Romain Grosjean óriási balesetet szenvedett már az első kör elején, a francia versenyző Danyiil Kvjat AlphaTaurijának bal első gumiját találta el, aminek következtében a Haas nagy sebességgel kezdett el száguldani a szalagkorlát felé, amely szabályosan kettétörte az azonnal kigyulladó autót. Grosjean az 53 G-s becsapódás után 28 másodperc alatt tudott kikászálódni a lángok közül, az első jelentések szerint kisebb égési sérüléseket szenvedett a kezén és a bokáján, és nincs kizárva, hogy eltört a bordája, így elővigyázatosságból mentőhelikopterrel egy közeli katonai kórházba szállították.
Grosjean bukása a versenyzőtársakat is sokkolta, a Szahírban pályafutása 95. győzelmét arató Lewis Hamilton még a megszakítás alatt üzent a Twitteren, majd a leintést követően kiemelte, mennyire hálás a glóriáért, hiszen a fejvédelmi rendszer nélkül sokkal rosszabbul is végződhetett volna a baleset.
„Nagyon hálás vagyok, hogy Romain biztonságban van. Az általunk vállalt kockázat egyáltalán nem vicc, ezt azoknak üzenem, akik elfelejtik, hogy mi az életünket tesszük kockára ebben a sportban, azért, amit szeretünk csinálni. Köszönet az FIA-nak a fáradozásaiért, aminek köszönhetően Romain biztonságban kiszállhatott" – írta a hétszeres világbajnok a közösségi oldalán.
„Nagyon lesokkolt az eset. Amikor beszállok az autóba, tisztában vagyok azzal, hogy milyen kockázatot vállalok, tiszteletben tartom a veszélyt, amit a sport rejt magában. Borzalmas volt. Nem tudom, milyen erővel csapódott be, de nagyon hálás vagyok, hogy működött a glória, és hogy a szalagkorlát nem vágta le a fejét, vagy valami ilyesmi, sokkal rosszabbul is végződhetett volna" – tette hozzá a hosszúra nyúló versenyt követően.
NOVEMBER 27., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.033 | ||||
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:28.971 | ||||
NOVEMBER 28., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:28.355 | ||||
Időmérő: 1. Hamilton 1:27.264 | ||||
NOVEMBER 29., VASÁRNAP | ||||
A verseny (57 kör, 308.238 km): 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Albon | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
December 6., 18.10 | Szahíri Nagydíj, Szahír | |||
December 13., 14.10 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
Míg Hamilton a Nemzetközi Automobil-szövetséget és a biztonsági intézkedéseket dicsérte, a hetedik helyen befutó Daniel Ricciardo a műsorszerkesztőket kritizálta. Szerinte tiszteletlen volt Grosjeannal és a családjával szemben a baleset képeinek folyamatos visszajátszása a kényszerszünetben.
„Ki szeretném fejezni az undoromat és a csalódottságomat a Formula–1 felé, a mód, ahogyan Grosjean balesetét megállás nélkül újra meg újra visszajátszották, teljes mértékben tiszteletlen volt Romainnel, a családjával és a mi hozzátartozóinkkal szemben is. Ott várakoztunk több mint egy órán keresztül, hogy újra versenyezzünk, és akárhányszor felnéztem a tévére, csak a tüzet és a kettétört autóját láttam. Számomra ez nem volt szórakoztató, az érzelmeinkkel játszottak, szerintem elég visszataszító volt. Remélem, más versenyzők is kifejezik a rosszallásukat ezzel kapcsolatban, meglepne, ha nem hasonlóan gondolnák ezt" – fogalmazott meg éles kritikát.
A baleset kapcsán a Magyar Távirati Iroda idézte a konstruktőri világbajnoki címet már korábban elhódító Mercedes istálló csapatvezetőjét, Toto Wolffot, aki szerint viszont, bár a felvételek ijesztőek voltak, a Liberty Mediának jó oka volt arra, hogy leadja az ismétléseket.
„Ha nem így tesznek, akkor csak azt kockáztatják, hogy mások olyasmit mutatnak, ami nincs ellenőrzés alatt” – mondta Wolff.
A Formula–1 technikai igazgatója, Ross Brawn Hamiltonhoz hasonlóan a glória fontosságára hívta fel a figyelmet, úgy érzi, ma életet mentett a megoldás.
„Nagyon alaposan ki kell vizsgálnunk, pontosan milyen tényezők vezettek a baleset végkimeneteléhez, hiszen történtek olyan dolgok, amelyeknek nem szabadott volna megtörténniük. Nagyon aggasztó volt a tűz, és az, ahogyan szétszakadt a szalagkorlát. Azonban maga az autó biztonsága mindenképpen pozitívum, az mentett meg minket. A szalagkorlát szétszakadása már több éve problémát jelent, és általában halállal végződött. Nincs kétség afelől, a glória ma életet mentett, és tiszteletet érdemelnek azok a csapatok, amelyek kiálltak a megoldás mellett" – jelentette ki.
A célvonalat tizenharmadikként átszelő Sebastian Vettelt is ledöbbentette a baleset, ám örül annak, hogy azonnal visszaülhettek az autóba, és nem kellett egy hetet várniuk.
