MÁRCIUS 26., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:31.394 | ||||
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.847 | ||||
MÁRCIUS 27., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.577 | ||||
Időmérő: 1. Verstappen 1:28.997 | ||||
MÁRCIUS 28., VASÁRNAP | ||||
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja: 17.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Április 18., 15.00 | Emilia Romagna-i Nagydíj, Imola | |||
Május 2., 16.00 | Portugál Nagydíj, Portimao | |||
Május 9., 15.00 | Spanyol Nagydíj, Barcelona |
Bár az autók alapjaiban változatlanok maradtak az idei évre, a padlólemezt érintő és a leszorítóerőt csökkenteni kívánó szabályváltoztatások nyomán mégis átalakult némileg az erősorrend, és már a Mercedes teszten nyújtott gyengébb teljesítménye után elindultak azon találgatások, melyek szerint a módosítások állhatnak az „ezüstnyilak" szenvedése, és az instabil hátsója mögött, miután azok sokkal érzékenyebben érintették a kevésbé előredöntött autókoncepciót használó csapatokat, így a címvédő gárdát is.
Ezt támasztják alá az adatok is, melyek azt mutatják csak a bevallása szerint az autóján alig módosító, és fejlesztésekkel az év során egyetlen alkalommal készülő Haas vesztett több időt Bahreinben, mint a Mercedes, illetve az ő autótervezési filozófiáját még tavaly átvevő Aston Martin.
Utóbbi alakulatnak ráadásul így első kézből van tapasztalata, s így összehasonlítási alapja arról, mekkora hatása volt a módosításnak, a csapatfőnök, Otmar Szafnauer szerint nem kicsi a veszteségük.
„Amikor legutóbb Bahreinben versenyeztünk mindössze négy hónappal ezelőtt, akkor önerőből dobogós helyen álltunk egészen addig, amíg Checo (Sergio Pérez) ki nem esett motorhiba miatt. Most ennek a teljesítménynek a közelébe sem fogunk kerülni, és ez a közvetlen következménye a 2021-es szabályváltoztatásoknak, ami minden csapatot érint. Ha összehasonlítjuk a négy hónappal ezelőtti és a mostani időmérős eredményeket, úgy fest, hogy az erősen előredöntött autókoncepcióval futó istállók nagyjából egy másodpercet nyertek körönként a kevésbé előredöntött filozófiát követőkkel szemben. Szóval a Mercedest és minket érintett ez a legrosszabbul" – jelentette ki a szakember az Autosportnak adott nyilatkozatában.
„Nem vagyok boldog, és amikor ezt mondom, úgy értem, hogy a két nagyszerű versenyzőnk, és az autónkat tervező, építő és futtató ötszáz nagyszerű alkalmazottunk, valamint a szponzoraink és a rajongóink miatt nem vagyok boldog. Nyilván most nagyon keményen fogunk dolgozni, hogy minél többet behozzunk a lemaradásunkból a következő versenyeken" – tette hozzá, de elismerte, némileg tehetetlennek érzi magát.
„Miután kielemeztük a teszten és az ezen a hétvégén összegyűjtött adatokat, egyértelmű, hogy a szabályváltoztatások sokkal érzékenyebben érintették a kevésbé előredöntött autókoncepciót használókat. Különösen a padlólemez méretei, és a hátsó rész profilja volt negatív hatással a kevésbé előredöntött filozófiát követők teljesítményére, így a miénkre és a Mercedesére, és nem csak mi állítjuk ezt. A koncepción ráadásul nem is változtathatunk semmit mi sem, valamint a Mercedes sem, mivel az idei padlólemezeket már homologizálták" – magyarázta, majd arra a kérdésre is felelt, hogy vajon az FIA szándékosan hozott-e olyan szabályokat 2021-re, amelyek lassítják a Mercedest.
1. | Ferrari | +0.541 |
2. | Alfa Romeo | +1.217 |
3. | Red Bull | +1.319 |
4. | AlphaTauri | +1.361 |
5. | McLaren | +1.385 |
6. | Alpine | +1.832 |
7. | Williams | +2.022 |
8. | Mercedes | +2.121 |
9. | Aston Martin | +2.279 |
10. | Haas | +2.338 |
„Én csak annyit mondok, hogy a 2021-es aerodinamikai változtatások károsabban hatottak a kevésbé előredöntött koncepciójú autókra, mint a meredekebben előredöntöttekre. Szóval a Mercedes és mi is rosszul jártunk, míg a Red Bull, az AlphaTauri, a McLaren és a Ferrari nem" – összegezte a helyzetet.
Míg az Aston Martin csapatfőnöke tehát nem jelentette ki egyértelműen, hogy az FIA szándékosan hozott ilyen módosításokat, a címvédő Lewis Hamilton elmondása szerint nem is kérdés, hogy mi volt a szövetség célja.
„Nem titok, hogy milyen változtatások történtek, és természetesen azért csinálták, hogy visszavessenek minket. Már tavaly is ott volt a módosítás, hogy nem változtathatunk a motormódokon. De ez rendben van, szeretjük a kihívásokat, és nem foglalkozunk ilyesmikkel, csak keményen dolgozunk, és minden tőlünk telhetőt megteszünk" – mondta a hétszeres világbajnok a kvalifikációt követő sajtótájékoztatón, csapattársa, Valtteri Bottas azonban nem akarta a kommentálni a kérdést.
„A Red Bull egy nagyon erős csomag. Az erőforrásuk, a karosszériájuk és az aerodinamikájuk is jó. Remek munkát végeztek a télen, és nekünk jobban kell dolgoznunk" – felelte a harmadik rajthelyet megszerző finn.
A szabályváltoztatásokkal kapcsolatban a pole pozíciót szerző Max Verstappent is kérdezték, a holland úgy érzi, több tényező is közrejátszik abban, hogy a Mercedes előtt tudtak végezni.
„Már régóta ezt a filozófiát követjük. Nem hiszem, hogy ki lehetne emelni egyvalamit, ez több tényezőn is múlik. Tudjuk a tavalyi gyengeségeinket, és ez nem csak az autó előredöntöttségén múlik, hanem például a motorunkon is. A Honda nagyon keményen dolgozott az erőforrás fejlesztésén, és nagyszerű munkát végzett" – osztotta meg a gondolatait a holland versenyző.