F1: Hamilton beállítja Schumacher bajnoki rekordját, és visszavonul?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2020.11.12. 14:49
null
Az utolsó pezsgőzések egyike volt az imolai? (Fotó: AFP)
A 14. állomásához érkezett a Formula–1 2020-as idénye, a helyszín a kilenc év után visszatérő Törökország, ahol a visszavonulás lehetőségét is felvető Lewis Hamilton történelmet írhat. A britnek ugyanis esélye nyílhat bebiztosítani a hetedik címét, amellyel beállíthatja Michael Schumacher legfontosabb rekordját. Míg a brit lezárhatja az egyéni a vb-címért vívott csatát, a konstruktőri összetett harmadik helyéért zajló küzdelem nem is lehetne ennél kiélezettebb, s egy apró botlás is meghatározhatja a végkimenetelt.

 

 

EZ TÖRTÉNT KÉT HÉTTEL EZELŐTT – SZÁMOKBAN AZ EMILIA ROMAGNA-I NAGYDÍJ

8. TÖRÖK NAGYDÍJ
NOVEMBER 13., PÉNTEK
1. szabadedzés: 9.00–10.30
2. szabadedzés: 13.00–14.30
NOVEMBER 14., SZOMBAT
3. szabadedzés: 10.00–11.00
Időmérő: 13.00–14.00
NOVEMBER 15., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 309.396 km) rajtja: 11.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
November 29., 16.10
Bahreini Nagydíj, Szahír
December 6., 18.10Szahíri Nagydíj, Szahír
December 13., 14.10Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi

Valtteri Bottas pályafutása 15. rajtelsőségét szerezte meg Imolában, amivel tovább írta a Mercedes pole pozíciós sorozatát, amely immár 14 nagydíjat ölel fel. A finnek azonban vasárnap meg kellett elégednie a második hellyel, ami azt jelenti, hogy a 10. alkalommal nem sikerült győzelemre váltania a szombati elsőségét. Bottas ráadásul az elmúlt öt futamból négyen hiába vezetett az első kört követően, egyszer sikerült nyernie, méghozzá pont akkor, amikor nem állt az élen a verseny elején. A pilóta ezek emellett az újabb elszalasztott lehetőség nyomán továbbra is nyeretlen Olaszországban.

Csapattársa, Hamilton viszont a 36. ízben pezsgőzhetett úgy, hogy nem az élről rajtolt, míg a Mercedes színeiben a 72., pályafutása során a 92. győzelmét aratta. Előbbi révén ráadásul utolérte Michael Schumachert (72) is a vonatkozó örökranglistán, így egy újabb diadallal a brit válhat azzá a versenyzővé, aki a legtöbb sikert tudja elérni egy adott csapattal a Formula–1 történetében.

Hamilton ezen felül a 29. különböző versenypályán tudott győzni, s a verseny során átlépte az ötezres határt az élen töltött körök tekintetében. A brit 5021 körnél jár, míg a csúcstartó Schumacher 5111-et teljesített az élen a karrierje során.

A Mercedes az újabb kettős sikere eredményeként sorozatban a hetedik konstruktőri címét szerezte, amivel a Ferrari 1999 és 2004 között elért rekordját adta át a múltnak, nem mellesleg motorgyártóként az 500. dobogóját könyvelhette el.

Daniel Ricciardo szelte át az „ezüstnyilak” mögött a célvonalat, az ausztrál így az elmúlt három versenyen a második alkalommal végzett a top 3-ban azt követően, hogy előtte 2 és fél éven keresztül nem zárt az első három pozícióban. A pilóta a harmadik helyével tovább írta a pontszerző szériáját is, amely immár 7 verseny óta tart, s amelynek révén csapata, a Renault átvette a harmadik pozíciót a konstruktőri tabellán.

Szombaton Pierre Gasly végzett negyedikként, aminek eredményeként az AlphaTauri a 2008-as monzai verseny után a legjobb rajthelyét szerezte – Sebastian Vettel az akkor még Toro Rosso néven induló csapattal pole pozíciót jegyzett. Bár a francia versenye hamar véget ért, csapattársának, Danyiil Kvjatnak köszönhetően az AlphaTauri be tudta húzni a negyedik helyet. Az orosz a tavalyi Német Nagydíj után végzett újra az első hatosban.

Az ötödikként befutó Charles Leclerc sorozatban az ötödik futamon tudott pontot szerezni.

Bár Sergio Pérez az utolsó biztonsági autós szakasz kezdetekor a harmadik helyen haladt, kerékcseréje miatt visszaesett, s végül hatodikként szelte át a célvonalat. Azzal, hogy pont Ricciardo örökölte meg a harmadik pozíciót, a Racing Point visszaesett a negyedik helyre a csapatok bajnokságában.

Mindkét McLaren pontot szerzett, erre legutóbb az idei első olasz versenyen volt példa, még Monzában. A wokingiak a kettős pontszerzésnek köszönhetően továbbra is nagy csatában van a konstruktőri harmadik helyért.

A McLaren mellett a két Alfa Romeo is a top 10-ben tudott zárni, méghozzá 2020-ban az első alkalommal.

Max Verstappen idei negyedik nullázását volt kénytelen elszenvedni – a holland 2020-ban eddig vagy pódiumon végzett vagy kiesett a futamon.

Nicholas Latifi tizenegyedikként szelte át a célvonalat, immár a harmadik alkalommal idén, pontot azonban még nem szerzett.

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ ISZTAMBULI PADDOCKBÓL

A Williams szerda este erősítette meg, hogy a megbízott csapatfőnöke, Simon Roberts pozitív koronavírustesztet produkált, aminek következményeként nem utazhatott el az alakulattal Törökországba. A grove-iaknál ráadásul nem ez az első eset, ugyanis – mint utóbb kiderült – Portimaóban és Imolában is kimutatták több csapattagnál a vírust, aminek eredményeként alapvetően a gyárban dogozó alkalmazottakkal kell helyettesítenük a kieső szakembereket.

A Formula–1 által kiadott legutóbbi heti összegzésben nyolc esetet jelentettek, azonban nem biztos, hogy ez magába foglalja a Williams-csapattagjait, hiszen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) kizárólag a saját hivatalos teszteredményeit teszi közzé, azokat nem, amelyeket a gárdák magánúton hajtanak végre az alkalmazottak körében. Korábban Lance Strollról is így derült ki, hogy fertőzött, a kanadai ugyanis hiába utazott el Németországba, s produkált negatív tesztet a paddockba lépés előtt, szombaton rosszullét miatt kénytelen volt visszalépni, és csak másnap derült ki róla, hogy fertőzött.

Stroll – a nürburgringi versenyt is beleszámítva – a Toszkán Nagydíj óta nem szerzett pontot, emiatt a 11. helyre esett vissza az egyéni összetettben. A rossz szériája ráadásul nagy hatással van csapata konstruktőri harmadik helyért vívott csatájára is, amely négy futammal a vége előtt nem is nagyon lehetne szorosabb.

A Lawrence Stroll által tulajdonult istálló neve mellett ugyanis 134 pont áll, ugyanannyi, mint a McLarené mellett, s eggyel kevesebb, mint amennyit a pillanatnyilag a harmadik pozíciót elfoglaló, s a legutóbbi Grand Prix-n a dobogót pont a fölöslegesen kiálló Racing Pointtól megöröklő Renault számlál.

A másolós ügye nyomán 15 pontot eleve elveszítő Otmar Szafnaueréknek így fontos lenne, hogy két jó formában lévő versenyzővel küzdhessenek, s a csapatfőnök bízik is benne, hogy a megbetegedése és az elmúlt versenyek kurdacai után végre visszatér Stroll magabiztossága, és visszavág.

Az újabb estekkel kapcsolatban a McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl úgy nyilatkozott, nem tartja kizártnak, hogy a koronavírus is beleszólhat az ádáz küzdelembe, így még tovább fokozta csapata védelmi intézkedéseit…

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Míg a konstruktőri harmadik helyért tehát nagy csata zajlik, a csapatbajnoki elsőségért zajló harc után az egyéninek a végére is pont kerülhet. Hamilton az Imolában aratott győzelmének köszönhetően 85 pontra növelte az előnyét az összetettben, aminek eredményeként akár már most hétvégén bebiztosíthatja a hetedik vb-címét. A nagy mérföldkő eléréséhez 78 pontot kell megtartania a jelenlegi előnyéből, ami azt jelenti, ha csapattársa, Bottas előtt tud végezni, beállítja Michael Schumacher legfontosabb rekordját.

HAMILTON VILÁGBAJNOK TÖRÖKORSZÁGBAN, HA…
…Bottas előtt inti le a kockás zászló.
…Bottas nyer, míg ő legfeljebb második és nem a finné a versenyen futott leggyorsabb kör.
…Bottas második, míg ő legfeljebb negyedik, vagy ötödik úgy, hogy megfutja a leggyorsabb kört.
…Bottas harmadik, míg ő legfeljebb hatodik, és nem a finné a versenyen futott leggyorsabb kör.
…Bottas negyedik, míg ő legfeljebb hetedik, vagy nyolcadik úgy, hogy megfutja a leggyorsabb kört.
…Bottas ötödik, míg ő legfeljebb nyolcadik, vagy kilencedik úgy, hogy megfutja a leggyorsabb kört.
…Bottas hatodik, míg ő legfeljebb tizedik és nem a finné a versenyen futott leggyorsabb kör.
…Bottas hetedik vagy annál hátrébb végez.

A német legenda 2004-ben ülhetett fel hetedszer a sportág trónjára, akkor, amikor Hamilton még többek között a Formula–3 Euroseriesben, illetve a Bahrein Superprix-n állt rajthoz, előbbiben az ötödik, utóbbin az első helyet szerezte meg. A brit most, tizenhat évvel később a legtöbb mutatóban már átvette a vezetést a német legendától az örökranglistán, s csak egy karnyújtásnyira van a bűvös hetediktől.

Hamilton így összességében már akkor is a Formula–1 történetének legeredményesebb versenyzőjévé válna, ha az idény végén valóban szögre akasztaná a bukósisakját – erre pedig meg is van az esély.

A brit jövője ugyanis továbbra kérdéses: az év végén lejáró szerződését még mindig nem hosszabbította meg, ráadásul az Emilia Romagna-i Nagydíjat követő sajtótájékoztatón a visszavonulás lehetőségét is nyitva hagyta, s korábban már azt is elismerte, maradása nagyban függ Toto Wolfftól.

A csapatfőnök szerződése Hamiltonéhoz hasonlóan 2020 végén veszti érvényét, s az osztrák már arról is beszélt, hogy keresi az utódját. A legutóbb tett kijelentése alapján azonban úgy tűnik, legalább egy évet még marad a pozíciójában, ami azt vetíti előre, hogy egyelőre Hamilton sem vonul vissza, s rajthoz áll a rekordhosszúnak igérkező 2021-es idényben.

A legnagyobb kérdés így inkább az, pontosan hány évig maradhat még egyben a sikercsapat, s ez meghatározó vitapontot is jelenthet majd a tárgyalásoknál, amelyek azt követően indulhatnak be igazán, hogy a brit bebiztosítja az újabb címét.

Persze nem lehet biztosra venni Hamilton maradását, s a Mercedestől nem is olyan régen már sétált el egy versenyző a bajnoki cím megszerzése után…

EZ VÁRHATÓ A TÖRÖK NAGYDÍJON

Isztambul 2005-ben adott otthont először Formula–1-es nagydíjnak, s egészen 2011-ig vendégül is látta a mezőnyt. Most kilenc év szünetet követően tért vissza a versenynaptárba. A köztes időben jócskán átalakult a mezőny, amit jól mutat, az idei rajtrácsról csupán három versenyző szerepelt a legutóbbi látogatáskor, közülük pont egy, az akkor még a Red Bull színeiben induló Vettel aratott győzelmet. A német mögött az akkori márkatársa, Mark Webber és a Ferrarit erősítő Fernando Alonso végzett, míg negyedikként a McLarennel igencsak rossz idényt futó Hamilton szelte át a célvonalat a mercedeses Nico Rosberg előtt.

Most, 2020-ban a maranellóiakkal az igazi sikerek elmaradása után az utolsó évét töltő Vettel és az „ezüstnyilakkal” csúcsbeállításra készülő Hamilton mellett egyedül Sergio Pérez lesz az, aki elmondhatja magáról, hogy már a 2011-es versenyen is rajthoz állt – utóbbi ráadásul egészen érdekes keretet adhat a „szünetnek”.

A mexikói ugyanis kilenc évvel ezelőtt töltötte az első F1-es idényét, s nem kizárt, hogy a Racing Pointtól történő elküldését követően az utolsó versenyeit futja. Törökországban azonban talán esélye nyílhat pályafutása kilencedik dobogójának megszerzésére, amivel nemcsak a jelenlegi csapatát segíthetné a konstruktőri harmadik pozícióért vívott nagyon kiélezett harcban, hanem akár jobb helyzetbe is hozhatja magát az Albon üléséért zajló csatában.

Azonban ehhez az kell, hogy az idén egymással a pódiumot már hétszer megosztó Hamilton, Bottas és Verstappen közül legalább az egyikük betlizzen, hiszen alapesetben ez a hármas a legesélyesebb a dobogóra. Ami a futam kimenetelét illeti, Hamilton számít a legnagyobb favoritnak a győzelemre: a címvédő 2006-ban még a GP2-ben mutatott be óriási felzárkózást Isztambulban, majd egy évvel később negyedikként zárt a McLarennel, amellyel aztán 2010-ben egy emlékezetes versenyen intette le elsőként a kockás zászló.

Tíz évvel ezelőtt először a Red Bull pilótái folytattak balesettel záródó ádáz csatát a győzelemért, majd a McLaren kettőse előzte oda-vissza egymást az élen. Egy hasonló összecsapásban bízhat idén Verstappen is, aki az elmúlt futamokon történt kiesések után végre harcba szállna a Mercedesszel.

 

A holland ugyanis hiába vágott neki nagy reményekkel az idei kiírásnak, hamar biztossá vált, hogy nem lesz valós sansza az „ezüstnyilakkal" szemben. Bár Verstappen tudott nyerni A 70. Évforduló Nagydíján, s összesen kilenc alkalommal végzett a top 3-ban, sikerei mellett négy kiesést is kénytelen volt elszenvedni. Ennek eredményeként az imolai versenyhétvége óta már matematikailag sincs esélye a bajnoki címre, ami azt jelenti, már biztosan nem válhat minden idők legfiatalabb világbajnokává.

A Red Bull versenyzője nem is tagadja a csalódottságát, elmondása szerint a senki földjén van a bajnokságban, és sok feladat áll csapata előtt, hogy felvehesse a harcot a Mercedesszel, amellyel úgy véli, a mezőny kilencven százaléka képes lenne győzni. Verstappen tehát egyre türelmetlenebb, ami érthető a legutóbbi versenyeken tapasztalt meghibásodások után, amelyek megfosztották attól, hogy egyáltalán megpróbálhasson borsot törni a Mercedes orra alá.

A fennállása 300. nagydíjára készülő osztrák alakulat így reménykedik benne, hogy a technikai problémák ezúttal elkerülik, és mindkét autójával erős versenyt futhat a hűvösnek ígérkező török futamon. Egy jó eredményre ugyanis már Albonnak is nagy szüksége van, hiszen a thaiföldi hiába kapott további időt a bizonyításra, egyre rosszabbul áll a csapaton belüli helyzete.

Jacques Villeneuve egyenesen úgy fogalmazott, hogy Albon a valaha volt legrosszabb második számú pilóta, és Verstappen édesapja is azt szorgalmazza, hogy cseréljék le a thaiföldit. A hírek szerint Verstappenék Hülkenberg érkezését támogatják, ami a Honda kiszállása és az újabb csalódást keltő idény után a holland kegyeit kereső Red Bull számára sem elhanyagolható szempont.

Albon helyzetét ráadásul tovább nehezíti, hogy tudja, ha elveszti ülését, nagy eséllyel kiszorul a mezőnyből. Cunoda Juki ugyanis már teljesítette az első F1-es tesztjét is az AlphaTaurival, és amennyiben megszerzi a szükséges mennyiségű szuperlicencpontot, borítékolható az érkezése. A thaiföldi más csapatnál pedig aligha kap lehetőséget…

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik