MERCEDES
A Mercedesnél nagy a csend és a nyugalom, a vb-címvédő csapat messze a legtöbb kilométert tette meg Jerezben, a jó köridőkre pedig tavaly sem hajtott rá a tesztelés eme fázisában. Úgy tűnik, pontosan tudják, mit kell tenniük ahhoz, hogy az élen maradjanak. Az is sokatmondó és a nyugalomra jellemző, hogy a Mercedesről szóló legfontosabb hír eddig 2015-ben Lewis Hamilton és Nicole Scherzinger szakítása volt...
Bár Andy Cowell motorfejlesztési vezető elmondta, a rivális gyártók fel fognak zárkózni, ez inkább kötelező udvariasság és óvatosság, mintsem valós félelem, amely álmatlan éjszakákat okoz Brackleyben és Brixworthben.
Toto Wolff csapatfőnök: – A jerezi első tesztnap volt a legjobb, amit valaha F1-es csapattól láttam, de alázatosnak kell maradnunk. A sok kilométer önmagában semmit sem jelent, de megnyugtatóbb volt így eljönni Jerezből, mintha alig köröztünk volna. Nem lesz még egy olyan szezonunk, mint az előző, ebben biztos vagyok. Ha pedig megmaradna a teljesítménybeli fölényünk, újjáéled a rivalizálás a pilótáink között. Mindenképpen nehezebb lesz az új idény.
RED BULL
A trónról tavaly letaszított, azóta Sebastian Vettelt is elvesztő csapat Jerezben a zebrafestéssel hívta fel magára a figyelmet, egyébként felejthető tesztje volt. Az autó egy, a Renault által „hülye hibának” titulált gikszer (az ERS vízpumpájában bizonyult gyengének egy olyan tengely, amely annyira jelentéktelen, hogy a franciák nem is tesztelték a tartósságát, mielőtt a motorba építették) miatt huzamosabb ideig nem mehetett az autó, mert tönkrement a hajtómű. Ennek ismeretében Danyiil Kvjat első légterelőjének eltörése sem volt olyan súlyos hiba, hiszen eleve korlátozva voltak a kilométerek.
Az autónak már csak a korábbi évek teljesítményét látva is erősnek kell lennie, a nagy kérdés a Renault-motor maradt. A Mercedes F1-es alapjait lefektető Mario Illien pár hónap alatt sokat tudott segíteni a francia gyárnak, amely bízik benne, hogy nem tart tovább a Red Bull-lal közös hanyatlás. Barcelonában az apró hiba kijavítása után lehet bizonyítani.
Christian Horner csapatfőnök: – Voltak hibák Jerezben, de sokkal kisebbek, mint egy évvel ezelőtt., ahhoz képest semmiség. A Renault keményen dolgozik, hogy megoldja a problémákat, amelyek a teszteken előjönnek. Erre valók a tesztek, a csapat élessége is megmarad, így kevesebb váratlan helyzet érhet minket a szezon során.
WILLIAMS
A Mercedeshez hasonlóan csendesen telik a tél a Williamsnél, ami természetes egy csapatnál, amely szeretné átmenteni tavalyi lendületét az új idényre. Ahhoz, hogy előbbre lépjenek, és versenyeket tudjanak nyerni, az autó stabilitásán kell csiszolniuk, azaz stabilabbá kell tenni a kocsi hátulját. Ezen dolgoznak csendesen, s nem lenne meglepő, ha Melbourne-ig rejtegetnék, mekkora sebesség van az FW37-esben.
Claire Williams megbízott csapatfőnök: – Az első teszt alapján nem borult a fejére az erősorrend, maradtunk az élmezőnyben, talán a Ferrari felzárkózott. A saját programunkat hajtjuk végre, elégedettek vagyunk az új autóval. Két célunk van: előrelépni a csapatvébé harmadik helyéről és futamokat nyerni. Reméljük, sikerül.
FERRARI
A Scuderia volt a jerezi teszt sztárcsapata, a négy napból hármat az időlista élén zártak az autói, ráadásul a megbízhatósággal sem volt gond. Sebastian Vettel jobb kocsit kapott, mint amire számított, Kimi Räikkönen is egyértelmű előrelépésről beszélt. A fejlesztett motor nagy előrelépést jelenthet, a Sauber is remekelt. A Ferrari vezetősége az autó bemutatásakor visszafogott célokat határozott meg, s a jerezi eredmények után igyekezett hangsúlyozni, hogy nem változtak az elvárások.
Sergio Marchionne Ferrari-elnök: – Örülök a teljesítménynek, de egy gyors körből nem következik, hogy versenytávon is gyorsak leszünk. Bízom a csapatban, büszke vagyok rá, de majd Ausztráliában kiderül, hol tartunk. Csodát nem várok, fejlődést igen. A barcelonai teszten már pontosabb képet kapunk, többet sejthetünk, mennyit ért az eddigi munkánk.
MCLAREN
Az idén a McLaren és a Honda játssza el a Red Bull és a Renault tavalyi szerepét, azaz a wokingiak autója volt Jerezben, amelyet látva már annak örültek a szemlélődők, hogy egyáltalán halad a pályán. A jó köridők másodlagosak voltak, az új motor és az autó harmóniájának megteremtése a cél, s nem könnyű megvalósítani. A felkészülés ezen szakaszában egy-egy kör is kulcsfontosságú lehet, akár Barcelonában is.
Az idő fogy a melbourne-i idénynyitóig, a csapat vezetősége és pilótái által agyondicsért autóval Barcelonában már mutatni is kellene valamit, mert egyelőre a nagy szavak szemben állnak a teljesítménnyel. Persze minden egy csapásra megváltozhat az első barcelonai teszten. Vagy a másodikon, vagy Melbourne-ben, vagy később. De az is lehet, hogy az egész szezon kínszenvedés lesz. Ezért érdemes különös figyelmet fordítani a McLaren felkészülésére, minden nap új reményt vagy bizonyítékot tartogat.
Ron Dennis csapatelnök: – Ahogy azon sem lepődünk meg, hogy a Mercedes százával rója a köröket naponta, úgy az sem váratlan, hogy mi nehezen kezdtünk. Kockázatot vállaltunk az új autóval, vadonatúj technológiát alkalmazunk, amely kézzelfogható előnyökkel jár majd, ha sikerül finomhangolnunk. Lehet, hogy erre csak Ausztráliában kerül sor, vagy két-három verseny elteltével. Addig is a kulcsszó a türelem.
FORCE INDIA
Az elmúlt évek stabil középcsapatai közül a Force India helyzete a legrosszabb. A csapat két indiai főtulajdonosa közül az egyik, a Vijay Mallya ellen több nagy vállalata, köztük légitársasága pénzügyei miatt vizsgálat folyik, míg a másik (a Sahara első embere, Subrata Roy) börtönben ül. A pénzcsapot majdnem teljesen elzárták, a beszállítóknak késik a fizetéssel a csapat, így az autó sem készült el időben, az is kétséges, hogy a 2015-ös gép az utolsó teszten ott lesz.
A rutinos szerelői és mérnöki gárda mellett a két pilóta, Nico Hülkenberg és Sergio Pérez rutinjában, illetve a Mercedes-motorban bízhatnak, ha az utolsó pillanatban készül is el az autó, néhány verseny alatt visszaérhetnek a középmezőnybe. Friss hír, hogy az új autó átment az FIA töréstesztjein, azaz sínen van, és ott lehet Ausztráliában!
Rob Fernley csapatvezető-helyettes: – A késésünk oka egyrészt, hogy a Caterham csődje miatt későn jutottunk be a korábban kibérelt kölni Toyota-szélcsatornába, másfelől a beszállítóink egy része, amelynek időben fizettünk, a Caterham és a Marussia megszűnése miatt bajba került, és több előleget kért, amire nem voltunk felkészülve. Dolgozunk az autón, kétség sem férhet hozzá, hogy ott leszünk az idénynyitón, a célunk, hogy az utolsó teszten az új autóval vegyünk részt.
TORO ROSSO
A Red Bull B-csapata a tavalyi felkészüléshez hasonlóan az idén is sokkal többet körözött már az első napokban, mint anyaistállója, ami a motortér lazább és kevésbé kockázatos kialakításának köszönhető. A két újonc pilótának stabil autót készítettek, amelyben nem kell folyamatosan a műszaki hibákat javítgatni, Max Verstappen és Carlos Sainz Jr. a teszteken szinte folyamatosan körözhet, és szokhatja az F1-es közeget. A csapat által megfogalmazott cél, a konstruktőr-vb 5. helye pedig inkább motivációs játék, mint teljesíthető elvárás.
Franz Tost csapatfőnök: – Rengeteget köröztünk Jerezben, így stabil alapra építkezhetünk tovább, és már az első barcelonai teszten elkezdődhet a finomhangolás, hogy ezt követően a teljesítményre tudjunk összpontosítani. Ha így megy tovább, nagyon jól fel tudunk készülni a szezonra.
LOTUS
A Mercedes-motor megszerzésével egy csapásra kiderült az ég Enstone felett. A pénzügyi helyzet is rendeződni látszik, korábban elküldött mérnököket hívott vissza a csapat (szinte teljesen összeállt a 2012-ben és 2013-ban győzelmet szerző autót építő gárda), az első teszt után a két pilóta derűlátó, Romain Grosjean már futamgyőzelmekről beszél, igaz, csak 2016-ra várja – addig is azt szeretné, ha a Lotus lemásolná a Williams tavalyi, szintén nagyrészt a Mercedes-motornak köszönhető felzárkózását. Le lehet-e másolni a másik csapatot?
Gérard Lopez csapatfőnök: – Tavaly az autó tervezésekor túlmentünk egy határon, túlságosan is a csúcssebességre hajtottunk, és nem lehetett már visszafordulni. Emellett nem ártott volna, ha a Renault másra is figyelmet fordít, nem csak egy csapatra. Talán megkönnyítette volna a szezonunkat, amely így nyolc-kilenc versennyel az idény vége előtt véget is ért. Az idén új motorral versenyzünk, az autó tervezésekor sem akartunk öngólt rúgni, így inkább visszafogottabb filozófiával építettük meg.
SAUBER
A Ferrari-motor fejlődését a gyári csapat mellett a Sauber jerezi teljesítménye is alátámasztotta, gyors és megbízható volt a kék-sárga négykerekű. Ugyanakkor nem lenne meglepő, ahogy a kétszer négy nap eltelik Barcelonában, és a többiek is elkezdenek a teljesítmény javítására összpontosítani, úgy csúszik vissza az autó az időlista alsóbb rétegeibe. A svájciak célja a tavalyi pont nélküli szezon feledtetése, s bár Felipe Nasr szerint élesben egyszer sem lesz az időlista élén a Sauber, a középmezőnyhöz itt-ott felzárkózhat.
Monisha Kaltenborn csapatfőnök: – A Ferrari sokat fejlődött, amiért hálásak vagyunk, de azt most még nem tudjuk megmondani, hogy a többi motorgyártóhoz képest hol állunk, hiszen ők is javítottak. Az autónk építésénél kockázatokat vállaltunk, és úgy tűnik, meg fog térülni. A Saubernek nem a mezőny végén a helye.
csütörtök | péntek | szombat | vasárnap | |
MERCEDES | Hamilton | Rosberg | Hamilton | Rosberg |
RED BULL | Ricciardo | Ricciardo | Kvjat | Kvjat |
WILLIAMS | Wolff** | Bottas | Massa | Bottas, Massa |
FERRARI | Räikkönen | Räikkönen | Vettel | Vettel |
McLAREN | Button | Button | Alonso | Alonso |
TORO ROSSO | Verstappen | Sainz | Verstappen | Sainz |
LOTUS | Maldonado | Palmer** | Maldonado | Grosjean |
SAUBER | Nasr | Ericsson | Ericsson | Nasr |
FORCE INDIA* | Wehrlein** | Pérez | Wehrlein** | Hülkenberg |
*2014-es autóval tesztel | **tesztpilóta |