Nico Rosberg július óta először nyerni tudott Lewis Hamilton előtt, de a Mercedes-istállón belüli vb-csata nem sokat változott, Hamilton a 2. helyezésének köszönhetően 17 ponttal vezet a vb-pontversenyben, azaz a dupla pontos idényzárón, az Abu Double versenyen a második helyezés is elég lenne neki a világbajnoki címhez.
Rosberg a rajtnál megtartotta első helyét, és bár Hamilton a verseny nagy részében gyorsabb volt nála, a sorrend megmaradt kettejük között. Az angol számára a fő esély a második kerékcserék idején kínálkozott. Rosberg a 26. körben kiállt előle, Hamilton a 27.-ben megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét, és kint maradt, úgy tűnt, a következő körben vissza tud jönni a német elé, de a 28. kör elején kicsúszott a pályáról, és miután megkapta új gumijait, nyolc másodperces hátránnyal Rosberg mögé jött vissza.
Innen is visszakapaszkodott, de előzni nem tudott.
A harmadik hely Felipe Massáé lett hazai pályán, a Williams brazil pilótája boxutcai gyorshajtásért öt másodperces büntetést kapott, de üldözői közül Valtteri Bottast két rossz boxkiállás hátráltatta, Jenson Button pedig nem tudta megelőzni a kulcspillanatban Danyiil Kvjatot.
A McLaren pilótája lett a negyedik Sebastian Vettel és a két Ferrari előtt, Bottas a 10. helyen ért célba.
Az idényzárót két hét múlva, november 23-án tartják meg 14 órától Abu-Dzabiban.
A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:30:02.555 |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1.457 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 41.031 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 48.658 mp h. |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 51.420 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:01.906 p h. |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:03.730 p h. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:03.934 p h. |
9. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:10.085 p h. |
10. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1 kör h. |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
16. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Romain Grosjean* | francia | Lotus-Renault | 8 kör h. |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 39 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (62. kör) 1:13.555 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 10 | 15 | 15 | 334 |
2. | Nico Rosberg | 5 | 15 | 16 | 317 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 8 | 15 | 214 |
4. | Sebastian Vettel | – | 4 | 15 | 159 |
5. | Fernando Alonso | – | 2 | 16 | 157 |
6. | Valtteri Bottas | – | 5 | 16 | 156 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 12 | 106 |
8. | Felipe Massa | – | 2 | 10 | 98 |
9. | Nico Hülkenberg | – | – | 14 | 80 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 12 | 55 |
11. | Kimi Räikkönen | – | – | 12 | 53 |
12. | Sergio Pérez | – | 1 | 11 | 47 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 7 | 22 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 2 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 651 |
2. | Red Bull-Renault | 373 |
3. | Williams-Mercedes | 254 |
4. | Ferrari | 210 |
5. | McLaren-Mercedes | 161 |
6. | Force India-Mercedes | 127 |
7. | Toro Rosso-Renault | 30 |
8. | Lotus-Renault | 10 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
A FUTAM (71 kör, 305.909 km)
Hamilton az utolsó körben sem indított támadást, Rosberg a júliusi Német Nagydíj óta először nyert, és 17 pontra csökkentette hátrányát. Azaz Abu-Dzabiban is elég neki a 2. hely a vb-címhez.
Úgy tűnik, Hamilton már nem kockáztat. Vagy az utolsó két körre tartogat valamit?
Räikkönen és Alonso között is nagy csata dúl, Alonso a frissebb gumikon többször támadott, de a finn a 67. körben még maga mögött tartotta csapattársát. Aztán a célegyenesben a spanyol előzött, és átvette a 6. helyet. Hülkenberg a lágy gumikon üldözőbe vette Räikkönent, de 8 másodpercre volt.
Hamilton még mindig tapad Rosbergre, de nem tud támadást indítani. Az előnyük 32 másodperc Massával szemben.
A 61. körben Button, majd Vettel is elment a hősiesen védekező Räikkönen mellett. A finn Ferrariján rosszak a gumik, Alonso közeledik hozzá.
Hülkenberg az utolsó 11 körre kapott lágy gumikat. Hogy bírják a végéig?
Button nem bír Räikkönennel, így hamarosan Vettel és Alonso is utolérheti őket.
Hamilton nem marad le, támad továbbra is. Lekörözések jönnek.
Hülkenberg a 3. helyen, Massa üldözi. A németnek még a végén ki kell jönnie a lágy gumikért. Button az 5. Räikkönent üldözi, a finn talán megpróbál végigmenni késői második kiállása után.
Hamilton üldözi csapattársát, de ez visszaüthet, a szélárnyékban a gumijai tönkremehetnek. Ha nem tud támadni, érdemes lemaradnia, és az utolsó körökre hagynia egy akciót.
Rosberg az 50. kör végén állt a boxba. Hamilton az élen, Massa és Button is szervizelt, Massa előbb a McLarenhez állt be, de gyorsan továbbküldték. Hamilton egy körrel később érkezett, közvetlenül csapattársa mögé jött ki.
Magnussen kezdte a boxkiállások utolsó körét, aztán jött Vettel a 48. körben.
Hamilton hátránya a 47. körben 1.9 másodperc. Ledolgozta, amit a megcsúszásával elveszített.
Alonso a 46. körben a 4-es kanyarban megelőzte Magnussent, és feljött a 6. helyre.
Hülkenberg a célegyenes végén úgy előzte meg Bottast, hogy kiterelte a pályáról. Räikkönen is elment a lendületét vesztő Williams mellett.
Hamilton a 40. körben 3.4 másodpercre van Rosbergtől. Ricciardo feladta a versenyt. A futómű ment tönkre a bal első kerekénél, amit a fékezéskor érzett.
Kvjat 2. kiállása után, a 38. körben Rosberg, Hamilton, Massa, Button, Vettel, Magnussen, Alonso, Ricciardo, Bottas, Hülkenberg a sorrend, de a Red Bull ausztrálja bal első fékhibára panaszkodott, és egy körrel később lelassulva a boxba állt.
„5.3 másodperc az előnyöd” – mondta Rosbergnek a mérnöke. „Most egy darabig ne mondd nekem, mekkora az előnyöm, kérlek” – jött a válasz.
Hülkenberg a 3. helyről állt ki a boxba, Massa a dobogós pozícióban.
Räikkönen a 35. kör végén kapott új gumikat, de a jobb elsőnél hibáztak, és 7.6 másodpercig tartott a kerékcsere.
Rosberg és Hamilton között a különbség 8-ról 5.5 másodpercre csökkent, az angol panaszkodik is a gumijai állapotára, sokat vett ki az abroncsokból az első néhány kör, amelyekben padlógázzal ment.
Kvjat feltartotta Buttont, így Massa a büntetése ellenére a McLaren előtt maradt. Räikkönen és Hülkenberg az oroszhoz hasonlóan csak egyszer állt ki. A Ferrari finnje is megpróbálkozik eggyel kevesebb kiállással, akárcsak Hülkenberg.
A 30. kör végén Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Massa, Kvjat, Button, Vettel, Magnussen, Alonso, Ricciardo, Bottas az első 12 sorrendje.
Az angol bocsánatot kért. „Hülye voltam” – mondta a rádión, de a mérnöke megértően reagált.
A 28. kör végén az angol kijött a boxba új gumikért, de a 2. helyen folytatta. A verseny itt dőlhetett volna el Hamilton javára, de valószínűleg itt dőlt el Rosberg javára.
Hamilton nem jött ki egyből, a verseny leggyorsabb körét futotta. A következő körben viszont a 4-es kanyarban kicsúszott, és rengeteg időt vesztett.
Massa letöltötte a büntetését, így majdnem 10 másodpercig tartott a boxkiállása. Hamilton nagyon rájött Rosbergre, aki a 26. kör végén szervizelt másodszor. Bottas is jött vele, a finn biztonsági övét meg kellett húzni, így még több időt is vesztett, mint Massa.
A 24. kör végén Grosjean először, Vettel másodszor ment a boxba.
Rosberg és Magnussen jobb első kerekén is jól látható gödör keletkezett egy csíkban a hólyagosodás következtében. Nem éppen megnyugtató látvány.
Ricciardót nyugtatgatják, hogy nem csak neki van gondja a gumikkal. Hamilton közben a verseny leggyorsabb körét futotta.
A 20. körben Rosberg, Hamilton, Massa, Bottas, Button, Grosjean, Magnussen, Alonso, Vettel, Ricciardo, Räikkönen a sorrend az első 11 helyen, Grosjean nem volt még a boxban.
Hülkenberg a 17. körben cserélt kereket, a 15. helyre esett vissza. Hamilton a gumik hólyagosodására panaszkodik, ez pénteken csak a lágy gumikra volt jellemző. Nem csoda, újra süt a nap, és 56 fokos az aszfalt.
A helyszín: Interlagos A pálya hossza: 4309 méter Kanyarok száma: 15 (9 bal és 6 jobb) A verseny hossza: 71 kör (305.909 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:09.822 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) Tavalyi pole pozíció: 1:26.479 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:15.436 (Mark Webber, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Mark Webber (Red Bull), 3. Fernando Alonso (Ferrari) |
A Brazil GP helyszínei: Interlagos (31), Jacarepaguá (10) Győzelmek a pole-ból Interlagosban: 11 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Giancarlo Fisichella (2003) 8. Győztesek a mostani mezőnyből: Vettel (2), Massa (2), Räikkönen, Button |
Massa előzte Kvjatot, a lelátó népe túlharsogja az autókat – az idén nem nehéz…
Az angol ezúttal simán elment a Force India mellett, de előtte arra panaszkodott, hogy vibrációt érez az első gumikból. Sok a gond az abroncsokkal, többen is szenvednek.
Hamilton hátránya 1.7 másodperc csapattársával szemben, Hülkenberget támadja, akivel két éve az első helyért csatázva összeütközött.
Hülkenberg a 12. kört is az élen zárta, a két Mercedes mögött a többiek is a négy, keményebb gumikon rajtolót előzgették. Rosberg a 14. kör elején, a célegyenesben előzte meg Hülkenberget, és állt újra az élre.
A két Mercedes a 2. helyen haladó Kvjatot érte utol, az orosz a keményebb gumikon rajtolt, még nem cserélt kereket.
A Lotus pilótája lehúzódott előlük a célegyenesben, mintha lekörözött lenne. Egyébként sem sok esélye volt. Hülkenberg az élen a közepesen kemény gumikon.
Hamilton a 8. körben jött, közvetlenül Rosberg mögött folytatta. A német Grosjeant érte utol.
A 7. körben jött Rosberg, Magnussen, Alonso és Ricciardo. Mindenki a keményebb abroncsokat kapta meg, nem meglepő. Massát boxutcai gyorshajtásért vizsgálták, öt másodperces időbüntetést kapott, amit a következő boxkiállásánál tölt le.
A 6. kör végén Bottas, Button és Vettel is a keményebb gumikra váltott.
Rosbergnek azt tanácsolták rádión, állítson a fékerő elosztásán, mert a hátsó abroncsai túlmelegszenek. Massa az 5. kör végén a boxban járt, közepesen kemény abroncsokat kapott. Reagál-e a Mercedes? Ez biztosan három kiállásos taktika.
Rosberg a 2. kör végén 1.2 másodperccel vezet Hamilton előtt, a két Williams tapad az angolra. A 3. körben viszont már meglógott Hamilton.
A vártnál simább volt a rajt, maradt elöl a Rosberg, Hamilton, Massa, Botttas sorrend. Mögöttük Button maradt az ötödik, akárcsak a rajtrácson. Az angol mögött Magnussen, Alonso, Vettel, Ricciardo, Gutiérrez sorrend az első tízben a balesetmentes 1. kör végén (csak Vettel sodródott le az útról, a 6. helyről a 8.-ra esett vissza).
A felvezető körben Rosberg és Hamilton Mercedese sem tökéletesen indult el. Vettelnél minden rendben.
Grosjean, Sutil, Hülkenberg és Kvjat indul közepesen kemény gumikon, a többiek a lágyakon.
Már csak 46 fokos az aszfalt, a felhők miatt hűlni kezdett, az esőre 20 százalék az esély.
ELŐZMÉNYEK
16.53 A Pirelli szerint két kiállással is meg lehetne oldani a futamot, de ekkora hőségben inkább a három felé hajlanak, a lágy gumik minimális használatával.
16.51 Button a Martin Brundle-nak a Sky Sportson adott interjújában úgy beszélt, mint aki az idény végén valóban távozik az F1-ből. A német Bild szerint biztos, hogy Alonso őt váltja.
16.48 A rendező ország himnuszánál, 15 perccel a rajt előtt az Orosz Nagydíj óta felsorakoznak a pilóták az első rajtkockánál. Austinban Räikkönen elmulasztotta a sorban állást, ami miatt Bernie Ecclestone nagyon mérges a finnre. Az F1 vezetője Hamiltonnal viszont jól elcsevegett a sportág hivatalos honlapján.
16.45 A versenyzők felálltak a rajtrácsra, kivéve Adrian Sutilt, akinek a boxból kell rajtolnia a Sauberrel.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
11. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
13. | Adrian Sutil* | német | Sauber-Ferrari |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
17. | Danyiil Kvjat** | orosz | Toro Rosso-Renault |
18. | Sergio Pérez*** | mexikói | Force India-Mercedes |
*a boxból rajtol | |||
**hét rajthelyes büntetést áthozott motorcsere miatt az előző futamról | |||
***hét rajthelyes büntetés, mert balesetet okozott az előző versenyen |
16.44 A versenyzők szokásos parádéján különleges vendég volt a pilóták között, Felipe Massa négyéves fia (a hónap végén lesz öt) is ott volt a kamionon, amely körbejárta a pályát. A mezőny egyetlen brazil pilótája és fia mellett Lewis Hamilton kapta a leghangosabb ovációt – a dél-amerikaiak már elfelejtették, hogy ő győzte le Massát a 2008-as világbajnokságon, amelynek drámai záró futamát éppen itt rendezték meg.
16.42 Egy órával a rajt előtt 55 fokos volt az aszfalt Interlagosban, s bár már csökkent a hőmérséklete, még mindig 50 fok felett van, azaz hússzal magasabb annál, amit pénteken jósoltak. Így a gumik valóban főszerepet játszhatnak, a lágyak péntek délután tíz kör alatt tönkrementek a hólyagosodástól, s a forróságban keletkezett buborékok után maradt gödröcskéktől.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 10 | 14 | 14 | 316 |
2. | Nico Rosberg | 4 | 14 | 15 | 292 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 8 | 15 | 214 |
4. | Valtteri Bottas | – | 5 | 15 | 155 |
5. | Sebastian Vettel | – | 4 | 14 | 149 |
6. | Fernando Alonso | – | 2 | 15 | 149 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 11 | 94 |
8. | Felipe Massa | – | 1 | 9 | 83 |
9. | Nico Hülkenberg | – | – | 13 | 76 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 11 | 53 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 11 | 47 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 11 | 47 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 7 | 22 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
17. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 608 |
2. | Red Bull-Renault | 363 |
3. | Williams-Mercedes | 238 |
4. | Ferrari | 196 |
5. | McLaren-Mercedes | 147 |
6. | Force India-Mercedes | 123 |
7. | Toro Rosso-Renault | 30 |
8. | Lotus-Renault | 10 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |