ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ AUSTINI PADDOCKBÓL
Noha Max Verstappen Japánban megvédte a címét, és a Formula–1 történetének 17. többszörös, illetve hetedik kétszeres bajnoka lett, az ünneplést eléggé beárnyékolta, hogy a pódiumceremónia előtt még maga az érintett versenyző sem tudta, valóban pontot tett-e a vb-csata végére, ráadásul másnap sem a címvédés, hanem sokkal inkább a költséghatárokkal kapcsolatos vizsgálat eredménye jelentette a fő témát.
A Szingapúri Nagydíjon megjelent találgatások ugyanis beigazolódtak, a két gyanúsított csapat, az Aston Martin és a Red Bull is szabályt szegett. Igaz, míg előbbi csak eljárási szabályt sértett, utóbbi az eljárási szabálysértés mellett kis mértékben (kevesebb mint 5 százalékkal) valóban átlépte a határt is.
Noha a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) azóta sem tette közzé, pontosan milyen jellegű és mértékű büntetésekkel sújtja a vétkes csapatokat, sok pletyka látott napvilágot azzal kapcsolatban, mi okozhatta az eredményt meglepődve és csalódottan fogadó „vörös bikák” túlköltekezését.
Az előzetes hírek még arról szóltak, hogy a betegállományban lévők fizetése, illetve az ingyenes étkeztetéssel kapcsolatos elszámolás jelentheti a gondot, majd Adrian Newey személye került előtérbe, miután a pletykák szerint az istálló és az FIA másként értelmezi a Red Bullban betöltött szerepét, és így különböző módon számolná el a fizetését.
Mint ismert, a versenyzőkön kívül a három legjobban kereső alkalmazott bére nem számít bele a költséghatárba, és a holland Ziggo Sport értesülései szerint pont az okozza a problémát, hogy míg az alakulat nem számolta bele a szakember fizetését a költségvetésbe, addig a szövetség igen, a vita így jelenleg arról folyik, Newey a Red Bull alkalmazottja-e, vagy egy cégén keresztül fizetik.
Hogy a gondot valóban a szakember bére jelenti, vagy más áll a túlköltekezés mögött, egyelőre bizonytalan, deZak Brown FIA-nek, valamint a kihágást nem elkövető csapatoknak küldött leveléből arra lehet következtetni, hogy a „vörös bikák” több területen is másként értelmezhették a szabályokat, így több kis kihágást is elkövethettek. A McLaren ügyvezető igazgatója úgy érzi, ez egyáltalán nincs rendben, mivel az alakulatok rendelkezésére egy év állt, hogy tisztázzák a regulákkal kapcsolatos kérdéseket, vagyis nincs oka senkinek sem meglepődni.
Brown rámutatott, a Red Bull előnyre tett szert a tavalyi és az idei autó fejlesztésében is, és kijelentette, a pénzbüntetés önmagában nem elegendő szankció abban az esetben, ha egy istálló akárcsak kis mértékben átlépi a költséghatárt, vagy esetleg komoly eljárásbeli szabálysértést követ el – véleménye szerint így sportbüntetésnek kell következnie...
Az osztrák alakulat előtt két út van, beismeri a szabálysértést vagy küzd tovább az igazáért. Előbbi esetben enyhébb büntetéssel számolhat, és biztosan elkerüli az utólagos pontlevonást, igaz, megfosztják fellebbezési jogától, míg utóbbi esetben már súlyosabb szankcióban is részesülhet, de fellebbezhet az ítélet ellen.
Sajtóinformációk szerint az FIA most szerződésszegési elfogadónyilatkozatot terjesztett a csapat elé: ha az osztrákok elfogadják, azzal beismerik a szabálysértést, ha nem, akkor az ügy a költséghatárral foglalkozó ítészek elé kerül, vagyis akár komolyabb büntetésben is részesülhetnek.
A labda tehát a Red Bull térfelén pattog, s úgy tűnik, a csapat rövidesen színt is vall, hiszen a Sky Sports szerint még a texasi első szabadedzés előtt sajtótájékoztatót tartana, hogy tisztázza a helyzetét – az olasz Motorsport azt sem zárja ki, hogy fény derül arra, milyen mértékű volt a túlköltekezés. Ha a „vörös bikák" elismerik a bűnösségüket, talán az FIA válaszára sem kell már sokat várni, az viszont biztos, hogy a kialakult helyzet mindenképpen rányomja a bélyegét az esetleges újabb bajnoki ünneplésre...
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Az egyéni cím után a konstruktőrié is eldőlhet akár már most hétvégén, hiszen a Red Bullnak Austinban már matematikai esélye van rá, hogy 2013 után újra bajnok legyen, megtörve ezzel a Mercedes nyolc évet felölelő egyeduralmát.
A „vörös bikák” 165 ponttal előzik meg a Ferrarit, amikor még összesen 191 pontot (az interlagosi sprinttel együtt) szerezhet egy adott csapat az idény végéig. Mindez azt jelenti, hogy az osztrákoknak nem feltétlenül kell növelniük az előnyüket a hétvégén, hiszen elég megtartaniuk 147 pontos vezetést ahhoz, hogy pontot tegyenek a csata végére.
A rivális maranellóiaknak eközben leginkább már hátrafelé kell tekinteniük, mivel a hullámzó teljesítményt nyújtó Mercedes nemegyszer közel férkőzött hozzájuk, és a jelenlegi 67 pontos különbség sem számít leküzdhetetlen akadálynak, igaz, ahhoz a németeknek konstansan jó teljesítményt kellene nyújtaniuk a fennmaradó versenyeken, és egyértelműen második erővé kellene előrelépniük.
Ha a Mercedesnek végül nem sikerül maga mögé utasítania a Ferrarit, a harmadik helye akkor is biztosnak mondható, mivel közel 250 ponttal előzi meg a McLarennel a konstruktőri negyedik pozícióért küzdő Alpine-t.
Az enstoine-iak a remekül sikerült szingapúri versenynek köszönhetően immár 13 ponttal számlálnak többet a wokingiaknál, míg a hatodik helyért viaskodó Alfa Romeo és Aston Martin között mindössze 7 pont a különbség – a svájci-olasz alakulat javára, ráadásul elég közel van a kettőshöz a pontazonossággal álló Haas és AlphaTauri is, így akár több átrendeződés is történhet a csapatbajnoki tabellán.
Ami az egyéni pontversenyt illeti, a legnagyobb kérdés az, hogy Sergio Pérez vagy Charles Leclerc szerzi-e meg a második helyet – a Red Bull-os pillanatnyilag egy ponttal előzi meg a monacóit, és határozottan jót tenne az önbizalmának, ha végül a márkatársa mögött tudná zárni az évet.
A második pozícióért vívott harcból az elmúlt két verseny után kiszállni látszik George Russell, hiszen 40 pont fölé nőtt a hátránya, azonban még így is megelőzi Carlos Sainz Jr.-t,és mindenképpen nagy fegyvertény lenne számára, ha le tudná győzni nemcsak a csapattársát, hanem az egyik Ferrari-pilótát is. A brit 5 ponttal előzi meg a spanyolt, míg a hatodik Lewis Hamilton lemaradása 27 pont.
1. | Max Verstappen* | 12 | 14 | 16 | 5 | 366 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 9 | 16 | 3 | 253 |
3. | Charles Leclerc | 3 | 9 | 15 | 3 | 252 |
4. | George Russell | - | 7 | 16 | - | 207 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 8 | 15 | 2 | 202 |
6. | Lewis Hamilton | - | 6 | 16 | 2 | 180 |
7. | Lando Norris | - | 1 | 14 | 1 | 101 |
8. | Esteban Ocon | - | - | 13 | - | 78 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 12 | - | 65 |
10. | Valtteri Bottas | - | - | 7 | - | 46 |
11. | Sebastian Vettel | - | - | 8 | - | 32 |
12. | Daniel Ricciardo | - | - | 6 | - | 29 |
13. | Pierre Gasly | - | - | 6 | - | 23 |
14. | Kevin Magnussen | - | - | 5 | - | 22 |
15. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 13 |
16. | Mick Schumacher | - | - | 2 | - | 12 |
17. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 11 |
18. | Csou Kuan-jü | - | - | 3 | - | 6 |
19. | Alexander Albon | - | - | 3 | - | 4 |
20. | Nicholas Latifi | - | - | 1 | - | 2 |
21. | Nyck de Vries | - | - | 1 | - | 2 |
* bebiztosította világbajnoki címét a Japán Nagydíjon |
1. | Red Bull | 619 |
2. | Ferrari | 454 |
3. | Mercedes | 387 |
4. | Alpine-Renault | 143 |
5. | McLaren-Mercedes | 130 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 52 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 45 |
8. | Haas-Ferrari | 34 |
9. | AlphaTauri-Red Bull | 34 |
10. | Williams-Mercedes | 8 |
MI VÁRHATÓ AZ AMERIKAI NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a 19. állomás Austin, ahol a 43. Amerikai Nagydíjat rendezik meg. Az 5513 méter hosszú pálya 2012-ben látta először vendégül a mezőnyt, s azóta – a koronavírus-járvány miatt törölt 2020-as viadal kivételével – valamennyi alkalommal része volt a versenynaptárnak.
Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton kiemelkedik, hiszen ő az egyetlen, aki több ízben is győzedelmeskedett a pályán. A hétszeres világbajnok szám szerint 5 alkalommal szelte át elsőként a célvonalat, míg Sebastian Vettel (2013), Kimi Räikkönen (2018), Valtteri Bottas (2019) és Verstappen (2021) fejenként egyszer állhatott fel a dobogó felső fokára.
A brit emellett a jelenlegi mezőnyből egyedüliként két különböző aszfaltcsíkon is nyert az Egyesült Államokban, és az Amerikai Nagydíjak tekintetében is csúcstartó, vagyis mindenképpen remek vadászterület számára az USA, ugyanakkor egy újabb siker kétségkívül meglepetésként hatna. A jelenlegi formát alapul véve ugyanis a Mercedes számára a dobogó sem biztosan teljesíthető cél, s az immár kétszeres bajnok Verstappen és a 2013 óta az első konstruktőri trófeájára pályázó Red Bull számít a favoritnak.
Pénteken 30 Celsius-fok fogadja a mezőnyt, és a remek idő a versenyhétvége folytatásában is kitart, hiszen szombaton és vasárnap is hasonló hőmérsékletre lehet számítani, ami mindenképpen megkönnyíti a csapatok felkészülését. Egyedül a szélerősség fog változni a napok előrehaladtával, hiszen pénteken és szombaton 20-30, míg vasárnap 40-50 km/h-s széllökések nehezíthetik a versenyzők dolgát. Esőre egyáltalán nincs kilátás. |
Ami az időmérőt illeti, szoros csatára van kilátás a Red Bull és a Ferrari között, s ezúttal korántsem egyértelmű, hogy utóbbi lenne előnyben egy körön. A Mercedes austini pole pozíciós sorozatát pont tavaly megtörő Verstappen remek formában van, és minden esélye megvan rá, hogy Szuzuka után Amerikában is élről vágjon neki a futamnak.
Persze a Ferrarit sem szabad előre leírni, az idén összesen már kilenc elsőséget gyűjtő Leclerc Japánban mindössze egy századdal maradt le a pole-ról, s a csapattárs, Sainz hátránya is fél tized körül mozgott.
Ami a versenyt illeti, fontos az erős rajtpozíció, hiszen az első soron kívülről egyelőre nem született győzelem a pályán. Ötször az első, míg négyszer a második helyről startoló szelte át elsőként a célvonalat, aminek hátterében részben az is állhat, hogy eddig nem túl sokszor kellett pályára küldeni az esélyeket sokszor összekuszáló biztonsági autót.
Emellett végig száraz és meleg időre lesz kilátás, így Szingapúr és Szuzuka után ezúttal nem játszik meghatározó szerepet a csapadék a futam napján, helyette a gumikezelés lesz sorsdöntő vasárnap.
Mindezek alapján a Red Bull számít a fő esélyesnek, amely a remek versenytempójának és a jó stratégiai döntéseinek köszönhetően már tizennégy győzelmet számlál az idén, és nagy esélye van rá, hogy bebiztosítsa az ötödik konstruktőri címét.
Ami a házon belüli csatát illeti, Verstappen egyértelműen kiemelkedik, s egy esetleges sikerrel beállíthatja Michael Schumacher és Vettel rekordját is az egy adott idényben megszerzett legtöbb győzelem számában, míg Sergio Pérezre nem kizárt, hogy hátrasorolás vár, így az ő vasárnapja leginkább a visszakapaszkodásról szólhat.
A mexikói ugyanis közel áll hozzá, hogy újabb büntetést kapjon motorelemcsere okán, míg rajta kívül a paddockba csütörtökön lóháton megérkező Daniel Ricciardo, illetve az Aston Martin és a Williams pilótái is számíthatnak hasonló szankcióra, sőt, a legfrissebb pletykák szerint akár Leclerc is új erőforrást kaphat.
Ami a dobogós esélyeket illeti, nagy valószínűséggel a Red Bull és a Ferrari versenyzői fogják feltölteni az első három helyet, a Mercedes pedig leginkább az esetleges lepattanóra utazhat. Az „ezüstnyilak” az elmúlt két nagydíjon lemaradtak a pódiumról, és kérdéses, a W13-asnak mennyire fog feküdni a hepehupás aszfaltcsík.
Amit a további pontszerző helyeket illeti, egyre éleződik a csata a konstruktőri negyedik pozícióért küzdő Alpine és McLaren között. A Japánban tizennyolc pontot bezsebelő enstone-iak jelenleg 13 ponttal előzik meg a Hollandia óta legalább egy autóval mindig top 10-ben záró wokingiakat.
Mellettük az Aston Martinra lesz érdemes még figyelni, a silverstone-i alakulat ugyanis több pontot szerzett az elmúlt két futamon, mint a Mercedes és a McLaren, és már csak 7 pont a lemaradása a csapatbajnoki hatodik helyet elfoglaló és a legutóbbi két Grand Prix-ról top 10-es helyezés nélkül távozó Alfa Romeo mögött.
Szuzukában a Williams is visszatért a pontzónába, így a grove-iak azon lesznek, hogy megismételjék az eredményt, míg az AlphaTauri Szingapúr után térne vissza az első tízesbe.
A hazai versenyére készülő, és nemrég új névadó szponzort bejelentő Haas az Osztrák GP óta nem szerzett pontot.