MÁRCIUS 26., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:31.394 | ||||
2. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.847 | ||||
MÁRCIUS 27., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.577 | ||||
Időmérő: 1. Verstappen 1:28.997 | ||||
MÁRCIUS 28., VASÁRNAP | ||||
A verseny: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Április 18., 15.00 | Emilia Romagna-i Nagydíj, Imola | |||
Május 2., 16.00 | Portugál Nagydíj, Portimao | |||
Május 9., 15.00 | Spanyol Nagydíj, Barcelona |
A pole pozícióból induló Max Verstappen és a címvédő Lewis Hamilton csatájáról szólt a 2021-es bajnokság nyitánya Bahreinben, a két versenyző más-más stratégiát követett, aminek eredményeként a Red Bull-os az utolsó körökben frissebb gumikon támadhatta a korábbi kerékcseréivel az élre álló Mercedes-pilótát.
Bár a két versenyző végre a pályán is összecsaphatott egymással a győzelemért, sorsdöntőnek a 4-es kanyart érintő pályahatárok bizonyultak a párharcban, hiszen Verstappen a három körrel a leintés előtt bemutatott előzése közben négy kerékkel elhagyta a fehér vonalat, és az FIA arra szólította fel, hogy adja vissza a pozíciót a riválisnak.
Ez önmagában rendben is volt, azonban sok kérdést felvetett az, hogy a verseny korábbi szakaszában számos versenyző, köztük Hamilton is következmények nélkül léphette át a fehér vonalat a pálya azon pontján. A leintést követően a német és az osztrák istálló versenyzője is úgy nyilatkozott, verseny közben változtak meg a játékszabályok, előbbi csapatfőnöke, Toto Wolff kiemelte, világos szabályokat akar.
„Következetesnek kell lennünk akkor, amikor az előírásokat megfogalmazzuk" – idézte az osztrákot a Magyar Távirati Iroda. – A verseny közben, váratlanul szembesültünk vele, hogy előnyként is értelmezhető, ha valaki szélesebben veszi ezt a kanyart, és így akár büntetés is lehet belőle" – magyarázta a csapatfőnök, és hozzátette, azonnal tájékoztatták erről mindkét versenyzőjüket. Az osztrák ezt követően Verstappen előzésére, majd elengedésére is kitért.
„Ő pontosan ugyanannyira zavart volt, mint a nézők" – jelentette ki Wolff, aki szerint a szabályoknak „tisztának és világosnak kell lenniük, nem pedig valamiféle Shakespeare-drámának különböző értelmezési lehetőségekkel".
Az üggyel kapcsolatban megszólalt a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is, aki ugyancsak több következetességet vár az FIA-tól.
„Eléggé frusztráló, amikor látod, hogyan kezdte el a Mercedes a pálya azon részét használni, amikor magasabb tempóra kapcsolt. Mi ezt követően megkérdőjeleztük, hogy ez engedélyezett-e, majd nem sokkal később felszólították őket arra, hogy tartsák tiszteletben a pályahatárokat, máskülönben fekete-fehér zászlós figyelmeztetést kapnak. A pályahatárok mindig sok vitát szülnek, de igazából csak következetességre lenne szükségünk. Nem mondhatod azt, hogy verseny közben használhatod azt a részt, de előzni már nem előzhetsz ott. Feketén-fehéren kellene leírni a szabályokat, ne legyenek szürke árnyalatok."
Míg a Mercedes és a Red Bull versenyzői, valamint csapatfőnökei arról beszéltek, hogy a verseny közben változtak meg a játékszabályok, az FIA versenyigazgatója, Michael Masi igyekezett tisztázni a helyzetet, noha pont az ő általa kiadott és a pénteki szabadedzések között módosított jegyzete jelentette a probléma forrását.
Abban ugyanis azt az iránymutatást adta, hogy az edzésen és az időmérőn törlik azon versenyzők köridejét, akik a 4-es kanyarban kiszélesítik a pályát, míg a versenyt illetően annyit írt, nem figyelik külön a pályahatárokat.
Masi rámutatott, Hamilton pályakiszélesítései, illetve Verstappen pályaelhagyása nagyon egyértelműen különbözött egymástól, és annak megítélése összhangban állt a felvázolt szabályokkal is.
„Ha egy versenyző a pályán kívülről előz, s ezzel előnyre tesz szert, azonnal szólok a rádión, és azt javaslom a csapatnak, minél hamarabb adja vissza a pozíciót. Ezt egyértelműen tisztáztuk. Ami a verseny ideje alatt történő pályaelhagyásokat illeti, a versenyzői eligazításon, valamint a jegyzetekben is egyértelműen megemlítettük, hogy a köridők szempontjából nem fogjuk külön figyelni a kiszélesítéseket. Ugyanakkor a Sportszabályzatnak megfelelően azt már figyeljük, hogy senki se jusson jogosulatlan előnyhöz" – magyarázta a szakember, majd hangsúlyozta, a futam teljes egészében ugyanaz a szabály vált érvényben.
„Semmi sem változott futam közben. Két emberünk figyelte a 4-es kanyart, valamennyi autót valamennyi körben, és gyakorlatilag minden autó helyesen járt el, ahogyan azt elvártuk. Volt alkalmi jelleggel pályát elhagyó autó, amelynek nehéz pillanata volt, de ez nem volt folyamatos dolog" – jelentette ki.
A versenyigazgató azonban arra már nem felelt, hogy ha nem változtak a szabályok, akkor a csapatok miért figyelmeztették a versenyzőiket a futam közben arra, hogy többé nem engedett a pályakiszélesítés, és arra sem, hogy a többek által is elkövetett, de nem csata közbeni pályaelhagyások miért nem számítottak előnyszerzésnek.