ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MONTREALI PADDOCKBÓL
Max Verstappen idénybeli ötödik győzelmét aratta a múlt hétvégi Azeri Nagydíjon, míg a rivális, Charles Leclerc a második kiesését jegyezte, aminek révén a holland 34 pontra, vagyis több mint egy futamgyőzelemnyire növelte az előnyét az egyéni összetettben.
A két csapat közötti kontrasztot tovább erősítette, hogy a Red Bull végül kettős sikerrel zárt, míg a Ferrari Leclerc mellett Carlos Sainz Jr.-rel is nullázott, aminek következményeként a Scuderia lemaradása már nyolcvan pont a konstruktőri tabellán.
Noha az évet remek formában kezdő maranellóiaknak már most hétvégén esélye nyílhat a visszavágásra, és Leclerc elmúlt nagydíjakon mutatott teljesítménye alapján is nagy sansza lehet a győzelemre, a bajnoki reményeket illetően folyamatosan gyűlnek a sötét fellegek.
A monacói versenyző ugyanis hiába szerzett sorozatban négy pole pozíciót, és állt neki a zászló az utóbbi három futamon, két nullázást, illetve egy negyedik helyet volt kénytelen elkönyvelni. Spanyolországban és Azerbajdzsánban technikai probléma, míg Monte-Carlóban az elrontott stratégia okozta a vesztét, ráadásul mindegyik helyszínen vezető pozícióban érte a baj.
Noha Verstappen esélykiegyenlítődésről beszélt, – hiszen ő és a rivális is két kiesést szenvedett el – a képet némileg árnyalja, hogy a Leclerc esetében tapasztalt gondok motoregységvesztéssel jártak, ami a későbbiekben szinte biztosan büntetések formájában üt vissza, hiszen a versenyző nagy valószínűséggel már Kanadában kénytelen lesz bevetni a harmadik és egyben utolsó szabadon felhasználható erőforrását, sőt, az sem zárható ki, hogy egyes elemekből már most túllépi a határt, ami hátrasorolást vonna maga után.
Ezzel kapcsolatban a „vörös bikák” tanácsadója, Helmut Marko kiemelte, igazságos küzdelmet szeretnének, és ezek a problémák valamelyest gátat szabnak neki, ugyanakkor felelevenítette, hogy az év eleji két kiesésük után az ő esélyeiket is gyorsan leírták, miközben még rengeteg verseny volt hátra, azóta pedig a fő rivális is kétszer nullázott, vagyis ilyen értelemben kiegyenlítődött a helyzet.
Az osztrák emellett arra is rámutatott, hogy a Mercedes példája jól mutatja, milyen fontos a kiegyensúlyozottság, hiszen az eddig nem nyerő, de valamennyi nagydíjon a top 5-ben záró George Russell lemaradása mindössze 17 pont Leclerc mögött egy győzelemre nem esélyes autóban.
Ennek kapcsán a maranellóiak csapatfőnöke, Mattia Binotto elmondta, jobban preferálnak egy gyors, de kevésbé megbízható autót, és azonnal igyekezett lehűteni a kedélyeket is, hiszen nem engedte, hogy a csapat vállát nyomja a győzelmi kényszer terhe. A svájci csakis önmagukra, illetve a problémáik minél hamarabbi orvosolására összpontosít, és egyáltalán nem foglalkozik a bajnoki esélyekkel.
Hogy ez a mentalitás mennyire lesz kifizetődő, egyelőre kérdéses, az azonban biztos, hogy jelenleg meglehetősen rossz helyzetben vannak a maranellóiak: a nekik kedvező pályákon esélyesként hagyták kihasználatlanul a lehetőségeiket, miközben a soron következő helyszín a Red Bull elmondása alapján kevésbé lesz kedvező a számukra, vagyis nem zárható ki, hogy győzelem nélkül maradnak Silverstone-ig, ahol épp a rivális készül bevetni az első nagy fejlesztési csomagját…
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
A Ferrari újabb kudarca mellett a továbbra is problémát okozó delfinezés, valamint a pattogás jelentette és jelenti a fő témát az F1 világában, ugyanis jó néhány csapat továbbra sem találta meg az ellenszert a jelenségre.
A leginkább érintett gárda kétségkívül a Mercedes, amelynél olyan méreteket öltött a pattogás, hogy Lewis Hamilton alig tudott kikászálódni az autóból az 51 körös futam végén, és a csapatfőnök, Toto Wolff akkor még azt az eshetőséget sem zárta ki, hogy a hátát fájlaló hétszeres világbajnok nem tud volán mögé ülni Montrealban.
