Rózsaszín álom
A 2020-as évad hihetetlen érzelmi hullámvasutazást hozott a Racing Pointnak és Sergio Péreznek, hiszen mind a csapat, mind a versenyző nagy mélységeket és magasságokat élt át ebben a furcsa időszakban. Az istálló már a februári teszten magára haragította valamennyi ellenfelét, hiszen egy az egyben a Mercedes 2019-es autójának hasonmásával gördült a pályára, aztán a szóbeli adok-kapok, az óvás, a fellebbezés és a megbékélés után 15 pont levonásával úszta meg az ügyet. Eközben Sergio Pérez szokásához híven szorgalmasan gyűjtögette a pontokat, mit sem sejtve arról, hogy hét sikeres év után csapata azon munkálkodik, miként tudna megválni tőle Sebastian Vettel kedvéért. Mindezek tetejében a mexikói pilóta volt az első a mezőnyből, akinek koronavírus-fertőzés miatt futamokat kellett kihagynia, aztán utána tényleg a képébe vágták, hogy nem számolnak vele a jövő évtől. Mások már feleennyibe is belerokkantak volna, a szívós Pérez viszont nemhogy nem tört össze, elképesztően erősen zárva az idényt, szürreális győzelmet aratott a Szahíri Nagydíjon, úgy, hogy az első körben kilökték, és az utolsó helyről kezdte meg a felzárkózást. A nyári rémálom után minden nehézségért és megaláztatásért kompenzálta, hogy 190. F1-es versenyén végre felállhatott a dobogó tetejére.
Micsoda elégtétel!
Pierre Gasly nagy reményekkel vágott neki a 2019-es évadnak a Red Bullnál, hogy aztán a csalódáskeltő eredmények után az osztrák cég az idény közben visszazavarja a B-csapathoz. A francia versenyző már az akkori évad végén megszerzett interlagosi második hellyel is bizonyította, hogy nem lehet csak úgy megtörni, 2020-ban pedig tényleg mindent visszaadott neki a sors, amit korábban elvett. Az AlphaTaurira átnevezett istálló vezetője, Franz Tost az autóbemutatón azzal viccelődött, hogy a tavalyi harmadik és második hely után már csak a dobogó teteje hiányzik a dicsőséglistáról, és általános megdöbbenésre sikerült is kipipálni ezt a rubrikát. Ehhez természetesen nagy szerencsére is szükség volt a monzai biztonsági autós káosz közepette, de onnantól, hogy Gasly a futam végén az élre került, tökéletes munkát végzett és egészen valószerűtlen diadalt aratott. Azok után, hogy a Red Bull bántóan türelmetlen volt vele tavaly, nem is vehetett volna méltóbb elégtételt a megaláztatások után.
Bizarr vírusprotokoll
A világban tomboló járvány miatt eleinte az F1 sem tudta pontosan, mi lenne a hatékony megoldás a nagydíjrendezések kapcsán, ezért az első néhány helyszínen elképesztően túlbiztosított mindent. Így történhetett meg, hogy a díjakat Spielbergben még robotok adták át a dobogósoknak, hogy négy hónappal később, Imolában a pilóták – Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo – már egymás cipőjéből igyák a pezsgőt. Az első helyszíneneken konténerekben rendezkedtek be a csapatok, később visszatértek a motorhome-ok is, és a buboréktól kezdve az állandó maszkviselésig minden szigorú szabály lazult, s már csak a vírusteszt jelentett valódi igazodási pontot.
Intenzív pilótakeringő
Bár az évad csak júliusban kezdődött, egészen tavasztól volt miről beszélni és spekulálni, hiszen a Ferrari olyat robbantott, amelyre nagyon kevesen számítottak: egyik napról a másikra közölte Sebastian Vettellel, hogy 2021-től nem kér a szolgálataiból. A dominólapok sorra kezdtek is dőlni, és kiderült, hogy a Ferrarihoz Carlos Sainz Jr. igazol, helyére a McLarenhez Daniel Ricciardo, az üresen hagyott Renault-t pedig a visszatérő Fernando Alonso foglalja el. Újabb csavarként aztán a Racing Pointból jövőre Aston Martinná váló csapat lecsapott Vettelre, kellemetlen helyzetbe hozva az amúgy érvényes szerződéssel rendelkező Sergio Pérezt. Ekkora fordulatokra senki sem számított.
Remeklő beugrók
Sergio Pérez pozitív vírustesztje után a Racing Point Nico Hülkenberget húzta be a két silverstone-i futamra, aztán a Nürburgringen a betegeskedő Lance Stroll helyére is. A német versenyző annak ellenére, hogy rendre az utolsó pillanatban hívták, tökéletesen helytállt, olyannyira, hogy teljesítményével előkelő helyre került a Red Bull 2021-re kiszemelt pilótái listáján. Az igazi nagy durranás azonban George Russell beugrása volt a Szahíri Nagydíjon a koronavírusos Lewis Hamilton helyett a Mercedesnél. A 22 éves brit tehetség a futam nagy részében az élen állt, és csak csapata boxutcai hibája, valamint egy defekt fosztotta meg a győzelemtől.
Történelmi rekorddöntések
A 2020-as évad sportszakmai szempontból leginkább Lewis Hamilton hihetetlen rekordbeállításairól és -döntéseiről marad emlékezetes. A brit klasszis idén túlszárnyalta Michael Schumacher győzelmi rekordját, és már 95 elsőségnél jár, miközben a hét világbajnoki címével is beérte a német legendát. Olyan csúcsok ezek, amelyekről nem gondoltuk, hogy valaha bárki is a közelükbe kerül.
Dobogósok inváziója
Bár a győzelmek és a világbajnoki harc terén egysíkúan alakult az idény, némi meglepetésre a dobogósok szempontjából régen nem látott sokszínűségnek örülhettünk. Idén 13 versenyző ünnepelhetett top hármas eredményt (a Mercedes duója után Max Verstappen a legtöbbször, 11-szer), ami elsősorban a Ferrari és a másik Red Bullt vezető Alexander Albon gyenge teljesítményének köszönhető. Legutóbb 2012-ben regisztrálhattunk ennyi dobogóst egyetlen idényben.
Csodálatos túlélés
Az F1-ben a hetvenes évek óta nem láttunk olyat, hogy egy pályáról kirepülő autó átszakította volna a védőkorlátot, és a nyolcvanas évek óta, hogy azonnal lángra kapna a becsapódástól. Ezért is volt egészen hihetetlen, hogy a Bahreini Nagydíjon ez egyszerre bekövetkezett Romain Grosjean baleseténél. A francia pilóta csodával határos módon kimenekült a lángok közül, de a kézfeje annyira megégett, hogy az utolsó két futamra már nem tudott visszatérni.
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2020. december 19-i lapszámában jelent meg.)