Sebastian Vettel szerint „a teszteredmények elemzése inkább kérdéseket vet fel, mint válaszokat adna.”
További nyilatkozatokat nem is nagyon idézgetünk a hétfőtől csütörtökig a Barcelona melletti Montmelóban megtartott F1-es tesztek után. A felkészülés felénél a pilóták a mondandóját így lehetne összefoglalni: „Előreléptünk a tavalyi kocsihoz képest, biztatóak az első jelek, de még korai lenne bármilyen következtetést levonni, a szezon rendkívül korai szakaszában tartunk. Azt sem tudhatjuk, mások milyen program alapján teszteltek. Legkorábban Melbourne-ben derül ki, hol állunk."
A teljes összesített heti eredménylistát a cikk alján, vagy ide kattintva találja meg.
MERCEDES
1. | Mercedes | 675 | 3142 |
2. | Toro Rosso | 447 | 2080 |
3. | Sauber | 432 | 2010 |
4. | Williams | 377 | 1754 |
5. | Red Bull | 369 | 1717 |
6. | Ferrari | 353 | 1643 |
7. | Renault | 343 | 1596 |
8. | Force India | 333 | 1550 |
9. | Haas | 281 | 1308 |
10. | McLaren | 257 | 1196 |
11. | Manor | 254 | 1182 |
Egyik napot sem zárta az időlista élén a Mercedes-istálló, mégis megrémisztette riválisait Spanyolországban. Lewis Hamilton és Nico Rosberg a négy nap alatt több mint tíz Spanyol Nagydíj távjának megfelelő kilométert teljesített. A cél az volt, hogy máris próbára tegyék az autó megbízhatóságát, és ehhez bizony padlóig nyomott gázpedállal kellett körözni. Az autó egyszer sem állt le hosszabb időre, csütörtökön az előzetesen hihetetlennek tűnő 180 kört is felülmúlta a címvédő.
Hogy mégsem fértek fel az időlista tetejére, annak két oka volt: csak a közepesen kemény gumikat használták, illetve jól megtankolt autóval rótták a köröket. Nico Rosberg legjobb időeredménye egy 17 körös etap elején született meg, amikor még bőven volt üzemanyag a kocsiban. Azok, akik előtte végeztek a heti összesített listán, három-ötkörös rövid etapokban, lágyabb gumikon voltak kint a pályán.
Az igazán sokatmondó az volt, amikor Lewis Hamilton hosszú-hosszú szakaszokat tett meg 1:28-as körökkel egymás után. A Ferrari és a Red Bull tavaly állította, versenytempó tekintetében nem is jár messze a Mercedeshez képest, csak az a fránya időmérő. Nos, az eddigiek alapján versenytempóban sem lesz könnyű az „ezüstnyilak" közelébe érni. Ahogy Fernando Alonso mondta: „A Mercedes erősebb, mint valaha."
FERRARI
Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen is elégedetten szállt ki a Ferrariból, ami jó jel. Az SF16-H a finn alatt ugyan nem működött annyira zökkenőmentesen, mint a négyszeres világbajnokkal a volánnál – Räikkönen szerda délelőtt és csütörtök délután alig körözött –, de mindketten kipróbálhatták az autót a gyors gumikon, s mindketten arról beszéltek, hogy minden téren előrelépést jelent a kocsi a tavalyihoz képest.
A 2015-ös szezon után a Ferraritól várjuk, hogy megtörje a Mercedes-hegemóniát, és bizakodnak is az olaszok, de egy valamit még mindig nem tudunk. Mekkora az az előrelépés? Hatalmasnak kell lennie ahhoz, hogy valóban reménykedjenek Maranellóban.
WILLIAMS
A Mercedeshez hasonlóan csendesen körözött a legutóbbi két idény harmadik helyezettje, de nagyjából fele akkora távolságot tett meg, s a lágy gumikon megtett gyors körök sem voltak annyira meggyőzőek. Az istálló a Mercedeshez hasonlóan a hosszú menetekre fektette a hangsúlyt, s legnagyobb gyengéjén, a lassú kanyarokban mért teljesítményen a csapat elmondása szerint sikerült javítani.
Ígértük, hogy erre nem térünk ki a csapatoknál, de a Williamsnél pláne megkerülhetetlen: összteljesítményéről a jövő héten vagy talán csak Ausztráliában kapunk tisztább képet.
RED BULL
A négy világbajnoki címe után a középmezőny élére visszacsúszó istálló próbál felállni a tavalyi sokkból. A csapat 2008 óta először maradt futamgyőzelem nélkül, de továbbra is biztos benne, hogy a mezőny egyik legjobb autóját gyártja. Csak hát a fránya motor...
Pletykák szerint a Renault új hajtóműve 50 lóerővel erősebb lett a tavalyinál, de a Red Bullnál ebből nem sokat éreztek, szerintük ott áll most a kocsi, ahol a tavalyi év végén. Ami nem feltétlenül rossz.
A Renault (amely a csapat esetében TAG Heuer) következő fejlesztése a nyár elejére várható, az első teszt „legőszintébb", azaz ultralágy gumikon elért köridői alapján addig a Ferrarival szemben sem lesz sok esélye a csapatnak.
FORCE INDIA
A szaklap a gumikeverékek közötti különbségek alapján kiszámolta a csapatok egymáshoz viszonyított erősségét. Számításaik szerint a lágy gumi 1.1 másodperccel gyorsabb a közepesen keménynél, a szuperlágy és az ultralágy további 6-6 tizedes ugrást jelent. | ||
1. | Force India | 1:22.510 |
2. | Mercedes | 1:22.567 |
3. | Ferrari | 1:22.810 |
4. | Toro Rosso | 1:23.093 |
5. | Red Bull | 1:23.525 |
6. | Sauber* | 1:24.037 |
7. | Renault | 1:24.063 |
8. | Haas | 1:24.324 |
9. | Williams | 1:24.448 |
10. | Manor | 1:24.725 |
11. | McLaren | 1:24.882 |
*2015-ös autó |
Az összes gumitípuson futott köröket figyelembe véve a teszt legjobbja volt, a Nico Hülkenberggel és Sergio Pérezzel a volánnál elért eredmények után nem csak laikusok várják azt, hogy a Force India a Williams elé ugorjon. Régebben a kiscsapatok olcsó trükkje volt, hogy egy-egy tesztnapon űridőket autóztak, hogy ezzel is győzködjék a velük tárgyaló szponzorokat, de a Force India az előző év végén is olyan erős volt – Abu-Dzabiban az időmérőn harmadik erőnek számított –, hogy illik komolyan venni.
Legalábbis az idény elején.
RENAULT
A Lotusból átalakult csapat az első két tesztnap alapján a mezőny végére süllyedt. A második kettőt látva viszont nagyon is jó úton jár.
Jolyon Palmerrel a köridők sem voltak biztatóak, de ami fontosabb, többször is leállt az autó, és sokáig kellett szerelgetni. Kevin Magnussennel egy csapásra minden megoldódott. No persze nem ezen múlt, az autót hétfő hajnalban indították be először, és kellett némi idő ahhoz, hogy normálisan össze is rakják azokat a részleteket, amelyek elsőre nem tökéletesen kerültek a helyükre.
A Renault-tól túlzott elvárás, hogy máris (vagy akár jövőre…) a Red Bull szintjére jusson, de az első teszthét összességében biztató volt.
TORO ROSSO
Annyival megy tovább a motorsport.com-nál, hogy a gumitípusok mellett a mért kör után megtett kilométerek arányában ellensúlyozza az autók tömegét – ez sem tökéletes, hiszen azt feltételezi, hogy mindenki addig körözött, míg üres nem lett a tankja. | ||
1. | Mercedes | 1:22.1 |
2. | Force India | 1:22.6 |
3. | Ferrari | 1:22.7 |
4. | Williams | 1.23.3 |
5. | Toro Rosso | 1:23.3 |
6. | Red Bull | 1:23.4 |
7. | Renault | 1:23.8 |
8. | Haas | 1:24.1 |
9. | McLaren | 1:24.5 |
10. | Manor | 1:24.7 |
A Saubert nem vette figyelembe |
Sokáig az sem volt világos, milyen autóval mennek a faenzaiak. Hétfőn úgy gurult pályára a sötétkék autó, hogy a festésre nem jutott idő. Aztán Carlos Sainz Jr. azt mondta egy interjúban, hogy egyelőre csak a motorteret alakították át, hogy a Renault helyett a Ferrari férjen bele. Aztán James Key technikai igazgató pontosított: hogy rosszul fogalmazott a spanyol, mert hát elég volt csak a kocsi orrára nézni, és látszott, hogy átszabták azt a gépet.
Biztató, hogy a Toro Rossónál csak a Mercedes tett meg több kört a négy nap alatt, és a Mercedes mellett csak a Toro Rosso használt kizárólag közepesen kemény abroncsokat. Az időeredmények alapján a Force India mellett a Max Verstappen, Sainz páros szerezhet meglepetést az idény első futamain.
SAUBER
A csapat a 2015-ös autóját vitte Barcelonába, de Felipe Nasr szerint megérte. Egyrészt 2016-os elemek is kerültek a kocsira, másfelől a gumikat is sikerült megismerni – bár a Sauber a lágynál nem ment tovább ezen a héten.
A csapat a jövő héten veti be először az új kocsiját, benne az új Ferrari-motorral. Fennáll a veszélye annak, hogy lemarad a riválisokhoz képest és az utolsó sorokba kerül Melbourne-ben, de ha sikerül úgy talpra állnia, mint egy éve a Force Indiának, közel sem veszett ügy 2016 a Sauber számára.
McLAREN
Az első két nap után mindenki azt számolgatta, mennyivel több kört tett meg a McLaren-Honda a tavalyi tesztekhez viszonyítva, illetve hány 2015-ös tesztnap kellett annyi kilométerhez, mint amennyi most egy délelőtt vagy délután alatt összejött. Fernando Alonso az első napján többet ment, mint tavaly összesen.
Ekkor elkiabáltuk, hogy megoldódtak a problémák. A csapat az utolsó másfél tesztnapon három kört tett meg. Nem hagyták maguk mögött a tavalyi gondokat, a hét elején használt erőforrást a hidraulikus rendszer folyása miatt ki kellett cserélni, de a másodikon a hűtőfolyadék szivárgott rendületlenül, meg sem lehetett javítani.
A bázis motort a jövő hét elején homologizálják, onnantól zsetonokba kerülnek a fejlesztések. Ha az első két napot nézzük, jobb éve lesz a McLarennek. Ha a második kettőt, ez is hosszú szezon lesz Wokingban. Meddig bírja idegekkel a két világbajnok?
MANOR
Ha meg kell tippelni, ki indul az utolsó rajtkockából Melbourne-ben (nem vesszük figyelembe a büntetéseket), alighanem Rio Haryanto nevére bökünk rá. Az újonc indonéz az első teszten a leggyengébb kört autózta, mindkét tesztnapjáén kicsúszott, csütörtökön már össze is törte a Manor-Mercedest.
A kiscsapat a német motor megszerzésével esélyt kapott arra, hogy a középmezőnybe kerüljön, de az első teszthét alapján erre csak egy autóval lesz képes. A Mercedestől kölcsönvett Pascal Wehrlein ígéretes, de úgy tűnik, neki kell a vállára vennie a csapatot. Persze Haryantónak is lehetnek olyan hétvégéi, amelyeken kijön neki a lépés (Pastor Maldonado is nyert F1-es futamot), de a jó eredményeket a némettől várjuk. Hogy mennyire jók? A Mercedes-motorral illene pontot szerezni.
HAAS
Az újonc csapaton már most látszik, hogy nem az a kategória, mint 2010-ben a HRT, a Virgin (most Manor), illetve a Lotus (később Caterham). Az első napon letört légterelőn kívül nem volt súlyosabb probléma, amiben nyilván közrejátszott, hogy az autó nagy részét a motoron felül is a Ferraritól szerezték be az amerikaiak.
A Haas több kört ment négy nap alatt, mint a Manor és a McLaren, s a hét végén már arra is volt energia, hogy kerékcsere-gyakorlatokat végezzen az istálló. Nekik ez is újdonság, újonc csapatként ezeket a részleteket is mielőbb el kell kezdeni begyakorolni, hiszen itt kerülhetnek hátrányba a többi középcsapattal szemben.
Romain Grosjean szerint lehetséges a pontszerzés – hiszünk neki.
legjobb kör | gumitípus | körök | km | helyezés | |||
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:22.810 | ultralágy | 195 | 907 | (10.) |
2. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | 1:23.110 | szuperlágy | 99 | 460 | (22.) |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:23.477 | ultralágy | 158 | 735 | (14.) |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:23.525 | ultralágy | 199 | 926 | (8.) |
5. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:23.650 | szuperlágy | 101 | 470 | (21.) |
6. | Danyiil Kvjat | Red Bull-TAG Heuer | 1:24.293 | ultralágy | 170 | 791 | (11.) |
7. | Alfonso Celis Jr.* | Force India-Mercedes | 1:24.840 | szuperlágy | 133 | 619 | (16.) |
8. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:24.867 | közepesen kemény | 332 | 1545 | (2.) |
9. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari 2015 | 1:25.237 | lágy | 196 | 912 | (9.) |
10. | Kevin Magnussen | Renault | 1:25.263 | lágy | 264 | 1228 | (3.) |
11. | Max Verstappen | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.393 | közepesen kemény | 231 | 1075 | (5.) |
12. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:25.409 | közepesen kemény | 343 | 1596 | (1.) |
13. | Esteban Gutiérrez | Haas-Ferrari | 1:25.524 | lágy | 168 | 782 | (12.) |
14. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 1:25.648 | lágy | 214 | 996 | (7.) |
15. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:25.874 | lágy | 113 | 526 | (20.) |
16. | Pascal Wehrlein | Manor-Mercedes | 1:25.925 | lágy | 125 | 581 | (18.) |
17. | Felipe Nasr | Sauber-Ferrari 2015 | 1:26.053 | lágy | 236 | 1098 | (4.) |
18. | Fernando Alonso | McLaren-Honda | 1:26.082 | lágy | 122 | 567 | (19.) |
19. | Jolyon Palmer | Renault | 1:26.189 | lágy | 79 | 367 | (23.) |
20. | Carlos Sainz Jr. | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.239 | közepesen kemény | 216 | 1005 | (6.) |
21. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 1:26.483 | lágy | 163 | 758 | (13.) |
22. | Jenson Button | McLaren-Honda | 1:26.735 | lágy | 135 | 628 | (15.) |
23. | Rio Haryanto | Manor-Mercedes | 1:28.249 | közepesen kemény | 129 | 600 | (17.) |
*tesztpilóta |