ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ INTERLAGOSI PADDOCKBÓL
Max Verstappen az idénybeli tizennegyedik sikerével Michael Schumacher és Sebastian Vettel nagy rekordját adta át a múltnak, és a ha a fennmaradó két nagydíjon is folytatódna a győzelmi sorozata, akkor 1952 óta nem látott egyeduralom mutatná második bajnoki évét.
A holland az idei versenyek 70 százalékán diadalmaskodott, és ha a következő két futamot is behúzná, ez az arány 72.72 százalékra emelkedne, aminél dominánsabb teljesítményt csupán egyetlen versenyző, Alberto Ascari tett le az asztalra. Az olasz még 1952-ben ért el 75 százalékos arányt azzal, hogy 8 futamból 6-ot megnyert.
A versenyző mellett a csapat is nagy formában van, a Red Bull ugyanis zsinórban 9, míg összességében 16 diadalnál jár. Előbbi mutatóban utolérte saját legjobbját, és már csak két siker választja el a rekordbeállítástól, míg utóbbi tekintetében egyetlen csapat tudott ennél több győzelmet felmutatni egy adott évben, a Mercedes még 2021-ben, amikor 21-ből 19 futamot húzott be.
Míg a „vörös bikák” tehát csúcsokat hajszolnak, az „ezüstnyilak” a pocsék kezdés után a Ferrari legyőzését, vagyis a konstruktőri második pozíciót célozhatják meg, ami noha óriási fegyvertény lenne, a helyezések szerint kiosztott szélcsatornaidő miatt nem feltétlenül lenne előnyös a számukra.
Ami nagy hármas mögötti csatát illeti, a McLaren és az Alpine továbbra is kiélezett harcot folytat a negyedik pozícióért, kettejük közül pillanatnyilag az enstone-iak állnak jobban, igaz, nem számottevő a különbség, hiszen csak 7 pont választja el egymástól a két istállót.
A hatodik helyért eközben az Alfa Romeo és az Aston Martin viaskodik egymással, utóbbi az elmúlt négy versenyen 24 pontot gyűjtött össze, és négy pontra megközelítette a vizsgált időszakban mindössze egyetlen pontot szerző svájci-olaszokat.
Ennél is szorosabb harc zajlik a nyolcadik pozícióért, hiszen csupán egy pont választja el egymástól az előző futamon a pontzónán kívül záró Haast és AlphaTaurit, míg a Williams utolsó helye szinte már biztosra vehető.
Ami az egyéni tabellát illeti, az utóbbi négy versenyen kivétel nélkül a top 4-ben záró Sergio Pérez 5 pontra lépett el Charles Leclerc-től a második helyen, míg a remek szériát futó Lewis Hamilton megelőzte Carlos Sainz Jr.-t, és feljött az első ötösbe. A hétszeres világbajnokot már csak 15 pont választja el a csapattársától, George Russelltől, és a jelenlegi formát alapul véve minden esélye megvan az előrelépésre.
A pozíciócserére akár már Brazíliában is sor kerülhet, hiszen egy pilóta összesen 34 pontot tehet zsebre a hétvégén, így az interlagosi szereplés különösen fontos lehet a végkimenetel szempontjából.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Daniel Ricciardo remek futamot teljesített Mexikóban, és a 10 másodperces időbüntetése ellenére a hetedik helyet szerezte meg, ezzel fontos pontokat hozva a konstruktőri negyedik helyért küzdő McLarennek. Noha az ausztrál újra megcsillogtatta a tehetségét, ez sem változtat azon a tényen, hogy nagy valószínűség szerint kiszorul a mezőnyből az idény végén.
A legjobb helyeket ugyanis már betöltötték, s a nyolcszoros futamgyőztes tervei között nem igazán szerepel a még mindig nyitott Haas-lehetőség, amelyért a legfrissebb hírek szerint Mick Schumacher és Nico Hülkenberg verseng egymással. A versenyző így szinte biztosan a partvonalról lesz kénytelen figyelemmel követni a következő évet, amelyben tesztpilóta szerepkört tölhet be.
Ricciardo számára több alakulat is mentőövet dobhat, hiszen a korábbi munkaadójával, a Red Bull-lal, valamint a Mercedesszel is tárgyal, ráadásul az sem kizárt, hogy marad a jelenlegi csapatánál, a McLarennél. Noha utóbbi opciót pont maga a csapatfőnök, Andreas Seidl vázolta fel, a befutó mégis a német alakulat lehet.
Az „ezüstnyilaknak” ugyanis nagy szüksége van új tartalék pilótára, miután Stoffel Vandoorne és Nyck de Vries is távozott a pozícióból. Előbbi az Aston Martinnál fogja betölteni ugyanazt a szerepkört, míg utóbbi az AlphaTaurinál kapott lehetőséget, méghozzá állandó versenyzőként.
Ricciardo tehát igyekezne közel maradni a Formula–1-hez, és nem titkolja, hogy a 2024-es visszatérés a célja.
MI VÁRHATÓ A SAO PAULÓ-I NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a 21. állomás Interlagos, ahol a második Sao Pauló-i Nagydíjat rendezik meg. A pálya 1973-ban látta először vendégül a mezőnyt, s azóta kisebb-nagyobb szünetek közepette összesen további 37 versenyhétvégének adott otthont.
Ami történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül mindössze hárman, Hamilton, Vettel és Verstappen állhattak fel a dobogó felső fokára Brazíliában. Közülük előbbi kettő neve mellett három siker szerepel, míg utóbbi egyszer nyert.
Ami a jelenlegi formát illeti, a két háromszoros győztes közül a britnek talán lehet némi esélye az újabb sikerre, de annak jóval nagyobb a valószínűsége, hogy az idén már tizennégyszer diadalmaskodó holland gyarapítja a győzelmei számát.
Ami az időmérőt illeti, a csapatok rendelkezésére ezúttal mindössze egy óra áll arra, hogy optimalizálja az autó beállításait, hiszen az idén harmadszor és egyben utoljára rendeznek sprintes hétvégét. Az előző két pénteki kvalifikáción Verstappen bizonyult a leggyorsabbnak, és összességében már hatszor várhatta az élről a piros lámpák kialvását.
Pénteken felhős idő, és körülbelül 25 Celsius-fok fogadja a mezőnyt az első edzésen. Délután eközben több zivatar is elérheti a pályát, s pillanatnyilag 40 százalék a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég az időmérőn. A csapadékos idő szombaton is kitart, ráadásul viharos esőzésre is van esély a második tréning, valamint a sprint ideje alatt is. Noha vasárnap várható a legnyugodtabb idő, a versenyen is lehet számítani az esőre. Jelenleg 60 százalék az esélye annak, hogy vizes körülmények között rendezik meg a futamot. |
Noha a pole pozíciók számát tekintve így is elmarad Leclerc-től, a tendencia – az elmúlt három kvalifikáción kétszer szerzett elsőséget – alapján mégis a Red Bull-os sikerére van a legnagyobb sansz, főleg hogy az előrejelzések szerint akár meg is érkezhet az eső péntek délután Interlagosba. Persze ez a riválisoknak is adhat pluszlehetőséget, így a Mexikóban igencsak erősnek mutatkozó Mercedest sem szabad teljesen leírni.
Ami a sprintet illeti, az idei két 100 km-es versenyt alapul véve Verstappen a favorit, hiszen Imolában és Spielbergben is sikerült megtartania az első helyét. A csapadék ugyanakkor szombaton még nagyobb fenyegetést jelenthet, mint az előző napon, ami könnyen megkavarhatja az esélyeket. A sprintes lebonyolítás bevezetése óta a mostani lehet az első, nem száraz pályán megrendezett rövidített futam, így érdekes lesz látni, mennyire borítja fel a rajtrácsot vasárnapra.
Ami a versenyt illeti, a sorozatban 9 győzelemnél járó Red Bull, és azon belül is az összesen 14 sikert számláló Verstappen a legnagyobb esélyes. A holland 2019-ben már diadalmaskodott Brazíliában, s emellett további három alkalommal végzett az első hármasban. Noha a futam ideje alatt is nagy valószínűsége van annak, hogy leszakad az ég, a holland esélyeit ez sem csökkenti igazán, hiszen esőben rendre jól teljesít.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, mindenképpen számolni kell a jó formában lévő Sergio Pérezszel, valamint a Mexikó után visszavágásra készülő Ferrarival is. A Mercedes eközben némi visszalépésre számít, igaz, talán minden eddiginél közelebb kerülhet a maranallóiakhoz. Leclerc tíz pódiumnál jár, mögötte Sainz és Hamilton érkezik holtversenyben 8 top 3-as helyezéssel, míg az elmúlt időszakban némileg visszaeső Russelll 7-szer pezsgőzhetett.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine, a McLaren, az Aston Martin, valamint az Alfa Romeo pilótái szállhatnak harcba egymással. Az enstone-iak Fernando Alonso révén mindenképpen problémamentes futamban bíznak, a wokingiak Austin és Mexikóváros után ezúttal is megelőznék a franciákat, a silverstone-iak visszavágnának a nullázás után, míg az Alfa Romeo Mexikó után Interlagosban is a pontzónában zárna.
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen* | 14 | 16 | 18 | 5 | 416 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 10 | 18 | 3 | 280 |
3. | Charles Leclerc | 3 | 10 | 17 | 3 | 275 |
4. | George Russell | – | 7 | 18 | 2 | 231 |
5. | Lewis Hamilton | – | 8 | 18 | 2 | 216 |
6. | Carlos Sainz | 1 | 8 | 16 | 2 | 212 |
7. | Lando Norris | – | 1 | 16 | 1 | 111 |
8. | Esteban Ocon | – | – | 14 | – | 82 |
9. | Fernando Alonso | – | – | 13 | – | 71 |
10. | Valtteri Bottas | – | – | 8 | – | 47 |
11. | Sebastian Vettel | – | – | 9 | – | 36 |
12. | Daniel Ricciardo | – | – | 7 | – | 35 |
13. | Kevin Magnussen | – | – | 6 | – | 24 |
14. | Pierre Gasly | – | – | 6 | – | 23 |
15. | Lance Stroll | – | – | 6 | – | 13 |
16. | Mick Schumacher | – | – | 2 | – | 12 |
17. | Cunoda Juki | – | – | 4 | – | 12 |
18. | Csou Kuan-jü | – | – | 3 | – | 6 |
19. | Alexander Albon | – | – | 3 | – | 4 |
20. | Nicholas Latifi | – | – | 1 | – | 2 |
20. | Nyck de Vries | – | – | 1 | – | 2 |
* A Japán Nagydíjon bebiztosította az egyéni címet. |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda* | 696 |
2. | Ferrari | 487 |
3. | Mercedes | 447 |
4. | Alpine-Renault | 153 |
5. | McLaren-Mercedes | 146 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 53 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 49 |
8. | Haas-Ferrari | 36 |
9. | AlphaTauri-Honda | 35 |
10. | Williams-Mercedes | 8 |
* Az Amerikai Nagydíjon bebiztosította a konstruktőri címet. |