NOVEMBER 23., PÉNTEK |
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:38.491 |
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:37.236 |
NOVEMBER 24., SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Hamilton 1:37.176 |
időmérő: 1. Hamilton 1:34.794 |
NOVEMBER 25., VASÁRNAP |
verseny: 1. Hamilton, 2. Vettel, 3. Verstappen |
Lewis Hamilton idénybeli 11. pole pozícióját szezonbeli 11. győzelmére váltotta, így elmondhatja magáról, hogy a nagydíjak több mint felén az élről várhatta a piros lámpák kialvását, illetve ugyanennyin a dobogó felső fokán ünnepelhetett. Ráadásul ötödik világbajnoki címének bebiztosítása után csak ő szerzett rajtelsőséget és aratott diadalt, így végül 408 ponttal fejezte be az évet, ami rekord.
„Hihetetlenül boldog vagyok – kezdte a futamgyőztes a leintést követően. – Csak a tökéletességet fogadom el, és csapatként ez a célunk. A csúcson akartam befejezni az évet" – tette hozzá, majd a versenyre is kitért.
„Seb remekül versenyzett, és néhány nagyszerű kört is jegyzett, miközben a szél kissé trükkössé tette a futam végét, viszont mindannyian egy csónakban eveztünk."
Vettel abban a pozícióban fejezte be a versenyt, mint amelyikben az egyéni összetettben is végzett: a második helyen. Így 12. dobogós helyezését ünnepelhette az idén, amivel utolérte márkatársát, Kimi Räikkönent a vonatkozó listán, mivel a finn utolsó ferraris versenyének hamar véget vetett egy technikai hiba.
„Lewis a világbajnok, és teljesen meg is érdemli – mondta a német, majd tovább folytatta az idény értékelését. – Eléggé kemény szezon volt. Én minden tőlem telhetőt megtettem egészen az utolsó körig, miközben folyamatosan loptam a távolságot, viszont ő kontroll alatt tartotta a futamot. Jó lett volna, ha több kerék a kerék elleni csatát vívhattunk volna egymással" – jegyezte meg.
„Jövőre megpróbálok és megpróbálunk még erősebb csapatként visszatérni, hogy meg tudjuk nehezíteni a dolgát" – tekintett előre a még mindig az első ferraris bajnoki címére hajtó Vettel.
„Nyilvánvalóan kissé csalódott vagyok, hiszen nem így akartuk befejezni az utolsó közös futamunkat. Jó eredményt akartunk elérni, és szerintem eléggé jó autó is állt a rendelkezésünkre. Sajnos elektronikus meghibásodásunk volt, először úgy éreztem az egyenesben, hogy nincs elég motorerőm, aztán minden elsötétedett" – árulta el Räikkönen, mi okozta a kiesését.
„Jó szezont futottunk, de a négy nullázás nem szerepelt a terveink között, és határozottan nem is segített. Köszönetet szeretnék mondani mindenkinek a Ferrarinál, amiért mindig támogattak engem. Jobb és nehezebb időszakokon is átmentünk már, és ez teszi igazán érdekessé az egész itt töltött időt. Persze szebb lezárást szerettünk volna, ám ez is a sport része. Mindig emlékezni fogok az együtt megnyert egy egyéni, illetve két konstruktőri címre" – emelte ki a finn.
Max Verstappent a harmadik helyen intette le a kockás zászló Abu-Dzabiban, ahol Valtteri Bottas az ötödik lett, így a holland az egyéni összetettben átvette a negyedik pozíciót a finntől, miközben sorozatban az ötödik futamon végzett az eső háromban.
„Nem volt egyszerű verseny, és még a rajtnál az erőforrás is hátráltatott, hiszen hiába rugaszkodtam el jól, a motor biztonsági módba kapcsolt, ahogyan a biztonsági autós szakasz utáni újraindulásnál is. Így elégé nehéz volt, de végül is jól sikerült a futamom, és még nyomást is tudtunk helyezni ellenfeleinkre."
„Eléggé korán álltunk ki, de ez a hiperlágyas start miatt szükségszerű volt. A szuperlágyat azonban sikerült életben tartanunk, és eléggé jó tempót futottunk. Az utolsó körök viszont már nem voltak olyan simák, hiszen a Toro Rossóból szivárgó olaj a sisakomra került, szóval eléggé rosszul láttam. Elégedett vagyok a harmadik hellyel" – osztotta meg Verstappen, mi nehezítette meg a dolgát az utolsó körökben.
Daniel Ricciardo, bár elnyújtott első etapjának köszönhetően sokáig vezetett 100. és egyben utolsó Red Bull-os nagydíján, a pódiumról is leszorult.
„Nem ez volt életem legizgalmasabb versenye. Bár jó móka volt az élen állni, pontosan emiatt elvesztettem az esélyemet a jobb helyezésre. Nem tudom, milyen lehetőségeink lettek volna még, de talán előbb is kiállhattunk volna" – mondta, majd Hamilton taktikáját is felhozta példaként.
„Lewis eléggé korán cserélt, és szerintem senki sem hitte volna, hogy ilyen erős lesz még a végén is. Én eközben nem nyertem túl sokat a kései kerékcserével, hiába biztosított az elején nagy tempót, az gyorsan elszállt. Nagyon szerettem volna dobogóra állni, kár érte. Most lezárult egy korszak az életemben, köszönök mindent a Red Bull-családnak" – foglalta össze érzéseit a jövőre már a Renault-nál, Nico Hülkenberg csapattársaként versenyző Ricciardo.
Míg Räikkönen és Ricciardo jelenlegi csapatának, addig Fernando Alonso az egész királykategóriának int búcsút, ezért a futamot követően két nagy riválisa, Hamilton és Vettel is elköszönt tőle.
„Fernando élő legenda, hihetetlen kiváltság, hogy ellene versenyezhettem. Nagyon hiányozni fog a Formula–1-nek, és nekünk is" – mondta a brit, akivel a német is egyetértett.
„Hiányzott és hiányozni fog nekünk" – utalt arra a ferraris, hogy Alonsónak az elmúlt években nem nyílt lehetősége a bajnokságért harcolni. A kedves szavak mellett a kétszeres világbajnok sem mehetett el szó nélkül.
„Nagyon jó volt a levezető kör, főleg, hogy nem terveztük meg. Láttam, hogy Lewis és Vettel a 8-as és a 11-es kanyar között nekiáll fánkokat rajzolni az aszfaltra, szóval felzárkóztam rájuk. Utána egyikük jobbra, másikuk balra húzódott, és egészen a célegyenesig így is haladtunk. Nagyon hálás vagyok ezért a gesztusért, és nagyon jó érzés volt, hogy be tudtam fejezni a futamot. Bár nagyon keményen próbálkoztam, nem tudtam a pontszerzők között végezni" – tette még hozzá Alonso, aki kanyarlevágásért háromszor is 5 másodperces időbüntetést kapott, miközben 3 büntetőpont is íródott a neve mellé.
„Még pár napra szükségem lesz, hogy felfogjam ezt az egészet. A csapat, a Liberty Media és az egész F1 rengeteg dolgot szervezett nekem, s bármikor, amikor a telefonomra néztem, több száz üzenet várt rám. Aztán amikor leültem, valaki mindig kopogtatott az ajtón, hogy ezzel vagy azzal az emberrel kellene megismerkednem, szóval szinte egyáltalán nem volt időm magamra. Tehát most időre van szükségem, hogy felfogjam, milyen csodálatos hétvégém volt" – zárta gondolatait Alonso.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:39:40.382 | |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 2.581 mp h. | |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Tag Heuer | 12.706 | |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Tag Heuer | 15.379 | |
5. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 47.957 | |
6. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Renault | 1'12.548 | |
7. | Charles Leclerc | monacói | Sauber-Ferrari | 1'30.789 | |
8. | Sergio Pérez | mexikói | RPFI-Mercedes | 1'31.275 | |
9. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1 kör | |
10. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör | |
11. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Renault | 1 kör | |
12. | Brendon Hartley | új-zélandi | Toro Rosso-Honda | 1 kör | |
13. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 1 kör | |
14. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Renault | 1 kör | |
15. | Szergej Szirotkin | orosz | Williams-Mercedes | 1 kör | |
FELADTÁK | MEGTETT KÖR | KIESÉS OKA | |||
Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 48 | technikai hiba | |
Esteban Ocon | francia | RPFI-Mercedes | 47 | technikai hiba | |
Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 26 | technikai hiba | |
Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 7 | technikai hiba | |
Nico Hülkenberg | német | Renault | 1 | baleset |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 11 | 17 | 20 | 408 |
2. | Sebastian Vettel | 5 | 12 | 20 | 320 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 12 | 17 | 251 |
4. | Max Verstappen | 2 | 11 | 17 | 249 |
5. | Valtteri Bottas | – | 8 | 19 | 247 |
6. | Daniel Ricciardo | 2 | 2 | 13 | 170 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 11 | 69 |
8. | Sergio Pérez | – | 1 | 12 | 62 |
9. | Kevin Magnussen | – | – | 11 | 56 |
10. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 13 | 53 |
11. | Fernando Alonso | – | – | 9 | 50 |
12. | Esteban Ocon | – | – | 10 | 49 |
13. | Charles Leclerc | – | – | 10 | 39 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 7 | 37 |
15. | Pierre Gasly | – | – | 5 | 29 |
16. | Stoffel Vandoorne | – | – | 4 | 12 |
17. | Marcus Ericsson | – | – | 6 | 9 |
18. | Lance Stroll | – | – | 2 | 6 |
19. | Brendon Hartley | – | – | 3 | 4 |
20. | Szergej Szirotkin | – | – | 1 | 1 |
1. | Mercedes | 655 |
2. | Ferrari | 571 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 419 |
4. | Renault | 122 |
5. | Haas-Ferrari | 93 |
6. | McLaren-Renault | 62 |
7. | RPFI-Mercedes | 52 |
8. | Alfa Romeo Sauber | 48 |
9. | Toro Rosso-Honda | 33 |
10. | Williams-Mercedes | 7 |