ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MOGYORÓDI PADDOCKBÓL
A Magyar Nagydíj csütörtökjén váratlan bejelentés sokkolta a Formula–1 világát, az Aston Martin és Sebastian Vettel hiába sugallta azt az elmúlt hetekben, hogy a közös folytatás felé hajlanak, a négyszeres világbajnok a frissen létrehozott Instagram-oldalán bejelentette, az idény végén szögre akasztja a bukósisakját.
A pályafutása során 57 pole pozíciót, 38 versenyen futott leggyorsabb kört, 122 dobogós helyezést, valamint 53 győzelmet felmutató német érzelmes videóban beszélt arról, hogy megváltoztak a céljai, és szeretné látni, ahogyan felnőnek a gyermekei, s emellett utalt arra is, már nem összeegyeztethető az értékrendjével a királykategória.
Vettel visszavonulásával nagy bajnok búcsúzik el az F1-től, de a német úgy véli, a feltörekvő generációval jó kezekben lesz a sorozat a jövője. Emlékezetes pillanatai mellett így az egyik legforróbb témává az vált, vajon ki foglalhatja el az ülését jövőre.
Noha az elmúlt időszakban Fernando Alonsót többször is összeboronálták az Aston Martinnal, és remek választás lenne a csapat számára, a legfrissebb értesülések szerint meghosszabbítja szerződését az Alpine-nal, így a silverstone-iaknak más lehetőség után kell nézniük.
Az egyik esélyes Daniel Ricciardo lehet, akinek hiába van a következő évre is érvényes kontraktusa a McLarennel, többször is szóba került az esetleges távozása. Ha az ausztrál szabaddá válik, jó döntés lehet az Aston Martin számára annak ellenére is, hogy a wokingiakkal nem igazán tudott erős teljesítményt nyújtani. A nyolcszoros futamgyőztes mellett a tartalék versenyző, s az elmúlt években többször is beugró, s azonnal szép eredményeket szállító Nico Hülkenberg is jó választás lehetne, ugyanakkor nem tűnik úgy, hogy Lawrence Strollék komolyan számolnának vele.
Ami az egyéb opciókat illeti, Nyck de Vries és Oscar Piastri is az esélyesek között lehet. Előbbi jelenleg a Formula–E-ben versenyez, és emellett a Mercedes tesztpilótája is, ám az „ezüstnyilak" csapatfőnöke, Toto Wolff egyértelművé tette, jelenleg nem tudnak helyet biztosítani neki, így hamarosan elengedhetik a kezét. Vettel távozása most utat nyithat a hollandnak az F1 felé, amit tovább erősíthet, hogy a Mercedes látja el erőforrással az Aston Martint is.
Utóbbi pilótának – Alonso Alpine-nál való maradásával – a Williams mellett a silverstone-i csapat is megoldást jelenthetne. Ha már Williams, Alexander Albon szerződése is lejár az év végén, és a thaiföldi jó előrelépésként is tekinthet az Aston Martinra, a helyzetét azonban némileg nehezítheti a Red Bull-kötődés.
Rajtuk kívül azonban van egy sokkal kézenfekvőbb választás is, méghozzá Mick Schumacher, aki – amellett, hogy az idény végén lejár a szerződése a Haasszal – különleges kapcsolatot ápol Vettellel, és érzelmi, valamint történelmi szálak is fűzik a csapathoz, hiszen édesapja, Michael Schumacher az istálló elődjének számító Jordan színeiben mutatkozott be a Formula–1-ben.
Noha az eredményeket tekintve nem az ifjú német az elérhető legjobb opció, illene a csapathoz, és talán a Ferrari sem gördítene elé akadályt – tudva, hogy hosszú távon kötelezte el magát a jelenlegi párosa mellett, így nem tudna ülést biztosítani a fiataljának.
Egy biztos, a négyszeres világbajnok nagyon boldog lenne, ha honfitársa kapná meg a lehetőséget, és semmi kétség sincs afelől, hogy Schumacher szerződtetését fogja támogatni.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Charles Leclerc hiába szerezte meg idei hetedik pole pozícióját, és vezetett végig az első etap során, a 18. körben hibázott, és a falba szállt a Ferrarival a 11-es kanyarnál. Tehát újabb súlyos pontokat dobott el, s tizenkét verseny után már 63 pont, vagyis több mint két futamgyőzelemnyi a lemaradása az egyéni vb-összetett vezető, a múlt héten idénybeli hetedik diadalát begyűjtő Max Verstappen mögött. A csalódott monacói a leintést követően éles kritikát fogalmazott meg magával szemben, kijelentve: hiába versenyez élete formájában, ha ilyen hibákat követ el, nincs az egésznek semmi értelme. Azt is kiemelte, hogy önhibájából már 32 pontot dobott el az idén, s hozzátette, ha az év végén ennyi pont fog hiányozni neki, egyszerűen nem érdemli meg a bajnoki címet.
Míg a monacói eléggé önkritikus volt, a csapata, valamint még a rivális is védelmébe vette. A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto leszögezte, nincs értelme a versenyzőt hibáztatni, hiszen a csapat miatt is veszített már pontokat, s hangsúlyozta, nem az elhullajtott, hanem a még megszerezhető pontokra kell összpontosítaniuk. Binotto úgy véli, elég versenyképesek ahhoz, hogy akár a fennmaradó valamennyi futamon nyerjenek, azt azonban már nem említette, hogy adott esetben ez sem lenne elég a bajnoki címhez.
Leclerc ugyanis hiába aratna sorozatban tíz győzelmet, beleértve a sprintet is, ha Verstappen valamennyi futamon és a sprinten másodikként érne célba, illetve megfutná a leggyorsabb kört, akkor a Red Bull-os ülhetne fel a sportág trónjára az év végén.
Bár ez jól jelzi, milyen nehéz helyzetbe került a Scuderia, az istálló kommunikációja előremutató, az autó gyors, s továbbra is kölcsönös a bizalom a Ferrari és a versenyzők között, ami rendkívül fontos, hiszen a múltban többek között Vettel példája is megmutatta, milyen csúf véget érhet a házasság, ha meginog a bizalom...
A Ferrari tehát előretekint, s egy pillanatig sem kérdőjelezi meg Leclerc képességeit, ami a pilótának is nagy lökést adhat a folytatásban. A maranellóiak már most hétvégén szépíthetnek, hiszen a Hungaroring az eddigiek alapján az SF75-ösnek fog kedvezni, s a csapatfőnök nem kisebb célt tűzött ki maguk elé, mint a kettős futamgyőzelmet.
A legnagyobb kérdés már csak az, a Ferrari tényleg képes lesz-e felnőni a feladathoz, és végre kihasználni a lehetőségeit, illetve a két versenyző kiküszöbölni a hibákat, vagy a megbízhatóságának köszönhetően egyre közelebb kerülő Mercedes akár a konstruktőri második helyért is megizzaszthatja őket a folytatásban.
MI VÁRHATÓ A MAGYAR NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a tizenharmadik állomás a Hungaroring, ahol a 37. Magyar Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. A 4381 méter hosszú pálya először 1986-ban látta vendégül az F1 mezőnyét, a kilátogató közönség azóta tizennyolc különböző győztest láthatott ünnepelni a dobogó felső fokán, közülük öten ráadásul pont hazánkban szerezték meg pályafutásuk első diadalát.
Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton számít a legsikeresebbnek Magyarországon. A brit nyolc-nyolc pole pozíciót és győzelmet számlál, s amellett, hogy mindkét mutatóban csúcstartónak számít, a hétvégén történelmet is írhat, az F1-ben ugyanis még egyetlen versenyző sem tudott egy adott pályán nyolcnál többször az élről nekivágni a versenynek és/vagy elsőként átszelni a célvonalat.
A hétszeres világbajnok nem mellesleg a McLaren 2009-es rossz évkezdése után is Mogyoródon tért vissza a győztesek útjára, valamint a Mercedes-színeiben is hazánkban hallgathatta először végig a brit himnuszt a pódium tetején.
Hiába azonban Hamilton remeklése, a jelenlegi formát tekintve továbbra is meglepetésként hatna a győzelme, így leginkább abban bízhat, hogy sikerül folytatnia a négy futam óta tartó dobogós sorozatát. A favoritnak kétségkívül Verstappen és Leclerc számít – mindketten először diadalmaskodhatnának hazánkban, utóbbi ráadásul még dobogóra sem tudott állni a Hungaroringen.
Ami az időmérőt illeti, egyértelműen Leclerc számít a fő esélyesnek a pole pozícióra. Eddig hétszer rugaszkodhatott el idén az élről, s két kivétellel – beleértve a kanadai motorbüntetéséből adódó hátrasorolást – az első rajtsorba kvalifikálta magát. A vb-éllovas Verstappen neve mellett mindössze három rajtelsőség szerepel, ami híven fejezi ki a két élcsapat közötti különbséget.
A Ferrari ugyanis egy körön belül egyértelműen a Red Bull előtt jár, s noha a versenytempó tekintetében is tartja a lépést riválisával, sőt, adott helyszíneken és körülmények között gyorsabb is, csapatszinten jóval rosszabbul használja ki a lehetőségeket, és több a technikai meghibásodása is. Ezt jól példázza, hogy Leclerc csupán kétszer tudta a pódium felső fokára váltani rajtelsőségét, míg Verstappen háromból kétszer nyert, s egyszer másodikként látta meg a kockás zászlót, amikor az élről indult.
Ami a győzelmet illeti, a pályakarakterisztika alapján a Ferrari lehet a fő esélyes, s ezt a rivális Red Bull mellett, még maga a csapat is elismerte. Binotto kettős győzelmet tűzött ki célul, ami mindenképpen erőteljes válasz lenne a franciaországi fiaskó után, és sokkal nyugodtabban vonulhatnának el a nyári szünetre.
A maranellóiak helyzetét ugyanakkor nehezítheti az időjárás, hiszen az időmérőn és a versenyen is leszakadhat az ég, ami jelen helyzetben inkább a Red Bullnak kedvezhetne, száraz pályán jobban kidomborodhatnának az SF-75-ös erősségei.
Pénteken csak néhány felhő zavarhatja meg a szikrázó napsütést, a szabadedzéseken akár 34 Celsius-fokot is elérhetik a higanyszálak. Szombat reggelre viszont megérkezik az eső, és napközben is bármikor leszakadhat az ég. A hőmérséklet 25 Celsius-fok körül fog alakulni, és nagy esély van rá, hogy vizes körülmények között rendezik meg az időmérőt, ami könnyen megkavarhatja az esélyeket. Az idő vasárnapra sem javul sokat, a verseny ideje alatt zápor is elérheti a pályát. A higanyszálak 27 Celsius-fokig kúszhatnak fel a záró napon. |
Ami a dobogós helyezéseket illeti, mindenképpen meg kell jegyezni a Mercedest, a csapat remek formában van, s noha a várakozásai szerint a Hungaroring kevésbé fog kedvezni a W13-asnak, több fejlesztéssel is készül, ráadásul az eső is helyzetbe is hozhatja, s valamelyest elfedheti az időmérőn tapasztalt nagyobb hátrányát is.
Az „ezüstnyilak" mellett az Alpine-t is érdemes kiemelni, az enstone-iak átvették a konstruktőri negyedik helyet a McLarentől, tavaly pedig győzelmet ünnepelhettek hazánkban Esteban Ocon révén. Mi több, Alonso is remek formában van, így nincs akadálya annak, hogy újra erős eredményeket szállítsanak Mogyoródon.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a McLaren, az AlphaTauri, valamint az Aston Martin a leginkább esélyes. A wokingiak folytatnák a pontszerző sorozatukat, a faenzaiak megszakítanák a rossz sorozatukat, míg a silverstone-iak a tavaly elvett második hely után vágnának vissza a Hungaroringen.
Noha a Haas Silverstone és Spielberg után Le Castellet-ben pont nélkül maradt, a csapat végre beveti az első és várhatóan idei utolsó fejlesztési csomagját, amelyet Kevin Magnussen tesztelhet. Az amerikaiak nem mertek jóslatokba bocsátkozni, de látványos újításokkal készülnek, és bíznak benne, hogy a várt előrelépést érhetik el.
Egy biztos, a körülmények adva vannak ahhoz, hogy újabb felejthetetlen versenyt lásson a Hungaroringre kilátogató közönség. Vajon meglepetésgyőzelem születik-e a 37. Magyar Nagydíjon?
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 9 | 10 | 3 | 233 |
2. | Charles Leclerc | 3 | 5 | 9 | 3 | 170 |
3. | Sergio Pérez | 1 | 6 | 10 | 2 | 163 |
4. | Carlos Sainz | 1 | 6 | 10 | 2 | 144 |
5. | George Russell | – | 4 | 11 | – | 143 |
6. | Lewis Hamilton | – | 5 | 11 | 1 | 127 |
7. | Lando Norris | – | 1 | 9 | 1 | 70 |
8. | Esteban Ocon | – | – | 9 | – | 56 |
9. | Valtteri Bottas | – | – | 7 | – | 46 |
10. | Fernando Alonso | – | – | 8 | – | 37 |
11. | Kevin Magnussen | – | – | 5 | – | 22 |
12. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | – | 19 |
13. | Pierre Gasly | – | – | 3 | – | 16 |
14. | Sebastian Vettel | – | – | 4 | – | 15 |
15. | Mick Schumacher | – | – | 2 | – | 12 |
16. | Cunoda Juki | – | – | 3 | – | 11 |
17. | Csou Kuan-jü | – | – | 2 | – | 5 |
18. | Lance Stroll | – | – | 4 | – | 4 |
19. | Alexander Albon | – | – | 2 | – | 3 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 396 |
2. | Ferrari | 314 |
3. | Mercedes | 270 |
4. | Alpine-Renault | 93 |
5. | McLaren-Mercedes | 89 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 51 |
7. | Haas-Ferrari | 34 |
8. | AlphaTauri-Honda | 27 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 19 |
10. | Williams-Mercedes | 3 |