesztpilóta |
F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 4. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Rosberg (német, Mercedes) 1:33.283 (86 kör)
2. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:34.957 (66 kör)
3. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:36.718 (81 kör)
4. Nasr (brazil, Williams-Mercedes) 1:37.569 (87 kör)
5. Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) 1:38.707 (59 kör)
6. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:39.258 (19 kör)
7. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:39.837 (15 kör)
8. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:40.472 (19 kör)
9. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:43.027 (17 kör)
10. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1.45:094 (4 kör)
11. Sutil (német, Sauber-Ferrari) időeredmény nélkül (7 kör)
12. Bianchi (francia, Marussia-Ferrari) időeredmény nélkül (5 kör)
F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 3. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Hamilton (brit, Mercedes) 1:34.263 (67 kör)
2. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:34.976 (103)
3. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:37.066 (60)
4. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:37.180 (96)
5. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:37.367 (57)
6. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:37.476 (44)
7. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:38.974 (57)
8. Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) 1:39.642 (26)
9. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:40.781 (28)
10. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1:42.130 (98)
11. Chilton (brit, Marussia-Ferrari) 1:46.672 (4)
Bottas (finn, Williams-Mercedes) idő nélkül (55)
F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 2. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:34.910 (46 kör)
2. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:36.445 (59)
3. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:36.516 (97)
4. Rosberg (német, Mercedes) 1:36.965 (85)
5. Bottas (finn, Williams-Mercedes) 1:37.328 (116)
6. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:39.855 (66)
7. Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:40.340 (59)
8. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:40.609 (58)
9. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:40.717 (55)
10. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:41.670 (18)
11. Chilton (brit, Marussia-Ferrari) 1:42.511 (17)
F1-ES TESZT, SZAHÍR, AZ 1. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:36.880 (78 kör)
2. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:37.879 (64)
3. Hamilton (brit, Mercedes) 1:37.908 (74)
4. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:38.295 (81)
5. Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:40.224 (14)
6. Sutil (német, Sauber-Ferrari) 1:40.443 (81)
7. Frijns (holland, Caterham-Renault) 1:42.534 (64)
8. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:44.346 (5)
9. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:44.832 (7)
Massa (brazil, Williams-Mercedes, 5 kör) és Bianchi (francia, Marussia-Ferrari, 3) nem futott mért kört.