Az F1 DNS-ébe kódolva – Zsoldos Barna jegyzete

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2019.06.24. 22:48

Vasárnap a 2019-es Formula–1-es évad újabb versenye alakult bántóan unalmasan, amelyet elképesztően simán nyert meg az aktuális favorit pilóta. Szomorú? Igen. Újszerű? Egyáltalán nem.

Mert akármekkora vehemenciával is szidnak az emberek a közösségi médiában az FIA-tól kezdve a Liberty Medián át Lewis Hamiltonig szinte mindenkit, akit felelősnek gondolnak a Mercedes nyomasztó egyeduralma miatt, valójában az ilyen időszakok mindig is jelen voltak az F1-ben. Az első mondatban tetszés szerint behelyettesíthető évszámként mondjuk 2011, 2004, 1992, 1988, 1971, 1963 vagy 1952 – csak hogy a teljesség igénye nélkül a Formula–1 minden egyes évtizedéből hozzunk példát egy csapat vagy egy versenyző totális dominanciájáról. Épp ezért a „bezzeg Michael Schumacherék, Ayrton Sennáék, Jackie Stewarték idejében” típusú sopánkodással nehéz mit kezdeni, pláne az olyan – többek között újságírói… – kijelentésekkel, hogy ez volt minden idők legrosszabb nagydíja. Nos, aki nem három éve követi a sportágat vagy nem szenved kóros memóriazavarban, az kapásból felsorol tucatnyi hasonlóan unalmas futamot a múltból, a domináns időszakok ugyanis az F1 „DNS-ébe” vannak kódolva.

Egy adott szabályrendszerben (pláne az első évben!) mindig is voltak és mindig is lesznek kiemelkedő csapatok, igazán fordulatos bajnoki küzdelem márpedig általában akkor alakul ki, ha ezen istállók száma több mint egy. Ez persze nem kifogás, egyszerű ténymegállapítás, amin az adott szurkoló vagy túl tudja tenni magát vagy nem. Biztosan ezrével voltak olyanok, akik korábban a Williams, a Ferrari és a Red Bull egyeduralma idején is dühösen fogadták meg, többet biztosan nem néznek Formula–1-et, aztán ezek a hangok mindig elcsendesedtek, amikor a dominancia után jött egy-egy üdítően izgalmas évad, mint például 2018-ban, 2012-ben, 2010-ben vagy 2005-ben – hogy csak az elmúlt 15 évet tekintsük.

Természetesen a sportági bevételek igazságosabb elosztása és a költségvetési sapka bevezetése 2021-től összerázhatja valamelyest a mezőnyt, de hiába a csodaváró hangulat, ennek ellenére is előfordulhat, hogy az akkorra megfogalmazott technikai szabályzathoz megint egyetlen istálló épít csupán kiemelkedő teljesítményű autót. Mert ilyen a Formula–1 – és mindig is ilyen volt.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik