Nagy versenyre lehetett számítani az F1 ausztriai visszatérésén, hiszen a Williamsé lett az első sor, amely a mezőnyből a leginkább képes felvenni a tempót a Mercedesszel, s Lewis Hamilton csak a 9. helyről indult. Ehhez képest az angol már az első körben odaért a két Williams és Nico Rosberg mögé, és támadó pozícióba került.
A helyváltoztatásokra azonban elsősorban nem a pályán, hanem a boxkiállások során került sor, Felipe Massa már a kerékcserék első köre során visszaesett az első helyről a negyedikre, majd a második váltások folyamán az addig Hamiltont maga mögött tartó Valtteri Bottas is a két „ezüstnyíl” mögé került.
Rosberg azonban megőrizte első helyét, nem engedte közel magához Hamiltont, és a csatát már csak az sem tette lehetővé, hogy mindkét Mercedesen fékhiba jeleit érzékelte a csapat. Azt pedig Kanadában megtanulták, hogy ha a műszaki probléma legapróbb jelét tapasztalják, nem szabad engedni a kerék kerék elleni csatát kettejük között.
Rosberg, aki karrierje 6. győzelmével megelőzte édesapját, Keke Rosbergat az örökrangsorban, az összetettben 29 pontra növelte előnyét Hamiltonnal szemben.
A Williams azért az idei első dobogós helyezését (hatodikként a csapatok közül) megszerezte, Bottas végig ott loholt a Mercedesek mögött. A Fernando Alonso támadását könnyedén visszaverő Massa a pole-ból rajtolva bizonyára többet várt a negyedik helyezésénél, de eddigi három hetedik helyezéséhez képest így is rengeteget javított.
A Ferrari és a Force India újabb dupla pontszerzést ünnepelhetett, a Red Bull becsületét a hazai pályán Daniel Ricciardo mentette meg. Az ausztrál az utolsó körben előzte meg Nico Hülkenberget, míg csapattársa, Sebastian Vettel az első körben lelassult. Az autója ugyan erőre kapott, végül körhátrányból kiállt, nem folytatta, aminek nem volt értelme.
A Toro Rosso dupla kieséssel zárt, pedig szép reményekkel indult – így végül a verseny három kiesője három, Red Bull tulajdonú autó lett a Red Bull Ringen.
Érdekesség, hogy Pastor Maldonado ezen a versenyen mozdult el a vb utolsó helyéről, a 12. helyezésének köszönhetően hármat lépett előre a nullapontosak között – akik esetében a jobb helyezések döntenek az egyébként jelentéktelen sorrendről…
Folytatás két hét múlva Silverstone-ban a Brit Nagydíjjal.
IDE KATTINTVA OLVASHATJA KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNKAT!
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:27:54.976 |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1.932 mp h. |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 8.172 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 17.358 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 18.553 mp h. |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 28.546 mp h. |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 32.031 mp h. |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 43.522 mp h. |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 44.137 mp h. |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 47.777 mp h. |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 50.966 mp h. |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1 kör h. |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
15. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 2 kör h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
18. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2 kör h. |
19. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 2 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 59 | |
Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 34 | |
Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 24 | |
Leggyorsabb kör: Sergio Pérez (59. kör) 1:12.142 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 3 | 8 | 8 | 165 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 6 | 6 | 136 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 3 | 6 | 83 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 8 | 79 |
5. | Sebastian Vettel | – | 2 | 5 | 60 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 8 | 59 |
7. | Valtteri Bottas | – | 1 | 7 | 55 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 4 | 43 |
9. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 5 | 29 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 5 | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 301 |
2. | Red Bull-Renault | 143 |
3. | Ferrari | 98 |
4. | Force India-Mercedes | 87 |
5. | Williams-Mercedes | 85 |
6. | McLaren-Mercedes | 72 |
7. | Toro Rosso-Renault | 12 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
A FUTAM
Az utolsó körben Ricciardo megelőzte Hülkenberget, a 8. helyével megmentette a Red Bull becsületét a Red Bull Ringen – mindhárom kieső a Red Bull első vagy második csapatának a versenyzője.
Hamilton az utolsó körre került DRS-távolságba, de nem volt esélye támadni, még Rosberg elfékezése ellenére sem. A német nyerte meg az Osztrák Nagydíjat.
Hamilton közeledett Rosberghez, az utolsó négy körre próbált támadó helyzetbe kerülni. Szóltak a két versenyzőnek, hogy a 6-os állásba tegyék a motorjukat. Ebből már gond volt Barcelonában, Hamilton ugyanis más üzemmódban védekezett, mint amit mondtak neki.
Pérez a 64. körben utolérte Magnussent, a 66.-ban pedig elhúzott az egyes kanyart elrontó dán mellett.
Alonso megközelítette Massát, a DRS-zónán belülre került, de a brazil gyors körrel reagált, és lerázta a spanyolt, még mielőtt támadhatott volna.
Button is kereket cserélt, így Rosberg, Hamilton, Bottas, Massa, Alonso, Magnussen, Pérez, Hülkenberg, Ricciardo, Räikkönen sorrend alakult ki az első tíz helyen, Button 5 másodperces hátrányból vette üldözőbe a Ferrari finn pilótáját.
Pérez az 55. körben kapott szuperlágy gumikat, ismét Massa volt a 4. helyen. A mexikói a 8. helyen folytatta, a két McLaren mögött, Hülkenberg előtt. Az élmezőnyben a két Mercedest leszámítva Massa és Alonso között a legkisebb a távolság.
Hamilton kérdése a mérnökéhez: „Mindkettőnk fékjével gond van?" A válasz szerint hasonló helyzetben van a két versenyző, óvatosan kell bánni mindkét autóval – ezek szerint csata kizárva? A két Mercedes között állandósult a másfél másodperc körüli távolság.
Alonso a 47. körben jött ki másodszor új lágy gumikért. Massa mögé, a 6.helyre jött vissza, s mondták neki rádión, hogy Pérez még ki fog állni előle. A mexikói még nem használt szuperlágy gumikat.
Massa Pérez mögé érkezett, messze a dobogóért csatázó hármas mögé.
Massa a 43. körben állt ki, Alonso az élen – az idén először vezet versenyt Ferrari. Alonso pedig a Mercedes tempójában száguld.
Bottas Rosberg után egy körrel állt ki új kerekekért, Hamilton mögé jött vissza. Massa vezet, de csak átmenetileg. Egy másodperccel lassabb körönként, mint a két Mercedes.
A visszajátszás mutatta, hogy Hamilton jobb első fékje a kerékcsere során lángra kapott.
A 38. körben Bottas hátránya már két másodperc volt Rosbergtől, Massának szóltak, hogy zárkózzon fel. A 39. körben Hamilton jött a boxba újabb készlet lágy gumiért – egy körre rá Rosberg állt ki, simán visszajött csapattársa elé.
Hülkenberg mérnöke: „Pérez a DRS-zónán belül van hozzád képest, más stratégián van.” Hülkenberg: „Most mondjátok meg, ha azt akarjátok, hogy elengedjem, vagy ne." Mérnök: „Igen, mert más a stratégia."
Vettel feladta a versenyt, nincs értelme folytatni. Pérez könnyedén megelőzte Hülkenberget, feljött a 7. helyre.
A 33. kör végén Rosberg, Bottas, Hamilton, Massa, Alonso, Magnussen, Hülkenberg, Pérez, Ricciardo, Räikkönen a sorrend. Bottas kissé leszakadt Rosbergről.
Vettel Gutiérrezt támadva nekiment a Saubernek és eltörte az első légterelőjét. A boxban kicserélték. Pérez a 8. helyen, ő a leggyorsabb a pályán.
A 29. körben Pérez a boxban, lágyakat kapott, a végén vált szuperlágyakra. Elöl Bottas Rosberget támadta a 3-as kanyarban. Massa leszakadt az élen haladó hármasról, de messze volt az 5. helyezett Alonsótól.
Egy körrel később Hamilton is átverekedte magát Pérezen, Massa nem tudta lemásolni Bottas manőverét.
A 27. körben Rosberg megelőzte Pérezt a 2-es kanyarban, a 3-as előtt Bottas is elment a mexikói mellett.
Kvjat versenye véget ért. Pedig jó hétvégéje volt eddig. Fékhiba miatt csúszott ki az 5-ös kanyarban – még jó, hogy nem valamelyik gyors szakaszon.
Dietrich Mateschitz, a Red Bull alapítója és tulajdonosa lemondott csapata jó szerepléséről, a paddockban osztogat autogramokat a 24. kör táján.
A Pirelli szerint a lágy gumikon rajtolók két kiállás esetén a 29. körben jönnek ki első kerékcseréjükre (és ideális esetben az 58.-ban a másodikra).
A Williams végsebességelőnye miatt Hamilton csak a DRS-zónában támadhatott, de ott sem nagyon volt esélye előzni.
Pérez tartotta magát Rosberg előtt, ott sorakozott mögötte Bottas, Hamilton és Massa is. Utánuk Button, Alonso, Maldonado, Magnussen, Hülkenberg volt a sorrend, Pérez, Button és Maldonado lágy gumikon rajtolt.
Bottas is Rosberg és Hamilton közé érkezett, de ő vissza tudta verni az angol támadását.
A 15. kör végén Bottas is új kerekeket kapott, Räikkönent is kihívták Rosberg elől. Pérez állt az élre.
Massa Hamilton után egy körrel érkezett, akárcsak Alonso. Rosberg elhúzott Massa mellett, a 2-es kanyarban Hamilton is megelőzte a brazilt.
A 13. kör végén Hamilton is lágy gumikra váltott. A Pirelli ideális stratégiáját követi.
A 11. kör végén Rosberg ment ki új gumikért az élen álló négyesből, lágy gumikat kapott. Előtte Ricciardo és Kvjat a boxutca kijáratában vívott nagy csatát Magnussen mögött, az orosz nyert.
Kvjat az 5-ös kanyar külső (!) ívén előzte meg az autóját takarékon használó Ricciardót.
Hamilton egy kör alatt ledolgozta hat rajthelynyi hátrányát Rosberggel szemben, és már támadta társát.
A 4. kör végén Massa 1.1 másodperccel előzte meg Bottast, Rosberg és Hamilton tapadt a finnre, Alonso lemaradt.
Vettel autója egykörös hátránnyal újraindult – a motorprogramozással lehetett gond, nem először a Red Bullnál.
Az 1. kör végén Massa, Bottas, Rosberg, Hamilton, Alonso, Magnussen, Räikkönen, Hülkenberg, Ricciardo, Kvjat a sorrend. Vettel autója lelassult, a Red Bull-Renault elvesztette az erejét.
Massa kiválóan rajtolt, megőrizte első helyét, Rosberg a célegyenesben legyorsulta Bottast, de a 2-es kanyar előtt a finn visszaelőzte a Mercedest. Hamilton az első kör végén már a 4. volt Rosberg mögött.
Button, Maldonado, Pérez, Bianchi, Chilton és Ericsson indul lágy gumikon, a többiek szuperlágyon. A meleg aszfalt miatt nő az esély a két kiállásra.
Az aszfalt a felvezető kör elején 48 fokos, a levegő 23.
ELŐZMÉNYEK
13.57 A foci vb-n ma pályára lépő nemzetek közül csak Oroszország képviseli magát pilótával az F1-ben, Danyiil Kvjat a hetedik helyről rajtolva szép eredménnyel hangolhatja az oroszokat a Belgium elleni vb-meccsre.
13.55 Nagy furcsaságokat láthatott ezen a hétvégén az ember az ausztriai paddockban, Mark Webber például szombat délután a McLaren motorhome-jában borozott! Mióta várhatott erre a korábbi Red Bull-os?
13.53 A jelenlegi mezőnyből csak Kimi Räikkönen állt dobogón F1-es futam után ezen a pályán, 2003-ban, az eddigi utolsó itteni versenyen – még McLarennel – 2. lett Michael Schumacher mögött. Jenson Button a BAR-Hondával a 4. lett azon a futamon.
13.48 Az eddigi versenyeken Massa és Bottas is kiválóan rajtolt, a brazil hét futamon összesen 12, a finn 8 helyezést nyert az első körökben. Most csak Bottas nyerhet pozíciót, illetve a mögülük rajtoló Rosberg és Alonso – akiknek ebből a szempontból 0-0 az idei össztermésük.
13.45 A Pirelli bizonytalan, hogy egy vagy két kerékcsere az ideális. Előbbi esetben rajt szuperlágy gumikon, váltás lágyakra a 18. körben. Két kiállás esetén szuperlágy gumis rajt után a 13. körben váltás lágyra, majd a 42. körben ismét lágyra.
13.42 Gerhard Berger, aki a télen síbalesetben eltörte a karját, vicces kedvében volt az osztrákok parádéján: „Ilyenek vagyunk mi, egykori osztrák F1-esek. Helmut Marko egyszemű, én egykarú, Niki Lauda pedig egyfülű."
13.41 Micsoda legenda látogatott a Williamshez: Wayne Gretzky, minden idők egyik legnagyobb jégkorongozója!
13.40 A versenyigazgatóság figyelmeztette a pilótákat, hogy a 8-as kanyar kiszélesítése esetén nem előzhetnek a célegyenes végén, különben büntetés vár rájuk. Aki ezen kívül rendszeresen elhagyja a pályát az utolsó előtti íven, szintén büntetésre számíthat.
13.39 Sergio Pérez és Max Chilton Kanadából hozott magával rajtbüntetést, míg Romain Grosjean Lotusában váltót kellett cserélni. A csapata úgy gondolta, ha már hozzányúlnak az autóhoz, több módosítást is végrehajtanak, így a francia a boxból rajtol – nagyon lapos légterelőkkel a lehető legmagasabb végsebesség érdekében. A kanyarokkal meggyűlhet a baja.
13.37 Az időjárás is kegyes a szervezőkhöz, enyhén felhős, kellemes idő van, a levegő 23 fokos, az aszfalt pedig melegebb, mint a hétvégén eddig bármikor – ez a gumik viselkedését is befolyásolhatja, de az idén sokkal kevésbé kényesek az abroncsok az időjárásra, mint a Pirelli érkezése óta bármikor.
13.35 Hatalmas tömeg gyűlt össze a stájerországi dombok között a Red Bull Ringen, hol igazi fesztivált tart a házigazda: a verseny felvezetése gyanánt korábbi osztrák F1-es versenyzők, köztük Niki Lauda és Gerhard Berger ültek be korábbi F1-es gépeikben, és tettek tiszteletkört a pályán. Volt légibemutató is, a hangulat pedig lassan a tetőfokára hág.
1. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
2. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
7. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
12. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
15. | Romain Grosjean*** | francia | Lotus-Renault |
16. | Sergio Pérez* | mexikói | Force India-Mercedes |
17. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault |
21. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault |
22. | Max Chilton** | brit | Marussia-Ferrari |
*öt rajthellyel visszasorolják a Kanadai GP-n történt baleset okozásáért | |||
**három rajthellyel visszasorolják a Kanadai GP-n történt baleset okozásáért | |||
***a boxból rajtol. |