Bár az első barcelonai teszt négy napjából hármat is a Lotus zárt az időlista élén, egyik rivális sem az arany-fekete autóktól retteg a 2015-ös idény előtt. A tréning záró napján Nico Rosberg a közepesen kemény gumikkal felszerelt Mercedesszel csak 254 ezreddel maradt el Romain Grosjean szuperlágy gumis legjobbjától, pedig a két gumikeverék között két másodperc is lehet az időkülönbség – a lágyabbik javára.
Azaz a Mercedes a jerezi titkolózás után kezdi megmutatni, hogy azoknak van igazuk, akik szerint egy tél alatt képtelenség ledolgozni a különbséget. Rosberg, aki óvatosan beszél a riválisokról a tesztelés alatt, cseppet sem volt elragadtatva autója teljesítményétől.
kör | km | |
Max Verstappen | 223 | 1038 |
Danyiil Kvjat | 216 | 1005 |
Daniel Ricciardo | 202 | 940 |
Lewis Hamilton | 201 | 935 |
Nico Rosberg | 197 | 917 |
Carlos Sainz Jr. | 188 | 875 |
Sebastian Vettel | 181 | 842 |
Valtteri Bottas | 178 | 828 |
Pastor Maldonado | 173 | 805 |
Marcus Ericsson | 166 | 772 |
Kimi Räikkönen | 164 | 763 |
Sergio Pérez | 155 | 721 |
Felipe Nasr | 152 | 707 |
Felipe Massa | 143 | 665 |
Romain Grosjean | 111 | 516 |
Fernando Alonso | 79 | 367 |
Jenson Button | 45 | 209 |
Nico Hülkenberg | 36 | 167 |
TESZTPILÓTÁK | ||
Pascal Wehrlein | 161 | 749 |
Susie Wolff | 86 | 400 |
Jolyon Palmer | 77 | 358 |
„Kérdés, mi a meggyőző teljesítmény? Ha csak a számokat nézzük, hol tartottunk korábban, akkor nem annyira meggyőző – mondta a 2013-ban ugyanitt 1:20.130-as kört futó Rosberg. Tavaly a téli tesztek során nem járt Barcelonában a mezőny, két éve viszont teljesen más szabályok alapján építették meg az autókat. – Egyre jobbak vagyunk, szerintem gyors autónk lesz. Nehéz tesztnap volt, nagyon szeles volt az idő, ritka, hogy ennyire tanácstalan vagyok egy tesztnapon. A szél miatt minden menet, minden kanyarvétel más volt. összevissza fújt a szél. Nagy baj azonban nincsen, jól alakul a felkészülés.”
A vasárnapi tesztnap után mindenki Fernando Alonsóért aggódik, a spanyolt kórházba kellett szállítani, miután a McLaren-Hondájával a falnak ütközött. Bár látszólag nem esett nagy baj a kocsin, egyes számítások szerint 30 G-s erő hatott becsapódáskor a spanyolra, ami megmagyarázza agyrázkódását, amely miatt erősen szédült a baleset után, és elsősegélyben kellett részesíteni.
„Nem ment gyorsan, 150 kilométer per órás lehetett a sebessége, amikor hirtelen a fal felé húzta a kocsiját. Furcsa volt” – mondta utóbb Sebastian Vettel, aki a McLaren mögött haladt a baleset pillanatában.
„Nem érezte rosszul magát a baleset előtt. Normálisan zajlott a teszt, aztán jött a baleset, amelynek hatására megszédült – mondta Luis Garcia Abad, Alonso menedzsere a Marcának. – Jól van, jobb a kedve, a kórházban fekszik, otthonosan érzi magát.”
Alonso koponyájában a CT-vizsgálat nem mutatott ki sérülést, óvatosságból éjszakára megfigyelésre a kórházban tartották.
„Fernando balesetéhez hasonló bármikor megtörténhet a teszteken. Szerencsére jól van, de agyrázkódást szenvedett, ilyen esetben előírás, hogy éjszakára a kórházban tartsák – mondta Éric Boullier, a McLaren csapatfőnöke. – A hármas kanyar után hagyta el a pályát az autó, a falnak csapódott. A kocsi nem sérült meg különösebben, ám hosszasan vizsgálgatnunk kellett, mi történt, így Jenson Buttont már nem tudtuk vasárnap a pályára küldeni. Nehéz hetünk volt, de a jövő héten visszatérünk, és keményebben készülünk, mint valaha.”
Hogy Alonsóval vagy nélküle a volánnál, egyelőre természetesen nem lehet megmondani, hiszen az agyrázkódás súlyosságától függően kéthetes pihenőt is elrendelhetnek a sérültnek.
kör | km | |
Mercedes | 446 | 2076 |
Red Bull-Renault | 418 | 1945 |
Toro Rosso-Renault | 411 | 1913 |
Williams-Mercedes | 407 | 1891 |
Lotus-Mercedes | 361 | 1680 |
Ferrari | 345 | 1605 |
Sauber-Ferrari | 318 | 1480 |
Force-India-Mercedes* | 304 | 1415 |
McLaren-Honda | 124 | 577 |
Ami a többi csapatot illeti, a Lotus élvezi a Mercedes-motor nyújtotta előnyöket, de a Renault-val maradó Red Bull és Toro Rosso sem panaszkodhat, kilométerek tekintetében csak a Mercedestől kaptak ki a négy nap során, és sikeres versenyszimulációkon is túl vannak, ami tavaly ilyenkor elképzelhetetlen volt.
A Ferrari és a Sauber nem tudta megközelíteni jerezi „dominanciáját”, sebességben és megtett kilométerek terén is a középmezőnybe került a két csapat (a svájciak hétfőn is tesztelnek, filmforgatási napot tartanak a pályán). Persze könnyen lehet, hogy a Ferrari most ért programjának kevésbé látványos részéhez – de az is elképzelhető, hogy az aerodinamika terén az élmezőnytől évek óta elmaradó Scuderia hiányosságai Barcelonában sokkal jobban kiütköztek, mint Jerezben.
A hivatalos gumiszállító Pirelli, amely bejelentette, hogy a 2015-ös Magyar Nagydíj névadó szponzora lesz, részletes kimutatást végzett a barcelonai tesztről.
A tavalyi tesztidényben csapatonként engedélyezett 135 készlet gumi helyett az idén már csak 110-110 szett áll az istállók rendelkezésére a téli időszakban. A barcelonai tesztre 398 készletet szállítottak az olaszok, ebből a csapatok 261-et használtak fel, összesen 3134 kört megtéve a Circuit de Barcelona-Catalunyán. A legtöbbször a közepesen kemény került az autókra, majdnem a felhasznált abroncsok fele, 126 szett.
kör | km | |
Mercedes | 1518 | 7066 |
Renault | 829 | 3858 |
Ferrari | 663 | 3086 |
Honda | 124 | 577 |
A leghosszabb etapok guminként. Szuperlágy: 5 kör (Felipe Nasr, Sergio Pérez, Pascal Wehrlein). Lágy: 16 (Valtteri Bottas). Közepesen kemény: 24 (Max Verstappen). Kemény: 27 (Bottas). Intermediate: 7 (Sebastian Vettel). Téli kemény, amelyet csak a téli teszteken használnak – tartós, de hamar üzemi hőfokra melegszik: 14 (Jolyon Palmer). Kísérleti közepes a téli keményhez hasonlóan jelöletlen: 14 (Daniel Ricciardo). Az esőgumikat nem használták.
Folytatás csütörtökön, újabb négy nap vár a mezőnyre Barcelonában. Ezt követően pedig következik a március 15-i Ausztrál Nagydíj.
1. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:24.067 | 4. | szuperlágy |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:24.321 | 4. | közepes |
3. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:24.348 | 3. | szuperlágy |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.574 | 2. | lágy |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:24.584 | 2. | lágy |
6. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:24.672 | 2. | lágy |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes* | 1:24.702 | 2. | szuperlágy |
8. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:24.739 | 3. | szuperlágy |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:24.923 | 2. | közepes |
10. | Daniil Kvyat | orosz | Red Bull-Renault | 1:24.941 | 4. | lágy |
11. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:24.956 | 4. | szuperlágy |
12. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:25.345 | 4. | lágy |
13. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:25.604 | 4. | szuperlágy |
14. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:25.961 | 2. | lágy |
15. | Jolyon Palmer** | brit | Lotus-Mercedes | 1:26.280 | 2. | lágy |
16. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:26.312 | 4. | lágy |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:26.340 | 3. | lágy |
18. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes* | 1:26.591 | 4. | lágy |
19. | Pascal Wehrlein** | német | Force India-Mercedes* | 1:27.333 | 3. | szuperlágy |
20. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:28.182 | 1. | közepes |
21. | Pascal Wehrlein** | német | Mercedes | 1:28.489 | 1. | kemény |
22. | Susie Wolff** | brit | Williams-Mercedes | 1:28.906 | 1. | közepes |
*2014-es autó. **tesztpilóta |