ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
Az Emilia-romagnai Nagydíj törlése teljesen felforgatta a csapatok tervezett ütemtervét, hiszen a többség Olaszországban szerette volna bevetni az első jelentősebb fejlesztési csomagját. A tradicionális pálya tökéletes lett volna az újítások feltérképezésére, nem úgy, mint a most hétvégén következő monte-carlói aszfaltcsík, amely karakterisztikáját tekintve is csalóka képet mutathat.
MÁJUS 26., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 13.30–14.30 | |||||
2. szabadedzés: 17.00–18.00 | |||||
MÁJUS 27., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 12.30–13.30 | |||||
Időmérő: 16.00–17.00 | |||||
MÁJUS 28., VASÁRNAP | |||||
A verseny (78 kör, 260.286 km) rajtja: 15.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Június 4., 15.00 | Spanyol Nagydíj, Barcelona | ||||
Június 18., 20.00 | Kanadai Nagydíj, Montreal | ||||
Július 2., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg |
A szűk és kanyargós utcákon az autó mechanikus jellegzetességei – mint a fékstabilitás és a tapadás – kerülnek előtérbe, amiért sokkal nehezebb megállapítani, a különböző frissítések milyen hatással vannak a kocsi viselkedésére és teljesítményére, miközben könnyen megzavarhatják a versenyzőt is a felkészülésben, ami még tovább növeli az esetleges autótörések esélyét.
A hercegségben ugyanis mindennél fontosabb a kényelem, hiszen a versenyző úgy tudja a leginkább felépíteni önbizalmát, és úgy tud a lehető legközelebb kerülni a határhoz, hogy eggyé válik az autóval. A különböző elemek tesztelése kompromittálhatja a folyamatot, mert akár a gép viselkedése is megváltozhat.
Az alakulatok előtt tehát nagy dilemma állt, dönteniük kellett a között, hogy a biztosra mennek, vagy bevetnek olyan fejlesztéseket, amelyek akár a kocsi kezelésére hatással lehetnek, igaz, potenciálisan nagyobb teljesítményre lehetnek képesek normális körülmények között. A többség a frissítések ellen szavazott, köztük a Ferrari is, amely annak ellenére is a halasztás mellett határozott, hogy tisztában volt vele, rendkívül fontos, hogy minél hamarabb megoldja az SF19-est érintő problémákat.
A Mercedes ugyanakkor szembe ment az ésszerűséggel, és teljesen átalakított W14-est hozott el Monacóba. A versenygép az ígéretekhez híven alapjaiban változott meg: megjelentek rajta az Aston Martinéhoz és a Red Bulléhoz hasonló oldalszekrények, módosult a padlólemez és az első felfüggesztés is.
Noha az alakulat nemegyszer jelezte, hogy nem vár csodát a frissítésektől, hiszen azokkal elsődlegesen nem is a teljesítménynövelést célozta meg, ráadásul azzal is tisztában van, hogy a hercegségben mutatott képből majd nem vonhat le messzemenő következményeket, elismerte, rendkívül fontos a mostani csomag.
Az „ezüstnyilak” ugyanis teljesen új alapokra építették a 2022-ben félresikerült és az idei évre áthozott versenygépet, így a mostani fejlesztéseknek hosszú távú hatásai lesznek. Egyesek szerint Lewis Hamilton jövőjét is meghatározhatja, hogyan sikerülnek az újítások, ugyanis ha beválnak, az megerősítheti abban, hogy maradjon, míg ha újra mellényúl a csapat, az el is bizonytalaníthatja, és talán a Ferrari felé terelheti.
Ami a maranellói alakulatot illeti, hiába halasztotta Spanyolországra az új hátsó felfüggesztés bevetését, már Monacóban is előreléphet kizárólag a pályakarakterisztikának köszönhetően, hiszen Monaco elfedi a gyengeségeit, és kidomborítja az erősségeit. A Scuderia egy körön már többször is felvette a versenyt a Red Bull-lal, sőt, nemegyszer felül is kerekedett rajta, miközben az autó esetenként gyorsabb is volt az alacsony tempójú kanyarokban, mint az RB19-es.
Az elmúlt két esztendőben hazai pályán pole pozíciót szerző Charles Leclerc így igazi kihívóvá léphet elő: ha sikerülne sorozatban harmadszor is rajtelsőséget szereznie, az idei évet tekintve most lenne a legtöbb esélye a győzelemre. Bár a Ferrari kétségkívül lassabb versenytávon, gumikezelési gondjai vannak, és nagy a hátránya az egyenesekben, ezek a hiányosságai nem feltétlen ütköznének ki vasárnap.
Monte-Carlóban nincsenek hosszú egyenesek, az aszfaltcsík nem bánik durván az abroncsokkal, és alapvetően nehéz rajta előzni, vagyis mindennél fontosabb a rajt- és a pályapozíció. Persze a sikerhez nem árt némi szerencse is az esetleges sárga vagy piros zászlós jelzések, valamint a virtuális és a valós biztonsági autós szakaszok időzítésénél, egy-egy baleset ugyanis alapjaiban írhatja át a szombati és a vasárnapi esélyeket.
Leclerc pontosan ezért nagyon bízik benne, hogy az idén meg tudja törni a monacói átkot, és végre a kegyeibe fogadja Fortuna, hiszen egyelőre üldözi a balszerencse a hazai pályán. Több balesetbe is belekeveredett az elmúlt években, nemegyszer a technika ördöge babrált ki vele, ráadásul tavaly biztos győzelmet bukott el a rossz stratégiai döntések miatt.
A monacói egészen az előző versenyig nem is látta meg a kockás zászlót hazai közönség előtt, és legjobb helyezését az akkor megszerzett negyedik pozíció jelenti, szóval már az előrelépés lenne a számára, ha felállhatna a dobogóra.
A Ferrari mellett az Aston Martinra is érdemes lesz odafigyelni a hétvégén, mert az első öt futamból négyet a dobogó alsó fokán záró Fernando Alonso győzelmi reményekkel érkezett meg a helyszínre. A már több mint tíz éve nyeretlen spanyol és a Hondával 2026-tól együttműködésbe lépő csapata is úgy érzi, hétvégén lehet a legnagyobb esélye a sikerre, a pálya ugyanis várhatóan fekszik az AMR23-asnak. A 41 éves versenyző 2006-ben az akkor még Renault-néven futó istállóval, míg 2007-ben a McLarennel ért célba elsőként a hercegségben.
MI VÁRHATÓ A MONACÓI NAGYDÍJON?
Az Emilia-romagnai Nagydíj törlése miatt kialakult kényszerszünet után folytatódik a bajnokság, a hatodik állomás Monte-Carlo, ahol a 69. Monacói Nagydíjat rendezik meg. A legendás pálya már a kezdetekkor a versenynaptárban szerepelt, és 1950 óta további 67 alkalommal látta már vendégül a Formula–1 mezőnyét.
Ami a történelmi múltat illeti, a csapatok közül a hétvégére különleges autófestéssel készülő McLaren emelkedik ki a 15 sikerével, mögötte a Ferrari érkezik 9 diadallal, míg a Red Bull és a Mercedes fejenként öt-öt alkalommal képviseltette magát a pódium felső fokán.
A pilóták közül Ayrton Senna számít a rekordtartónak 6 győzelemmel, míg a mostani mezőnyt tekintve Hamilton áll az élen 3 sikerrel. A hétszeres bajnok mellett Alonso (2), Verstappen (1) és Pérez (1) szelte már át elsőként a célvonalat, míg Leclerc tehát dobogóra sem állhatott fel.
Ami a jelenlegi formát illeti, a Red Bull párosának kétségkívül remek sansza lesz rá, hogy újra felérjen a csúcsra Monacóban, ugyanakkor a Ferrari és az Aston Martin – azon belül is Leclerc és Alonso – könnyedén megállíthatja a „vörös bikák" győzelmi menetelését.
Ami az időmérőt illeti, a megszerzett rajtpozíció az egész évet tekintve itt a legfontosabb, amit jól mutat, hogy az elmúlt húsz futamból tizenkettőn a pole-ból induló szelte át elsőként a célvonalat, és mindössze négyszer fordult elő, hogy nem az első sorból induló nyert. Pérez tavaly, Hamilton 2016-ban és 2008-ban, Juan Pablo Montoya pedig 2003-ban váltotta első helyre a harmadik rajtkockát.
Noha a 2023-as évet figyelembe véve Verstappen számít a legnagyobb esélyesnek, márkatársa, Pérez, az Aston Martinnal már kétszer is az első sorból induló Alonso, valamint az Azeri GP időmérőjén és a sprintkvalifikációján leggyorsabb Leclerc is nagy fenyegetést jelenthet rá.
A fentieket figyelembe véve normális körülmények között is szoros és izgalmas időmérőre van kilátás, amit még tovább tetéz az esetleges balesetek rizikófaktora a szűk utcai pályán. Az elmúlt két évben például piros zászlóval ért véget a kvalifikáció: 2021-ben Leclerc csapta oda a falnak a Ferrarit, míg tavaly Pérez, Sainz és Alonso keveredett incidensbe a záró szakasz utolsó pillanataiban. A két esetben közös, hogy az első körök döntöttek, és Leclerc szerezte meg a pole pozíciót.
Ha mindez nem lenne elég, kisebb záporokra is van kilátás szombat délután, és pillanatnyilag 20 százalék a valószínűsége annak, hogy pont az időmérőn szakad le az ég...
Ami a versenyt illeti, az idei évet tekintve hatványozottan igaz lehet, hogy Monacóban nehéz előzni, így könnyen dönthet a győzelem sorsáról, hogy ki teszi össze a leggyorsabb kört a kvalifikáció utolsó szakaszában. A rajtpozíció mellett a stratégia lehet még döntő faktor, de nem a gumikopás miatt – egy kiállásos versenyre lehet számítani –, hanem az esetleges korlátozások és megszakítások miatt.
Az istállók általában igyekeznek minél tovább elnyújtani az első etapot, hogy versenyzőjük lehetőleg ne akadjon fenn egy kerékcsere után, és veszítsen súlyos másodperceket a még nem kiállók mögött, illetve azért, hogy az esetleges virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz alatt tudják megejteni a bokszutcai látogatást, hiszen akkor jóval kevesebb időt veszítenek.
Emellett a későbbi kerékcserével is lehet bizonyos esetben időt és pozíciót nyerni, hiszen adott alakulat dönthet úgy, hogy tovább kint hagyja a versenyzőjét, ha szabad előtte az út, mivel akkor akár néhány időmérős körrel fontos másodperceket is nyerhet az esetlegesen forgalomban autózó riválisokkal szemben. Kétezer-huszonegyben például Sebastian Vettel és Pérez is több helyet lépett előre a későbbi kiállásnak köszönhetően.
Monacóban tehát az előzés nehézsége miatt hiába alakul ki nemegyszer vonatozás, taktikai szempontból az egyik legnehezebb és legizgalmasabb kihívás elé állítja a csapatokat: a másodperc tört része alatt kell döntést hozni, és egy hibát jóval inkább meg kell fizetni mint bárhol máshol. A hercegségben szinte bármi megtörténhet, főleg, ha van némi sansz az eső megérkezésére is, mint most vasárnap.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, a Red Bull, az Aston Martin és a Ferrari mellett a nagy fejlesztési csomaggal érkező Mercedest sem szabad leírni. Az „ezüstnyilak” Ausztráliában már egyszer felállhattak a pódiumra, és Hamilton már három ízben is diadalmaskodott a hercegségbeli pályán, ráadásul kifejezetten jól megy vizes és változékony körülmények között, ami lehetőséget teremthet neki, ha szombaton vagy vasárnap leszakad az ég.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a rendkívül szoros középmezőnyben még fontosabbá válhat a pályapozíció, így az egy körön erősebb pilóták és istállók kerülhetnek előnyös helyzetbe. Pontosan ezért érdemes lesz figyelni Lando Norrisra vagy éppen Valtteri Bottasra.
A McLaren a miami nullázás után térne vissza az első tízesbe, és fontos lenne, hogy minél előkelőbb helyen végezzen, hiszen pillanatnyilag pontazonossággal áll a Monacóban az erős pontszerzést megcélzó Alpine-nal.
A mezőnyből egyébként hárman, Oscar Piastri, Nyck de Vries és Logan Sargeant először fognak F1-es autó volánja mögé ülni a hercegségben – közülük idén eddig csak az ausztrál tudott az első tízesben zárni. A McLaren újonca a hazai versenyén, Melbourne-ben szerzett négy pontot.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 3 | 5 | 5 | 2 | 119 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 4 | 5 | 1 | 105 |
3. | Fernando Alonso | - | 4 | 5 | - | 75 |
4. | Lewis Hamilton | - | 1 | 5 | - | 56 |
5. | Carlos Sainz Jr. | - | - | 4 | - | 44 |
6. | George Russell | - | - | 4 | 1 | 40 |
7. | Charles Leclerc | - | 1 | 3 | - | 34 |
8. | Lance Stroll | - | - | 3 | - | 27 |
9. | Lando Norris | - | - | 2 | - | 10 |
10. | Pierre Gasly | - | - | 3 | - | 8 |
11. | Nico Hülkenberg | - | - | 1 | - | 6 |
12. | Esteban Ocon | - | - | 2 | - | 6 |
13. | Valtteri Bottas | - | - | 1 | - | 4 |
14. | Oscar Piastri | - | - | 1 | - | 4 |
15. | Csou Kuan-jü | - | - | 1 | - | 2 |
16. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 2 |
17. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 2 |
18. | Alexander Albon | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 224 |
2. | Aston Martin-Mercedes | 102 |
3. | Mercedes | 96 |
4. | Ferrari | 78 |
5. | McLaren-Mercedes | 14 |
6. | Alpine-Renault | 14 |
7. | Haas-Ferrari | 8 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 6 |
9. | AlphaTauri-Honda RBPT | 2 |
10. | Williams-Mercedes | 1 |