Az Aston Martin már a múlt heti háromnapos teszten is felhívta magára a vetélytársak figyelmét, és az általános közvélekedés már akkor is az volt, hogy a silverstone-iak könnyen borsot törhetnek a Ferrari és a Mercedes orra alá, sőt, utóbbi alakulat csapatfőnöke, Toto Wolff azt is megkockáztatta, hogy a sötétzöld autók a második erőt jelenthetik az idénynyitón.
MÁRCIUS 3., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 1. Pérez 1:32.758 | |||||
2. szabadedzés: 1. Alonso 1:30.907 | |||||
MÁRCIUS 4., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 12.30–13.30 | |||||
Időmérő: 16.00–17.00 | |||||
MÁRCIUS 5., VASÁRNAP | |||||
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja: 16.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Március 19., 18.00 | Szaúdi Nagydíj, Dzsidda | ||||
Április 2., 7.00 | Ausztrál Nagydíj, Melbourne | ||||
Április 30., 13.00 | Azeri Nagydíj, Baki |
Noha egyértelműen nagyok voltak a tavaly hetedik helyen záró csapatot övező elvárások már a szahíri versenyhétvége előtt is, a márkához idén csatlakozó Fernando Alonso a pénteki nyitányon még magasabbra helyezte a lécet.
A kétszeres vb-első az első edzésen 438 ezredes hátránnyal végzett a második helyen, és választotta szét egymástól a Red Bull párosát, míg a másodikon közel kéttizedes előnnyel zárt az élen a „vörös bikák" előtt.
Noha a huszadik F1-es idényét teljesítő Alonso igyekezett lehűteni a kedélyeket, azt azért elismerte, hogy nagyon jó érzés vezetni az AMR23-ast.
„Nyilvánvalóan nagyszerű érzés vezetni az autót. Hazudnék, ha azt mondanám, nem érzem jónak a kocsit. Ugyanakkor minden viszonyítás kérdése, azon múlik, mit csinál a többi istálló. Lehet, hogy nagyon jól érzed magad a kocsiban, aztán kiderül, hogy három-négy autó is jobb nálad. Ekkor már nem is érződik olyan jónak a gép, szóval várjuk ki, hogyan is alakul."
„Természetesen remek érzés ránézni az eredménylistára, és látni, hogy versenyképes vagy. A teszt után mindig felemás érzéseid vannak arról, pontosan hol helyezkedhetsz el az erősorrendben, és ez az első időmérő, illetve az első verseny után sem változik. Talán az első három versenyhétvége után látsz tisztábban, miután a különböző pályákon vezettél, Bahreinben, Dzsiddában és Melbourne-ben."
„Most csakis magunkkal foglalkozunk, még sok területen lehet javítani az autón, és az egyensúly sem volt tökéletes ma. Néhány dolgon változtatnunk kell, és erősítenünk a kocsi minden területén."
Alonsót megkérdezték arról is, csalódott lenne-e, ha az időmérőn nem szerezné meg a pole pozíciót. „Nem, egyáltalán nem. Nincsenek ilyen nagyra törő gondolataim. Igazából nem tudom, milyen eredmény lenne jó számunkra. A teszt után arra gondoltunk, hogy mindkét autóval bent lehetünk a Q3-ban, és a lehető legtöbb pontot szerezzük meg az első versenyeken, miközben igyekszünk nem hibázni."
„Sokkal könnyebb hibázni, ha az első öt helyért küzdesz, egyáltalán nem ugyanolyan, mint amikor a tizenkettedik–tizennegyedik pozícióért harcolsz. Teljesen más nyomás nehezedik rád, más az adrenalinszint. Csapatként még sokat kell fejlődnünk. Sajnos úgy hiszem, hogy fogunk elkövetni hibákat, talán én magam is, hiszen új a csapat, újak a különböző procedúrák. Szóval két lábbal kell állnunk a földön."
„A cél az, hogy harcba szálljunk a világbajnoki címért, de hosszú távon – nem gondolom, hogy már ebben az évben sikerülne."
Az Aston Martin erősségét is jól jelzi, hogy a csuklótörése miatt az autót először tesztelő Lance Stroll mindkét tréninget a hatodik helyen zárta, miközben a pálya bizonyos pontjain egyértelműen hátráltatta a sérült csuklója.
A kanadai lelkesen beszélt a nap végén, és már alig várja, hogy szombaton visszaülhessen az Aston Martinba. „Nagyon jó érzés volt visszatérni az autóba, és megtenni az első köreimet 2023-ban. Mindössze tizenhárom nap telt el a balesetem óta, és nem voltam biztos benne, hogy ilyen hamar vissza tudok térni. Szóval csodálatos érzés itt lenni a csapattal. Vesztettünk némi időt az első edzésen a gyújtással kapcsolatos probléma miatt, de utána nem lépett már fel más gond, és sikerült hasznos adatokat gyűjtenünk."
„Egyértelmű, hogy sokat fejlődtünk a tél folyamán, nagyszerű vezetni a gépet, és már alig várom, hogy szombaton visszaüljek a volán mögé."
A silverstone-i alakulat teljesítménye mellett nagy szenzációt jelentett a három év után visszatérő Nico Hülkenberg második edzésen elért ötödik helye is a Haasszal, hiszen többek között mindkét Mercedest, valamint az egyik Ferrarit is megelőzte. A német ugyanakkor jelezte, hogy hiába az erős egykörös tempó, versenytávon már nem állnak túl jól.
„Az egykörös tempónk nagyon jó, de a hosszú etapokon még meg kell találnunk a tempót, és dolgoznunk kell a gumikopáson is. Nem lesz könnyű, ám mindenki ugyanabban a cipőben jár, kompromisszumot kell kötnöd a beállítások terén. Összességében jó napot zártunk, sokat tanultunk, és erre építhetünk a továbbiakban."
A teszt után rendkívül magabiztos Max Verstappen nem várt problémákkal találta szembe magát a szahíri pénteken, hiszen az első edzésen az első tengely beállításai csúsztak félre, míg a másodikon a pattogás okozott némi fejtörést a csapata számára.
„Nehéz kezdés volt. Az első gyakorláson egyszerűen nem találtam a megfelelő egyensúlyt, ami kissé furcsa volt, hiszen a teszten egyáltalán nem adódott ilyen probléma. A második edzésen nem voltak rosszabb a rövidebb etapok, és az autó is jobban összeállt. A hosszú etapon mutatott tempónk jó volt."
„A két tréning között a jó irányba haladtunk, egyszerűen újra fel kell vennem a ritmust. Az Aston Martin nagyon versenyképesnek tűnik, de ez már a teszten is látszódott. Van még min dolgoznunk, viszont tudjuk, hogy versenyképes az autónk, szóval csak a helyére kell állniuk a dolgoknak."
„Úgy gondolom, ha újra jól érzem magam a kocsiban, és úgy tudom nyomni, ahogyan szeretném, akkor nagyon gyorsak leszünk. Persze figyelni kell arra is, hogy az egykörös tempó ne legyen rossz hatással a hosszú etapokon mutatottra."
A Verstappennél tapasztalt problémákra az osztrákok tanácsadója, Helmut Marko is kitért, aki a német médiának elmondta, egyelőre nem értik, mi okozza a két gépük közötti különbséget. „Max esetében nagy változást észleltünk a vezethetőség terén, amire egyelőre nincs magyarázatunk. A hőmérséklet kicsit más volt, de rá kell jönnünk, pontosan mi történt, és miért nem reagált a kocsi, főleg a téli teszten tapasztaltakhoz képest. Csak az egyik autónál jelentkezett a probléma, holott elméletileg ugyanúgy vannak beállítva."
Az eredményekre tekintve némileg csalódást keltő napot tudhat maga mögött a Ferrari, hiszen a szoros villanyfényes edzésen is közel fél másodperc volt a kuplungra panaszkodó Charles Leclerc lemaradása, míg a márkatárs Carlos Sainz Jr. egyik gyakorláson sem tudott a top 10-ben végezni.
Az előző idényt a vb-összetett második helyén záró monacói nem is nyilatkozott túl pozitívan a nap végén, s jelezte, nem számít arra, hogy szombaton harcba szállhatna a rajtelsőségért. „Az első napunk rendben volt. Sok kört megtettünk, és egyre kényelmesebben érzem magam az autóban is, ami mindenképpen pozitívum. Még mindig nagyon nehéz meghatározni, pontosan hol állhatunk, hiszen úgy tűnik, mindenki különböző programokat futott."
Leclerc ezt követően röviden kitért a vetélytársakra, illetve az esélyeikre is. „Nem hiszem, hogy meglenne a tempónk a pole pozícióhoz. Még mindig korán van. Úgy gondolom, az Aston Martin holnap nem lesz olyan gyors, mint ma volt."
„Összességében most jobb érzés volt vezetni az autót, mint a teszten, ugyanakkor a Red Bull nagyon messze van."
A Mercedes már a téli felkészülés után elismerte, hogy nem számít könnyű idénykezdésre, és ezt az első két edzésen mutatott formája is megerősítette: Lewis Hamilton tizedik és nyolcadik hellyel hangolhat a szombati folytatásra, míg George Russell abban a tudatban távozhat a pályáról, hogy a nyitó napon nem sikerült az első tízben végeznie.
A hétszeres világbajnok nem is leplezte a csalódottságát a nap végén, úgy érzi, még nagyobb lett a lemaradásuk. „A hosszú etapon közel vagyunk a Ferrarihoz. Úgy tűnik, az Aston Martin jelenti a második erőt, míg mi a harmadikak vagy a negyedikek lehetünk az erősorrendben. Szóval nagyjából ugyanott tartunk, mint tavaly, vagy talán valamivel hátrébb is vagyunk. Biztos vagyok benne, hogy ez nem az a hely, ahol a csapatból bárki is lenni szeretne, és határozottan nem az, amit bárki is megérdemelne, hiszen mindenki nagyon keményen, bátran, és közben megfontoltan dolgozott végig."
Hamilton először kritizálta nyíltan a csapata által választott autókoncepciót is.„Egyszerűen rossz úton járunk. Pillanatnyilag nagyon messze vagyunk az elejétől. Reményteljesnek kell maradnom, és tavaly is sokat léptünk előre, de a különbség akkor nem volt olyan nagy, mint amilyen most. Hogy hiszek-e benne, hogy egy bizonyos ponton közelebb tudunk férkőzni? Igen, de úgy hiszem, ezzel a koncepcióval meglehetősen nehéz lesz."
A második edzés után az újonc Nyck de Vriesnek volt jelenése a sportfelügyelők előtt, miután csapata veszélyesen engedte ki a bokszutcába Lando Norris elé, azonban végül nem lett következménye az esetnek.
Folytatás szombaton 12 óra 30 perckor a harmadik szabadedzéssel.