Villeneuve: A jelenlegi rendszerben nem is beszélhetünk F1-ről

ZSOLDOS BARNA (MONACO)ZSOLDOS BARNA (MONACO)
Vágólapra másolva!
2015.05.23. 12:47
null
Villeneuve szerint a jelenlegi F1 nem adja vissza a sportág eredeti szellemiségét (Fotók: Action Images, AFP)
Jacques Villeneuve úgy véli, katasztrofális állapotban van az F1, melyet radikálisan meg kellene változtatni. Az 1997-es világbajnok bevezetné a gumiháborút, megszabadulna a DRS-től, és minden költségcsökkentési tervezetet eltörölne. Exkluzív interjú a kanadai pilótával.

– Tetszik önnek a mai F1?
– Nem. Amit ma látunk, az nem Formula–1, a jelenlegi szabályrendszerben nem is beszélhetünk F1-ről. Amikor egy versenyző arra kéri a csapatát a rádión, hogy találjanak ki neki valami stratégiát, mert a pályán magától képtelen legyőzni az ellenfelét, az egyértelműen rossz üzenetet hordoz. Az ilyet meg se kéne hallgatni, csak rombolja az F1 imázsát.

– Sokan arra is panaszkodnak mostanában, hogy unalmasak a versenyek.
– Nem tudom, mit értenek unalmas alatt, de ha valaki szerint az az izgalmas, hogy folyamatosan előzgetik egymást a versenyzők, nos, az nem az F1. Ez a ralikrossztól elvárható, az F1-től nem. Itt nem jogos azt kérni, hogy az élen előzgessék egymást a pilóták. Manapság is vannak érdekes felzárkózások, stratégiai harcok, ám ami tönkreteszi a futamokat, az a DRS. Az állítható hátsó szárny miatt nincsenek igazi előzések, csupán pozíciócserék.

– Nem gondolja, hogy DRS nélkül még pozíciócserék sem lennének?
– És kit érdekel?

– Hát a vonatozásnál aligha van unalmasabb.
– Egymás kikerülése sem izgalmasabb. Ami igazán izgalmas, az a valódi előzés, a valódi manőver, az, hogy ha hibázik az elöl haladó, akkor megfizet érte. Manapság a DRS miatt a pilóták meg sem próbálnak valódi előzést kezdeményezni, mert egyszerűen megvárják, míg kinyithatják a hátsó szárnyat, aztán kikerülik a másikat. A kilencvenes, kétezres években fantasztikus előzéseket lehetett látni, most viszont senki nem vállal kockázatot, mert másként is meg lehet oldani, hogy előrébb kerüljön.

– Viszont manapság annyira kifinomult az aerodinamika, hogy hiába gyorsabb a hátul haladó, a felkavart légáramlatok miatt a nyitható hátsó szárny nélkül esélye sem lenne előzési manőverbe fogni.
– Ez mindig is így volt. Most csak annyi a különbség, hogy a gumik is nagyon hamar elkopnak, ha sokáig valaki mögött haladsz.

– Vagyis stabilabb gumikra lenne szükség?
– Gumiháborúra lenne szükség, hogy a gyártók rá legyenek kényszerítve a fejlesztésre. Ezen kívül pedig meg kell szabadulni a DRS-től, hogy a pilótának a verseny előtt el kelljen döntenie: nagy vagy kis leszorítóerővel vág-e neki a futamnak. Most senki sem választja a kis leszorítóerőt, mert az állítható hátsó szárny kisegíti az egyenesben, és ez okozza a gondot, mert a maximális leszorítóerővel a kanyarokban az autók jobban felkavarják a levegőt, ami miatt a hátul haladó gumijai azonnal tönkremennek. Ezek a problémák egymást generálják, együtt kéne megoldani őket.

– A gumiháborúval viszont aránytalanul nagy hangsúly helyeződne a gumikra.
– Kit érdekel?

– Szerintem nem túl fair, ha a csapatok között egy külső beszállító terméke dönt.
– Ilyen az F1, itt mindent a végletekig kell tolni. Az autók, a motorok, a gumik teljesítményét – ez mindig is így volt a múltban. Rossz irány egyenlősdire törekedni, az F1 nem szocialista rendszerben működik.

– De 2005-ben például építhetett valaki bármilyen jó autót, ha Bridgestone-gumi volt rajta, nem pedig Michelin, esélye sem volt a győzelemre.
– Ilyen az élet, akkor át kellett volna pártolni a Michelinhez. Ha nem vagy elégedett a motorral vagy a gumival, a következő évben más gyártót választasz, ilyen az F1.

– Azért ez elég vadkapitalista hozzáállás.
– Igen, száz százalékig, erről szól ez a sportág. Mi a baj a kapitalizmussal, amikor egyes csapatok 400 millió dolláros éves költségvetéssel versenyeznek? Ön még fiatal, álmodozó és utópisztikus nézetei vannak. Úgy gondolkodik, mint minden szocialista beállítottságú ember, de a világ és az F1 nem így működik. Fejezze be az álmodozást, mert semmi értelme!

„Amikor egy versenyző arra kéri a csapatát a rádión, hogy találjanak ki neki valami stratégiát, mert a pályán magától képtelen legyőzni az ellenfelét, az egyértelműen rossz üzenetet hordoz”
„Amikor egy versenyző arra kéri a csapatát a rádión, hogy találjanak ki neki valami stratégiát, mert a pályán magától képtelen legyőzni az ellenfelét, az egyértelműen rossz üzenetet hordoz”

– Csakhogy az ön idejében még sokkal fenntarthatóbb volt az egész versenyzés, nagyjából 100 millió dollárból világbajnokságot lehetett nyerni, ma már ennyiből a szezont is alig lehet kihúzni.
– Mindenki szabadon eldöntheti, mennyit akar költeni. Valaki többet, valaki kevesebbet. Hány milliót elvernek a csapatok felesleges szimulátorokra? Azért költenek rá, mert van elég pénzük. Ha nem lenne, nem is költenének.

– Tehát ön szerint egyáltalán nem kellene törekedni a költségek visszaszorítására?
– Egyáltalán nem!

– Így viszont szép lassan elvéreznének a szegényebb istállók, és maradna három-négy csapat.
– Mert most mennyi van? A Manort nem lehet csapatnak nevezni, a Lotust is alig, sokan csak vergődnek, de azt kell megérteni, hogy az F1 mindig is ilyen volt. Ha mesterségesen egyenlő szintre hoznánk mindenkit, az egésznek elveszne a varázsa, a termék nem lenne eladható, és nem lenne nyereséges.

– És ha végül tényleg három csapat marad?
– Úgysem marad csupán három, legfeljebb néhányan hátrébb köröznek, mint a Minardi anno.

– Azonban ma már annyira drága hátul körözni is, hogy sokan ezt sem engedhetik meg maguknak.
– Ma már minden drágább, a futball is – ez egy természetes folyamat. A megfelelő embereket kell a megfelelő pozíciókba kinevezni, az álmodozókat pedig messze elkerülni. Az elmúlt 15 évben mást sem hallani, mint hogy olcsóbbá kell tenni az F1-et, és igazából pont ezzel rombolták a hírnevét a sportágnak. Be kéne látni, hogy ez nem járható út. Sokan egyébként nem is próbálnak normális csapatként működni. Rossz üzletemberek próbálnak irányítani, akik több pénzt akarnak költeni, mint amennyijük van.

– Vagyis tényleg nincs szükség külső korlátozásra?
– Egyáltalán nincs. Én mindenféle korlátozást megszüntetnék. Aki akar, használjon V12-es motort, aki akar, V8-ast, legyen végre újra változatos és színes az F1.

– De ön szerint ez manapság tényleg fenntartható?
– Persze!

– Hogyan?!
– Úgy, hogy a csapatok csak annyi pénzt költenek el, amennyijük van. Ez pusztán intelligencia kérdése. Csak egy kérdés: ön szerint az istállókat bárki is kötelezi arra, hogy ilyen háromemeletes, luxuskivitelű motorhome-okkal jelenjenek meg a futamokon?

– Természetesen nem.
– Na látja! Ennyire egyszerűen megy ez a sportág többi területén is. Abban a pillanatban, hogy korlátozunk, elveszik az izgalom, elveszik a varázs, többé már nem különleges az egész.

– Így viszont végletesen kettészakadna a mezőny a nagyon gazdag és nagyon szegény csapatok miatt.
– Kit érdekel?

– Engem.
– És miért? Gondolom, jó versenyzést és kiváló technológiákat akar látni, akkor meg miért silányítsuk le az egészet az olcsósággal? Ha egy csapatnak több elkölteni való pénze van, jó neki, hadd költse! Ne legyen már ilyen szocialista! Vagy ha az, akkor ne kövesse az F1-et, ilyen egyszerű!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik