ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A ZANDVOORTI PADDOCKBÓL
Max Verstappen lehengerlő formában versenyzett Spa-Francorchamps-ban, és a több mint 17 másodperces előnnyel szelte át elsőként a célvonalat azután, hogy a motorbüntetése miatt a 14. helyről vághatott neki a futamnak. A holland az újabb sikerének köszönhetően 98 (!) pontra növelte előnyét az egyéni összetettben a harmadik helyre visszaszoruló Charles Leclerc előtt, és sokak szerint egyik kézzel már rátette kezét a második bajnoki serlegére is.
A riválisok csak vakarhatták a fejüket a Red Bull elképesztő előnyét látva, és noha kétségtelen, hogy a pályakarakterisztika a „vörös bikák” kezére játszott – Leclerc úgy fogalmazott, olyan, mintha az RB18-ast Spára tervezték volna –, egyértelmű volt az előrelépésük.
A versenyt követően több találgatás is napvilágot látott azzal kapcsolatban, mi okozhatta a nagy különbséget: egyesek szerint a Belgiumtól hatályba lépő új direktívák érinthették rosszabbul a rivális Ferrarit, míg mások úgy vélték, Verstappen titokban megkaphatta az új, könnyített vázat, amelyről még a nyári szünetben kezdtek el pletykálni.
Beszámolók szerint a Red Bull új töréstesztre is jelentkezett a Nemzetközi Automobil-szövetségnél (FIA), s bár a legfrissebb hírek szerint csak Szingapúr környékén debütál a becslések alapján 2 tizedes nyereséget hozó elem, már most komoly beszédtémát jelent. A Scuderia csapatfőnöke, Mattia Binotto az aggályát fejezte ki, mivel az elmondása szerint az ő költségvetésükbe nem férne bele egy teljesen új alváz építése, így igencsak meglepő lenne a számára, ha a rivális keretébe beleférne egy ilyen volumenű módosítás.
A szakember kijelentette, ha a Red Bull valóban elő tud állni idény közben egy új vázzal, az felveti a kérdést a szabályok igazságossága, illetve azok felügyelete kapcsán, és hozzátette, véleménye szerint sajnálatos lenne, ha pénzügyi szabályok döntenének a bajnokságról.
Az, hogy a „vörös bikák" végül bevetik-e az új elemet, illetve, ha igen, mikor, egyelőre bizonytalan, az viszont kétségtelen, hogy a Ferrari rendkívül nehéz helyzetbe került. Leclerc eléggé lemondóan nyilatkozott a Holland GP sajtónapján, és elismerte, már nem is számolja, hány pont a lemaradása Verstappenhez képest, miközben a konstruktőri első, illetve az egyéni összetett második helyét tűzte ki célul maga előtt.
A Ferrarihoz hasonlóan a Mercedes helyzete is egyre kilátástalanabbnak tűnik, az „ezüstnyilak" bíztak az spái előrelépésben, és a nyári szünetben még győzelmi esélyekről is beszéltek, azonban múlt hétvégén újra szembesülniük kellett azzal, továbbra is mennyire kiszámíthatatlan viselkedik a 2022-es autójuk.
A gyengébb időmérőt ugyanis ezúttal is erősebb verseny követte, és noha George Russellnek még a dobogó is majdnem összejött, a csapatfőnök, Toto Wolff nem igazán talált pozitívumot, és rávilágított, a W13-as hullámzó teljesítménye miatt egyre inkább aggódik a következő idény miatt is. Az osztrák megosztotta, ezekben a hetekben kell döntést hozniuk arról, min változtatnak a 2023-as kocsinál, illetve, hogy végül meglépik-e a koncepcióváltást, ami továbbra is meglehetősen ingoványos terepnek tűnik.
A csapat ugyanis továbbra sem kapott választ sok kérdésére, és a hétszeres világbajnok is elmondta, ha alapjaiban változtatnak a gépen, akkor több hónapos hátrányba kerülnének az ellenfelekhez képest, amit nagyon nehéz lenne visszahozni, így a következő évet is lemaradásban kezdhetik. A címvédő csapat tehát meglehetősen fontos döntés előtt áll, ami nagy hatással lesz nemcsak az idei, hanem a következő szereplésére, így Hamilton esetleges szerződéshosszabbítására is.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Egyre fokozódik a helyzet pilótafronton, és a napokban újabb nevek is az esélyek közé kerültek, miközben mindenki arra vár, hogy kiderüljön, mi lesz Oscar Piastri sorsa. A fiatal ausztrál helyzetét hétfőn tárgyalta az FIA jogászokból álló független bírói testülete, és a Holland Nagydíjhoz közeledve továbbra sem hozták nyilvánosságra, hogy a McLaren vagy az Alpine élvez-e előjogot a versenyző jövő évi szolgálatára.
Ami a két csapat helyzetét illeti, a wokingiak az elhúzódó ügy ellenére továbbra is magabiztosak, és az ügyvezető igazgató, Zak Brown kijelentette, több forgatókönyvük is van arra az esetre, ha Piastri érkezése ellehetetlenülne, míg az enstone-iaknál Pierre Gasly, valamint meglepetésre Mick Schumacher neve is felkerült az esélyesek közé.
Ha a francia távozna az AlphaTauritól, akkor a Red Bullnak fel kellene töltenie a megüresedő helyet a faenzaiaknál. A legfrissebb értesülések szerint Colton Herta lehet a befutó, igaz, az amerikainak az F1-es indulásához az FIA különengedélyére is szüksége lesz....
Noha Gasly érkezésével teljesen francia párosa lehetne az Alpine-nak, Esteban Ocon nyíltan kijelentette, hogy ő Mick Schumcher érkezésének örülne a leginkább. A német alatt már egy ideje inog az ülés a Haasnál, és úgy hírlik, az év végén a Ferrari pilótaprogramjából is kikerül, ami még tovább erősíti azon feltételezéseket, hogy a versenyző nem kap újabb lehetőséget az amerikaiaktól.
A Haas esetlegesen megüresedő helyére Antonio Giovinazzi és Daniel Ricciardo is jó eséllyel pályázhat, míg az Alfa Romeónál nagy meglepetés lenne, ha változna a pilótapáros.
MI VÁRHATÓ A HOLLAND NAGYDÍJON?
Nincs megállás, folytatódik a 2022-es bajnokság, a tizenötödik állomás Zandvoort, ahol a 32. Holland Nagydíjat rendezik meg. A pálya 1952-ben fogadta először vendégül a mezőnyt, míg jelenlegi formájában tavaly tért vissza a versenynaptárba.
Ami a történelmi múltat illeti, a 4259 méter hosszú pályán már egy évvel ezelőtt is hazai siker született, hiszen Verstappen amellett, hogy szombaton megszerezte a pole pozíciót, vasárnap fontos győzelmet aratott a két Mercedes előtt, és a jelenlegi formát tekintve jó esélye van a duplázásra is.
A címvédő ugyanis magabiztos fölénnyel érkezhetett meg Zandvoortba, és a Red Bull múlt hétvégi tempóját alapul véve meglehetősen nehéz lesz megállítani a győzelmi menetelését, igaz, ezúttal mindenképp szorosabb csatára lehet számítani.
Ami az időmérőt illeti, Verstappen lehengerlő spái tempója a teljes mezőny számára riasztó lehetett, ugyanakkor azt maga a versenyző is elismerte, Zandvoortban nagy valószínűséggel már nem lesz ekkora fölényben. A holland pálya ugyanis teljesen más kihívások elé állítja a csapatokat, és a nagyobb leszorítóerőt igénylő aszfaltcsíkok korábban is jobban feküdtek a riválisnak.
A Ferrari Monacóban és Ausztráliában is pole-t szerzett – igaz, Magyarországon Russell okozott meglepetést –, s összességében már kilenc rajtelsőségnél jár 2022-ben, miután Spa-Francorchamps-ban Sainz örökölte meg az első helyet a motorbüntetést kapó Verstappentől. A számok is jó mutatják, a kvalifikációkon a Scuderia az elsődleges favorit, a zandvoorti szombat pontosan ezért meghatározó mutatója lesz annak, Spában milyen mértékben játszott szerepet a nagy különbség kialakulásában a pályakarakterisztika.
Ha az osztrákoknak sikerül átmenteniük az előnyük nagy részét, az vészjósló lehet a Ferrari számára, persze a várható eső miatt könnyen lehet, hogy egyelőre nem derül ki, mennyire volt valós a Red Bull spái fölénye.
Pénteken 25 Celsius-fokig kúszhatnak fel a higanyszálak, és néhány bekúszó felhő zavarhatja meg a napsütést. Szombatra aztán beborul az ég, és a hőmérséklet sem fogja meghaladni a 22 Celsius-fokot. Az eső valószínűsége az időmérő napján 60 százalék. A felhők vasárnapra is maradnak, és a hőmérséklet sem fog nagyon változni, ugyanakkor a verseny idején mindössze 20 százalék esély van rá, hogy leszakadjon az ég. |
Ami a versenyt illeti, ezúttal nem lehet olyan nagy büntetéscunamira számítani, mint az előző hétvégén, hiszen jóval nehezebb manőverezni a holland pályán. Egyesek ugyanakkor lehet nem ússzák meg hátrasorolás nélkül: Pérez, Sainz, Ricciardo, az Aston Martin, valamint a Williams kettősei is a határon táncol, ráadásul Hamilton is veszélybe kerülhet a belgiumi balesete kapcsán, hiszen kérdéses, sérültek-e, illetve megmenthetőek-e bizonyos elemek az autójában.
Noha a fő esélyes kétségkívül Verstappen lesz – a holland Magyarországon a tizedik, Belgiumban a tizennegyedik rajthelyről aratott győzelmet, és nem mellesleg ő az egyedüli pilóta a mezőnyből, aki Zandvoortban felállhatott a dobogó felső fokára –, a spáinál szorosabb csatára van kilátás, ráadásul versenytávon a Ferrari mellett a Mercedes is fenyegetést jelenthet.
Ami a dobogós esélyeket illeti, az „ezüsntyilakat" érdemes megjegyezni, hiszen az az elmúlt hét versenyből hatszor az első hármasban végeztek, ráadásul a zandvoorti pályára hasonlító Hungaroringen kettős dobogót is ünnepelhettek.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine, a McLaren és az AlphaTauri pályázhat a legjobb esélyekkel. Az enstone-iak dupla pontszerzésre hajtanak, a wokingiak a spái kudarcot feledtetnék, míg a faenzaiak Belgium után Zandvoortban is begyűjtenének egy top tízes helyezést.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull | 1:25:52.894 |
2. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull | 17.841 mp h. |
3. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 26.886 mp h. |
4. | George Russell | brit | Mercedes | 29.140 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:13.256 p h. |
6. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:14.936 p h. |
7. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:15.640 p h. |
8. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:18.107 p h. |
9. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Red Bull | 1:32.181 p h. |
10. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:41.900 p h. |
11. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:43.078 p h. |
12. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:44.739 p h. |
13. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Red Bull | 1:45.217 p h. |
14. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1:46.252 p h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:47.163 p h. |
16. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
18. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
KIESETT | MEGTETT KÖR | |||
Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 | |
Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 0 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 9 | 11 | 12 | 3 | 284 |
2. | Sergio Pérez | 1 | 8 | 13 | 2 | 191 |
3. | Charles Leclerc | 3 | 5 | 11 | 3 | 186 |
4. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 7 | 12 | 2 | 171 |
5. | George Russell | - | 5 | 13 | - | 170 |
6. | Lewis Hamilton | - | 6 | 12 | 2 | 146 |
7. | Lando Norris | - | 1 | 10 | 1 | 76 |
8. | Esteban Ocon | - | - | 11 | - | 64 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 10 | - | 51 |
10. | Valtteri Bottas | - | - | 7 | - | 46 |
11. | Kevin Magnussen | - | - | 5 | - | 22 |
12. | Sebastian Vettel | - | - | 6 | - | 20 |
13. | Daniel Ricciardo | - | - | 5 | - | 19 |
14. | Pierre Gasly | - | - | 4 | - | 18 |
15. | Mick Schumacher | - | - | 2 | - | 12 |
16. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 11 |
17. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 5 |
18. | Alexander Albon | - | - | 3 | - | 3 |
19. | Lance Stroll | - | - | 3 | - | 3 |
1. | Red Bull | 475 |
2. | Ferrari | 357 |
3. | Mercedes | 316 |
4. | Alpine-Renault | 115 |
5. | McLaren-Mercedes | 95 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 51 |
7. | Haas-Ferrari | 34 |
8. | AlphaTauri-Red Bull | 29 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 24 |
10. | Williams-Mercedes | 4 |