MÁJUS 7., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:18.504 | ||||
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:18.170 | ||||
MÁJUS 8., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:17.835 | ||||
Időmérő: 1. Hamilton 1:16.741 | ||||
MÁJUS 9., VASÁRNAP | ||||
A verseny: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Május 23., 15.00 | Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | |||
Június 6., 14.00 | Azeri Nagydíj, Baki | |||
Június 13. | Török Nagydíj, Isztambul |
A pályafutása során 100. alkalommal az élről induló Lewis Hamilton már a rajtnál elvesztette a vezetést, s bár a biztonsági autós szakaszt követően szorosan tapadt az élen haladó Max Verstappenre, nem igazán került előzési pozícióba. A Mercedes ezért úgy határozott, ugyanazzal próbálkozik, mint a 2019-es Magyar Nagydíjon, amikor a brit azt követően vadászta le Verstappent, hogy kiállt volna egy újabb kerékcserére. Ez a stratégia Spanyolországban is kifizetődött: a hétszeres világbajnok nagy tempóban haladt előre, egyedül csapattársa, Valtteri Bottas megelőzése okozott kisebb fennakadást, hiszen a finn el is engedte, meg nem is a más taktikán futó Hamiltont.
A címvédő azonban nem vesztett lendületet, és amint utolérte Verstappent, nem késlekedett, hanem azonnal meg is előzte a Red Bull-ost. Hamilton innentől már nem engedte ki a vezetést a kezei közül, s pályafutása 98. győzelmét aratva 14 pontra növelte az előnyét az egyéni vb-összetettben.
„Nagyon szoros volt a rajt, kicsit több volt a gumi a jobb oldalon, és a Red Bull nagyszerűen jött el. Ezt követően végig üldöztem, és olyan sokáig tapadtam rá szorosan, hogy azt hittem, nem fogják bírni a gumijaim, de valahogy sikerült életben tartanom őket. Aztán több mint húsz másodpercnyi távolságból kellett visszakapaszkodnom. A csapat nagyszerű munkát végzett, bejött a kockáztatás a stratégiával. Az egész hétvégén az volt a terv, hogy maradjon két szett közepes a versenyre, arra az esetre, ha két kiállás mellett döntünk. Még ha az egy csere papíron jobban is néz ki, tapasztalatból tudom, hogy meglehetősen nehéz így végigmenni a futamon" – magyarázta, ugyanakkor elismerte, néhány pillanatig elgondolkozott azon, hogy biztosan a jó stratégiát választják-e.
„Tudtam, hogy meglehet az előzés, és nagyon közel kerültem hozzá, mielőtt kihívtak a bokszba. Nem is tudtam, hogy mit tegyek, kiálljak, vagy hagyjam figyelmen kívül a csapat hívását. Végül azt tettem, amit kértek. Kölcsönösen megbízunk egymásban, ezért követtem, amit mondtak. Mindenki remek munkát végzett. Elképesztő nap volt! – tette hozzá Hamilton, akit arról is kérdezte, hogy nem érezte-e túl agresszívnak Verstappent a startnál.
„Valamivel erősebbek a rajtnál, mint mi, szóval dolgoznunk kell ezen a területen. Maxot nem igazán láttam, nem tudtam, pontosan hol van. Ha rákanyarodtam volna, nekem is jöhetett volna, szóval igyekeztem elegendő helyet hagyni neki. Ez nem sprintfutam, ez maraton, szóval teljesen rendben volt, ugyanakkor tudtam, hogy így nagyobb kihívás vár rám."
Verstappen már a rajtnál az élre állt, s ezt követően sokáig vezetett is a versenyen, azonban elmondása szerint már akkor tudta, hogy megpecsételődött a sorsa, amikor Hamilton másodszor is a boksz felé vette az irányt.
„Valahol éreztem, hogy így alakul majd a futam. Már a lágyon futott etap végén is nagyon gyors volt, aztán feltettük a közepeset, és ő egyértelműen gyorsabb volt ezen a keveréken, hiszen végig egy másodpercen belül követett engem. Nem nagyon tudtam mást tenni. Ők úgy döntöttek, kiállnak még egyszer, és ekkor tudtam, hogy nekünk végünk, mert már akkor szenvedtem a gumikon. Ő körről körre egyre közelebb került hozzám, én meg úgy álltam ott az élen, mint valami bója" – élt szemléletes példával.
„Amikor az ember vezet, nem akar forgalomba visszajönni, de persze sokkal könnyebb a helyzet, ha elegendő előnyöd van. Ha újra kiálltunk volna, nem vagyok biztos benne, hogy vissza tudtunk volna zárkózni. Egyszerűen hiányzott a tempónk, de minden tőlem telhetőt megtettem."
Bár Spanyolország hagyományosan Mercedes-pálya, így már az nagy fegyvertény lehet, hogy a Red Bull végig ilyen közel tudott lenni a riválishoz, Verstappent ez egyáltalán nem vigasztalja, szerinte a mostani verseny azt bizonyította, hogy még sok munka vár rájuk.
„A mai futam azt mutatta, hogy még nem tartunk ott, ahol lenni szeretnénk. Továbbra is keményen kell nyomnunk, fel kell zárkóznunk, hiszen pillanatnyilag egy picit lassabbak vagyunk. Ugyanakkor tavalyhoz képest határozottan sokat léptünk előre" – emelte ki, majd némileg odaszúrt a márkatársának, Sergio Péreznek.
A holland az első időmérő után még úgy nyilatkozott, neki nincs szüksége hátvédre, az idény negyedik versenye után viszont már arról beszélt, hogy teljesen egyedül van a Mercedes elleni küzdelemben.
„A rajt rendben volt. Minden jól sikerült, aki utolsóként lép a fékre, az jön ki elsőként a kanyarból, és én mindent feltettem, mert tudtam, hogy nem nagyon lesz több lehetőségem. Belekalkuláltuk ezt a rizikót, keményen mentem bele a kanyarba, és ha a külső íven vagy, egy bizonyos ponton kénytelen vagy feladni a pozíciót. Ezt követően mindent megtettem, hogy elöl maradjak, de nem voltunk elég gyorsak, és jobban koptattuk a gumikat is. A helyzetemet nem könnyíti, hogy egyedül vagyok ebben a küzdelemben. Könnyen ki tudtak állni egy második cserére, hiszen ott volt a nagy rés, ez nyilván nem segít nekem. Ha Pérez közelebb van, akkor nem tudtak volna újra cserélni, és az döntött volna a végén, hogy ki bánik jobban a gumikkal" – mutatott rá.
A dobogó alsó fokára Bottas állhatott fel, aki tehát ugyanabban a pozícióban szelte át a célvonalat, amelyből nekivágott a versenynek. A finn napja ugyanakkor közel sem volt olyen sima, mint azt az eredmény sugallja, hiszen a startnál Charles Leclerc megelőzte, s mivel nem nagyon tudott visszatámadni, az első kettős jócskán elhúzott előtte. A finn végül a korábbi kerékcseréje révén tudott a ferraris elé kerülni, amit követően megpróbálta csökkenteni a hátrányát Verstappennel és Hamiltonnal szemben. A csapattárs azonban más stratégiát választott, így a pilóta rövid ideig átvette a második helyet.
Bár a Mercedes jelezte neki a rádión, hogy Hamilton más stratégián van, és harcban van a győzelemért, Bottas érezhetően nem akart tudomást venni a burkolt üzenetről, és kissé furcsa módon „engedte el" a márkatársat. Bottas a leintést követően elmondta, ha akart volna, korábban is félre tudott volna húzódni...
„Nem azért vagyok itt, hogy bárkit is elengedjek. Azért vagyok itt, hogy versenyezzek, ez ilyen egyszerű. Előbb is elengedhettem volna, de a magam versenyét futottam, szóval azon voltam, hogy Charles kikerüljön a kiállási ablakomból, és így ki tudjak majd állni még egyszer annak érdekében, hogy legyen esélyem megszerezni a leggyorsabb körért járó pluszpontot. Szóval én a magam versenyét tartottam szem előtt. A csapat nem mondott túl sokat, annyit jegyzett meg, hogy ne tartsam fel túlságosan Lewist" – emelte ki, majd elmondta, úgy érzi, neki is megvolt a tempója a győzelemhez.
„Úgy hiszem, megvolt bennem is az a tempó, amit Lewis mutatott. Nem hiszem, hogy túlságosan más lett volna a tempónk, szóval ezért kár, de itt nagyon meghatározó a pályapozíció. Nehéz követni a másikat, és tudtam, hogy nagy kihívás lesz, amikor a negyedik pozícióba kerültem, de legalább sikerült visszakapaszkodnunk a pódiumra, és több pontot szereztünk, mint a Red Bull" – zárta a gondolatait Bottas, aki négy verseny alatt pontosan feleannyi pontot szerzett, mint Hamilton.
A negyedik Charles Leclerc lett, aki az egész hétvégén meggyőző tempót diktált a Ferrarival, amely Carlos Sainz Jr. hetedik helyének is köszönhetően öt pontra megközelítette a konstruktőri tabella harmadik helyén álló McLarent.
„Nagyon jól sikerült a startom, aztán a 3-as kanyarnál külső ívre mentem, ami bejött, és ezt követően nagyon-nagyon erős versenyt futottunk, és végig versenyképesek voltunk. A negyedik hely egyértelműen a legjobb, amit ma elérhettünk. Elégedett vagyok a csapat munkájával, igazán boldogok lehetünk, és most csak tovább kell folytatnunk a kemény munkát, valamint az autó fejlesztését, hogy harcolhassunk a harmadik helyért. Nagyon jó érzés, hiszen úgy tűnik, minden egyes fejlesztésünkkel a helyes irányba haladunk, és ez most már a pályán is megmutatkozik. Ez mindig remek érzés, és úgy hiszem, mindenki nagyon boldog Maranellóban, hogy látja az eredményeket" – beszélt lelkesen a monacói pilóta, aki két hét múlva hazai pályán versenyezhet.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:33:07.680 |
2. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 15.841 mp. h. |
3. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 26.610 |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 54.616 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:03.671 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:13.768 |
7. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 1:14.670 |
8. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör |
9. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1 kör |
10. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1 kör |
11. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1 kör |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör |
13. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1 kör |
14. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1 kör |
15. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör |
16. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1 kör |
17. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1 kör |
18. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 2 kör |
19. | Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 2 kör |
KIESETT | MEGTETT KÖR | |||
Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 6 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 3 | 4 | 4 | 1 | 94 |
2. | Max Verstappen | 1 | 4 | 4 | 1 | 80 |
3. | Valtteri Bottas | - | 3 | 3 | 2 | 47 |
4. | Lando Norris | - | 1 | 4 | - | 41 |
5. | Charles Leclerc | - | - | 4 | - | 40 |
6. | Sergio Pérez | - | - | 3 | - | 32 |
7. | Daniel Ricciardo | - | - | 4 | - | 24 |
8. | Carlos Sainz Jr. | - | - | 3 | - | 20 |
9. | Esteban Ocon | - | - | 3 | - | 10 |
10. | Pierre Gasly | - | - | 3 | - | 8 |
11. | Lance Stroll | - | - | 2 | - | 5 |
12. | Fernando Alonso | - | - | 2 | - | 5 |
13. | Cunoda Juki | - | - | 1 | - | 2 |
1 | Mercedes | 141 |
2 | Red Bull-Honda | 112 |
3 | McLaren-Mercedes | 65 |
4 | Ferrari | 60 |
5 | Alpine-Renault | 15 |
6 | AlphaTauri-Honda | 10 |
7 | Aston Martin-Mercedes | 5 |
8 | Alfa Romeo-Ferrari | 0 |
9 | Williams-Mercedes | 0 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |