F1: vége a Mercedes uralmának? „Majd jövőre” Ferrari?

HARMATH ÁKOSHARMATH ÁKOS
Vágólapra másolva!
2019.03.14. 19:22
null
Hamilton világbajnokként várja a rajtot (Fotó: AFP)
A tavalyi F1-es konstruktőri világbajnokság végeredménye szerint hátulról előre haladva sorra vesszük, hogy a csapatok idén vajon mire lehetnek képesek a legjobb, illetve a legrosszabb esetben. Figyelem, a nyugalom megzavarására alkalmas, szigorúan szubjektív esélylatolgatás következik!

 

WILLIAMS
2018:
10. hely, 7 pont
Pilótapáros: George Russell (újonc), Robert Kubica (visszatérő)
Autó: FW42

Kubica mögött balra a csapattársa, George Russell (Fotó: AFP)
Kubica mögött balra a csapattársa, George Russell (Fotó: AFP)

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

A 2018-as világbajnokság konstruktőri bajnokságának utolsó helyén végzett a patinás Williams, és innen sokkal lejjebb talán már nincs is. Viszont az előzmények nem a legjobbak az istálló számára, miután mindenkinél kevesebb kört tudott az FW42-essel megtenni a barcelonai tesztpályán a két hét alatt Robert Kubica és George Russell – 567 kör, bő két másodperc hátrány az élmezőnyhöz képest, igaz, nagyobb probléma nélkül.

Az alakulat terve az idei évre egyértelműen az, hogy felálljon a padlóról, és megkezdje hátránya ledolgozását. A legjobb forgatókönyv szerint a Williams már idén megkezdi a visszazárkózást az élmezőnyhöz, és rendszeres pontszerzésekkel elmozdul az utolsó helyről.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

Ha egy csapat két és fél napot késik a teszteléssel, ráadásul mikor elkezdi a körözést, a leglassabbnak bizonyul, és már az előző évben is utolsóként végzett, akkor azt hinné az ember, hogy nincs lejjebb. Pedig simán előfordulhat, hogy a Toro Rosso, Alfa Romeo, Racing Point jelentette közvetlen riválisok – vagyis a középmezőny hátsó traktusa – is megközelíthetetlen távolságba lépve faképnél hagyják Kubicáékat.

Apropó, a lengyel: az sem elhanyagolható szempont, amit ő maga mondott a tesztek után, hogy 15 körnél többet nem vezetett, így benne van a pakliban, hogy a nyolc év után visszatérő Kubica az Ausztrál Nagydíj után közli, minden erőlködése ellenére sem bírja fizikailag, és már a Bahreini GP-n sem ül be az amúgy is rémesen gyenge Williamsbe.

TORO ROSSO
2018: 9. hely, 33 pont
Pilótapáros: Alexander Albon (újonc), Danyiil Kvjat (visszatérő)
Autó: STR14

Kvjat és Albon (jobbra) bizakodva várják a rajtot (Fotó: AFP)
Kvjat és Albon (jobbra) bizakodva várják a rajtot (Fotó: AFP)

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

Van ok az optimizmusra Faenzában a téli tesztek után, mivel 935 kört pakolt az újonc Alexander Albon és a visszatérő Danyiil Kvjat az STR14-esbe. Az idei autóhoz az „anyacsapat” tavalyi gépe, a konstruktőri világbajnokságon harmadik helyen záró RB14-es számtalan alkatrészét is felhasználták. A Barcelonában mutatottak alapján az olaszok számíthatnak a rendszeres Q3-as szereplésre, és a csillagok nagyon szerencsés együttállása esetén akár egy-egy helyet is elcsíphetnek az első ötben.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

A Red Bull juniorcsapataként meglehetősen ritkán alakítja a saját sorsát a faenzai istálló, ám ez könnyen visszaüthet. A Red Bull tavaly egyértelművé tette, nem bánja különösebben, hogy a Toro Rosso egymás után füstöli el a Honda-erőforrásokat – a legrosszabb esetben kiderül, hogy nem direkt, kíváncsiságból hajtották túl a Hondát, s ez bizony súlyos megbízhatósági gondokat jelenthet. A másik opció a legrosszabb forgatókönyvre, hogy visszavesznek az agresszivitásból, de a végeredmény mindkét esetben az, hogy lassabbak lesznek, s lesüllyednek a Williams szintjére.

ALFA ROMEO RACING

2018 – Sauberként: 8. hely, 48 pont
Pilótapáros: Kimi Räikkönen (2018: 3.), Antonio Giovinazzi (visszatérő)
Autó: C38

Räikkönen öt év után távozott a Ferraritól (Fotó: AFP)
Räikkönen öt év után távozott a Ferraritól (Fotó: AFP)

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

Miután a tavalyi év felfedezettje, Charles Leclerc helyet cserélt Kimi Räikkönennel, az Alfa Romeo Racing névre keresztelt ex-Sauber fejlődése idén sem áll meg. Két éven keresztül sereghajtók voltak, ám tavaly 16 pontszerzéssel jelentősen előreléptek, és a Jégember érkezésével a további fejlődési lehetőség is biztosítva van. Räikkönen mellett ráadásul a korábban két viadalon már induló olasz Antonio Giovinazzi is értékes tapasztalattal gyarapodhat egy többnyire versenyképes istállónál, amely jobb napjain a középmezőny élére állhat.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

A tesztek során ismét előjött a Sauberre korábban szezonokon át jellemző probléma: egyre halványabb teljesítményt nyújtott.

Miközben a többiek rendre a legjobb köreiket futották a teszt utolsó napjain, Räikkönenék úgy szorultak egyre hátrébb az összesített rangsorban. Ez bizonyulhat az Alfa Romeo nagy problémájának, meglehet, hogy erősen kezd Melbourne-ben, de a szezon közepére már elhúz mellette a középmezőny.

RACING POINT
2018: 7. hely, 52 pont
Pilótapáros: Sergio Pérez (8.), Lance Stroll (18.)
Autó: RP19

Stroll a Williamsből érkezett (Fotó: AFP)
Stroll a Williamsből érkezett (Fotó: AFP)

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

A Racing Point tavaly elért 7. helye elismerést érdemel, hiszen a csapat Belgiumban, a 13. futamon a nulláról kezdte újra a pontgyűjtögetést, miután a Force India csődje miatt Lawrence Stroll átvette az irányítást. A kanadai tulajdonos rengeteg pénzt és új támogatókat hozott – és a fiát, Lance-t a Williamstől Esteban Ocon helyére. A rózsaszínű festését megőrző autó a tesztek során nem sok vizet zavart, csak a Williamst előzte meg, ám ez még a Force India hagyatéka: a gárda a téli tesztekre rendre egy alapkonstrukcióval érkezik, amit az első versenyre igencsak „kipattint” az istálló. Ha ez idén is így lesz, akkor az RP biztosan visszakerül oda, ahol a Force India volt, vagyis a középmezőny elejére, az élcsapatok mögé.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

A Force India múlt évi csődje után a Racing Point belépése a mezőnybe sikeresnek mondható, ám az csak most fog kiderülni, hogy mekkora törést okozott a tulajdonosváltással járó hercehurca az idei autót illető fejlesztésekre nézve. Ha ugyanis nem sikerül a korábbi esztendőkben látott javulást elérni a szezon elejére, úgy a team a középmezőny eleje helyett könnyen annak a végén találhatja magát – még Stroll-papa pénze ellenére is.

MCLAREN
2018: 6. hely, 62 pont
Pilótapáros: Carlos Sainz (10.), Lando Norris (újonc)
Autó: MCL34

Sainztól (jobbra) várják Alonso pótlását (Fotó: AFP)
Sainztól (jobbra) várják Alonso pótlását (Fotó: AFP)

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

A McLarennél úgy gondolják az istálló 2018-as szerepléséről, hogy nem sikerült a legjobban, ám ha a puszta számokat nézzük, bizonyos tekintetben a wokingiak voltak a mezőny legjobbjai. A kilencedik helyről a hatodikra léptek előre a konstruktőri rangsorban, s egy ilyen javulás után bármely más csapatnál örömtüzeket gyújtottak volna. A McLarennél viszont nem tették, mert tovább űzik a 2012 idényzárása óta első győzelmüket. Még a legoptimistább forgatókönyv szerint sem most fog ez összejönni, viszont az MCL34-es sokkal jobb egyensúlynak örvend, mint elődje – amivel gyakorlatilag a Q3-akban állandó szereplőknek várhatjuk legalább az egyik narancsszínű autót.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

Fernando Alonso. A McLaren idei két legnagyobb problémája egy személyben. Az első természetesen a hiánya. Az elmúlt évben ő szerezte a McLaren pontjainak 80 százalékát, nagy kérdés, hogy Carlos Sainz mennyire tudja átvenni a helyét. A másik probléma Alonso garázsbéli jelenléte. A kétszeres világbajnok spanyol pilóta maga ugyanis nem használta azt a szót, hogy visszavonul az F1-től, sokkal inkább szünetelteti Formula–1-es karrierjét, és visszatér 2020-ban, ha az idei négykerekű versenyképes lesz. Na, ez szépen beteszi a hurokba a jelenlegi páros, Carlos Sainz és az ifjú Lando Norris fejét. Ha Alonso „szelleme” elvonja a pilóták figyelmét és önbizalmát, könnyen lehet, hogy csak a középmezőny végén láthatjuk a McLareneket.

HAAS
2018:
5. hely, 93 pont
Pilótapáros: Romain Grosjean (14.), Kevin Magnussen (9.)
Autó: VF-19

A Haas új festést kapott (Fotó: AFP)
A Haas új festést kapott (Fotó: AFP)

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

A Haas rövidke F1-es történelme során a folyamatos előrelépés volt a jellemző, két nyolcadik hely után tavaly ötödikként zárt a konstruktőri pontversenyben. A téli tesztek során mutatott teljesítményből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni itt sem: a nyolc nap alatt tapasztalt problémáikat azonosították, elhárításukon dolgoznak. A legjobb forgatókönyv esetükben a további előrelépés lenne, ami nyilván az istálló fennállásának első dobogós helyezését, helyezéseit jelentené.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

Mi sem egyszerűbb: noha a tesztek során tapasztalt problémákat beazonosították, azokat nem sikerül maradéktalanul kijavítani, így egy megbízhatatlan, s a közvetlen riválisokénál lassabb autóval kezdik meg az idényt, és az év elején ezáltal összeszedett hátrányuk miatt végül visszaesnek a középmezőny második felébe.

RENAULT
2018: 4. hely, 122 pont
Pilótapáros: Daniel Ricciardo (6.), Nico Hülkenberg (7.)
Autó: R.S. 19

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

Ricciardo lehet a Renault nyerőembere (Fotó: AFP)
Ricciardo lehet a Renault nyerőembere (Fotó: AFP)

A Renault-nál 2016-ban egy ötéves időkeretet jelöltek meg, hogy visszatérjenek az F1 élmezőnyébe, és a téli tesztek alapján mondhatjuk: jó úton járnak e cél megvalósítása felé, hiszen távolságban és tempóban is a harmadik helyen zártak Barcelonában. A franciáknál a tavalyi 4. pozíció megőrzése alapvető elvárás, és akkor lesznek igazán elégedettek Enstone-ban, ha újra rendszeresen dobogóra állhatnának, sőt 11 év után ismét versenyt nyernének.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

A helyzet itt viszonylag egyértelmű: az előrelépés érdekében igazolták le Daniel Ricciardót, tehát bármilyen teljesítmény, ami nem jelent fejlődést, kudarcnak tekinthető a franciák számára. Különösen fájna nekik gyári csapatként, ha a mögöttük helyezkedő nem gyári istállók bármelyike megelőzné őket.

RED BULL
2018:
3. hely, 419 pont
Pilótapáros: Max Verstappen (4.), Pierre Gasly (15.)
Autó: RB15

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

Verstappen és Gasly (Fotó: AFP)
Verstappen és Gasly (Fotó: AFP)

A Red Bull esetében is viszonylag egyértelmű a szituáció: az idei évtől a Honda erőforrásait használó alakulat számára minden olyan végkifejlet, amely a harmadik hely megőrzésével, vagy annál jobb konstruktőri vb-eredménnyel jár az év végén, a legjobb forgatókönyvnek nevezhető. Ideális esetben ezt a tavalyi négy győzelmük növelésével érhetik el. Ricciardo ugyan lelécelt a Renault-hoz, ám Gasly érkezése még jót is tehet a csapatnak, melynek pilótái így már jóval kevesebbet fognak egymás ellen küzdeni, és kevesebb alkalommal fogják a másik miatt eldobni egy-egy versenyüket.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

McLaren 2.0. Azaz könnyedén úgy járhat a Red Bull, ahogy a McLaren járt a Hondával: rengeteg műszaki probléma, meghibásodás és feladott futamok tömkelege. A Toro Rosso ugyan szépen gyűjtögette a pontokat a Hondával tavaly, ám az olaszok sokkal könnyebben befolyásolhatóak tervezési kérdésekben a motorszállító által, mint a McLaren, vagy akár a Red Bull. Ha pedig így történne, csak még több bosszúságot jelentene az osztrákoknak, ha a Renault eléjük kerülne, amellyel együtt ugyan az évtized elején a Mercedeséhez hasonló dominanciát építettek ki, ám aztán megromlott a kapcsolatuk, s mára a szakításig jutottak.

FERRARI
2018:
2. hely, 571 pont
Pilótapáros: Sebastian Vettel (2.), Charles Leclerc (13.)
Autó: SF90

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

A Ferrari a vb-címre törne idén is (Fotó: AFP)
A Ferrari a vb-címre törne idén is (Fotó: AFP)

Megnyerni az egyéni és a csapatvilágbajnoki címet is. A tesztek során az övék volt a leggyorsabb autó, és a második legtöbb kört tették meg, ráadásul úgy, hogy azt éreztették a riválisokkal: ha akarnának, mehetnének gyorsabban, vagy többet. Az olaszok ideális forgatókönyve esetén az új fiú, Charles Leclerc úgy erősíti a gárdát, hogy közben Vettelt is támogatja. A Ferrari idén is számos futamot fog megnyerni – tavaly hatszor diadalmaskodott, ám igazán fontos lenne, hogy a két autójuk többször haladjon egymáshoz igazán közel, így stratégiai előnyt kovácsolhatnak a helyzetükből, amit Mattia Binottóval az irányítópultnál ki is használhatnak.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

Vb-cím nélkül maradni. Ismét. A legrosszabb forgatókönyv a Ferrarinál nem túl bonyolult. Az újonnan kinevezett csapatfőnökkel, Binottóval nem működik a vezetés, Leclerc nem válik be, az előzetesen erősnek gondolt SF90-est pedig az évközi fejlesztés során simán állva hagyja a Mercedes, így Sebastian Vettel továbbra is kitartóan vár az ötödik vb-címére, az elsőre a Ferrarival. Ahogy teszi azt már évek óta a német és a Ferrari is valahogy az európai idény vége felé, amikor szép lassan párban elkezdik mantrázni: „Majd jövőre!"

MERCEDES
2018:
1. hely, 655 pont – világbajnok
Pilótapáros:
Lewis Hamilton (1. – világbajnok), Valtteri Bottas (5.)
Autó: F1 W10 EQ Power+

A LEGJOBB FORGATÓKÖNYV

Egyszer minden sorozat véget ér – 
Hamiltoné vajon idén megszakad? (Fotó: AFP)
Egyszer minden sorozat véget ér – Hamiltoné vajon idén megszakad? (Fotó: AFP)

A Mercedes számára ez csak a szokásost jelentené: már-már rutinból behúzni az egyéni és a csapatvilágbajnoki címet is, ahogy az elmúlt öt idényben mindig. Noha a téli tesztekből sok minden leszűrni nem lehet, azt azért kijelenthetjük: a Ferrari mellett a Mercedes autója is nagyjából hasonlóan versenyképes. Azaz nem valószínű, hogy kettejük közül valamelyik rajt-cél győzelem jelleggel faképnél hagyná a másikat már az idény elejétől. Sokkal valószínűbb, hogy a szezon közben elvégzett fejlesztések, valamint egy-egy jó pillanatban meghozott kulcsfontosságú stratégiai döntés jelentheti a különbséget a két rivális között – márpedig ezekben a korábbi évek tapasztalatai alapján a németek jobbak az olaszoknál.

A LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

Egyszer minden sorozat véget ér. A Formula–1 ciklikus sportág, mindig vannak uralkodó csapatok, és talán a Mercedes dominanciája a végéhez közelít. Öt egymást követő esztendőben elhódítani a konstruktőri világbajnoki címet valóban lenyűgöző teljesítmény, ám az elmúlt években folyamatosan tovább és tovább fejlesztették az adott évi autót, és csak később kezdtek el foglalkozni a következő idényre szánt négykerekűvel, aminek megvolt a hatása arra az évadra: folyamatosan csökkent az előnyük, amivel megnyerték a világbajnoki címet. A legrosszabb elképzelhető forgatókönyv a németek számára nem feltétlenül a korona elvesztése lenne – de ha ez igazi harc, kerék a kerék elleni csaták nélkül történne meg velük, az igazi csapást jelentene számukra.

(Készült a formula1.com „Best case, worst case” cikksorozatának felhasználásával.)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik