A Mercedes uralta az Amerikai Nagydíj pénteki edzésnapját, mégsem ment minden tökéletes rendben Austinban az idei tizedik kettős győzelmére törő istállónál. A teli tankos hosszú menetek során Lewis Hamilton és Nico Rosberg is váltóhibára panaszkodott, és az angol be is állt a boxba, hogy megvizsgálják az autóját, ezzel a második tréning utolsó húsz perce kárba veszett számára.
PÉNTEK |
Patthelyzetben a Ferrari és a pénzét követelő Alonso |
Hamiltoné az első szabadedzés Texasban |
Három ezred Hamilton és Rosberg között, aztán az űr – 2. szabadedzés |
Kórházban ápolják a Williams-istálló alapítóját |
SZOMBAT |
16.00–17.00: 3. szabadedzés |
19.00–20.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
21.00: a verseny (56 kör, 305.344 km) rajtja |
Magyar idő szerint. Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Hamilton bukott már el vb-címet 17 pontos előnyből |
A Caterham és a Marussia nem indul a következő futamokon |
„Hidraulikai hiba volt, azt mondták a szerelők, hogy a kocsi alján találtak némi folyadékot – mondta Hamilton. – Nem hiszem, hogy nagy a baj, de nem ideális, hogy időt veszítettem, hiszen jó tudni, hogyan kopnak a gumik, hogyan lehet spórolni az üzemanyaggal és mi történik egy-egy hosszabb menetben. Nico a teljes edzésen nyomhatta, ami a csapat számára jó, mivel így megvannak az adatok. Ami engem illet, majd a versenyen ráérzek arra, ami most kimaradt."
Paddy Lowe műszaki vezető is azt mondta, nem nagy a gond.
„A hidraulikus rendszerrel volt probléma, de csak apróság. Igazából azt sem tudjuk pontosan, mi az, Lewis elővigyázatosságból állt meg – mondta Lowe. – Nagyon kényes kérdés a megbízhatóság, főleg most, hogy a szezon végéhez közeledünk, hatalmas ára lehet a hibáknak. Óriási kihívás, amelynek meg kell felelnünk, hogy a következő három versenyen mindkét autónk célba érjen.”
Nico Rosberg váltóhibájának prózai oka volt, a német véletlenül beletérdelt a kormánya alatt lévő kuplungkarba, ez okozta a furcsa érzést a váltáskor.
„Viszketett a lábam, megemeltem, és ekkor megrúgtam a kuplungkart. Hihetetlen, hogy ilyen is történhet az F1-es autóban, ezentúl figyelnem kell arra, hogyan reagálok, ha viszket a lábam – mondta Rosberg, aki bízik benne, hogy az időmérőn le tudja győzni csapattársát. – Van még tartalék a körömben, benne van a zsebemben, az időmérőn előhúzom. Nagy csata lesz kettőnk között, de bizakodom.”
MARCUS ERICSSON A SAUBER 2015-ÖS PILÓTAPÁROSÁNAK BIZTOS PONTJA?
A hétvége eddigi átigazolási pletykája a Caterham csődhelyzete miatt Austinba csak civilben elutazó Marcus Ericssoné, aki állítólag nagyon közel jár ahhoz, hogy megegyezzen a Sauberrel. A 24 esztendős svéd mögött álló vállalatok a következő évre is 15 és 20 millió euró közötti összeggel tudják támogatni az Ericssont alkalmazó csapatot, és ez a Sauber számára a túlélést jelentheti.
A német Auto Motor und Sport szerint biztosra vehető, hogy Ericssoné lesz az egyik autó, és csak az a kérdés, ki lesz a csapattársa. Adrian Sutilnak szerződése van 2015-re, ám alig hoz pénzt. Giedo van der Garde többet hozna, de nem annyit, mint Esteban Gutiérrez, aki egymás után a harmadik idényét töltené az alakulatnál, és ugyanazt a 15 millió euró körüli összeget hozná, mint Ericsson. A negyedik változat az olasz Raffaele Marciello, aki ugyanúgy kerülne a Sauberhez, ahogy Jules Bianchi került a Marussiához – azaz a Ferrari pilótaakadémiájának növendékéért cserébe nem kell fizetni a motorokért és a váltókért, ami 20 millió eurónyi megtakarítást jelentene.
KÖRVONALAZÓDIK A HARMADIK AUTÓK TERVE – CSAK HÁROM CSAPAT INDÍTHATNA, VENDÉGPILÓTÁKKAL
A Caterham és a Marussia kiszállása nyilvánvalóvá tette, hogy az F1-es kiscsapatok anyagi helyzete tarthatatlan, és Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke, aki eddig is nyíltan kritizálta a sportág irányítóit, amondó, ha a jelenlegi helyzet nem ösztökéli lépésre az FIA-t (bár ezt a szervezetet, amióta Max Mosley helyett Jean Todt irányítja, az F1-en belül erőtlennek tartják, nem véletlenül...) és a jogtulajdonosokat, akkor nagy lesz a baj.
A Marussia és a Caterham helyzete miatt nagyon könnyen elképzelhető, hogy hosszabb távon 18 autósra fogy a mezőny, ami a határa annak, hogy a versenyek rendezői és a tévétársaságok kifizessék a jogdíjakat, hiszen elméletileg Ecclestone szerződéseiben a minimum 18 autó szerepel. A gazdasági vezető szerint azonban még 14 autóval is elversenyeznének, 12 esetén azonban már a szabályok mondják ki, hogy törölhető a versenyhétvége.
A topcsapatok már arra készülnek, hogy harmadik autót vessenek be végszükség esetén, s mivel fogy az idő a 2015-ös felkészülésre, mihamarabb szeretnének konktrétumokat hallani. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elmondta, hogy az osztrák istálló készen áll harmadik kocsi indítására.
Azt is kifejtette, hogy a tervek szerint három csapatnak lenne erre lehetősége, első körben a Red Bull mellett a Ferrarit és a McLarent kérik fel. Amennyiben valaki visszalép, a Mercedes és a Williams áll sorba tartalékként.
A harmadik autó ugyanabban a garázsban állna, amelyben a másik kettő, de lehetnek más szponzorai és más festése is. Abba azonban vagy újonc vagy vendégversenyző ülne, aki a konstruktőr-vb-ben nem szerezne pontot. „Képzeljék el, mekkora reklám lenne az F1-nek Amerikában, ha a texasi futamon a három harmadik számú autóban három NASCAR-menő ülne” – mondta Marko.
A harmadik autók költségét Bernie Ecclestone állná, de a csapatok garanciát kérnek arra, hogy ez a projekt nem csak egy évre szól, hanem hosszabb távon.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:39.085 | átlag: 200.300 km/ó | 18 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:39.088 | 0.003 mp h. | 34 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:40.189 | 1.104 | 29 |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.390 | 1.305 | 30 |
5. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:40.457 | 1.372 | 36 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:40.543 | 1.458 | 32 |
7. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:40.631 | 1.546 | 34 |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:40.641 | 1.556 | 38 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:40.698 | 1.613 | 36 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:40.800 | 1.715 | 25 |
11. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:40.828 | 1.743 | 37 |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:41.054 | 1.969 | 31 |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:41.110 | 2.025 | 36 |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:41.123 | 2.038 | 35 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:41.158 | 2.073 | 37 |
16. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:41.332 | 2.247 | 33 |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:41.420 | 2.335 | 34 |
18. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:44.437 | 5.352 | 19 |
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:39.941 | átlag: 198.585 km/ó | 28 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:40.233 | 0.292 mp h. | 32 |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:40.319 | 0.378 | 27 |
4. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:40.887 | 0.946 | 33 |
5. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:40.987 | 1.046 | 29 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:41.065 | 1.124 | 27 |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:41.463 | 1.522 | 20 |
8. | Luiz Felipe Nasr* | brazil | Williams-Mercedes | 1:41.545 | 1.604 | 19 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:41.722 | 1.781 | 24 |
10. | Max Verstappen* | holland | Toro Rosso-Renault | 1:41.785 | 1.844 | 32 |
11. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:41.907 | 1.966 | 21 |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:41.965 | 2.024 | 23 |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:42.329 | 2.388 | 28 |
14. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:42.333 | 2.392 | 23 |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:42.359 | 2.418 | 23 |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:42.516 | 2.575 | 24 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:42.598 | 2.657 | 5 |
18. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:43.229 | 3.288 | 26 |
*tesztpilóta, csak ezen az edzésen indult |