Óriási meglepetésre a 10. rajtkockából induló Pierre Gasly szelte át elsőként a célvonalat Monzában, amivel átírta a történelemkönyveket. A 24 éves francia lett a Formula–1 174. pilótája, aki élen töltött legalább egy versenykört, illetve a 109., aki győzelmet aratott. Nem mellesleg a 2017-es Azeri Nagydíj óta ő volt az első, akinek sikerült a 10. pozícióból indulva nyernie, érdekesség, hogy azon a futamon jelent meg a mostani előtt legutóbb a piros zászló is.
Gaslynak köszönhetően nem mellesleg az 1996-os Monacói Grand Prix után először csendült fel a francia himnusz a futamgyőztes pilóta tiszteletére, s ő vált a 13. francia versenyzővé, aki felállhatott a dobogó felső fokára, s összességében hazája 80. győzelmét gyűjtötte be.
Ami a faenzai csapatot illeti, a 2008-as Olasz GP után diadalmaskodott újra, ám AlphaTauri néven az első alkalommal állhatott dobogóra, illetve tudott nyerni.
Carlos Sainz Jr. bár lemaradt karrierje első győzelméről, a sorozat 173. versenyzőjévé vált, aki vezetett legalább egy kör erejéig, s második helyével pályafutása legjobb eredményét könyvelhette el.Ezzel pedig a 2012-es Bahreini Nagydíj óta először fordult elő, hogy egy futamon ketten is először kerültek fel a valaha futamot vezető versenyzők listájára – akkor a Force India versenyzője Paul di Resta és a Lotust kormányzó Romain Grosjean állt az élen egy-egy kör erejéig pályája során először.
Lance Stroll a harmadik helyének köszönhetően pályafutása második pódiumát ünnepelhette – legutóbb az Azerbajdzsánban lebonyolított 2017-es versenyen végzett a legjobb háromban a Williamsszel, míg jelenlegi csapata egy évvel később ünnepelhetett ugyanitt, akkor még Force Indiaként. Ez azt is jelenti, hogy a csapat Racing Pointként először állhatott dobogóra.
A Gasly, Sainz, Stroll alkotta trió először osztozott az első három pozíción, amivel ők váltak az F1 696. különböző pilótahármasává, amelyik dobogóra állhatott.
SZEPTEMBER 4., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:20.703 | |||
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:20.192 | |||
SZEPTEMBER 5., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 1. Bottas 1:20.089 | |||
Időmérő: 1. Hamilton 1:18.887 | |||
SZEPTEMBER 6., VASÁRNAP | |||
A verseny: 1. Gasly, 2. Sainz, 3. Stroll | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Szeptember 13., 15.10 | Toszkán Nagydíj | ||
Szeptember 27., 13.10 | Orosz Nagydíj | ||
Október 11., 14.10 | Eifel Nagydíj |
Az első három pozícióban tehát egy AlphaTauri, egy McLaren, illetve egy Racing Point végzett, aminek eredményeképp a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull alkotta trió két nagy sorozata is megszakadt. Egyrészről a 2012-es Magyar GP óta először fordult elő, hogy nem zárt a top 3-ban egyik versenyzője sem, másrészről a 2013-as melbourne-i hétvége óta íródó, vagyis összesen 146 versenyt felölelő győzelmi szériája ért véget.
Negyedikként Lando Norris zárt, a wokingi alakulat így 2011 után először végzett mindkét autójával az első négyben Monzában.
Valtteri Bottas lett az ötödik, s egyben a jobb helyezést elérő Mercedes-pilóta, ami azt jelentette, hogy a címvédő alakulat 2014 óta először maradt le a dobogóról az Olasz Grand Prix-n.
A szombat még Lewis Hamiltonról szólt: a brit pályafutását tekintve a 94., az elmúlt hét nagydíjon a 6., míg Monzában a 7. rajtelsőségét jegyezte az időmérőn. Az 1:18.887-es idejével ráadásul nemcsak a körrekordot döntötte meg a sebesség templomában, hanem új csúcsot is állított fel. A pole pozícióját érő idejét ugyanis 264.362 km/ó-s átlagsebességgel érte el, aminél még nem volt gyorsabb a Formula–1 történetében. A brit a sikerével a Mercedes szériáját is tovább írta: az „ezüstnyilak” a 2019-es idényzáró óta valamennyi kvalifikáción megszerezték az első helyet.
Hamilton vasárnap a 152. alkalommal várhatta az első sorból a piros lámpák kialvását, ám hiába töltött az élen 26 kört, büntetése miatt a mezőny végéről kellett visszakapaszkodnia. A címvédő végül hetedikként szelte át a célvonalat, aminek eredményeképp több rekordot is beállított: egyrészről zsinórban ez volt a 41. pontszerzése, illetve egyben olyan futama, amelyen rangsorolták, ezzel Nick Heidfeldet érte utol, másrészről ez volt a 221. nagydíja, amelyen pontot szerzett, ezzel Michael Schumacherrel egyenlített ki. A címvédő ezen felül az 50. versenyen futott leggyorsabb körét érte el.
A nyolcadik helyen beérő Esteban Ocon sorozatban a 3., míg a tizedikként rangsorolt Sergio Pérez zsinórban a 7. futamán szerzett pontot Monzában.
Nicholas Latifi nem sokkal csúszott le a pontszerzésről, hiszen tizenegyedikként intette a le a kockás zászló, amivel karrierje legjobb eredményét érte el.
A Ferrari leszerepelt Monzában: az időmérőn 1984 után először fordult elő, hogy egyik pilótája sem zárt az első tízben, míg a versenyen 1995 után először esett ki mindkét autójával hazai pályán.
1. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:47:06.056 |
2. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 0.415 mp h. |
3. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 3.358 mp h. |
4. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 6.000 mp h. |
5. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 7.108 mp h. |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 8.391 mp h. |
7. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 17.245 mp h. |
8. | Esteban Ocon | francia | Renault | 18.691 mp h. |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | AlphaTauri-Honda | 22.208 mp h. |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 23.224 mp h. |
11. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 32.876 mp h. |
12. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 35.164 mp h. |
13. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 36.312 mp h. |
14. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 36.593 mp h. |
15. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 37.533 mp h. |
16. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 55.199 mp h. |
| FELADTÁK | | | megtett körök |
Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 30 | |
Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 23 | |
Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 17 | |
Sebastian Vettel | német | Ferrari | 6 |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 5 | 6 | 8 | 3 | 164 |
2. | Valtteri Bottas | 1 | 6 | 7 | 1 | 117 |
3. | Max Verstappen | 1 | 6 | 6 | 1 | 110 |
4. | Lance Stroll | – | 1 | 7 | – | 57 |
5. | Lando Norris | – | 1 | 7 | 1 | 57 |
6. | Alexander Albon | – | – | 6 | – | 48 |
7. | Charles Leclerc | – | 2 | 3 | – | 45 |
8. | Pierre Gasly | 1 | 1 | 5 | – | 43 |
9. | Carlos Sainz | – | 1 | 5 | 1 | 41 |
10. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 1 | 41 |
11. | Sergio Pérez | – | – | 6 | – | 34 |
12. | Esteban Ocon | – | – | 5 | – | 30 |
13. | Sebastian Vettel | – | – | 4 | – | 16 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | – | 6 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | – | 4 |
16. | Antonio Giovinazzi | – | – | 1 | – | 2 |
17. | Kevin Magnussen | – | – | 1 | – | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 281 |
2. | Red Bull-Honda | 158 |
3. | McLaren-Renault | 98 |
4. | Racing Point-Mercedes | 82 |
5. | Renault | 71 |
6. | Ferrari | 61 |
7. | AlphaTauri-Honda | 47 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 2 |
9. | Haas-Ferrari | 1 |
10. | Williams-Mercedes | 0 |