„Először nem értettem, pontosan mi történt. Aztán láttam a lángokat, és folyamatosan azt kérdeztem, hogy kimenekült-e Romain, de nem tudták megmondani. Nagyon rossz érzés volt. Miután kiszálltam az autómból, már láttam, hogy kimenekült, ez a lényeg. Remélem, a helyzethez képest jól van. Nem tudom, hogyan sikerült kiszállnia, hiszen ahogy láttam, azonnal kigyulladt a kocsi. Az esetet követően nem volt könnyű visszaülni az autóba, de szerintem ilyenkor az legjobb, ha azonnal visszaszállunk, sokkal jobb, mintha egy hetet várnunk kellett volna" – magyarázta, majd Ricciardóhoz hasonlóan ő is kitért a visszajátszásokra.
„Az emberek szeretik az ilyen dolgokat, ha nem így lenne, akkor a rendező nem játszotta volna vissza újra és újra. A nézők szeretik a baleseteket, és néha talán elfelejtik, hogy mi ülünk a volán mögött. Mondhatjuk, hogy ez hozzátartozik a show-hoz. Pontosan ezért én megpróbáltam felszívódni, hogy ne nagyon lássam a képeket" – mondta, és Brawnhoz hasonlóan kifejezte az aggályát a szalagkorlát és a tűz miatt.
Grosjean állapotáról a csapatfőnök, Günther Steiner nyilatkozott, elmondása alapján a versenyző jól van, de éjszakára benn tartják a kórházban.
„Az imént beszéltem vele telefonon, tiszta a tudata, és jól van, de éjszakára még maradnia kell a kórházban. Vele beszéltem, és nem az orvossal, jól érzi magát, és úgy tűnik, semmije sem tört el. A kezét bekötötték az égési sérülések miatt, de azt mondta, máshol nincs sérülése. Elég boldog volt. A fizioterapeutája azonnal felvette a kapcsolatot Romain feleségével. Jól ismerik egymást, kapcsolatban voltak egymással, és folyamatosan tájékoztatta őket. Próbáltam én is felhívni, de még nem értem el. Nagyon mozgalmas most minden, amikor hívtam Romaint, azt mondta, előtte épp a fiával beszélt."
Egyelőre kérdéses, hogy Grosjean rajthoz állhat-e a jövő hétvégi versenyen, amelyet ugyancsak Bahreinben rendeznek meg. A csapatfőnök úgy véli, a pilóta mindent el fog követni azért, hogy újra autóba ülhessen.
„Ahogy ismerem, vissza akar térni, de majd holnap kiderül, mi a helyzet, amikor leveszik a kötéseket. Az a lényeg, hogy semmi rossz sem történt, nyilván nem volt jó, de biztonságban van és egészséges. A többit megbeszéljük hétfőn az orvosokkal. Vésztervről nem is akarok beszélni, a vésztervem az, hogy Romain ül az autóba, ha úgy érzi, hogy képes rá."
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34:01.829 |
2. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1.254 mp h. |
3. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 8.005 mp h. |
4. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 11.337 mp h. |
5. | Carlos Sainz | spanyol | McLaren-Renault | 11.787 mp h. |
6. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 11.942 mp h. |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 19.368 mp h. |
8. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 19.680 mp h. |
9. | Esteban Ocon | francia | Renault | 22.803 mp h. |
10. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1 kör h. |
11. | Danyiil Kvjat | orosz | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. |
12. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1 kör h. |
14. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
15. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
18. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 4 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 2 | |
Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 0 |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Lewis Hamilton* | 11 | 13 | 15 | 6 | 332 |
2. | Valtteri Bottas | 2 | 10 | 12 | 2 | 201 |
3. | Max Verstappen | 1 | 10 | 11 | 3 | 189 |
4. | Daniel Ricciardo | – | 2 | 12 | 1 | 102 |
5. | Sergio Pérez | – | 1 | 12 | – | 100 |
6. | Charles Leclerc | – | 2 | 10 | – | 98 |
7. | Lando Norris | – | 1 | 11 | 2 | 86 |
8. | Carlos Sainz | – | 1 | 10 | 1 | 85 |
9. | Alexander Albon | – | 2 | 10 | – | 85 |
10. | Pierre Gasly | 1 | 1 | 9 | – | 71 |
11. | Lance Stroll | – | 1 | 8 | – | 59 |
12. | Esteban Ocon | – | – | 8 | – | 42 |
13. | Sebastian Vettel | – | 1 | 7 | – | 33 |
14. | Danyiil Kvjat | – | – | 6 | – | 26 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | – | 10 |
16. | Kimi Räikkönen | – | – | 2 | – | 4 |
17. | Antonio Giovinazzi | – | – | 3 | – | 4 |
18. | Romain Grosjean | – | – | 1 | – | 2 |
19. | Kevin Magnussen | – | – | 1 | – | 1 |
*: már világbajnok |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes* | 533 |
2. | Red Bull-Honda | 274 |
3. | McLaren-Renault | 171 |
4. | Racing Point-Mercedes** | 154 |
5. | Renault | 144 |
6. | Ferrari | 131 |
7. | AlphaTauri-Honda | 97 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 8 |
9. | Haas-Ferrari | 3 |
10. | Williams-Mercedes | 0 |
*: már világbajnok **: A Racing Pointtól 15 büntetőpont levonva |