Kimi Räikkönen 45 versenyt követően tér vissza az első rajtsorba, ami magát a finn pilótát is meglepte Monzában, a Scuderia hazai versenyének időmérőjén.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Az új motor eddig Hamiltonnak ízlik jobban |
2. szabadedzés: A Mercedes előnye délután megfeleződött, de így is óriási |
Lewis Hamilton hallani sem akar a Red Bull-Mercedesről |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: Megint Hamilton, de most Vettel követi, nem Rosberg |
Tizenegyes! Csupa szőke az első sorban Monzában |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny (53 kör, 306.720 km) rajtja |
ELŐZMÉNYEK |
Vettel megbékélt a Pirellivel; Hamilton új színben |
Újabb csapat jelentette be, hogy megtartja pilótáit |
Csak a Mercedes használja a legújabb fejlesztésű motort |
A Red Bull feláldozza az Olasz GP-t, a McLaren sem ússza meg |
Kétnapos késésben a Lotus, teljes a bizonytalanság |
„Azt hiszem, kicsit megleptük magunkat – mondta az időmérő után Räikkönen. – Bizakodtunk, de azt nem gondoltuk, hogy ez a pálya fekszik nekünk a legjobban. Végül nagyon erős lett az autó az időmérős körülmények között, több nagyon jó körünk volt. Jólesik, hogy ilyen erősek vagyunk, főleg hazai pályán. Nem lesz könnyű a verseny, de általában erősebbek vagyunk a futamon, mint az időmérőn.”
Bár Raikkönent meglepte a Ferrari jó szereplése, Sebastian Vettel már péntek délután közölte, hogy a Ferrari az időmérőre összpontosít, és a német nagy előrelépést várt a csapattól szombatra. Be is jött.
„Fantasztikus ez az eredmény, nagyon közel vagyunk Lewishoz, bizakodhatunk a verseny előtt – mondta Vettel. – Először vagyok itt vörös overallban, jólesik a szurkolók buzdítása, ahogy felállnak, integetnek, lengetik a zászlóikat, ugrálnak, teljesen más ettől a hétvége, mint a többi. Igyekszem magamba szívni ezt a hangulatot, élvezni, de akkor lenne a legszebb az álom, ha mindketten Lewis előtt lennénk. Álmodozhatunk, de maradjunk ébren! Nehéz verseny lesz, még mindig a Mercedes a leggyorsabb, de harcolunk, mindent beleadunk.”
A Ferrari jó szerepléséről természetesen Fernando Alonsót is megkérdezték, és a spanyol nem tette meg azt a szívességet az olasz újságíróknak, hogy elismerően beszélt volna korábbi csapatáról.
„A jó teljesítmény mindig relatív. Azt is nézni kell, kihez képest jó egy csapat. A Ferrari a McLarennél mindenképpen jobb, de ha azt nézem, mire volt képes abban az öt évben, amikor ott voltam, nem látom a változást – mondta a spanyol. – Kétszer is úgy érkeztem Monzába, hogy vezettem a világbajnoki pontversenyt. Most a jobb versenyzőjük is csak harmadik. Gratulálok nekik, de nem hiszem, hogy örülniük kellene a Mercedeshez képest több mint százpontos hátrányuknak.”
Három rajthelyes büntetést kapott Marcus Ericsson az Olasz Nagydíj időmérőjét követően, mert az első szakaszban feltartotta Nico Hülkenberget. A svéd a mögötte levők büntetései miatt csak két hellyel kerül hátrébb, így a 10.-ről a 12. rajtkockába kerül. A Sauber-pilóta két büntetőpontot is kapott, így egy napig hét lesz neki, vasárnap ugyanis hármat törölnek, mert eltelik egy év a szankció óta. | |
A BÜNTETŐPONTOK ÁLLÁSA | |
Pastor Maldonado | 6 |
Romain Grosjean | 6 |
Marcus Ericsson | 5 |
Max Verstappen | 5 |
Sergio Pérez | 4 |
Sebastian Vettel | 3 |
Jean-Éric Vergne* | 2 |
Nico Hülkenberg | 2 |
Jenson Button | 2 |
Roberto Merhi | 2 |
Lewis Hamilton | 2 |
Danyiil Kvjat | 2 |
Esteban Gutiérrez* | 1 |
*nincs az idei mezőnyben | |
Legközelebbi „pontvesztés”: szeptember 6., Ericsson, 3 pont |
Alonsót pontosítva: a Ferrari jelenleg 186 ponttal marad el a Mercedestől. Ami pedig a spanyolt illeti, a 17. helyen zárta az időmérőt, de a motorcserék miatt nem lehet tudni, pontosan honnan rajtol. Elmondta, a Honda lóerőhátránya miatt lehetetlen helyzetben vannak, de ez 2015-ben nem meglepetés.
„A monzai pálya hat kanyarjában összesen két-három tizedet veszítünk, a többi lemaradás az egyenesekben jön össze” – mondta a spanyol.
A mezőnyben a legtöbb lóerővel papíron Lewis Hamilton gazdálkodhatott, az angol a Mercedes új motorjával megszerezte az első rajtkockát, az idei 12 versenyből a 11.-et kezdheti meg az élről.
„Az autó egész hétvégén erős, a mérnökeink és a szerelőink is kiváló munkát végeztek, köszönet a gyárban dolgozóknak, a fejlesztett motor jobb lett, és megbízhatóbb is. Boldog vagyok, mit is mondjak? A spái időmérős köröm ennél jobb volt azért” – mondta Hamilton, aki becslések szerint 15 lóerővel többel gazdálkodhatott, mint csapattársa.
Nico Rosberg elsősorban a harmadik szabadedzést követő motorcseréjére fogta, hogy mindkét Ferraritól kikapott. A Mercedes korábbi motorját használó német Williamsszel szemben megtartott előnyét látva ez logikus magyarázatnak is tűnik.
„Vissza kellett tenni az autóba a belgiumi motort, amelyben már hat verseny van. A motor teljesítménye kilométerről kilométerre csökken, és ez Monzában különösen kellemetlen, mert itt minden a lóerő – panaszkodott Rosberg. – Nagyon csalódott vagyok amiatt, hogy ennek éppen itt kellett megtörténnie. Kompromisszumot kellett kötnünk, és ez a magyarázata annak, hogy csak negyedik lettem. A verseny is nehéz lesz, mert ezek a lóerők versenytávon is hiányozni fognak. Nehéz ezt elfogadni, közel sem ideális a helyzet, a Ferrarikkal szemben nehéz verseny lesz.”
Niki Lauda, a Mercedes egyik elöljárója nem fogadja el a német pilóta magyarázatát.
„Nico nem a lóerők miatt lett csak negyedik, ennek inkább az az oka, hogy nehezen irányítható az autója. Már korábban is panaszkodott erre – mondta Lauda. – Nem sikerült a vezetési stílusához igazítani a beállításokat, ettől szenved. A Ferrari, mint mindenkit, engem is meglepett. Magas az autó végsebessége, óriásit lépett előre a motorral. Elismerésre méltó, milyen jó ütemben fejleszt.”
Laudának kedves látogatója is volt Monzában szombaton: Arturo Merzario, aki 1976-ban a Nürburgringen kihúzta a lángoló Ferrariból, és ezzel megmentette az életét.
Hamiltont kérdezték arról, fél-e, hogy az ő motorja is meghibásodhat, akárcsak Rosbergé?
„Ami eljutott hozzám, az alapján nem aggódom. Ám valójában nem tudom, mi volt Nico motorjával – mondta az angol. – Nico szerelői nagyon jól dolgoztak, rövid idő alatt kicserélték a motort, remélhetőleg sok pontot hoz a csapatnak a munkájuk.”
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke viszont nem volt meggyőző az időmérő után, amikor Hamilton motorjáról kérdezték.
„Nem tudjuk garantálni, hogy Lewis motorjában nem jön elő az a probléma, ami Nicóéban. Az ő autójában azért nem cseréltünk motort, mert nem volt rá idő” – mondta Wolff a BBC-nek. Elismerte, hogy a Mercedes kockázatot vállalt az új motor bevetésével, talán ez is jól jöhet a Ferrarinak Monzában.
A Pirelli jelezte, a futamon egy kerékcserére számít, azaz nem várható olyan stratégiai csata, mint két hete Belgiumban.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Felipe Massa (5.): – Túl gyors a Ferrari, a pilótáit tökéletes körrel sem sikerült volna megelőzni. Így is elégedett vagyok, bízom benne, hogy Nicóval felvehetem a versenyt, a dobogót céloztam meg, ehhez jó rajtra és hibátlan versenyre lesz szükség.
Valtteri Bottas (6.): – Az utolsó körben nem sikerült jól megfognom a szélárnyékot, de az ötödik és a hatodik helynél így sem kerültünk volna előrébb. Talán a versenyen meg tudjuk fogni a Ferrarit.
Sergio Pérez (7.): – Ilyen a tökéletes időmérő, körről körre gyorsultam. A végén tettem egy próbát Kimi mögött, a szélárnyékát akartam kihasználni, de a kanyarokban inkább időt veszítettem. Mindegy, így sem, úgy sem kerültem volna a két Williams elé. A stratégiával itt nem lehet trükközni, a rajt sokat számít.
Romain Grosjean (8.): – Már annak is örülök, hogy elégedetlen vagyok a nyolcadik rajtkockával. Lehetett volna jobb is, majd a versenyen megpróbálok előbbre jönni.
Nico Hülkenberg (9.): – Örülök ennek a helyezésnek, de mivel leállt az autó, elvesztettem az esélyt a hatodik vagy a hetedik rajtkocka megszerzésére. Bízom benne, hogy sikerül megjavítani az autó üzemanyag-adagoló rendszerét a versenyig.
Pastor Maldonado (10.): – Szerettem volna a harmadik szakaszba jutni, de nem sikerült üzemi hőfokra hevíteni a gumikat, és kicsit lemaradtam. Maradt egy készlet lágy gumim, amit kihasználva az első ötbe is feljöhetek.
Felipe Nasr (11.): – Jó volt az autó, de a második szakaszban hibáztam az utolsó körömben, ezért nem jutottam tovább.
Marcus Ericsson (12. – büntetés után): – Az utolsó szakaszban elrontottam a körömet, előrébb is kerülhettem volna. Nagyon jól dolgozott a csapat, az időmérőn volt a legjobb az autó.
Will Stevens (13.): – A sok büntetés miatt a középmezőnyből rajtolunk, fontos, hogy Spához hasonlóan épen megússzuk az első kanyarokat.
Roberto Merhi (14.): – Élvezetes csatát vívtam a csapattársammal, remélem, erre a versenyen is lehetőségem lesz.
Carlos Sainz Jr. (15. – büntetés után): – Jó az autó, még akkor is, ha nem elég erős a motor. Kár a sok büntetésért, így nehéz élvezni a hétvégét, de ki tudja, talán még a pontszerzésért is csatázhatunk.
Danyiil Kvjat (16. – büntetés után): – Még magam sem tudom, honnan rajtolok, majd vasárnap kiderül, ha összesítik a büntetéseket. Hosszú lesz a verseny, megpróbálunk előrébb jönni.
Jenson Button (17. – büntetés után): – Még mindig hiányzik az, ami a második szakaszba jutáshoz kell. Tudtuk, hogy nehéz hétvége lesz, így is alakul. Ha jól is rajtolunk, nem lesz esélyünk a többiek előtt maradni.
Max Verstappen (19. – büntetés után): – Meglepett, hogy a csapat időben elkészült az autóval, a szerelők csak a szegecsek ötven százalékát tették be, azt hitték, így is kibírja a motor borítása azt az egy-két kört. Ám túlságosan is nagy volt a vibráció. Jó rajt kell, aztán megpróbáljuk kihasználni mások szélárnyékát.
Daniel Ricciardo (20. – büntetés után): – Az új motorom reggel néhány kör után megadta magát, ezután a srácok a világ leggyorsabb motorcseréjét bemutatva kijuttattak a rajtrácsra. Ez volt a mi sikerünk szombaton, ezek a srácok legendásak. Hátulról indulok, de itt lehet előzni.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
5. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes |
11. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari |
12. | Marcus Ericsson* | svéd | Sauber-Ferrari |
13. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari |
14. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari |
15. | Carlos Sainz Jr.** | spanyol | Toro Rosso-Renault |
16. | Danyiil Kvjat** | orosz | Red Bull-Renault |
17. | Jenson Button** | brit | McLaren-Honda |
18. | Fernando Alonso** | spanyol | McLaren-Honda |
19. | Max Verstappen** | holland | Toro Rosso-Renault |
20. | Daniel Ricciardo** | ausztrál | Red Bull-Renault |
*feltartás miatt három rajthelyes büntetés. **motorcsere miatti büntetések |
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:23.397 | átlag: 250.066 km/ó |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:23.631 | 0.234 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:23.685 | 0.288 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:23.703 | 0.306 |
5. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:23.940 | 0.543 |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:24.127 | 0.730 |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:24.626 | 1.229 |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:25.054 | 1.657 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:25.317 | 1.920 |
10. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:26.214 | 2.817 |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:24.525 | |
12. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:24.898 | |
13. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:25.618 | |
14. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:25.796 | |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | idő nélkül | |
16. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:26.058 | |
17. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:26.154 | |
18. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:27.731 | |
19. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:27.912 | |
20. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | idő nélkül |