Régi probléma a Formula–1-ben, hogy az autók túl kifinomult és érzékeny aerodinamikája miatt csupán jelentős sebességkülönbségnél van esély előzést kezdeményezni.
A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz óriási reményeket fűz ahhoz, hogy csapata a Renault erőforrásairól idén a Hondáéra váltott. Bár 2015-ös visszatérésük óta a japánok rengeteget küszködtek, a csapatnál hisznek benne, hogy idén nagyot lépnek előre. Az osztrák milliárdost a problémamentes tesztidőszak is meggyőzte: „A teszt igazolta a várakozásainkat, az autó teljesítményét és a Hondával való együttműködést tekintve. A közös munka igazán gördülékenyen halad, és nagy sikerekkel kecsegtet. Végre először versenyképes motorunk van, ami Adrian Neweyt is motiválja.” |
Ha a támadó versenyző nem gyorsabb ellenfelénél körönként egy-másfél másodperccel, a turbulens levegőbe kerülve az autó egyensúlya felborul, leszorítóereje pedig olyan mértékben csökken, hogy nem tud a másik közvetlen közelébe kerülni.
Ezt a jelenséget próbálták enyhíteni az idén többek között az első szárny egyszerűsítésével és megnövelésével, ám az első teszthét után a versenyzők nem számoltak be javulásról. Sebastian Vettel egyenesen úgy gondolja, a kiszélesített első szárnyak miatt még nehezebbé is vált az elöl haladó követése, ám a helyzet talán mégsem ennyire tragikus.
A nyolc tesztnap alatt ugyanis a pilóták rengeteg kört megtettek, alaposan megfigyelhették autójuk viselkedését minden szituációban, és többen javulást tapasztaltak a tavalyihoz képest. Sergio Pérez például lelkesen ecsetelte, hogy Valtteri Bottas mögött haladva sem tapasztalt olyan mértékű csökkenést a leszorítóerőben, mint korábban:
„Érezhetően kevesebb leszorítóerőt vesztettem mögötte. Egyelőre tehát azt mondhatom, hogy az F1 irányítói káprázatos munkát végeztek az új szabályokat illetően. Persze csak Melbourne-ben derül ki, hogy hasonló tempóval haladva tényleg javult-e a helyzet, de őszintén remélem, ez a helyzet.”
A Red Bull irányítóihoz hasonlóan a Renault vezetőségében dolgozó Alain Prost szerint is pénzkidobás volt most módosítani az autók aerodinamikáját, mert úgy véli, ennyitől nem várható átütő siker. A csapatoknak mintegy 15 millió euró többletköltséget jelentett az új kasztni megalkotása, és a négyszeres világbajnok még mindig nincs meggyőződve a pozitív hatásokról: „Rengeteg pénzbe került nekünk ez a változás, miközben két év múlva nagyszabású szabálymódosítások jönnek. Talán jobb lett volna kivárni 2021-et, és akkor alapjaiban megváltoztatni mindent, mint most módosítgatni. A teszten nem feltétlenül követik egymást olyan gyakran a versenyzők, így nem is tudjuk megmondani, javult-e a helyzet. Talán egy kis fejlődés megfigyelhető, de nem várok eget rengető változást.” |
„Ott tudtam maradni az autók nyomában, de végig az volt az érzésem, hogy amúgy is gyorsabban mentem náluk – talán az alacsonyabb benzinmennyiség miatt, vagy azért, mert ők versenyszimulációt teljesítettek. Szóval az, hogy könnyebben mögéjük férkőzünk, nem mindig reprezentatív. Szerintem kicsit javulni fog a helyzet, de azt nem mondanám, hogy óriási különbség lesz az elmúlt évekhez képest.”
Rajtuk kívül Nico Hülkenberg a pesszimisták, Kevin Magnussen az optimisták táborát gyarapítja, szóval látszik, hogy még azután sincs konszenzus a kérdésben, hogy a versenyzők jó néhány kilométert megtettek Barcelonában. Ez egyébként tökéletesen mutatja, miért olyan nehéz a szabályváltoztatásokat keresztülverni az F1-ben, hiszen ha még a gyakorlatban kipróbálva sem értenek egyet bizonyos dolgokban, miként várhatnánk, hogy a tervezési fázisban egyezségre jussanak a főszereplők.
A sportág irányítói mindenesetre bizakodók, és jövő vasárnap Melbourne-ben úgyis eljön az igazság pillanata.
Lewis Hamilton az egész nyolcnapos tesztsorozat alatt azt hangsúlyozta, hogy a Ferrari minden szempontból csapata előtt jár, s nemrég arra is rávilágított, miért. Az ötszörös világbajnok szerint a maranellóiak egyszerűen hamarabb nekiláttak a 2019-es projekt előkészületeinek: „Egy világbajnoki harc során a csapat nagy része az adott autón dolgozik. De ha már látszik, hogy abban az évben nem leszel bajnok, hamarabb csoportosítasz át több embert a következő évi modell munkálataihoz. A Ferrari minden bizonnyal legalább egy hónappal hamarabb kezdte el az autó fejlesztését. Azon sem lennék meglepődve, ha több ember alkotná a csapatukat. Olaszországban nem olyan könnyű elbocsátani a munkatársakat, legalábbis ezt hallottam.” |