Kígyózó sorok, tömött lelátók és elképesztő fiesztahangulat – néhány évvel ezelőtt a Formula–1 még csak álmodozhatott hasonló képsorokról az Egyesült Államokban, ám úgy tűnik, végre megtört a jég, és sok-sok keserves próbálkozás után a sportág meg tudta kedveltetni magát az amerikaiakkal.
Pedig, bizarr módon, egyetlen másik országban sem rendeztek annyi F1-es nagydíjat, mint az USA-ban, sőt máig egyedülálló módon 1982-ben háromszor is megfordult ott a mezőny, mégis újra meg újra rá kellett döbbennie mindenkinek, mennyire nem villanyozza fel a sorozat a helyieket.
Hiába próbálkoztak 1950 óta tíz különböző helyszínnel, eddig elmaradt az átütő siker, sőt jó ideig úgy tűnt, a botrányos 2005-ös indianapolisi futammal – amelyen csak hat autó állt fel a rajtrácsra – az utolsó szöget is beverték az F1 koporsójába Amerikában.
A sorozatot évtizedeken át irányító Bernie Ecclestone azonban nem volt hajlandó beletörődni „a vereségbe”, ebben a végletekig pénzközpontú közegben ugyanis az USA olyan életbe vágóan fontos piacot jelent, amelyet nem lehetett csak úgy veszni hagyni.
Így bár 2008 és 2011 között nem rendeztek versenyt az Egyesült Államokban, 2012-ben egy ambiciózus és merész, ugyanakkor észszerű projekt keretében visszatért a mezőny az újonnan épített austini pályára. A helyszínt illetően szándékosan esett a választás a déli Texasra, hogy a latin-amerikai térségből is jöjjenek rajongók, és erre utal a létesítmény neve is, magyarra fordítva: „Amerikák pályája.”
Watkins Glen | 20 verseny (1961–1980) |
Indianapolis | 19 verseny* (1950–1960, 2000–2007) |
Austin | 9 verseny (2012–2019, 2021) |
Long Beach | 8 verseny (1976–1983) |
Detroit | 7 verseny (1982–1988) |
Phoenix | 3 verseny (1989–1991) |
Las Vegas | 2 verseny (1981, 1982) |
Sebring | 1 verseny (1959) |
Riverside | 1 verseny (1960) |
Dallas | 1 verseny (1984) |
*: 1950 és 1960 között az Indy 500 beleszámított az F1-es vb-sorozatba |
Bár az 1950-es kezdetektől 1991-ig minden egyes évben rendeztek futamot az Egyesült Államokban, majd 2000-től 2007-ig is, újabb rövid kihagyás után, 2012-ben a helyi lapokban mégis olyan szájbarágós cikkek születtek a sorozatról, mintha a mezőny a Marsról érkezne.
Az egyik újság „WTF1” szalagcímmel jelent meg, ami némileg finomított fordításban azt jelenti, „Mi a franc az az F1?”, vagyis kilenc éve tényleg a nulláról kellett kezdeni a szurkolóbázis kiépítését.
Noha az első austini években is szépszámú közönség jelent meg a helyszínen, igazán átütő sikerről csak az idén beszélhettünk, amikor a három nap alatt 400 ezren szurkoltak a pálya mellett.
A hirtelen megugró népszerűség oka sokrétű, bár a hétvégén a nemzetközi média elég agresszív kampánnyal próbálta meg a Netflix kulisszák mögötti F1-es sorozatának tulajdonítani a sikert.
Természetesen tagadhatatlan a „Drive To Survive” eddigi három évadának hatása, hiszen az USA-ban sokan tényleg általa hallottak először a sportágról, ugyanakkor más tényezők is szerepet játszottak a fellendülésben. Nem lehet figyelmen kívül hagyni például a közösségi médiát, melyet a 2017 előtti Ecclestone-érában teljesen elhanyagoltak.
A korábbi vezető tudatosan kreált az F1-ből olyan zárt és exkluzív világot, melynek vonzerejét épp a megközelíthetetlensége jelentette, a vele járó anyagi előnyök mellett azonban ennek nyilván számos hátulütője is volt.
Az Egyesült Államokban tényleg csak az elmúlt négy évben, az amerikai Liberty Media hatalomátvételével jutott el igazán széles körhöz az F1 híre, így a népszerűség lassan, de biztosan nőtt, miközben „az éhséget” a járvány okozta tavalyi kihagyás is növelte.
Mindehhez hozzávéve a régóta lelkes közép- és dél-amerikai rajongókat, megkaptuk azt a fantasztikus hangulatú versenyhétvégét, amelyet az idén láthattunk.
Az NBA-vel kötött stratégiai partneri kapcsolat szintén jó ötlet, hiszen a világsajtót gyorsan bejárták azok a képsorok, amelyeken a pilóták Chris Boshékkal dobálnak kosárra, ahogy a legendás Shaquille O’Neal extravagáns díjátadós „magánszáma” is emlékezetes marad.
Bátran kijelenthető tehát, hogy a vb-sorozat és az USA kapcsolata sosem volt ennyire virágzó, a jövő pedig még fényesebb, hiszen 2022-től Austin mellé csatlakozik Miami, és a folytatásban Las Vegas vagy New York is jó eséllyel bekerül a menetrendbe. Bár beletelt hét évtizedbe, az F1 csak meghódította Amerikát.