Noha Hamilton gyorsan cáfolta a hírt, és kijelentette, mindenképpen versenyez Kanadában, a gond jelen van, és korántsem csak őt vagy a csapatát érinti a mezőnyből. Az idénykezdet óta több versenyző is felemelte már a hangját, és a legtöbb panasz pont a múlt héten érkezett, hiszen a hepehupás azerbajdzsáni nyomvonal felerősítette a jelenséget.
A Ferrari spanyolja, Carlos Sainz Jr. úgy érzi, minden eszköz a csapatok rendelkezésére állna, hogy kiküszöböljék a problémát, azonban ehhez először a Nemzetközi Automobil-szövetségnek (FIA) kellene lazítania a szabályokon. A RaceFans értesülései szerint erre már tavaly kész lett volna a szövetség, ám az alakulatok részéről nem volt meg a szükséges támogatottság a módosításhoz.
Noha az istállók alapvetően könnyen csökkenthetnék a pattogás mértékét például a hasmagasság növelésével, az nagy teljesítményvesztéshez vezetne, amit nemcsak ők, hanem a versenyzők sem szeretnének bevállalni.
Az AlphaTauri franciája, Pierre Gasly nem kertelt, felvállalta, élsportolóként ő is a teljesítmény mellett teszi le a voksát az egészsége kárára, így önszántából biztosan nem fog kompromisszumot kötni az autó beállításait illetően. A versenyző pontosan ezért Sainzhoz hasonlóan az FIA-tól várja a megváltást, és kiemelte, tart tőle, hogy 30 éves korára bottal kell járnia, ha nem történik minél hamarabb változás.
Az egészségügyi gondok mellett Gasly arra is felhívta a figyelmet, hogy a jelenség balesetveszélyes, hiszen a pattogás miatt többek között a visszapillantó tükrök is rázkódnak, aminek következményeként meglehetősen rosszak voltak a látási viszonyok, és Hamilton sem állt messze attól, hogy eldobja a Mercedest a hosszú egyenesben a pattogás miatt.
A problémával egyáltalán nem küzdő Red Bull persze a változtatás ellen van, és szerinte a többi alakulat kérésére erősödött fel a versenyzők panasza. A helyzet súlyosságát azonban jól mutatja, hogy az Azerbajdzsánban a gonddal alig küzdő Alfa Romeo finnje, Valtteri Bottas is úgy érzi, az FIA-nak minél hamarabb be kell avatkoznia, hiszen egyáltalán nincs rendjén, hogy a pilóták már pusztán attól sérülnek, hogy vezetik a kocsijukat…
Nos, a szövetség végül meghallotta a versenyzők panaszát, és csütörtökön a biztonságra hivatkozva új technikai direktívákat adott ki, miután többek között orvosokkal is egyeztetett. Az új szabályok Montreal után lépnek érvénybe, míg a mostani hétvégét elsődlegesen adatgyűjtésre használják.
A szövetség a padlólemez és a kopóblokkok kopását fogja vizsgálni, majd maximalizálni fogja az autók függőleges rezonanciáját, ami azt jelenti, hogy a jelenségtől jobban szenvedő csapatoknak kell lépniük és minél hamarabb megoldani a problémát, különben a gépüket szabálytalannak minősíthetik.
Az FIA lépése tehát rövid távon rosszabb helyzetbe hozhatja az egyébként is bajban lévő istállókat, ennek értelmében előfordulhat, hogy a Ferrarinak módosítania kell, míg a Red Bull nem kényszerül változtatásra...
MI VÁRHATÓ A KANADAI NAGYDÍJON?
Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a kilencedik állomás Montreal, ahol az 51. Kanadai Nagydíjat rendezik meg. Noha a helyszín 1979 óta látja vendégül a mezőnyt, és mindössze egy-egy év kihagyás volt a pálya történetében, 2020-ban és 2021-ben is kiszorult a versenynaptárból a kirobbanó koronavírus-járvány okán, vagyis két év szünet után tér vissza a „száguldó cirkusz" a helyszínre.
Ami a történelmi múltat illeti, az elmúlt tíz évben négy versenyző, Jenson Button, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton osztozott a győzelmeken, igaz, míg előbbi kettő fejenként egy-egy diadalt számlált, és a német is csak eggyel többször nyert, a hétszeres világbajnok neve mellé hat siker íródott az említett időszakban.
Hamilton pályafutása első futamgyőzelmének helyszínén összesen hétszer állhatott fel a dobogó tetejére, amivel rekordernek számít, rajta kívül a már említett Vettel mellett Alonso szelte át elsőként a célvonalat Kanadában, azonban jelen állás szerint vajmi kevés esély van arra, hogy valamelyikük gyarapítsa az elsőségeinek a számát.
Pénteken az első szabadedzésen még a 25 Celsius-fokot is elérhetik a higanyszálak, délutánra azonban némileg lehűlhet a levegő, és leszakadhat az ég is. A felhők szombaton sem tágítanak, a hőmérséklet 15 Celsius-fok körül alakulhat, és az időmérőn akár újabb csapadékra is lehet számítani. Vasárnap aztán némileg felmelegszik az idő, hiszen a higanyszálak a 19 Celsius-fokot is elérhetik, és noha továbbra is borongós lesz az idő, jelen állás szerint nem várható eső. |
A jelenlegi formát tekintve ugyanis a Red Bull és a Ferrari külön ligát képvisel, és csak valami káosz vagy dráma hozhatná helyzetbe a többieket.
Ami az időmérőt illeti, továbbra is a Ferrari és azon belül is Leclerc számít a favoritnak. A monacói sorozatban négy, összességében hat pole pozíciónál jár, míg a vb-éllovas Verstappen csak egyszer várhatta az élről a piros lámpák kialvását.
Zsinórban öt elsőséget ugyanakkor nem könnyű elérni, és ha a széria pont most szakadna meg, a Red Bull-versenyzők vagy épp a továbbra is az első pole-jára készülő Sainz azonnal lecsapna a lehetőségre, és ha valóban megérkezik szombaton az égi áldás, akár valaki más is odakeveredhet a mezőny elejébe...
Ami a versenyt illeti, a Ferrari remek kvalifikációs szereplése ellenére a Red Bull számít a favoritnak, hiszen a „vörös bikák” nemcsak megbízhatóbbak, hanem stratégiailag is jobbak voltak az elmúlt hétvégéken a riválisnál, és számításaik szerint a montreali aszfaltcsík jobban ki is domboríthatja az erősségeiket.
Persze előbb-utóbb a Ferrarinak is ki fog jönni a lépés, és alapvetően teljesítmény terén az elmúlt három helyszínen is képesek lettek volna a győzelemre, így korántsem szabad leírni őket – talán Leclerc és Verstappen újra összecsaphat egymással az élen.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, kétségtelenül a Mercedes utazhat a legnagyobb eséllyel a lepattanóra. Russell egyedüliként valamennyi idei versenyen a top 5-ben zárt, és már kétszer felállhatott a dobogóra is, míg a csapattárs, Hamilton kifejezetten jól vezet Kanadában, így akár tőle is várható erős eredmény.
Az „ezüstnyilak” mellett a McLarenre és az AlphaTaurira is érdemes lehet figyelni, illetve akár az Alpine is a tűz közelébe kerülhet az élcsapatoknál újabb problémák ütik fel a fejüket.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alfa Romeo és az Aston Martin versenyzői pályázhatnak a legjobb esélyekkel a top 10-es pozíciókra, míg a Haas és a Williams pont nélküli sorozata könnyen folytatódhat – előbbi csapat az elmúlt négy, utóbbi a legutóbbi három versenyen nem tudott egyik pilótájával sem a mezőny első felében zárni. A két alakulat dolgát ráadásul az is tovább nehezítheti, hogy egy-egy versenyzője még nem vezetett Kanadában, így nekik a pályát is tanulniuk kell.
A mezőnyből egyébként összesen négy pilóta, Csou Kuan-jü, Cunoda Juki, Nicholas Latifi és Mick Schumacher most debütál Montrealban, közülük előbbi kettő azonnal pontot is szerezhet.
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 5 | 6 | 6 | 2 | 150 |
2. | Sergio Pérez | 1 | 5 | 7 | 2 | 129 |
3. | Charles Leclerc | 2 | 4 | 6 | 3 | 116 |
4. | George Russell | – | 3 | 8 | – | 99 |
5. | Carlos Sainz | – | 4 | 6 | – | 83 |
6. | Lewis Hamilton | – | 1 | 7 | – | 62 |
7. | Lando Norris | – | 1 | 6 | 1 | 50 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 6 | – | 40 |
9. | Esteban Ocon | – | – | 6 | – | 31 |
10. | Pierre Gasly | – | – | 3 | – | 16 |
11. | Fernando Alonso | – | – | 4 | – | 16 |
12. | Kevin Magnussen | – | – | 3 | – | 15 |
13. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | – | 15 |
14. | Sebastian Vettel | – | – | 3 | – | 13 |
15. | Cunoda Juki | – | – | 3 | – | 11 |
16. | Alexander Albon | – | – | 2 | – | 3 |
17. | Lance Stroll | – | – | 2 | – | 2 |
18. | Csou Kuan-jü | – | – | 1 | – | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 279 |
2. | Ferrari | 199 |
3. | Mercedes | 161 |
4. | McLaren-Mercedes | 65 |
5. | Alpine-Renault | 47 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 41 |
7. | AlphaTauri-Honda | 27 |
8. | Haas-Ferrari | 15 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 15 |
10. | Williams-Mercedes | 3 |