F1: eső, köd, legendás pálya – Spában folytatódik a csata

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2021.08.26. 18:03
null
Újabb fordulat jön Belgiumban? (Fotó: AFP)
Vége a nyári szünetnek, folytatódik a Formula–1 2021-es idénye, a helyszín Spa-Francorchamps, ahol a 66. Belga Nagydíjat rendezik meg. A két vb-aspiráns, Lewis Hamilton és Max Verstappen újabb parázs csatáját hozhatja a hétvége, igaz, az eső, valamint a Red Bull esetleges büntetése is könnyen boríthatja az esélyeket.

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SPÁI PADDOCKBÓL

Fordulatos versennyel intett búcsút az idény első felének a mezőny a Hungaroringen augusztus elsején, a nyári szünet ugyanakkor a vártnál is eseménytelenebbül telt, hiszen a szokásosan arra az időszakra ütemezett nagy bejelentések elmaradtak, és a Mercedes az ígéretével ellentétben nem döntött, – vagy ami valószínűbb – nem tett bejelentést arról, hogy jövőre ki lesz Lewis Hamilton csapattársa.

66. BELGA NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 27., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.30–12.30
2. szabadedzés: 15.00–16.00
AUGUSZTUS 28., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
AUGUSZTUS 29., VASÁRNAP
A verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 5., 15.00
Holland Nagydíj, Zandvoort
Szeptember 12., 15.00
Olasz Nagydíj, Monza
Szeptember 26., 14.00
Orosz Nagydíj,Szocsi

Noha egybehangzó sajtóértesülések szerint már jó ideje eldőlt, hogy George Russell váltja Valtteri Bottast, a felek cáfolták a híreszteléseket, és az „ezüstnyilak” csapatfőnöke, Toto Wolff is úgy nyilatkozott, hogy az augusztusi szünetben hozzák meg a végső határozatot a 2022-es versenyzőpárosról, szóval arra lehetett számítani, hogy még a spái hétvége előtt pont kerül az ügy végére.

Bejelentést viszont egyedül az Alpine tett, amely megerősítette, hogy élt a hosszabbítási jogával, aminek értelmében a várakozásoknak megfelelően Fernando Alonso 2022-ben is nála versenyez, míg a bajnoki tabellákon a vezetést pont Magyarországon visszavevő Mercedes egyelőre csendben maradt, s amíg nem hozza nyilvánosságra a döntését, valamelyest az egész pilótapiacot is várakozó álláspontra sarkallja.

Ha Bottas marad, nem olyan bonyolult a forgatókönyv, hiszen akkor a Williamsnél sem várható változás, és a finn pilótával összeboronált Alfa Romeónál is egyszerűbb képlet.

Viszont abban az esetben, ha Russell valóban megkapja a várva-várt előléptetést, dőlhet a dominó. A grove-iaknál megüresedő ülésre a pletykák szerint a továbbra is az F1-es visszatérésén dolgozó Nico Hülkenberg, a nagy múltú csapatnál a harmadik számú pilóta szerepét betöltő Jack Aitken, sőt még a jelenleg az Alpine-nál tesztpilótaként tevékenykedő Danyiil Kvjat neve is felvetődött.

Persze az sem kizárt, hogy Bottas tér vissza a Williamshez, ugyanakkor a finn pilóta nevét leginkább az Alfa Romeóval hozták szóba. A svájciaknál Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi helye sem biztos, igaz, míg előbbi sorsa a saját kezében van, addig utóbbi jövője leginkább a Ferraritól függ. Ha Räikkönen a folytatás mellett dönt, akkor Bottas számára is bezárulhat az ajtó, hiszen a maranellóiak a fiatal pilótáiknak tartják fenn az egyik ülést.

Ennek a megállapodásnak köszönhetően Robert Svarcman és Callum Ilott is helyzetbe kerülhet, illetve hiába a Haasszal kötött többéves megállapodás, Mick Schumacher érkezése sem kizárt. És ha már fiatal versenyzők, az Alpine neveltje, Csou Kuan-jü, valamint Oscar Piastri is kopogtat a királykategória ajtaján, illetve a Formula E-ben világbajnoki címet szerző és a Mercedes kötelékében versenyző Nyck de Vries is nagy lépést tett meg az F1 felé.

Ezen felül a Red Bull, és ezáltal az AlphaTauri háza táján is van némi bizonytalanság, hiszen a hírek szerint Helmut Markóék nincsenek teljesen megelégedve Sergio Pérez eddigi teljesítményével, illetve Cunoda Juki sem a várt szinten versenyez egyelőre, igaz, nagy esély van rá, hogy mind a ketten megtarthatják a helyüket.

A 2022-ES RAJTLISTA
rajtszámnév (nemzetiség)
csapat
motor
44
Lewis HAMILTON (brit)
Mercedes Mercedes
?
Mercedes Mercedes
55Carlos SAINZ Jr. (spanyol) Ferrari Ferrari
16Charles LECLERC (monacói) Ferrari Ferrari
33 Max VERSTAPPEN (holland) Red Bull Honda
?
Red Bull Honda
5
Sebastian VETTEL (német) Aston Martin Mercedes
?
Aston MartinMercedes
?
Williams Mercedes
6 Nicholas LATIFI (kanadai) Williams Mercedes
14Fernando ALONSO (spanyol)
AlpineRenault
31Esteban OCON (francia)AlpineRenault
?
AlphaTauriHonda
?
AlphaTauriHonda
9
Nyikita MAZEPIN (orosz) Haas Ferrari
8Mick SCHUMACHER (német) Haas Ferrari
3
Daniel RICCIARDO (ausztrál) McLarenRenault
4Lando NORRIS (brit)McLarenRenault
?
Alfa Romeo Ferrari
?
Alfa Romeo Ferrari


A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

Nemcsak a pilótapiacon nagy a bizonytalanság, hanem a versenynaptárral kapcsolatban is sok kérdés maradt, ami akár döntő tényezőt is játszhat a rendkívül szoros bajnoki csatában. Noha a „száguldó cirkusz” mindenképpen tartani szeretné magát azon tervéhez, hogy rekordhosszú, 23 nagydíjból álló idényt rendezzen az idén, a koronavírus-járvány miatt továbbra is nagy a fejetlenség.

Legutóbb a nemrég az olimpiát még lebonyolító Japán lépett vissza, a mezőny tehát 2020 után az idén sem látogat el a legendás Szuzukába. Bár az esetleges beugrók között szerepel egy második helyszínnel az Egyesült Államok is, egyelőre Austin helye sem biztos, így leginkább a Közel-Kelet dobhat mentőövet.

A már tavaly is két futamnak otthont adó Bahrein rövidített nyomvonallal térhet vissza, és kisebb meglepetésre Katar is csatlakozhat az idén már sok változtatáson áteső versenynaptárhoz, amely így nagy valószínűséggel arab triplával záródhat.

A Formula–1 vezetősége a következő hetekre ígérte a végleges menetrend kihirdetését, és nem is húzhatja már sokáig a döntést, hiszen nemcsak logisztikai szempontból lenne fontos a csapatok számára, hogy miként folytatódik az év, hanem a bajnoki címekért küzdő feleknek is jó lenne tudniuk, hogyan tervezzenek a különböző motorelemekkel, az esetleges büntetésekkel, illetve a fejlesztésekkel is.

Egy biztos, meghatározó hetek következhetnek, hiszen három hétvége alatt három nagydíjat rendeznek. Az első állomás Belgium, majd következik Zandvoort, hogy aztán Monzában, egy újabb sprintkvalifikációs nagydíjjal záruljon az őszi tripla.

Noha ezt követően a tervek szerint még további kilenc futamot bonyolítanak le, mégis meghatározó lehet, ki kerül ki győztesen a soron következő három versenyből, hiszen előfordulhat, hogy végül nem sikerül feltölteni az összes fennmaradó helyet, és ebben a nagyon szoros versenyfutásban korántsem mindegy, hány pontot lehet még megszerezni…

MI VÁRHATÓ A BELGA NAGYDÍJON?

A legendás Spa-Francorchamps története során az 54. alkalommal látja vendégül a mezőnyt, így a csapatok meglehetősen sok adattal rendelkeznek a 7004 méter hosszú pályáról. Ami a történelmi múltat illeti, a Mercedes 2013 óta egy kivétellel (2019, Charles Leclerc, Ferrari) valamennyi időmérőn pole pozíciót szerzett, ugyanakkor a versenyen már nem ilyen jó a helyzetkihasználása, hiszen a hét rajtelsőségből négyet sikerült győzelemre váltania.

Ráadásul a jelenlegi formát tekintve sem lehet teljesen nyugodt, hiszen úgy tűnik, a Honda nemcsak utolérte, hanem a Franciaországban bevetett fejlesztésével bizonyos tekintetben meg is előzte a német motorgyártót, ami a motorerő szempontjából az egyik legfontosabb pályán nem elhanyagolható tényező. Ugyanakkor a Silverstone-ban bevetett és a Hungaroringen jól vizsgázó fejlesztések mégis rendkívül szoros küzdelmet eredményezhetnek, arról nem is beszélve, hogy jelen állás szerint bármikor leszakadhat az ég a hétvége során.

Ami az időmérőt illeti, nagy csata várható Hamilton és Verstappen között, előbbi Spában összességében 5 alkalommal várhatta már az élről a piros lámpák kialvását, s az előző két időmérőn is ő bizonyult a leggyorsabbnak (igaz, Nagy-Britanniában hivatalosan nem az övé volt a pole), míg utóbbi noha Belgiumban még nem szerzett rajtelsőséget, az elmúlt öt nagydíjból négynek az élről vághatott neki.

Spa-Francorchamps tehát hiába számít az „ezüstnyilak” egyik kedvenc vadászterületének szombaton, a helyszínen legutóbb 2010-ben pole pozíciót elérő „vörös bikákra” is érdemes lesz figyelni, hiszen igazán parázs csata alakulhat ki az elsőségért, amiben döntő szerepet játszhat, hogy mely csapat találja meg az optimális beállításokat az egyébként is kompromisszumot igénylő pályán.

Ami a többieket illeti, az biztos, hogy Bottas nem indulhat az első helyről, hiszen a Magyar Nagydíjról 5 rajthelyes büntetést hozott magával, mint ahogyan az Aston Martin kanadai pilótája, Lance Stroll is. Segio Pérez ugyanakkor akár meglepetést is okozhat, a mexikói 2015 óta valamennyi alkalommal a top 8-ban zárt, és két ízben sikerült a negyedik rajtkockát kisajátítania a helyszínen.

Az eső persze már szombaton is megkavarhatja az esélyeket, de azt mindenképpen fontos megjegyezni, hogy 2015 óta mindössze egy alkalommal (2018-ban) fordult elő, hogy nem az élről elrugaszkodó látta meg elsőként a kockás zászlót, vagyis hiába a sok előzési lehetőség, az elmúlt időszakban igencsak nagy jelentőséggel bírt a kvalifikációs forma.

Ami a versenyt illeti, a történelmi múltat tekintve egyértelműen a Mercedes a legnagyobb esélyes, főleg figyelembe véve, hogy Verstappen még sosem tudott a harmadik helynél előrébb végezni Spában. A Bottasnak kiosztott büntetés ugyanakkor a Red Bullt hozhatja helyzetbe, hiszen ha Pérez számára is jól alakul a szombat, akkor két autóval szállhat harcba a 100. győzelmére készülő Hamilton ellen, ami stratégiailag is plusz lehetőséget kínálhat, igaz, érdekes lesz látni azt is, hogy a bokszkiállásokra vonatkozó szigorításoknak milyen hatásai lesznek.

ESŐS, HŰVÖS IDŐ VÁRHATÓ

Péntek délelőtt köd, valamint még nyirkos pálya fogadhatja a mezőnyt, míg délután újabb zivatarokra van kilátás, ami igencsak megnehezíti a csapatok felkészülését. Szombaton aztán némileg javulnak a kondíciók, hiszen délelőtt még a nap is előbújhat Spában. Ezt követően azonban érkezhet az utánpótlás, így nagy esély van rá, hogy az időmérőt már vizes pályán bonyolítják le. Nagy változás vasárnap sem várható, hiszen ugyancsak lehet számítani esőre, ráadásul a szél is nehezítheti a versenyzők dolgát. Emellett meglehetősen hűvösek lesznek a körülmények is, a higanyszálak 16–17 Celsius-fok körül mozoghatnak az egész hétvégén.

Persze már az első körben borulhatnak az esélyek, mint ahogyan az az előző két nagydíjon is történt, és ha Hamilton és Verstappen megint egymás mellől rajtol, az első kör meghatározhatja az egész verseny végkimenetelét, hiszen nem kizárt, hogy újabb balesetbe keverednek a vb-aspiránsok…

Ami a dobogós esélyeket illeti, eddig összesen hét különböző istálló képviseltette magát legalább egy versenyzővel a pódiumon az idén, és a belga pálya természetéből fakadóan jó esély van rá, hogy a Mercedesen és a Red Bull-on kívül más istálló is felérjen a top 3-ba vasárnap.

A legnagyobb esélyesek között kétségkívül a McLaren szerepel, amelynél az idén fantasztikus formában versenyző Lando Norris mellett Daniel Ricciardóra is érdemes lesz figyelni. Az ausztrál 2014-ben nyert Spában, majd 2016-ban és 2017-ben is a dobogón ünnepelhetett, míg tavaly a negyedik helyen futott be még a Renault színeiben, vagyis elég jól teljesít a versenynaptár leghosszabb nyomvonalán. A 200. nagydíjára készülő Ricciardo így azon lesz, hogy visszavágjon az idei év kudarcai után.

A wokingiakkal a konstruktőri harmadik helyért harcoló Ferrari eközben nem számít túl könnyű hétvégére, hiszen hiába tervez jelentős motorfejlesztéssel, a csapatfőnök, Mattia Binotto elmondása szerint Belgiumban még nem fog megérkezni az autóra. Ha azonban mégis debütálna az új specifikáció, az komoly lökést adhatna Charles Leclerc-éknek, igaz, abban az esetben Carlos Sainz Jr. biztosan rajtbüntetés tudatában vághatna neki a hétvégének.

Ha már motorelemek, nem szabad elfelejteni, hogy a Red Bull is késhegyen táncol, hiszen az után, hogy Verstappennek Silverstone-ban, míg Péreznek a Hungaroringen sérült az erőforrása, már egyik pilóta sem használhat újabb hajtásláncot hátrasorolás nélkül az idei évben, így Christian Horneréknek leginkább azon kell gondolkoznia, melyik helyszínen lenne érdemes letölteni a büntetést.

Spa erre jó lehetőséget kínálhat, hiszen viszonylag könnyű előzni a pályán, ráadásul az esős idő akár boríthatja az esélyeket is, és nem kizárt, hogy többször érkezik majd a biztonsági autó vasárnap, ami még inkább segíthetné az előremenetelt.

Zandvoort ezzel szemben a várakozások szerint nem fog túl sok előzési pontot tartogatni, ráadásul Verstappenék azon lesznek, hogy a lehető legjobb eredményt érhessék el a hazai közönség előtt, szóval a „vörös bikák" nagy valószínűséggel nem ennek a futamnak akarnak nekivágni top 10-en kívülről.

Monza ugyancsak nehéz pálya manőverezés szempontjából, ráadásul a sprintkvalifikációs lebonyolítás kissé bonyolulttá is teheti a helyzetet, hiszen a rajtbüntetéseket nem a szombati 100 kilométeres versenyen, hanem a vasárnapi hagyományos futamon kell letölteni.

Ráadásul az Olaszországot követő Szocsi sem a legjobb hely a hátulról történő felzárkózásra, szóval nagy esély lehet rá, hogy a Red Bull most hétvégén vállalja be inkább a büntetést, ami persze teljesen más forgatókönyvet hozhat, és valóban lehetőséget teremthet a középcsapatok számára.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az újdonsült futamgyőztes Esteban Ocon, valamint Alonso is azon lesz, hogy újabb erős hétvégét teljesítsen az Alpine-nal, és a hungaroringi második helyét elvesztő és Spában már három alkalommal diadalmaskodó Sebastian Vettelnek sem lehetnek más céljai, főleg, hogy az Aston Martin (pontosabban a csapat elődjei) hagyományosan jól teljesít Spában.

Emellett az AlphaTauritól is lehet számítani jó eredményekre, a csapat az idén valamennyi versenyen szerzett pontot, nem mellesleg Pierre Gasly mellett Cunoda Juki is szereti pályát – a japán tavaly győzelmet ünnepelhetett a spái Formula–2-es versenyen.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
1. Lewis Hamilton 4 8 10 3 195
2. Max Verstappen 5 8 10 4 187
3. Lando Norris - 3 10 - 113
4. Valtteri Bottas - 6 7 3 108
5. Sergio Pérez 1 2 8 - 104
6. Carlos Sainz Jr. - 2 9 - 83
7. Charles Leclerc - 1 8 - 80
8. Pierre Gasly - 1 8 1 50
9. Daniel Ricciardo - - 8 - 50
10. Esteban Ocon 1 1 6 - 39
11. Fernando Alonso - - 8 - 38
12. Sebastian Vettel - 1 3 - 30
13. Cunoda Juki - - 5 - 18
14. Lance Stroll - - 6 - 18
15. Nicholas Latifi - - 1 - 6
16. George Russell - - 1 - 4
17. Kimi Räikkönen - - 2 - 2
18. Antonio Giovinazzi - - 1 - 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 303
2. Red Bull-Honda 291
3. Ferrari 163
4. McLaren-Mercedes 163
5. Alpine-Renault 77
6. AlphaTauri-Honda 68
7. Aston Martin-Mercedes 48
8. Williams-Mercedes 10
9. Alfa Romeo-Ferrari 3
10.Haas-Ferrari 0
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik