F1: a Mercedes még nem mutatta meg magát, de bizakodhat a Ferrari

Vágólapra másolva!
2018.03.11. 11:44
null
A Renault előrelépett, de a Haas is meggyőző (Fotó: AFP)
A Circuit de Catalunya sokkal szebb arcát mutatta a második teszthéten, hiszen az esőt és a havazást napsütés és tavaszias időjárás váltotta. A kedvező körülményeket a csapatok is kihasználták, amit jól mutat, hogy az összes gárda legalább megkétszerezte, de a Haas például megötszörözte az első négy napon megtett körei számát, miközben a melegedő aszfalton sorra javult az aktuális – nem hivatalos – pályacsúcs. Egyes alakulatok a köridőkben, mások a versenyszimulációkban emelkedtek ki, az erősorrendről kialakult képet azonban több tényező is árnyalta.

A LEGGYORSABB KÖRÖK

A március 6–9-ig lezajlott gyakorlás ideje alatt a leggyorsabb körök (3 kivételével) az utolsó két napon születtek, a legkedveltebb gumi pedig a Pirelli új, hiperlágy keveréke volt. Az összesített időlista élén hiperlágyon Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen sorrendben a Ferrari foglalt helyet, a skála túlsó végén pedig Max Verstappen és Lance Stroll található a lágy abroncsokon futott idejével.

A két páros között összesen három keveréknyi és hozzávetőlegesen 2.7 másodpercnyi különbség volt. A legjobb ultralágyas kört (1:18.400) Lewis Hamilton, a leggyorsabb szuperlágyas időt (1:18.360) Kevin Magnussen futotta.

Ennél a pontnál fontos kitérni a Pirelli meghatározta, keverékek közötti differenciára, vagyis hogy körülbelül 8 tized van a közepes és a lágy, 4 tized a lágy és a szuperlágy, 6 tized a szuperlágy és az ultralágy, illetve 7-8 tized az ultralágy és a hiperlágy között.

A Haas legjobb köre így kiemelkedőnek számít, hiszen dán pilótájuk harmadik napon teljesített, 1:18.360-as ideje 3 ezreddel megelőzi Pierre Gasly ugyancsak csütörtöki, hiperlágyas körét, és csupán 0.268 szekundummal marad el Carlos Sainz Jr. pénteki, úgyszintén hiperlágyas idejétől.

Eközben egy gárdán belül – azonos keveréken – Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne között volt a legnagyobb (1.071), Vettel és Räikkönen között pedig a legkisebb (0.039) a különbség. Mindkét páros egy-egy nap eltéréssel jegyezte egyéni legjobbját a rózsaszín jelzésű Pirellin. A Ferrarinál a csütörtök, a McLarennél a péntek hozta a gyorsabb kört.

FŐSZEREPBEN A HIPERLÁGY

A legjobb időeredményeket tehát nagyrészt a hiperlágy abroncsokon érték el az alakulatok, amit jól mutat, hogy 1:18 alatti körre csak a rózsaszín festésű keveréken voltak képesek a pilóták. A tavalyi szezon előtti tesztidényben még Räikkönen 1:18.364-es, szuperlágyon megtett ideje jelentette a határt, amivel közel azonos kört futott idén Magnussen szintén a piros jelzésű gumin.

Fontos megjegyezni, hogy az olasz beszállító 2018-ra eggyel puhábbra gyártotta minden keverékét, és azt is, hogy ezzel egy időben újraaszfaltozták a katalán aszfaltcsíkot, és nőtt az autók minimum súlyhatára is. Bár ez némileg árnyalja a Haas teljesítményét, a fenti tényezőket összevetve a dán pozíciója mégis bizakodásra adhat okot a csapatának.

Ha Räikkönen 2017-ben futott 1:18.364-es ideje mellé helyezzük Vettel csütörtökön elért 1:17.182-es körét, jól látszik az 1.182 másodperces javulás. A tavalyi legjobbnál – Magnussen mellett – még 6 versenyző jegyzett gyorsabb kört, és 5 zárt fél szekundumon belüli lemaradásban.

Az előző idény előtti felkészüléshez hasonlóan tehát szintén a Ferrari volt a leggyorsabb, a köridő azonban továbbra sem hangsúlyos, főleg azért, mert a Mercedes nem is teljesített időmérős köröket, és a Pirelli hiperlágy keverékéből sem kért. A leglágyabb keveréket először Kanadában, a hetedik nagydíjon lehet majd használni.

A német gárda legjobbja tehát 1.2 szekundummal elmaradt az abszolút leggyorsabb időtől, de Vettel azonos abroncson elért 1:18.079-es körénél is lassabb volt 321 ezreddel.

Az istállók erősorrendjét így a gyors köröket alapul véve nem lehet egyelőre meghatározni, hiszen nemcsak a Mercedes, hanem a Ferrari sem mutatta meg az új konstrukciójában rejlő potenciált. Ezen felül a Red Bullos Verstappen is a sárga festésű gumin futotta legjobbját, a három alakulat viszonylatában egy mutató mégis árulkodó lehet.

A VERSENYSZIMULÁCIÓK

A Mercedes az időmérős köröket hanyagolva inkább a hosszabb etapokra és a versenyszimulációra fektette a hangsúlyt, miközben a már megszokott közepes keveréket helyezte előtérbe. A németek négykerekűje az előző szezonokban nagyon jól bánt a fehér jelzésű Pirellivel, és főleg hűvösebb körülmények között lépett el a mezőnytől. Ez a tendencia, úgy tűnik, a W09-cel sem változott, mivel Bottas után Hamilton is a harmadik legkeményebb gumin futotta a maga barcelonai versenytávját.

A finn és a brit emellett – igaz, egy nap eltéréssel – körre pontosan ugyanolyan hosszúságú etapokat futott. A mercedesesek először a 29., majd a 48. körben álltak ki kerékcserére, és kaptak új abroncsokat, és a köridőkben sem volt számottevő különbség közöttük.

Hasonló stratégiát választott a Red Bull, bár Ricciardo csupán 33 körig jutott, Verstappen etapjai mégis jó alapul szolgálnak. A holland lemaradása végig 1 másodperc körül mozgott az „ezüstnyilakhoz" képest, és mindkét alkalommal korábban váltott friss, közepes gumikra is.

A Ferrari ezzel szemben nemcsak a két csapathoz képest, hanem két pilótájánál is más taktikát alkalmazott. Vettel Räikkönennél némileg hosszabb első etapot teljesített a szuperlágyon, a német a 13., a finn a 10. körben cserélt a közepesre. Ezután a tavalyi második a 41. körben újra a közepest választotta, míg márkatársa két rövidebb hiperlágyas etappal fejezte be a távot. Előbbi szimulációját ezért leginkább a 14. körtől – vagyis a fehér festést kapó gumira váltástól – érdemes vizsgálni.

A Ferrari németje az utolsó etapig hasonló időket ért el, mint a Mercedes-versenyzők, azonban utána egyre nőtt a különbség a két alakulat között, és hamarosan beállt az 1 mp-re a W09 javára.

A helyszíni jelentések szerint eközben az olaszoknak az üzemanyag-spórolásban, míg a Mercedesnek a gumikezelésben kell még javulnia, a Red Bullnál pedig a Renault-erőforrás jelentheti a hátrányt.

A MEGTETT KÖRÖK SZÁMA

Az első, havas és esős időben lezajlott teszthéten a tervezettnél jóval kevesebb kilométert tudtak megtenni a csapatok, a kiesett távot így a másodikon igyekeztek pótolni. Végül öt gárda – a Red Bull, a Williams, a Renault, a Toro Rosso és a McLaren – tudott a tavalyinál több kört felmutatni mind a 8 napot számításba véve.

Azonban messze a Mercedes gyűjtötte a legtöbb adatot, mivel a második legnagyobb távot teljesítő Ferrari is elmarad tőle 111 körrel. Ezalatt a legkevesebb kilométert tavalyhoz hasonlóan a McLaren tudta megtenni, annak ellenére is, hogy idén már Renault-erőforrással van felszerelve az autójuk.

Az MCL33 ötször idézett elő piros zászlós szakaszt és kétszer kényszerült motorcserére, miközben motorbeszállítójuk, a Renault gyári csapata majd 3 barcelonai versenytávval több kört teljesített náluk, még úgy is, hogy az utolsó napon rengeteg időt vesztett a váltó meghibásodása miatt. Nem is beszélve a Hondára váltó Toro Rossóról, amely eredményes tesztidényt tudhat maga mögött.

Az olasz kiscsapat a Mercedes és a Ferrari után a legtöbb kört tette meg Spanyolországban, a történethez azonban hozzátartozik, hogy bár tervezetten, de háromszor cserélt motort a nyolc tesztnap alatt. Ez azt jelenti, hogy Franz Tosték 822 körre (kb. 12.5 versenytáv) használtak fel annyi erőforrást, amennyit a 21 Grand Prix-ből álló versenynaptár idejére kellene beosztaniuk ahhoz, hogy ne kapjanak hátrasorolásos büntetést.

A felhasználható egységek számának a csökkenése egyébként nagy hatással van a Renault-val futó alakulatok teljesítményére is, hiszen a franciák bevallottan visszafogott motorral köröztek, mialatt már most a negyedik erőforrás bevetésével számolnak.

LEHETSÉGES ERŐSORREND:

Talán nem merész kijelentés, hogy idén is a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull fogja alkotni az élmezőnyt, azonban a tavaly mögöttük záró Force India helyzetét egyelőre nehéz megítélni. A Sergio Pérez, Esteban Ocon duóval induló gárda a harmadik legkevesebb kört teljesítette, és a köridőkben is jócskán elmaradt. Ennek ellenére nem szabad leírni a Rózsaszín Párducot, hiszen a 2017-es szezont sem kezdte túl jól az istálló, év végén mégis a negyedik helyet szerezte meg a vb-n.

Ezért a pozícióért – a felkészülést figyelembe véve – szoros csata alakulhat ki a Renault és a Haas között. Az amerikaiak meggyőző köröket jegyeztek a keményebb keverékeken is, és viszonylag problémamentesen tudtak körözni, ellentétben a McLarennel és a Sauberrel.

Utóbbi istállónál Charles Leclerc és Marcus Ericsson azon túl, hogy az időlista utolsó harmadában következtek, együttesen négyszer csúsztak ki a tesztidény alatt. A Williams eközben a gumik felmelegítésével szenvedett, így Lance Stroll és Szergej Szirotkin is lágy keveréken teljesítette a legjobb körét. A svájciak 2017-hez hasonlóan idén is az utolsó helyen végezhetnek, azonban nagy lehet a potenciál a C37-ben. A grove-iak viszont egyértelműen előttük foglalnak helyet, ha kiismerik autójukat, akkor a középmezőny eleje is reális cél lehet.

Az erősorrenddel kapcsolatos kérdésekre leghamarabb március 25-én, Ausztráliában adhatnak pontosabb választ a csapatok. Az idénynyitó verseny vasárnap, közép-európai idő szerint reggel 7 óra 10 perckor fog elrajtolni.

A leggyorsabb körök sorrendje a második teszthétről:
Sebastian Vettel
Ferrari
3. nap
1:17.182hiperlágy
Kimi Räikkönen
Ferrari4. nap
1:17.221
hiperlágy
Fernando Alonso
McLaren-Renault4. nap
1:17.784hiperlágy
Daniel Ricciardo
Red Bull TAG Heuer2. nap
1:18.047
hiperlágy
Carlos Sainz Jr.
Renault
4. nap
1:18.092
hiperlágy
Kevin Magnussen
Haas-Ferrari
3. nap
1:18.360szuperlágy
Pierre Gasly
Toro Rosso 3. nap
1:18.363
hiperlágy
Lewis Hamilton
Mercedes
2. nap
1:18.400
ultralágy
Romain Grosjean
Haas-Ferrari
4. nap
1:18.412
ultralágy
Valtteri Bottas
Mercedes
2. nap
1:18.560
ultralágy
Nico Hülkenberg
Renault
3. nap
1:18.675
hiperlágy
Stoffel Vandoorne
McLaren-Renault
3. nap
1:18.855
hiperlágy
Brendon Hartley
Toro Rosso 4. nap
1:18.949
hiperlágy
Esteban Ocon
Force India
4. nap
1:18.967
hiperlágy
Charles Leclerc
Alfa Romeo Sauber
4. nap
1:19.118
hiperlágy
Szergej SzirotkonWilliams
4. nap
1:19.189
lágy
Marcus Ericsson
Alfa Romeo Sauber
3. nap
1:19.244
hiperlágy
Robert Kubica
Williams
3. nap
1:19.629
szuperlágy
Sergio Pérez
Force India
3. nap
1:19.634
hiperlágy
Max Verstappen
Red Bull TAG Heuer3. nap
1:19.842
lágy
Lance Stroll
Williams4. nap
1:19.954
lágy
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik