Két hete F1-es viszonylatban történelmi esemény történt a Malajziai Nagydíjon, hiszen Sebastian Vettel először nyert a Ferrarival, ráadásul éles versenyben győzte le a már tavaly is verhetetlen Mercedeseket. A hét végén Kínába látogat a mezőny, ahol a 2004-es első futam óta több olyan esemény is történt, amely drámaisága vagy statisztikai jelentősége miatt örökké emlékezetes marad.
Ön szerint melyik ezek közül a legjelentősebb?
PÉNTEK |
4.00–5.30: 1. szabadedzés |
8.00–9.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
6.00–7.00: 3. szabadedzés |
9.00–10.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
8.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Az első Kínai Nagydíjon Michael Schumacher a boxból rajtolt az időmérőn történt megcsúszása miatt, a versenyen karambolozott is, így csak 12. lett, miközben csapattársa, Rubens Barrichello nyert. A másodikon a Renault Fernando Alonso egyéni világbajnoki címe után története első konstruktőr-vb-elsőségét is bebiztosította. (Az első öt Kínai GP-t még nem tavasszal, hanem ősszel tartották meg.)
A harmadik, 2006-os ottani nagydíjon született meg Michael Schumacher 91., egyben utolsó F1-es futamgyőzelme. A vb-címért Alonsóval csatázó ferraris kétpontos hátránnyal érkezett Sanghajba, s amíg a Renault pilótája az élről indult, a hétszeres világbajnok németnek be kellett érnie a 6. starthellyel. A verseny elején vizes volt a pálya, így a mezőny intermediate gumikon rajtolt. Amikor száradni kezdett a pálya, Schumacher felzárkózott az élen haladó Renault-kra. Alonsót könnyedén megelőzte, majd miután száraz aszfaltra való gumikra váltottak, a sokáig spanyol csapattársa mögött tartott Giancarlo Fisichellán is átverekedte magát. A hajrában Alonso ugyancsak megelőzte Fisichellát, de Schumachert nem érte utol, így 116–116-ra álltak két állomással az idény vége előtt. Schumi Japánban az élről esett ki motorhiba miatt, míg Brazíliában defektet kapott, így a vb-címről és a 92. győzelméről is lemaradt.
Egy évvel később Schumacher már nem volt a mezőnyben, Alonso pedig a McLarennel szerepelt, az újonc Lewis Hamilton csapattársaként. Az angol 12 pontos előnyel érkezett az utolsó előtti futamra – akkor még tíz pont járt egy-egy győzelemért, nyolc a második, hat a harmadik helyért. Matematikai esélye még a 17 pontos hátrányban lévő ferraris Kimi Räikkönennek is volt a vb-címre.
Az első helyről Hamilton rajtolt, mellőle Räikkönen vágott neki a vizes felületen kezdődő körözésnek. A brit sokkal gyorsabb volt a többieknél, első boxkiállása előtt majdnem kilenc másodperccel vezetett Räikkönen előtt, ám az intermediate gumijain csak tankolt, kereket nem cserélt. A finn öt körrel később állt a boxba, hátránya megfeleződött, de új intermediate abroncsokat kapott a száradó pályán. Amikor újra esni kezdett az eső, a finn megelőzte Hamiltont, akinek gumijai annyira elkoptak, hogy az alattuk lévő fehér szövet is kilátszott. Mire csapata úgy döntött, ideje kereket cserélni, a boxutca bejáratánál megcsúszott és a kavicságyban ragadt. Kiesett, Räikkönen nyert Alonso előtt, s ezzel az idényzáró előtt háromesélyessé vált a vb, pedig Hamilton egy kínai harmadik helyezéssel is lezárhatta volna a fontos kérdéseket. Így viszont Brazíliában esélyt kapott Raikkönen, és élt is vele.
Hamilton egy évvel később simán nyert, mögötte Räikkönennek a csapat utasítására el kellett engednie maga mellett Felipe Massát, a Ferrari vb-aspiránsát.
A 2009-es idénytől az idény első szakaszára került a Kínai GP. Az első esztendőben Jenson Button és a Brawn-istálló csodálatos szezonkezdetét a kínai csapadék törte meg – igaz, Sebastian Vettel és a Red Bull már a száraz pályás időmérőn is a leggyorsabb volt. Az esős versenyen az első futamgyőzelme felé száguldó Red Bull utolérhetetlennek bizonyult, Vettel az osztrákok színeiben harmadszor indulva simán nyert csapattársa, Mark Webber előtt, míg Button 45 másodperces hátránnyal lett harmadik. Az angol az első hét nagydíjból csak ezen nem győzött. Vettel ebben az évben még lemaradt a vb-címről, de a következő négyben elhódította azt, s összesen 38 futamon diadalmaskodott az istállóval.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Érdekes, hogy Kínában már egy sem jött össze neki. 2010-ben a versenyt a harmadik sorból kezdő McLaren aratott kettős győzelmet Button vezérletével, egy esztendővel később Hamilton úgy múlta felül az abban az évben szinte érinthetetlen Vettelt, hogy eggyel több kerékcserén volt kint, mint a német. Négy körrel a leintés előtt éppen a frissebb gumijait használta ki, amikor a hetes kanyarban elsuhant a Red Bull mellett. Amikor a DRS hódítani kezdett, és az egyenesekben gyerekjátékká vált az előzés, igazi unikum volt egy ilyen manőver a pálya egyik legnehezebb pontján – s elég korán ahhoz, hogy lerázza Vettelt a hátsó egyenesig, aki ott nem támadhatott vissza a nyitható hátsó légterelő segítségével. A sanghaji versenyek egyik ikonikus pillanata volt.
Az előzés 9.20-tól látható
Egy évre rá, hat esztendővel azt követően, hogy Michael Schumacher utoljára nyert a Ferrarival, a hétszeres világbajnok immár a Mercedes pilótájaként versenyzett az F1-ben, s csapattársként láthatta, ahogy Nico Rosberg megszerzi az első diadalát. Nem mellesleg a stuttgarti gyár alakulata először végzett az élen konstruktőrként az 1950-es évek óta.
Rosberg megszerezte a pole-t, s miután Hamiltont megbüntették, Schumacher került mellé az első sorba. A korábban a gumik gyors kopásától szenvedő Mercedest ezen a futamon nem sújtotta a szokásos problémája, Rosberg magabiztosan győzött, 20 másodpercet adott a második helyen célba érő Jenson Buttonnak. Lehetett volna kettős Mercedes-siker is, ha nem szúrják el Schumacher kerékcseréjét a 12. körben.
2013-ban Alonso utolsó előtti ferraris győzelmét aratta Sanghajban, ahol tavaly már Hamilton vezette diadalra a Mercedest. Simán verte meg Rosberget, mint ahogy azóta is általában simán győzte le a németet, ha nem történt valami váratlan esemény az időmérőjén vagy a versenyén.