A Formula–1-esek hagyományosan a belső ívet használták a Circuit de Barcelona-Catalunya 10-es kanyarjánál, míg a MotoGP-sek a tradicionális külső íven versenyeztek egészen 2016-ig.
A belső ívet 2003 év végén alakították ki, és 2004-ben kezdték el használni az F1-ben. A La Caixa kanyar eredeti nagy ívét így megtörték, és egy 100 méter hosszú egyenessel „levágták” azt.
2016-ban Luis Salom halálos balesetét követően a Moto2-ben nemcsak a 12-es kanyarban, de a 10-es fordulóban is új vonalvezetést kezdtek használni a motorosok, utóbbiban azt a belső ívet, amin az F1-esek is versenyeztek mostanáig.
A MotoGP-sek közül többen sosem rajongtak az új vonalvezetésért.
„Nem értem, hogy miért kellett egy másik kanyart is megváltoztatni, ahol nem történt semmi” – mondta Valentino Rossi még 2016-ban, Salom balesete után. – Sok olyan kanyar van az év során, ahol, ha valami gondod akad a motorral, akkor nincs elég hely. A személyes véleményem az, hogy a 10-es kanyart nem kellett volna megváltoztatni. Nincs nagy bukótér, de legalább húsz-harminc másik ilyen kanyar van egy szezonban.”
Hasonló véleményen volt Rossi akkor csapattársa, Jorge Lorenzo is.
Marc Márquezteljesen mást gondolt erről. „Két évvel ezelőtt már kipróbáltuk a másik vonalvezetést, és mindenki egyet értett abban, hogy ez biztonságosabb. Mindenki, aki eddig besokallt abban a kanyarban, nagyon közel volt a falhoz. Jobb az előtt változtatni, hogy történik egy baleset. Egyébként mindenki egyet értett a döntéssel, aki ott volt a Biztonsági Tanács ülésén” – utalt a spanyol arra, hogy a királykategória mezőnyének kevesebb mint a fele érezte fontosnak, hogy részt vegyen a megbeszélésen.
A nagy ívű, nagy tempójú kanyar helyett (amelybe nagyjából 260 km/órás tempóval érkeznek meg a MotoGP-sek a pálya második leghosszabb, 500 méter hosszú egyenese után), egy szűkebb, lassabb tempójú forduló várt ezek után a pilótákra. A korábbi 80-85 km/óra helyett 60 km/órára kellett lefékezniük.
Az F1-esek ugyanerre a pontra nagyjából 330 km/órával érkeztek eddig, és 80 km/órára lassultak vissza.
Ez volt az a kanyar, ahol 2019-ben Jorge Lorenzo felöklelte az élbolyt, miután elmérte a féktávot Hondáján.
„Ez a kanyar nem olyan, mintha egy versenypálya része lenne, sokkal inkább egy szupermarket parkolójára emlékezetet”, mondta az incidens után Rossi.
Lorenzónak nem ez volt az egyetlen balesete itt, 2016-ban Andrea Iannone ütötte ki alóla a motort.
A mostani átépítés nagyobb bukótér kialakítását teszi lehetővé, biztonságosabbá téve a fordulót.
Íve a korábbi MotoGP-s verzióval egyezik majd meg, így az F1-es pilótáknak lesz nagyobb a változás.
Az idei évtől tehát egy új, közös vonalvezetés vár majd az autós és motoros sorozatok versenyzőire is a 10-es kanyarban.
Az 2021-es esztendő nem csak ezért lesz emlékezetes a pályának. Szeptember 10-én ünneplik majd fennállásuk 30. évfordulóját.