Lewis Hamilton szombaton ritkán látható módon elszúrta az időmérőt, de vasárnap visszaküzdötte magát, s megnyerte a Brit Nagydíjat. Csapattársa, Nico Rosberg ráadásul kiesett, így az angol a 25 pontjával négyre csökkentette hátrányát a vb-pontversenyben.
Hamilton Stirling Moss 1955-ös sikere után a második brit, aki a hazai versenyét megnyerte egy Mercedesszel (bár a nagy előd Aintree-ben diadalmaskodott), s akárcsak 2008-ban a McLarennel, most is július 6-án nyert Silverstone-ban.
„Nem is tudtam erről a dátumegyezésről – mondta Hamilton. – Még mindig nagyon sajnálom az időmérőn történteket, nem találok szavakat, hogy jutottam a spektrum egyik oldaláról a másik végletbe. Megnehezítettem a helyzetemet, de rengeteg szeretetet kaptam a családomtól, támogattak a szurkolók, elmúlt a rossz érzésem, feltöltődtem, éreztem, hogy lehet esélyem ezen a versenyen. Nagyon fontos számomra a brit futam, és ha a technika is úgy akarja, ez a győzelem egy új fejezet kezdete lehet.”
Hamilton a sajtótájékoztatón a dobogón átadott szponzori trófeával is viccelődött, amely szétesett, de a színfalak mögött megkapta a győztesnek járó klasszikus aranyserleget is. Hamilton a rajtnál koccant Sebastian Vettellel, de miután sértetlenül ment tovább, érezte, hogy az ő napja lehet.
„Csodás volt, hogy otthon tölthettem az éjszakákat, házi kosztot ehettem – mondta a mindennap helikopterrel apja házához repülő Hamilton. – Imádom a hazámat, kicsit úgy éreztem, a brit himnuszt hamar lekeverték, a német pedig örökké szól. A szombaton történteket nem lehet meg nem történtté tenni, közel sem volt tökéletes hétvége.”
Nico Rosberg a verseny hajráját a boxutca faláról figyelte, nyolc célba érés, három győzelem és öt második helyezés után ugyanis neki ment tönkre a Mercedese. Még vezet a vb-pontversenyben, de sokkal rosszabbul áll, mint a futam előtt, és a legutóbbi három futam óta tartó lendülete is megtörhet.
„Már a rajtnál furcsa volt a váltó, aztán a 21. körben újra jelentkezett a probléma – mondta Rosberg. Addig a pillanatig kézben tartottam a versenyt, és még reménykedtem benne, hogy biztonsági üzemmódra kapcsolva eljutok a végéig. Felkészültem rá, hogy csatázni kell Lewiszal, de amikor súlyosbodott a helyzet, módosítanom kellett a célomon, és tudtam, a második hely sem rossz. Ám sajnos lehetetlen volt eljutni a végéig.”
A silverstone-i délután legnagyobb csatáját egy négyszeres és egy kétszeres világbajnok vívta, Sebastian Vettel és Fernando Alonso 5. helyért vívott csatáját több ütközet után végül a német nyerte meg szenzációs előzéssel a keményen, de riválisának elég helyet hagyó spanyol ellen. A nagy csatában számos rádióüzenetet hallhattunk a tévéközvetítés során, s a versenyt követő nyilatkozatokból is kiderült, hogy mindkét pilóta úgy látta, riválisa többször is szabálytalanul vagy túlságosan agresszíven manőverezett.
„Fernando a hatos kanyarban kétszer is átlépte a határt. A külső íven próbáltam elmenni, az autóm eleje előrébb volt, mint az övé, ilyenkor neki kell alkalmazkodnia az én autóm mozgásához, és nem fordítva. Mégis nekem kellett fékeznem annak érdekében, hogy ne ütközzünk össze. Fernando nem az a típus, aki sok helyet hagy – mondta Vettel, akit arról is kérdeztek, hogy Alonso szerint szabálytalanul használta a DRS-t. – Ennek semmi alapja. Kétszer is rám szóltak, hogy vigyázzak a pálya határaira, s tudtam, hogy Fernando panaszkodott, ez nagyon jellemző rá. A végén már vicces volt, hogy egymásra panaszkodtunk, de azért nagy elégtétel, hogy sikerült megelőzni.”
Vettel végül nevetve beszélt a csatáról, amelyből győztesen került ki, de Alonso sem sokáig volt haragos.
„Abban a körben, amikor megelőzött, háromszor vagy négyszer is elhagyta a pályát. Ám azt hiszem, mindenképpen megelőzött volna a következő körben, túl lassú volt az autóm – mondta Alonso, aki öt másodperces büntetést kapott, mert az első rajtnál rosszul állt be a rajtkockájába. – Elrontottam a felvezető kör végét, láttam Bottas 77-esét és Kimi 7-esét is, de a 14-esemet sehol sem találtam. Túlgurultam, próbáltam hátramenetbe kapcsolni, de nem tudtam.”
„A verseny nagyon élvezetes volt, de volt olyan pillanat, amikor azon gondolkoztunk, hogy kiállok, mert az energiatároló meghibásodott. Sok mindenre kellett figyelni, de nagyon élveztem, a nézők is biztosan jól szórakoztak” – tette hozzá Alonso, aki kiírta a Twitterre: „A lényeg, hogy Kimi jól van, minden jót neki a következő napokban!”
Az első rajtnál 47 g-s erővel a szalagkorlátnak ütközve bokaficamot szenvedett Räikkönen a verseny közben elhagyta a pályát, s a Ferrari közleménye szerint a térdét is fájlalta. A hét közi silverstone-i tesztet ki kell hagynia, de a Német Nagydíjon két hét múlva ismét bevethető lesz.
Honfitársa, Valtteri Bottas a 14. helyről rajtolva gyorsan átverekedte magát a mezőnyön, a Williams nagy végsebességét a DRS-zónákban kihasználva előzgetett, de volt, hogy a Stowe-kanyarban kellett befejeznie a manőverét, ami elismerésre méltó.
„Nagyon jó volt vezetni az autót, tudtuk a futam előtt, hogy élvezetes délután lesz. Mindent kihoztunk ebből a versenyből, csak azt sajnálom, hogy Felipének ilyen rosszul sikerült a kétszázadik versenye” – mondta a finn szimpatikusan azt követően, hogy csapattársa, Felipe Massa a verseny elején, az első rajtnál nekikoccant a szalagkorlátnak csapódása után a pályára visszavágódó Kimi Räikkönen Ferrarijának. Ám meg kell jegyezni, Massa manővere, amellyel elkerülte a súlyos karambolt Räikkönennel, legalább olyan szenzációs volt, mint Bottas egy-két előzése.
Daniel Ricciardo három éve még egy HRT volánjánál itt indult először F1-es futamon, első Red Bull-os Brit Nagydíján pedig dobogóra állt.
„Ez életem legjobb harmadik helyezése. Általában nem jövök eksztázisba ezzel a pozícióval, de most csak mosolyogni tudok. Az autó nem volt tökéletes, de az egy kiállás bejött. Az utolsó 37 kör nagyon érdekes, élvezetes volt, csak az utolsó két körben lettem ideges Jenson miatt. Ha DRS-távolságon belülre került volna, esélyem sem lett volna védekezni. Megérte kockáztatni” – mondta Ricciardo.
A Bottashoz és Ricciardóhoz hasonlóan egyszer kereket cserélő Jenson Button harmadszor lett negyedik a Brit Nagydíjon, amelyen még sohasem állt dobogóra. A verseny végén friss gumijain gyorsan zárkózott fel Ricciardóra, de nyolc tizeddel kikapott az ausztráltól.
„Nagyon kis különbséggel kaptam ki, de nem volt egyszerű felzárkózni úgy, hogy közben a mérnököm azt mondta, gyorsabban menjek, de az üzemanyagra figyeljek, mert nem állunk jól – mondta Button. – A negyedik helynek is örülnünk kell, előreléptünk. Lewisnak nem nehezítettem meg a helyzetét, magammal is kiszúrtam volna, ha az elején ellenállok, csak én is időt veszítettem volna. Mondtam, hogy ha nem tudok nyerni, Lewisnak szorítok, kár, hogy nem lehettem mellette a dobogón.”
Esteban Gutiérrez Pastor Maldonado reptetése miatt három rajthelyes büntetést kapott a két hét múlva esedékes hockenheimi Német Nagydíjra.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Kevin Magnussen (7.): – Remek nap volt, 18 pontot szerzett a csapat. A riválisaink is fejlődnek, ezért szép eredmény a mai, főleg Jensoné, aki hazai pályán remekelt.
Nico Hülkenberg (8.): – Nehéz délután volt, a rajtnál több helyet veszítettem, és túl lassú voltam ahhoz, hogy a jobb helyezésekért csatázzak. A szél miatt a kocsi egyensúlya kiszámíthatatlan volt, a 4. helyről indulva többet vártam.
Danyiil Kvjat (9.): – Mozgalmas verseny volt, a végén igyekeztem utolérni Hülkenberget, de nem maradt időm rá, hogy megelőzzem. Jó kis hétvége volt, a pálya gyors kanyarjaiban élvezet volt vezetni.
Jean-Éric Vergne (10.): – Nagy siker a dupla pontszerzés, főleg azok után, hogy az első rajtnál visszaestem a mezőny végére, és onnan kellett visszaküzdenem magam.
Sergio Pérez (11.): – Nem tudom, mit érhettem volna el, a első kanyarban ütköztem, és a kocsi onnantól nem volt tökéletes. Az utolsó helyről kellett felkapaszkodnom, majdnem sikerült a pontszerzés, de túl nehéz volt.
Romain Grosjean (12.): – Nem mentem neki Kiminek, de a törmelékei miatt a sisakrostélyom megkarcolódott. A versenyen jó volt a kocsi, főleg a vége felé, közel kerültünk a pontszerző helyekhez.
Adrian Sutil (13.): – Felejthető verseny volt, az elején Bianchit üldöztem, majd megelőztem, de utána senki ellen sem volt esélyem, az autó lassú volt ahhoz, hogy bárki más ellen esélyem legyen.
Jules Bianchi (14.): – Az újraindulás utáni szakasza jó volt a versenynek, élveztem, hogy tesztelhetem, mennyi ideig tudom magam mögött tartani a többi autót, azaz hol állunk valós tempó terén. Még néhány tized kell, hogy a Sauberekkel és a Lotusokkal csatázzunk.
Kobajasi Kamui (15.): – Jól rajtoltam, néhány autót megelőztem, de aztán láttam Kimit, hogy keresztülcsúszik az úton, igyekeztem kikerülni. Csak a kocsi orra sérült meg, de aggódtam Kimiért, mert hatalmas baleset volt.
Max Chilton (16.): – A jó időmérő után a versenyen rengeteg problémánk volt. Räikkönen baleseténél letalálta egy kerék az autót, amiből nagyobb baj is lehetett volna. A boxba jöttem, mert meg kellett javítani az autót, de a szabályok szerint ezért büntetés jár piros zászlónál.
Pastor Maldonado (17. – nem ért célba): – Az újraindulás után erőtlen volt az autó, így nem tudtam előre haladni, védekeznem kellett. Gutiérrezzel ütköztem, állítólag kívülről látványos volt, de az autónak nem lett baja, mentem tovább. Talán semmi köze nem volt a kiesésemhez.
Marcus Ericsson (kiesett): – Az eddigi legjobb F1-es rajtom volt, öt helyezést nyertem, a 16. helyen álltam az újraindulásnál. Akkor a hatos kanyarban a kerékvetőn megroppant a felfüggesztés, és ki kellett állnom.
Esteban Gutiérrez (kiesett): – Jól rajtoltam, az újraindulást követően pedig Pastorral csatáztam, aztán amikor megpróbáltam megelőzni, nem hagyott helyet, és ütköztünk. Sajnálom, a csapat jobb eredményt érdemelt volna.
Felipe Massa (kiesett): – Nehéz hétvége volt, a rajtnál mindenki megelőzött, de amint elindult az autó, fantasztikus volt. Aztán jött Kimi keresztbe, esélyem sem volt elkerülni az ütközést, csak tompítani tudtam, de így is túl sok kár keletkezett az autón. Nem így terveztem a 200. versenyemet.
A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 2:26:52.094 |
2. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 30.135 mp h. |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 46.495 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 47.390 mp h. |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 53.864 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 59.946 mp h. |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:02.563 p h. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:28.692 p h. |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:29.340 p h. |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 2 kör h. |
16. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 3 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTÁK | MEGTETT KÖRÖK | |||
Nico Rosberg | német | Mercedes | 28 | |
Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 11 | |
Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 9 | |
Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1 | |
Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 0 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (26. kör) 1:37.176 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 3 | 8 | 8 | 165 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 7 | 7 | 161 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 4 | 7 | 98 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 9 | 87 |
5. | Valtteri Bottas | – | 2 | 8 | 73 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 6 | 70 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 63 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 5 | 55 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 6 | 35 |
10. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 5 | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 9 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 4 | 6 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 326 |
2. | Red Bull-Renault | 168 |
3. | Ferrari | 106 |
4. | Williams-Mercedes | 103 |
5. | Force India-Mercedes | 91 |
6. | McLaren-Mercedes | 90 |
7. | Toro Rosso-Renault | 15 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |