Egyre-másra történnek az érdekességek az Albert Parkban, persze ez így van rendjén, hiszen a Formula–1-es világbajnokság 2018-as első versenyhelyszínén sorra pipáljuk ki az első sajtótájékoztatókat, szabadedzéseket, időmérőket...
Melbourne-be a pénteken élvezett késő nyár után szombatra berontott a késő ősz, és délelőtt úgy ömlött az eső, hogy délben már szivattyúzták a talajt, takarították a használhatatlan mobillelátókat, és javították a bedöglött óriáskivetítőket. Viszont az időmérőre már teljesen felszáradt a pálya, úgyhogy viszonylag normális viszonyok között zajlott a kvalifikáció – egészen a Q3-ig, amikor Valtteri Bottas összetörte a Mercedesét. Szerencsére nincs baja, ráadásul a világbajnok csapat így is elégedetten zárhatta az időmérőt, mert az egyéni vb címvédője, Lewis Hamilton óriási pályacsúccsal megszerezte sorozatban ötödik, összességében hetedik melbourne-i pole pozícióját, amivel Ayrton Senna elé került a vonatkozó rangsorban.
A történelmi tett után pedig a hivatalos sajtótájékoztatón is elemében volt.
„Nem nyomtunk meg semmilyen gombot"
Amikor például megkérdezték tőle, hogy a pole-t érő körében már az emlegetett „partimódra" kapcsolták-e a Mercedes motorját, akkor fapofával közölte: „Nem volt partimód, nem nyomtunk meg semmilyen gombot, a Q3-ban ugyanabban a módban vezettem, mint a Q2-ben. Nem is ismerem ezt a partimód kifejezést, de menőn hangzik."
Ezen a kijelentésen mindenki ledöbbent, elsősorban a futamon majd a harmadik helyről induló Sebastian Vettel, aki meg is kérdezte a mellette ülő, a Q2-ről a Q3-ra majd' 9 tizedet javuló Hamiltontól, hogy: „Akkor addig mit csináltál?"
Megkapta a választ:„Csak vártam, hogy össze tudjak rakni egy jó kört – mondta Hamilton –, és letöröljem a mosolyt az arcodról."
Ezen kívül higgadtabban elemezték az időmérő eseményeit, a pole pozíciós például szerényen kezdte.
„Sok a taktikai lehetőség"
PÉNTEK |
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:24.026 |
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:23.931 |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Vettel 1.26:067 |
időmérő: 1. Hamilton 1:21.164 |
VASÁRNAP |
07.10: a verseny (58 kör, 307.574 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Április 8., 17.10: Bahreini Nagydíj |
Április 15., 08.10: Kínai Nagydíj |
Április 29., 14.10: Azeri Nagydíj |
„Nem volt ez olyan könnyű... Meglepett, hogy milyen gyorsak a Ferrarik. ... Trükkös edzés volt, és az biztos, hogy az utolsó köröm lett a legjobb – mondta Hamilton, akinek az 1:21.164-es ideje körrekord Melbourne-ben, ugyanakkor Bottas balesete miatt vasárnap a rajtnál egyedül kell megvívnia a két Ferrarival. – Előfordult már ilyen korábban is, nem gond. A lehető legjobban felkészültünk, és a pálya is folyamatosan javult: már az elején száraznak tűnt, és idővel tovább javult, főleg, ahogy felgumiztuk, mert a reggeli eső gyakorlatilag eltüntette, amit pénteken felvittünk."
A második helyet megcsípő Kimi Räikkönen a szokásának megfelelően tartózkodott a szócsépléstől, viszont nyomban rámutatott, hogy a Ferrari 6-7 tizedes lemaradása a Mercedestől elég nagynak tűnik.
„Jó munkát végeztünk, de a különbség még mindig viszonylag nagy, ugyanakkor nem volt ez sima edzés, mert az időjárás, majd a Q3-ban Bottas balesete is bezavart... – mondta Räikkönen. – Nem igazán tudtuk, mire számíthatunk, hiszen idén ez volt az első időmérő. A Q2-ben hibáztam az egyik körömön, és amúgy is lehettem volna jobb itt-ott, de nem tragikus a helyzet, meglátjuk, hogy alakul a verseny, Sok a taktikai lehetőség."
A Red Bull más taktikával mehet
Utóbbiak közé tartozik, hogy mivel idéntől a Q3-ba jutó versenyzőknek azzal a keverékkel kell indulniuk a versenyen, amivel a Q2-ben a legjobb idejüket teljesítették, a Red Bull eltért a többségtől, és az időmérő középső szakaszában nem az ultralágy, hanem a szuperlágy keverékkel ment, ami többet bír, azaz a negyedik Max Verstappen és a három rajthelyes büntetése miatt végül majd nyolcadikként induló Daniel Ricciardo hosszabb első szakasszal kezdhet holnap.
„Sok múlik majd a rajton – reflektált Vettel –, és a versenytempónknak jónak kéne lennie, ráadásul immár több csapat tűnik versenyképesnek, azaz még izgalmasabb lehet a futam. Pénteken nem voltam elégedett a kocsi egyensúlyával, de az időmérőre sokat javultunk, és szorosan alakult, kár, hogy nem tudtam még feljebb jönni a végén. Nem ideális a helyzet, nyilván nagyobb a hátrányunk, mint szeretnénk, úgyhogy van némi házi feladatunk, de 2014 óta megszokhattuk már..."
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:21.164 | átlag: 235.212 km/ó |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:21.828 | 0.664 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:21.838 | 0.674 |
4. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 1:21.879 | 0.715 |
5. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:23.187 | 2.023 |
6. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:23.339 | 2.175 |
7. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1:23.532 | 2.368 |
8. | Daniel Ricciardo* | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:22.152 | 0.988 |
9. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Renault | 1:23.577 | 2.413 |
10. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | idő nélkül | |
11. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Renault | 1:23.692 | |
12. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Renault | 1:23.853 | |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:24.005 | |
14. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 1:24.230 | |
15. | Esteban Ocon | francia | Force India-Mercedes | 1:24.786 | |
16. | Brendon Hartley | új-zélandi | Toro Rosso-Honda | 1:24.532 | |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:24.556 | |
18. | Charles Leclerc | monacói | Sauber-Ferrari | 1:24.636 | |
19. | Szergej Szirotkin | orosz | Williams-Mercedes | 1:24.922 | |
20. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 1:25.295 | |
*: piros zászlós szabálysértés miatt 3 rajthelyes büntetés |