Lewis Hamilton sorozatban ötödször győzött, ráadásul az Egyesült Államokban úgy győzte le Nico Rosberget, mint Japánban: a német mögül rajtolt, s az első boxkiállás után rákapcsolt, majd a pályán elment csapattársa mellett. Rosberg, akárcsak Szuzukában, tehetetlennek tűnt, tényleg úgy tűnik, mintha fejben elfáradt volna a világbajnoki csata hajrájára.
Hamilton előnye immár 24 pont, ami azt jelenti, hogy Rosbergnek már nem a saját kezében van a sorsa. Hiába nyeri meg ugyanis a hátralévő két futamot, benne a dupla pontos idényzáróval, Hamiltonnak mindkétszer elég a második helyen célba érnie, és világbajnok lesz. Mivel a Mercedes 17 futamon 10 kettős győzelmet aratott, ez még könnyen meg is valósulhat – bár valószínűsíthető, hogy nem a második helyre megy az angol Brazíliában és Abu-Dzabiban…
Hamilton idei 10. győzelme karrierje 32. diadala volt, amivel maga mögött hagyta Nigel Mansellt, és utolérte Fernando Alonsót. A Ferrari spanyol pilótája a tavalyi Spanyol GP óta nem nyert, s ha Hamilton így folytatja, hamarosan helyet cserélnek az örökranglistán.
Alonsónak ezúttal a 6. hely jutott, esélye sem volt arra, hogy a két Williamsszel és Daniel Ricciardóval felvegye a versenyt. A dobogóért a két fehér autó és a Red Bull csatázott, s bár Ricciardo beragadt a rajtnál, az első boxkiállás előtt feljött Valtteri Bottasra, s egy körrel korábbi kerékcseréjével a finn elüőtt termett. Massával egy boxkiállással később ugyanezt eljátszotta, sőt, a már Hamilton mögött száguldó Rosberget is megközelítette.
Sebastian vettel a boxból rajtolva hetedik lett, ezt célozta meg a futam előtt.
Pastor Maldonado megszerezte idei első pontját, a Lotus a Monacói Nagydíj óta először volt eredményes.
A Sauber pontszerzési esélyei már az első körben elszálltak, a 9. helyről rajtoló Andrian Sutilt megtorpedózta Sergio Pérez, így mindketten kiestek.
Folytatás egy hét múlva Brazíliában.
A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:40:04.785 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 4.314 mp h. |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 25.560 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 26.924 mp h. |
5. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 30.992 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.231 p h. |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:35.734 p h. |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:40.682 p h. |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:47.870 p h. |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:48.863 p h. |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1 kör h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 16 | |
Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 | |
Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 0 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (50. kör) 1:41.379 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 10 | 14 | 14 | 316 |
2. | Nico Rosberg | 4 | 14 | 15 | 292 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 8 | 15 | 214 |
4. | Valtteri Bottas | – | 5 | 15 | 155 |
5. | Sebastian Vettel | – | 4 | 14 | 149 |
6. | Fernando Alonso | – | 2 | 15 | 149 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 11 | 94 |
8. | Felipe Massa | – | 1 | 9 | 83 |
9. | Nico Hülkenberg | – | – | 13 | 76 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 11 | 53 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 11 | 47 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 11 | 47 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 7 | 22 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
17. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 608 |
2. | Red Bull-Renault | 363 |
3. | Williams-Mercedes | 238 |
4. | Ferrari | 196 |
5. | McLaren-Mercedes | 147 |
6. | Force India-Mercedes | 123 |
7. | Toro Rosso-Renault | 30 |
8. | Lotus-Renault | 10 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
A FUTAM (56 kör, 308.405 km)
Nyert is az angol, karrierje 32. győzelmével 24 pontosra növelte előnyét Rosberggel szemben, így a német sorsa már nincs a saját kezében.
Vettel az 54. körben megelőzte Maldonadót, így a 9. helyen halad. Hamilton az utolsó kört 2 másodperces előnnyel kezdte meg.
Grosjean és a Lotus kérésére a sportfelügyelők vizsgálják Vergne korábbi manőverét. A Toro Rosso pilótája megelőzte Buttont is. Maldonado a 10., de Vettel támadja. Az 53. körben Buttont Maldonado és BVettel is megelőzte, a McLaren-Mercedes nagyon lelassult.
Massa közelít Ricciardóhoz, de az ausztrál rá tud kapcsolni, tartja a másfél másodperces előnyét. Hamilton 3.5 másodperccel halad Rosberg előtt.
Buttont a McLaren-Mercedes magas végsebessége elöl tartja, mögötte Vergne megelőzte Grosjeant, aki mellett Maldonado is elment. Végül Vettel vette el a leggyorsabb kört Alonsótól.
Két másodperc van a két Mercedes között. A 9. helyen haladó Button aggódik, nem csoda: Grosjean, Vergne és Maldonado is a nyakán liheg. Alonsóé a leggyorsabb kör: 1:41.474. A friss lágy gumikon legalább ennyi öröme lehet, de Hamilton és Rosberg még elveheti tőle.
Alonso a 45. körben megelőzte Vettelt, de az 5. helyezett Bottastól 43.5 másodpercre van.
A két Ferrari is megjárta a boxutcát, Alonso Vettel mögé került, de lágy gumikat használ, és máris támadja a Red Bull világbajnokát. 12 kör van hátra.
Kvjat kereket cserélt, Button megelőzte Grosjeant, és a 12. helyről máris előre jött a 10.-re. Vettel Magnussent megelőzve a 8. pozícióban.
15 körrel a vége előtt Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Massa, Bottas, Alonso, Räikkönen, Kvjat, Magnuissen, Vettel a pontszerző helyeken haladók sorrendje. Magnussen és Vettel között alakulhat ki csata.
Rosberg néhány kör alatt 2.7 másodpercre csökkentette a hátrányát, a frissebb gumikat kihasználva zárkózik fel csapattársára. Hamiltonnak volt válasza, nem engedte közelebb magához a németet.
Hamilton 4.5 másodperccel vezet Rosberg előtt, akitől Ricciardo 3 másodpercre van. Az ausztrálnak azért nem volt esélye, hogy a két Mercedes közé férjen, s arra sincs, hogy utolérje Rosberget.
Hamilton a 33. kör végén jött ki, újabb készlet közepesen kemény gumit kapott, ezzel a kockás zászlóig elmehet. Ricciardo egy másodperccel jobb kört ment, mint Rosberg, ez még érdekes lehet.
Érdekes, hogy Massa 5 másodpercen belül van Rosberghez képest, azaz nagyon jól tartja a két Mercedes tempóját. A brazil a 32. kör végén jött ki a boxba, az egy körrel korábban szervizelő Ricciardo mögé jött vissza – a Red Bull pilótája már dobogós helyen.
Elindult a boxkiállások második köre, Bottas a 30. kör végén jött, a két McLaren már kint volt. Buttonnak azt mondták, a lágy gumikon a végén pozíciókat nyerhet, azaz neki még egyszer ki kell jönnie. Vajon a többieknek is?
Rosberg felvette Hamilton tempóját, a másfél másodperces távolság állandósulni látszik.
Alonso Magnussenen is átverekedte magát, ezzel újra a 6. helyen halad. Vettel a boxba hajtott közepesen kemény keverékű abroncsokért.
Hamilton ott is hagyta Rosberget, a 26. kör végén 1.2 másodperccel vezetett csapattársa előtt.
A 24. kör elején a célegyenes végén Hamilton késői fékezéssel kiszorította Rosberget, és megelőzte csapattársát. Rosberg nem tudta, mit tegyen, bizonytalan kísérletet tett a védekezésre, ami kevés volt.
A 23. körben Hamilton ismét Rosberg nyakában. Alonso megelőzte Buttont.
Alonso és Button nagy csatát vívott, több kanyaron át nyüstölték egymást, a támadó Alonso már-már nyert helyzetben volt, de elfékezte magát, így Button maradt elöl.
Vettel 1:46-os köröket megy, miközben Ricciardo simán hozza az 1:44-eket. A négyszeres világbajnok motivációja alig lehet kisebb.
Hamilton a 19. körre 1.8 másodpercre csökkentette hátrányát. Bottas korábban támadta Ricciardót, de feladta a próbálkozást.
Hülkenberg Force Indiája leállt, miközben Alonso Vettelt előzte, és feljött a 9. helyre.
Hamilton egy körrel később érkezett, 3 másodperccel Rosberg mögött folytatta. Alonso is új gumikat kapott.
A 15. körben Rosberg is kereket cserélt. Közepesen kemény gumikat kapott, akárcsak Ricciardo. Massa és a Rosberggel együtt kiálló Bottas lágyakon folytatja. A finn Ricciardo mögé került.
A 14. kör végén Massa és Ricciardo érkezett a boxba. Rosberg előnye 2 másodpercre nőtt Hamiltonnal szemben.
Rosberg a 13. körben jelezte, hogy elkopott a bal első gumija. Vettel hátul nem tud közelebb kerülni a 14. helyen haladó Hülkenberghez, az alacsony tapadás miatt panaszkodik.
Bottas tapad Massára, Ricciardo lemaradt a két Mercedesről, és már nagyon lerázta Alonsót – a spanyol a 10. kör végén 6 másodpercre volt az ausztráltól.
A két Mercedes 1:43-as köröket fut, Vettel a szabadedzéseken nem tudott ilyen jól menni, 1:44-eket futott, miközben csak a versenyre készült, az időmérőre nem.
Hamiltonnal közölték, nem kell aggódnia az üzemanyag miatt, máris hat tizedre feljött csapattárásra.
A 6. kör végén Rosberg 1.1 másodperccel halad Hamilton előtt. Vettel megelőzte Gutiérrezt, de pár kanyarral később nagy igyekezetében kisodródott az útról.
A helyszín: Austin A pálya hossza: 5513 méter Kanyarok száma: 20 (11 bal és 9 jobb) A verseny hossza: 56 kör (308.405 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:35.657 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2012) Tavalyi pole pozíció: 1:36.338 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Romain Grosjean (Lotus), 3. Mark Webber (Red Bull) |
Az Amerikai GP helyszínei: Watkins Glen (20), Indianapolis (8), Phoenix (3), Austin (2), Riverside, Sebring (1-1). Ezenkívül volt más néven 8 verseny Long Beachben, 7 Detroitban, 2 Las Vegasban és egy Dallasban. Továbbá 1950-től 1960-ig az Indy 500 is az F1-es versenynaptár része volt. Győzelmek a pole-ból Austinban: 1 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Lewis Hamilton (2012) 2. Győztesek a mostani mezőnyből: Vettel, Hamilton |
A boxba visszaérő Sutil nagyon dühös Pérezre. A Sauber az idén először jutott az időmérő harmadik szakaszába, a mexikói hibája már az első körben megfosztotta a pontszerzés esélyétől.
Ricciardo megelőzte Alonsót, Bottas sikertelen kísérletet tett Massa ellen.
A 3. kör végén újraindult a verseny. Rosberg, Hamilton, Massa, Bottas, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Maldonado, Vergne, Grosjean az első tíz sorrendje.
A rajt visszajátszásain látszik, hogy Bottas mögött Ricciardo is csúnyán beragadt, szerencséje, hogy csak egy helyezést veszített.
Vettel a 14. helyről bement a boxba, a már csak 16 fős mezőny végére jött vissza. Még mindig közepesen kemény gumikon halad.
A 9. helyért csatázott Sutil és Pérez, a Sauber ott maradt a pályán, a Force India a boxba ment, de a jobb első kereke kitört. Pérez először Räikkönennek koccant neki, utána csapódott át a Sauberre. A biztonsági autó a pályán. Többen is kijöttek a boxba, az élmezőnyből csak Hülkenberg tett így.
Az 1. kör végén Rosberg, Hamilton, Massa, Bottas, Alonso, Ricciardo, Magnussen, Räikkönen, Hülkenberg, Maldonado a sorrend, de Sutil és Pérez ütközése miatt bekóüldték a biztonsági autót.
A rajtnál a poros oldalról induló Hamilton simán megőrizte második helyét, sőt, Bottast Massa is megelőzte, így visszaesett a 4. helyre.
A Pirelli két kiállást jósol a versenyre,néhány csapat attól tart, háromra is szükség lesz.
Csak Hülkenberg, Kvjat és Vettel rajtol a közepesen kemény gumikról. A pálya páros oldala itt sokkal rosszabb, mint a tiszta.
ELŐZMÉNYEK
20.58 Az utolsó intelmek egyike Rosbergnek: „A fékjeid jéghidegek.”
20.55 Keanu Reeves, Pamela Anderson, Matt LeBlanc, Anthony Edwards, Tony Parker, Gordon Ramsey – néhány név a paddockbnan lévő celebekből.
20.51 Alonso a spanyol tv-nek: „A következő szezonom jobb lesz, mint az idei."
20.49 Szép idő van, ráadásul melegebb is van, mint szombaton az időmérőn.
20.44 Az autók felsorakoztak a rajtrácsra, Hamilton több körön át próbálgathatta a fékjét. Niki Lauda szerint Rosberg nyár óta nem volt annyira feldobva, mint most, a német tudja, hogy ha most nem veri meg csapattársát, az utolsó két futamon már csak a technikában bízhat, mert a Mercedes kettős győzelme szinte biztos.
20.40 Ha nem számítjuk a 2005-ös Amerikai Nagydíjat, amelynek a felvezető körében a mezőny nagy része a boxba hajtott, az 1982-es San Marinó-i Nagydíj óta a legkevesebb autó rajtol el F1-es futamon. Akkor politikai huzavona miatt csak 14-en álltak a rajtrácson.
20.38 Az időmérőn kialakult sorrend három helyen változott a rajtfelállásban. Vettel teljes motorcsere miatt a boxból indul, Kvjat a 7. belsőégésű motorjának megkezdése miatt 10, Button váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetést kapott. Az orosz a büntetése nagy részét a Brazil GP-re is átviszi.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
4. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
9. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
12. | Jenson Button* | brit | McLaren-Mercedes |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
17. | Danyiil Kvjat** | orosz | Toro Rosso-Renault |
Sebastian Vettel*** | német | Red Bull-Renault | |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**részleges motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetés, a fennmaradó részt viszi a Brazil Nagydíjra | |||
***teljes motorcsere miatt a boxból rajtol |
20.36 A problémák nyilvánvalóak, ezt Bernie Ecclestone sem tagadta, s azt is elismerte, hogy az általa kötött szerződések sodorták a szakadék szélére a kiscsapatokat, hiszen olyan megállapodást kötött a nagyokkal, amelyek miatt évről évre nő az űr a skála két oldalán helyet foglaló csapatok között. Ám megoldást a 84 éves vezér sem tud, csak akkor lehet enyhíteni a problémát, ha a Ferrari, a Red Bull és a többi nagy csapat hajlandó lemondani a jussa egy részéről. Erre várhatunk…
20.35 Két csapat az ellene indított csődeljárás miatt visszalépett az Amerikai Nagydíjtól, a kiscsapatok nyilvánvaló anyagi nehézségei miatt további három istálló bojkottjának lehetősége is felvetődött Texasban a napokban, de cáfolták a pletykákat – egyedül Rob Fernley, a Force India igazgatója mondta azt, hogy valóban van alapjuk a pletykáknak.