F1: a Mercedes történelmet írhat; a Red Bull nehéz döntés előtt áll

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2020.10.30. 15:58
null
Kinek kedvez a megkurtított versenyhétvége? (Fotó: AFP)
A tizenharmadik állomásához érkezett a Formula–1 2020-as idénye, a helyszín a 2006 után visszatérő Imola, ahol az első kétnapos nagydíjat rendezik. A megkurtított versenyhétvége és a kevés adat könnyen megkavarhatja a lapokat, ami akár a bizonyítási kényszerben versenyző Alexander Albont is helyzetbe hozhatja. A thaiföldi alatt ugyanis nagyon inog az ülés, s nem kizárt, hogy jövőre kiszorul a királykategóriából. Míg Albon az ülését kívánja biztosítani, a Mercedesnek minden esélye megvan arra, hogy sorozatban hetedszer is megszerezze a konstruktőri címet. 

 

 

EZ TÖRTÉNT A MÚLT HÉTEN – SZÁMOKBAN A PORTUGÁL NAGYDÍJ

1. EMILIA ROMAGNA-I NAGYDÍJ
OKTÓBER 31., SZOMBAT
1. szabadedzés: 10.00–11.30
Időmérő: 14.00–15.00
NOVEMBER 1., VASÁRNAP
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja: 13.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
November 15., 11.10Török Nagydíj, Isztambul
November 29., 16.10
Bahreini Nagydíj, Szahír
December 6., 18.10Szahíri Nagydíj, Szahír

Lewis Hamilton pályafutása 97., míg idénybeli 9. rajtelsőségét jegyezte, aminek révén tovább íródott a Mercedes pole pozíciós sorozata. Az „ezüstnyilak” szériája immár 13 nagydíj óta íródik, ami a hatodik leghosszabb a Formula–1 történetében. A rekordot a Williams tartja, amely 1992 és 1993 között egymás után 24 kvalifikáción maradt veretlen.

Hamilton mögött ráadásul csapattársa, Valtteri Bottas végzett, a német gárda így az elmúlt 10 futamot nézve 9-szer sajátította ki az első rajtsort, a kivételt az Orosz GP jelenti, amelyen Max Verstappen lett a második.

Hamilton aztán vasárnap 156. alkalommal várhatta az első sorból a piros lámpák kialvását, s rajtelsőségét 57. alkalommal sikerült a dobogó felső fokára váltania. Kilencvenkettedik győzelmének köszönhetően Michael Schumacher sokáig megdönthetetlennek tartott rekordját adta át a múltnak, s vált minden idők legsikeresebb versenyzőjévé ebben a mutatóban.

A történelmi tett a helyszín okán még inkább különleges: Alain Prost 1987-ben a portugáliai Estorilban döntötte meg Sir Jackie Stewart akkori – 27 győzelmet számláló – csúcsát. Érdekesség továbbá, hogy a francia és a legnagyobb riválisa, Ayrton Senna a karrierje során együttesen ugyanannyiszor nyert, mint amennyi diadalt Hamilton számlál jelenleg.

A brit vezet immár többek között a győzelmek, a dobogók, a pontok, a legtöbb vezetett verseny, a leghosszabb pontszerző széria és a pole pozíciók örökranglistáján is.

Hamilton továbbá 2020-ban az eddigi legnagyobb különbséggel (25.592 másodperc) győzött, míg a másodikként befutó Bottasszal kiegészülve a Mercedes idei negyedik kettős sikerét könyvelhette el.

A harmadik helyen Verstappen zárt, a holland idén hetedszer, míg összességében 12. alkalommal állhatott fel Hamilton és Bottas társaságában a dobogóra. A pilótatrió nem mellesleg hatodszor zárt Hamilton, Bottas, Verstappen sorrenben, ennél többször csak a Hamilton, Rosberg, Vettel hármas végzett ugyanabban a felállásban, szám szerint 8-szor.

Negyedikként Charles Leclerc szelte át a célvonalat, amivel idei negyedik top 4-es eredményét jegyezte. A monacói Portimao előtt legutóbb A 70. Évforduló Nagydíján, vagyis hét versennyel korábban végzett az első négyesben.

Az ötödik Pierre Gasly lett, a francia egymás után a második futamon végzett a top 6-ban, s tovább írta az AlphaTauri rekordosszú pontszerző sorozatát, amely immár 9 versenyhétvégét ölel fel. Az újabb jó helyezés után 63 pont áll Gasly neve mellett, ugyanannyi, mint amennyit a pilóta egy évvel ezelőtt ugyanennyi futam alatt gyűjtött a Red Bull-lal a „lefokozása” előtt.

Hatodikként Carlos Sainz Jr. végzett, aki a kaotikus első körökben vezette is a versenyt, majd idei ötödik top 6-os eredményét jegyezte.

Sergio Pérez az első kör végén még az utolsó helyen állt, majd hetedikként szelte át a célvonalat, aminek eredményeképp tovább írta a pontszerző szériáját. A mexikói az elmúlt 16 versenyen, amelyen elindult, az első tízesben végzett.

Esteban Ocon a márkatársa, Daniel Ricciardo előtt zárt, méghozzá idén a második alkalommal, amikor mindkét Renault célba ért.

Sebastian Vettel negyedszer zárt idén az utolsó pontszerző helyen, a mostani idény előtt egyszer sem volt példa arra, hogy a német tizedikként fejezett be egy futamot.

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ IMOLAI PADDOCKBÓL

Bár az elmúlt időben arról szóltak a pletykák, hogy a Red Bull-lal újra bizonyítani kívánó, ám nagy eséllyel újabb lehetőséget nem kapó Pierre Gasly az esetleges Renault-s motorpartneri megállapodás keretein belül a jövőre Alpine néven induló francia csapatnál köthet ki, az AlphaTauri elejét vette a további találgatásoknak, s szerda délelőtt hivatalosan megerősítette, hogy 2021 végéig meghosszabbította a francia pilóta szerződését.

Gasly maradásával immár két ülés elkelt a Red Bullhoz köthető négyből, hiszen az első csapatnál Max Verstappen 2023 végéig rendelkezik érvényes szerződéssel, vagyis már csak az a kérdés, ki lesz a holland, illetve a francia csapattársa. A Red Bullnál egyre nagyobb az esélye annak, hogy a 2021-ben Aston Martinként induló Racing Pointtól elküldött Sergio Pérez vagy az idén már három versenyhétvégén induló, s jövőre a mezőnybe állandó versenyzőként visszavágyódó Nico Hülkenberg érkezhet az újabb rossz hétvégét teljesítő Albon helyére.

A thaiföldi a tanácsadó, Helmut Marko által említett 3 tizedes határon kívül végzett az időmérőn Verstappenhez képest, míg a versenyen a holland kört is adott neki, miközben a hatodik helyről indulva a tizenkettedik helyig lépkedett hátra, vagyis egyetlen Red Bull szerzett pontot Portimaóban. Bár a csapatfőnök, Christian Horner a portugáliai csalódás után továbbra is bízik benne, hogy Albon a most hétvégi imolai versenyen képes lesz visszavágni, és bizonyítani, megérdemli az ülését, egyre több jel utal arra, hogy a pilótának az év végén távoznia kell.

Ezt erősíti az AlphaTauri hallgatása a másik versenyző kilétéről is, aminek hátterében egyrészt a motorhelyzet, másrészt Cunoda Juki bizonytalan helyzete áll. Persze ha Albon mégis bizonyít, akkor sokkal könnyebb helyzetben találhatná magát a csapat, azonban arra vajmi' kevés esély van, hogy a thaiföldi hirtelen valami olyasmit ránt elő a kalapból, amit előtte 21 verseny alatt nem talált meg.

A thaiföldi helyzete a Honda-protezsált, s jelenleg a Formula–2-ben versenyző Cunodától függ. Ha a japán nem szerzi meg a bemutatkozáshoz szükséges mennyiségű szuperlicencepontot, akkor Albon újra a faenzaiaknál találhatja magát. Ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, Cunodának négy helyet kell rontania a bajnoki összetettben a záró hétvégén, hiszen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) általi enyhítés értelmében elég a 6. pozícióban végeznie ahhoz, hogy meglegyen az F1-es bemutatkozáshoz elengedhetetlen szuperlicence.

Ha ez összejön neki, akkor a Red Bull nehezen fog ellentmondani a japánnak, főleg azután, hogy a csapat bevallottan a Honda-erőforrások továbbvitelét részesíti előnyben a japán motorgyártó 2021-es kivonulása után. Cunoda F1-es lehetősége a Red Bullt is közelebb vinné a megállapodás létrejöttéhez.

Miután a Sauber és az Alfa Romeo először bejelentette, hogy 2021-ben is folytatja az együttműködését, és pénteken azt is megerősítette, hogy a sok találgatás ellenére jövőre is a Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi párossal áll rajthoz, nem kizárt, hogy némileg befagy a pilótapiac, hiszen a fennmaradó helyek nagy része a Red Bull döntésétől függ, s a „vörös bikáknak" egészen november végéig kell várniuk arra, hogy kiderüljön, a japánnak sikerül-e a 6. pozícióban, vagy annál előrébb végeznie a Formula–2-es bajnokságban.

George Russell ennek ellenére megnyugodhat, hiszen a megbízott csapatfőnök a pénteki sajtónapon megerősítette, hogy az érvényben lévő szerződések értelmében nem változtatnak a pilótafelállásukon. Pedig úgy tűnt, nem voltak alaptalanok a Pérezzel kapcsolatos pletykák, hiszen a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is bevallotta, hogy egyeztettek a grove-iakkal, és azt is elmondta, már tudja, mit kezdene Russell-lel 2021-ben, ha ülés nélkül maradna: a Mercedes harmadik számú pilótának jelölte volna ki a britet, majd nagy valószínűséggel 2022-ben lehetőséget biztosított volna számára a berobbanásra.

A Williams bejelentésével az is biztossá vált, hogy a Red Bull-ülésért küzdő Hülkenberg mellett Pérez számára is csak a Haas nyútjhat mentőövet, ha Albon mégis biztosítja a helyét.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Hamilton Portimaóban fontos mérföldkőhöz ért: Schumacher győzelmi rekordját adta át a múltnak. A brit versenyző az újabb győzelmével 77 pontra növelte az előnyét legközelebbi riválisa előtt az egyéni vb-összetettben, így még közelebb került a csúcsot jelentő hetedik bajnoki címhez, pontosan úgy, mint ahogyan a csapata is tette az idei negyedik kettős sikerével. Bár az „ezüstnyilak” Portugáliában még nem biztosították be a címet, Imolában újabb lehetőséget kapnak.

A Mercedes előnye pillanatnyilag 209 pont a Red Bull előtt, ami azt jelenti, hogy 176 pontos előnyt kell megtartania sorozatban a hetedik vb-címéhez. Az osztrákok a „legrosszabb esetben” is csak akkor tudják elnapolni a bajnokavatást, ha a második és a harmadik helyen futnak be, illetve bezsebelik a leggyorsabb körért járó pluszpontot is, miközben Hamiltonék nulláznak – arra, hogy a német gárda nem szerzett egyetlen pontot sem, legutóbb a 2018-as Osztrák Nagydíjon volt példa.

Wolffék szempontjából viszont sokkal könnyebb a képlet: két versenyzőjének elég együttesen 11 pontot szereznie, hogy megdönthessék a Ferrari 1999 és 2004 között felállított rekordját.

Míg a Mercedes négy versennyel a vége előtt biztosíthatja a címet, a harmadik helyért továbbra is kiélezett csata zajlik. A pillanatnyilag harmadik Racing Point ugyanis csak két ponttal előzi meg a McLarent, míg hattal a Renault-t, ráadásul a Portugáliában új erőre kapó Ferrari lemaradása sem haladja meg a 33 pontot, így egy újabb erős hétvégével esélyessé léphet elő.

Hátrébb az Alfa Romeo (5) és a Haas (3) harcol a nyolcadik helyért – mindkét istálló Németországban végzett legutóbb a top 10-ben –, míg a Williams az első pontjáért küzd.

MI VÁRHATÓ AZ EMILIA ROMAGNA-I NAGYDÍJON?

Az első versenyhétvégét 1980-ban tartották Imolában, s a pálya onnantól fogva egészen 2006-ig látta vendégül a „száguldó cirkuszt". Az első futam még Olasz Nagydíj néven futott, majd a következő évtől egészen 2006-ig San Marinó-i Grand Prix-ként szerepelt a versenynaptárban. Most az aszfaltcsík földrajzi elhelyezkedése nyomán Emilia Romagna-i GP néven ad otthont újra Formula–1-es nagydíjnak.

Számtalan emlékeztes momentum fűződik a pályához, legendás versenyzők nagy csatái, s óriási balesetei szövik át a 27 évet, azonban mégsem ezek, hanem az 1994-es sötét hétvége nyomán vonult be örökre a Formula–1 történetébe.

Amikor legutóbb Imolában járt a királykategória, mostani mezőnyből csak Räikkönen versenyzett, míg Lewis Hamilton a GP2-ben, Sebastian Vettel a Formula–3-ban, Max Verstappen vagy éppen Charles Leclerc gokart-bajnokságokban csiszolódott és reménykedett az F1-es bemutatkozásban.

Ami a most hétvégi esélyeket illeti, a pole pozíció legnagyobb várományosa kétségkívül a Mercedes, amely az elmúlt tizenhárom időmérőn nem talált legyőzőre. Az egyetlen szabadedzés viszont némileg megkavarhatja a lapokat, s házon belül is helyzetbe hozhatja Bottast.

Hamilton ugyanis Portugáliában hiába kezdett rosszul, a három szabadedzés, és a közöttük megeszközölt változtatások nyomán az időmérő végére összeállt számára a kép, ami rajtelsőséget eredményezett. Imolában azonban nem lesz túl sok lehetősége egy rosszul kezdő pilótának javítania, hiszen mindösszesen másfél órája van arra, hogy megismerkedjen a pályával, felvegye a ritmust, és megtalálja a megfelelő beállításokat az időmérőre és a versenyre.

Egy szombat délelőtti műszaki meghibásodás hatással lehet a hétvége végkimenetelére is, egy nagyobb baleset okán pedig adott versenyző akár le is maradhat az időmérőről, hiszen a csapatok rendelkezésére összesen 2 és fél óra áll majd a gyakorlás vége és a kvalifikáció kezdete között. Tehát ha Bottas jó formában kezdi a hétvégét, sikerülhet neki az, ami a múlt héten Portimaóban nem: megszerezni a pole-t, hogy a lehető legjobb helyzetből kezdhesse a versenyt, s akár megállíthassa az elmúlt két futamon győzedelmeskedő Hamiltont.

A brit egy esetleges portugáliaihoz hasonló kezdéssel ráadásul nem kizárt, hogy a Red Bull mögött találja magát, hiszen a „vörös bikák" a rossz időjárás miatt ugyancsak kétnaposra kurtított németországi nagydíjon is nagyon közel kerültek a Mercdeshez az időmérőn, és Portugáliában sem volt túl nagy a lemaradásuk.

Bár az osztrákok általában jobbak versenytempóban, leginkább abban bízhatnak, hogy a németek nem találják meg a jó beállításokat, hiszen a pálya karakterisztikája egyértelműen a W11-esnek fekszik, így komolyabb kavarodás nélkül nehéz lesz megállítani a hetedik konstruktőri címe felé robogó Mercedest.

Persze ha az idei két olaszországi versenyhétvégét vesszük alapul, nem kizárt, hogy egy újabb káoszfutam vár a mezőnyre.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik