– Kilenc éve kezdett a Hungaroringen. Erre számított annak idején?
– Nem számítottam semmire, feladatként éltem meg a felkérést, és sem azután, sem azóta nem közelítettem meg a kérdést sportszakmai szempontból – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – Nekem nem az a dolgom, hogy a Formula–1-es pilótákkal tartsam a kapcsolatot, hogy figyeljem, mit és hogyan csinálnak, hanem hogy irányítsak egy vállalkozást – abban meg volt tapasztalatom már akkor is. Természetesen minden vállalkozás más, a Hungaroring azon belül is nagyon speciális, hogy a Formula–1-es rendezésről már ne is beszéljünk.
BOXUTCA-LÁTOGATÁS. A Hungaroringen már hagyomány, hogy a háromnapos bérletet vásárlók extra szolgáltatásként részt vehetnek a csütörtöki boxutca-látogatáson. Az idén 14 órakor nyitják meg a 8-as kaput, a szurkolókat érkezési sorrendben, különböző színű karszalagok kiosztásával szektorokra, csoportokra osztják. A program 16.15 órakor kezdődik, addig a szurkolók a Supergold, Gold3 és Gold4 lelátón foglalhatnak helyet. Az utolsó belépési lehetőség 17.30 órakor lesz a 8-as kapun. |
TÖMEGKÖZLEKEDÉS. A Hungaroring autóval, taxival és helikopterrel is megközelíthető az ismert útvonalakon, ám természetesen mindig sokan választják a tömegközlekedést. Az idén az ingyenes szurkolói buszjárat, amelyet érvényes jeggyel lehet igénybe venni, az Örs vezér tere (Kerepesi út) és a Hungaroring 3-as kapu között közlekedik. A HÉV-et választókat Kerepes és a 3-as kapu között is ingyenes buszjárat szállítja. Nagyszerű, előremutató megoldás, hogy a Magyar Nagydíj idején a H8-as és a H9-es HÉV-vonalakon is elérhető lesz a MÁV-alkalmazásban az online jegyértékesítés. Ez segít nem csupán a magyar, hanem a külföldi szurkolóknak is abban, hogy online vehessék meg a jegyüket, és ne kelljen sorba állniuk. |
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK. A helyszínre és a parkolók területére állatot bevinni tilos. Ugyanígy tilos veszélyes tárgyakat, bárminemű ülőalkalmatosságot, 20 litert meghaladó hátizsákot, nem összecsukható, nagyméretű esernyőt, napernyőt, hűtőtáskát, önkényuralmi jelképet bevinni. Az étel- és italbevitel korlátozása a versenypályán: maximum 0.5 liter folyadék fejenként, és nem kereskedelmi mennyiségű szendvics. |
AUTÓS KÖZLEKEDÉS. A versenypálya körüli és az odavezető utakon a versenyt érintő minden napon (csütörtöktől hétfő reggelig) megállási tilalom lesz érvényben – kérik a kijelölt parkolók használatát. A forgalom folyamatosságát minden érintett útszakaszon rendőri irányítással és tájékoztató táblákkal segíti a Pest megyei rendőr-főkapitányság. A közút kezelője kijelzőkön sárga színű, ideiglenes táblákkal tájékoztatja a futamra érkezőket az érintett útvonalakon. |
Bővebb információ:www.hungaroring.hu |
– Volt, ami meglepte?
– A kezdeti időszak nagyon nehéz volt, hiszen gyakorlatilag nem volt pénz a kasszában, a vállalat ki volt szipolyozva, néhány ember lézengett itt, minden ki volt adva gebinbe, s kellett idő, hogy ezeket a tevékenységeket fokozatosan visszavegyük. A második évtől azonban már nyereségesek voltunk, és azóta is folyamatosan, úgyhogy szerintem joggal lehetek büszke az elmúlt időszakra. Az elmúlt kilenc évben történtek változások a cégnél, sajnos elveszítettük előbb Frank Tamást, majd Gerstl Pétert is – mindketten nagy támaszaink voltak a nemzetközi kapcsolattartásban és nagyon hiányoznak –, de mostani alelnökünk, Ariane Frank-Meulenbelt is remekül ápolja a nemzetközi kapcsolatokat.
– Napi kapcsolatban állnak a Formula–1 jogtulajdonosával?
– A technikai kérdésekben igen, hiszen folyamatosan dolgozni kell ahhoz, hogy a Magyar Nagydíjon minden tökéletes legyen, ami pedig a diplomáciai kapcsolatot illeti, azt a hungaroringi versenyhétvégén ápolják a miniszterek, akik tárgyalnak a Liberty Media vezetőivel. A kormánynak fontos, hogy a szerződéses partnerek között jó legyen a kapcsolat, a Libertynek pedig az a fontos, hogy meglegyen az állami támogatás a verseny mögött. Nyer–nyer szituáció. És ne felejtsük el, hogy városi rendezvényünk, a Nagy Futam kapcsán olyan dicséretet kaptunk az elmúlt két évben, amivel jó érzés büszkélkedni: az F1-es szakemberek azt nyilatkozták, ez a legjobb promóció a sportágnak, a rendező csapatunk a legjobbak között van a világon.
– Áruljon el valamit: a tárgyalások során mennyit nyom a latban, hogy olimpiai bajnok?
– Amikor kineveztek, néhányan azt mondták, azért, mert olimpiai bajnok vagyok. De az az igazság, hogy valaki nem marad kilenc évig egy pozícióban csak azért, mert nyolcvannyolcban jól meghúzta… Klassz olimpiai bajnoknak lenni, de az a múlt, és nem húz ki a bajból. A hétköznapi életben nem olimpiai bajnok vagyok, hanem az, aki intézi az ügyeket, döntéseket hoz.
– Az utóbbi hetekben, gondolom, több döntést kellett meghoznia.
– Igen, a Magyar Nagydíj előtti hetekben felpörögnek az események, de egyébként az egész telünk annak jegyében telik a Ringen, hogy tavasszal, nyáron és ősszel versenyt rendezhessünk. Folyamatos a rázókövek javítása, cseréje és a karbantartás is. Aztán mindig érnek minket meglepetések: nemrég az esőzés után keletkezett egy kilenc és fél méteres kráter a pálya kellős közepén – nem hittünk a szemünknek –, mert eltört egy cső, és a sok esőt nem bírta a vízelnyelő. Ősszel azt is rendbe kell hozni. De elhárítottuk a veszélyt, az utóbbi napokban egyébként is turbó üzemmódra kapcsoltunk, mert hétfőtől érkeznek a csapatok, úgyhogy Formula–1-es tempóra kell váltanunk.
– Álmodik olykor a rendezvénnyel?
– Szerencsére jól alszom. (Mosolyog.)
– Hívták már fel éjszaka a versennyel kapcsolatban?
– Volt egy év, amikor nagy eső esett, és a helyi gazdák traktorral jöttek, hogy kihúzzák az autókat a parkolóból… Szóval igen, megesik, hogy éjszaka kell döntést hozni a rendezvény hetében, de azért nem túl gyakran.
– Szurkol valakinek a jelenlegi mezőnyből?
– Anyukám nagyon nagy Vettel-rajongó, és most már én is kicsit frusztrált vagyok a srác miatt…
– Miért?
– Látom rajta azt a kicsit görcsös akarást, amelyen jó néhány nagy bajnok átmegy. Mint korábbi élsportoló bele tudom élni magam, milyen lehet négyszeres világbajnokként megélni, hogy baromira nem megy a szekér. Azt mondják, tapasztalt versenyzőnek lenni jó, mert rutinból megoldja a nehézségeket, de ez abszolút nem így van. Minél eredményesebb és idősebb vagy, annál könnyebb görcsössé válni. Hiába nyertél már sokat, hiába nincs látszólag veszítenivalód, a helyzet az, hogy mégis van.
– Üzleti szempontból melyik pilóta győzelme hozna a konyhára?
– Minden szempontból az a jó, ha változatos a verseny, kiélezett a küzdelem. Igazság szerint azonban az F1-es élmény független az aktuális eredménytől. Sokan mondogatják nekem is, hogy szeretik az F1-et, megnézik a rajtot, jót alszanak, aztán a végére felébrednek. Kedves gondolat ez, meg tudom, hogy a tévében mindent kétszer-háromszor megmutatnak, de higgye el nekem, a helyszínen százezerszer jobb minden. Egy Formula–1-es futamon, főleg az új, elképesztően jó kiegészítő programokkal mindenki jól érzi magát. Aki ide eljön, az úgy távozik, hogy nagyon jó a helyszínen nézni a futamot, és ezt nem befolyásolja, hogy ki van elöl és ki hátul a leintésnél.
A Hungaroringen évi 140-150 napon keresztül van valamilyen rendezvény, de a legfőbb bevételi forrás természetesen a Formula–1-es jegyeladásból származik, abból kell fenntartani hazánk legnagyobb sportingatlanát 12 hónapon keresztül. Ehhez jönnek még a klubrendezvények, autóbemutatók, gumitesztek, egyéb versenyek, utóbbiak számát azonban az új zajrendelet jelentősen befolyásolja. Kérdésünkre Gyulay Zsolt elmondta, jó néhány rendezvényt le kellett mondania a pálya vezetőségének a zajrendelet miatt, de a Hungaroring Sport Zrt. még így is „keres annyit”, hogy a fenntartásra ne kelljen forrást kérnie a tulajdonostól, s hogy az apróbb javításokat el tudja végezni. |
– Miként alakul a jegyeladás?
– Már az év elejétől látszott, hogy nagy az érdeklődés, s a tíz-tizenöt százalékos emelkedés tavalyhoz képest kitartott mostanáig. Sokat számít, hogy Robert Kubica visszatért a száguldó cirkuszba, de nyilván ez nem magyarázat mindenre, hiszen jó néhány futamon csökkent a nézőszám, míg például Ausztriában és nálunk szemmel láthatóan nő.
– Azt szoktuk mondani, a turisták szeretik Budapestet.
– A mi pályánk nagy előnye tényleg Budapest közelsége, meg az, hogy a nyári szünet előtti utolsó futam vagyunk, sokan itt maradnak még néhány napot pihenni, mert látnivaló van bőven.
– Milyen újítások lesznek az idén?
– A legfontosabb, hogy a pálya megközelíthetősége jelentősen javult az új csomóponttal, amely nem elsősorban a Hungaroring, hanem a térség miatt volt fontos, de attól még tény, a magyar kormány fejlesztése nagyon megkönnyíti a közlekedést a Magyar Nagydíj hétvégéjén is, amely alighanem a legnagyobb logisztikai felhajtással járó sportesemény hazánkban. Ami pedig a pályát illeti…
– …igen?
– Folytattuk a törmelékfogó-kerítés építését, lecseréltük a Supergold-lelátó fölötti huszonöt éves ponyvát, valamint a kommentátorfülkék ajtaját. Nem látványos újítások, de a mindennapi működést, az újságírók és a szurkolók kényelmét szolgálják a hétvége folyamán. Építettünk két új lelátót, éppen a megnövekedett érdeklődés miatt, és kibővítettük a szurkolói zónát, hiszen a legnagyobb kritika velünk szemben az volt, hogy a Supergold-tribün mögötti terület nem volt elég nagy, így meglehetősen zsúfolttá vált a programok miatt. Ezért aztán a nagyszínpad helyét megváltoztattuk – a tizennégyes kanyarhoz került –, amivel életre hívtunk egy második szurkolói zónát, ezzel egy időben kiszélesítettük a nyolcas kaput, és szélesebb utat is építettünk. Ettől azt várjuk, hogy nagyobb területen oszlik el a hatalmas tömeg.
A Hungaroring vezetőségének mindig is fontos volt a versenyek szervezése mellett a társadalmi szerepvállalás – elég ha csak azt említjük, hogy hazánk első vezetéstechnikai centruma, a Tanpálya tavaly már huszadik születésnapját ünnepelte, vagyis immár több mint két évtizede dolgoznak szakemberei a közúti közlekedés biztonságosabbá tételéért. A Miniring-program a gyerekek biztonságát célozza, míg a kétszer is sikerrel szervezett KRESZ-Faktor-kampány a friss jogosítványosok figyelmét hívta fel a közlekedéssel kapcsolatos legfontosabb témákra és feladatokra. A Hungaroringen rendezett nyílt napok keretében az autósok és motorosok biztonságos, szervezett körülmények között élhetik ki sebesség iránti vágyukat, hiszen annak semmi helye sincs az autópályákon. Természetesen hazánk egyetlen F1-es versenypályája már sok évvel ezelőtt csatlakozott a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) „biztonságos utak” kampányához, amely mellé a világ legjobb versenyzői is teljes mellszélességgel odaálltak. |
– Nyilván adódik a kérdés: mi a helyzet az évek óta emlegetett, s tegyük hozzá, nagyon időszerű teljes felújítással?
– Palkovics László innovációs és technológiai miniszter úr nemrég bejelentette, hogy ősszel a kormány elé kerül egy előterjesztés, amelynek témája az autó-motorsport hazai megújulása. Ebbe beletartozik más pálya építése, és abban bízom, hogy a meglévő pályánk, vagyis a Hungaroring megújulása is, mert arra tényleg óriási szükség lenne a jelenleg 2026-ig érvényes Formula–1-es szerződésünk meghosszabbításához.
– Van erre szándék?
– A mi helyzetünk viszonylag kényelmes, hiszen mint mondtam, 2026-ig érvényes szerződésünk van, miközben a jelenleg hosszabbítani vágyóknak csak álom a hasonló megállapodás. Szóval a hosszabbításról szóló tárgyalásra még ráérünk, most egyébként is az a legfontosabb, hogy a jövő hétvégi Magyar Nagydíjat világszínvonalon megrendezzük.
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Hosszabbítás 2019. július 27-i lapszámában jelent meg.)