„Kérem, ne helyezzen rám nyomást!” – kezdte pénteken a Nemzeti Sportnak adott exkluzív interjúját a Red Bullt irányító Christian Horner, amikor rögtön arról kérdeztük, felkészült-e a hétvégi rekorddöntésre. Nos, végül sem a 49 éves csapatfőnök, sem az istálló többi tagja nem remegett meg az elképesztő mérföldkő kapujában, és Max Verstappen vasárnap újra tönkreverte a mezőnyt, megszerezve a Hungaroringen a történelmi diadalt. Korábban még sosem fordult elő, hogy egy istálló sorozatban 12 futamot nyerjen meg, így nem csoda, hogy Mogyoródon a Red Bull a szokásosnál is nagyobb ünneplést csapott, hiszen 35 éves rekordot adott át a múltnak.
Az ilyen domináns időszakok egyébként évtizedek óta az F1 velejárói, egyedül az nem megszokott, hogy az aktuális világverő csapat ennyire hosszú időn át egy aprót sem botlik, és hibátlan tud maradni. Például 2016-ban a Mercedes fölénye sem volt kisebb, hiszen 21-ből 19 futamot megnyert, ám győzelmi sorozatát nem tudta tízesnél hosszabbra növelni, mert Barcelonában pilótái kiütötték egymást, Sepangban pedig technikai hiba sújtotta, pedig akkor a brackley-i csapat is simán képes lett volna hasonló szériára. Látszik tehát, hogy a sorozatban aratott győzelmeket tekintve azért némi szerencsére is szükség van, ez viszont semmit sem von le a Red Bull érdemeiből, amely a McLaren 1988-as rekordját adta át a múltnak vasárnap Magyarországon.
„Emlékszem, fiatal fiúként néztem a tévében, ahogy Ayrton Senna és Alain Prost sorozatban tizenegy győzelmet szerez a McLaren-Hondával – mondta kissé meghatottan Horner a leintés után. – Már akkor is tudtam, milyen elképesztő tettet hajtottak végre, káprázatos istálló volt, Ron Dennis pedig fantasztikus csapatfőnök, és belegondolni abba, hogy megjavítottuk ezt a rekordot... Ez mutatja az istállónknál dolgozó szakemberek kivételes tehetségét és elkötelezettségét, mind itt a pályán, Budapesten, mind pedig a gyárunkban, Milton Keynesben. Történelmi pillanat ez, amely rengeteget jelent nekünk, és amit egyáltalán nem veszünk magától értetődőnek. Max vasárnap szokás szerint fenomenális volt, valósággal eggyé olvadt az autóval, és teljesen megbízik a csapatban. Most annak lehetünk szemtanúi, ahogy egy kiváló sportember az abszolút maximumot nyújtja, egészen kivételes.”
A rekordhalmozás pedig már a hétvégén Spában folytatódhat, hiszen, ha önmagában nem lenne elég a Red Bull idei kirobbanó formája, talán az a pálya fekszik a legjobban az autónak. Verstappen tavaly a 14. helyről nekivágva aratott fölényes győzelmet, vagyis minden jel arra utal, hogy a sorozatban megszerzett 13. diadal csupán formalitás lesz a belga helyszínen, és a Red Bull százszázalékos győzelmi mérleggel vonulhat az augusztusi nyári szünetre. Az istálló több mint kétszer annyi pontot (452) gyűjtött, mint a tabella második helyezettje, a Mercedes, és ha így folytatja, jó eséllyel megdönti az egy idényben szerzett pontok rekordját, amit a brackley-i istálló tart.
De már Verstappen sincs messze Sebastian Vettel sorozatban gyűjtött kilenc győzelmétől, hiszen csak kettő hiányzik neki a rekordbeállításhoz. Hétvégi interjúnkban Horner azt mondta, sikerreceptjük három egyszerű összetevőből áll: az emberekből, a kultúrából és a szenvedélyből. Ami az első tényezőt illeti, a legfontosabb fogaskerék Adrian Newey technikai főigazgató, aki 1991 óta, vagyis több mint harminc éve harmadik állomáshelyén alkotja folyamatosan a győztes konstrukciókat. Az aktuális generációs, szívóhatású autók kapóra jöttek neki, hiszen 1980-ban nem csupán ebből a témából írta szakdolgozatát, de ezután egy-két évig még dolgozott is ilyen kocsikkal az F1-ben – ezt természetesen egyetlen fiatalabb mérnök sem mondhatja el magáról.
Lewis Hamilton a hétvégén már felvázolta azt a forgatókönyvet, hogy a Red Bull lendülete egészen a jelenlegi szabályrendszer, vagyis 2025 végéig kitarthat, és figyelve az ellenfelek vergődését, ez teljesen reális értékítélet. A hétszeres világbajnok Mogyoródon szó szerint úgy fogalmazott, „mindenki eldobná az agyát”, ha látná, mennyire elképesztően bonyolult áramlástani folyamatok mennek végbe az autó alján, amelyeket egyszerűen képtelenek tökélyre fejleszteni. Mivel Newey még abban a korban vált tervezőmérnökké, amikor a szakemberek nemcsak egy-egy területre specializálódtak, hanem átlátták az autó teljes működését, valószínűleg senki sem érti nála jobban, miként kell hatékonyan integrálni a szívóhatású padlólemezt az autóba.
Bár a csapatvezetők nyilvánvalóan nem szeretik egyetlen ember munkájára visszavezetni a sikereket, azt Horner is elismerte nekünk, hogy kulcsfontosságú volt megteremteni Newey-nak az optimális munkakörnyezetet, amelyben újra meg újra meg tudja villantani zsenialitását. Ez környezet jelenti a sikerrecept kultúra részét, a szenvedélyt pedig még a televízió képernyőjén is tökéletesen látjuk a Red Bull munkatársai arcán. Lehengerlő győztes gépezet állt tehát össze Milton Keynesben, amely vasárnap Mogyoródon is befűzte az oktatófilmet, mi pedig nem tehettünk mást, mint hogy elismerően figyeltük, ahogy a csapat a szemünk előtt ír történelmet.
Marca: „Max Verstappen megnyerte a Magyar Nagydíjat, és az idei tizenegyedik versenyen kilencedszer győzött. Az első kanyarban megelőzte Hamiltont, ami után elkezdődött a diadalmenete a Hungaroringen. Feltámadt a rossz szombat után és revansot vett ellenfelein.” |
As: „Néhányan örültek, hogy ugyanaz volt az első sor, mint a 2021-es Abu-Dzabi Nagydíjon, ráadásul a második sorban ott leselkedtek a McLarenek, azonban hamar felszínre tört az igazság: Sir Lewis Hamilton az első kanyarban bábként viselkedett, Max Verstappen pedig kilencedszer nyert idén.” |
L'Équipe: „Max Verstappen vasárnap a Hungaroringen újra bizonyított, és sorozatban hetedik futamát nyerte meg, nagy fölénnyel megelőzve Lando Norrist és a kilencedik helyről startoló Sergio Pérezt. Lewis Hamilton rosszul rajtolt, három helyet veszített és végül lemaradt a dobogóról.” |
Kronen Zeitung: „Verstappen nyert, a Red Bull F1-történelmet írt! A pole pozíciós Lewis Hamiltonnak nemcsak azt kellett átélnie, hogy a rajt után elveszíti az első helyet, hanem azt is végig kellett néznie, ahogy mindkét McLaren elmegy mellette.” |
Blick: „Max Verstappen az idény felénél gyakorlatilag világbajnoknak érezheti magát. Szezonbeli kilencedik sikerével már 110 pont az előnye az ártalmatlan, ezúttal harmadik csapattárs, Sergio Pérez előtt.” |
A verseny történéseiről ide kattintva olvashatnak bővebben.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | – | |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 33.731 mp h. | |
3. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 37.603 mp h. | |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 39.134 mp h. | |
5. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:02.572 p h. | |
6. | George Russell | brit | Mercedes | 1:05.825 p h. | |
7. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:10.317 p h. | |
8. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:11.073 p h. | |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:15.709 p h. | |
10. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. | |
11. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1 kör h. | |
12. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. | |
14. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
15. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. | |
16. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
17. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
18. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes | 3 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 2 | feladta | |
Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1 | feladta |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 9 | 11 | 12 | 6 | 281 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 6 | 11 | 2 | 171 |
3. | Fernando Alonso | – | 6 | 12 | – | 139 |
4. | Lewis Hamilton | – | 4 | 11 | 1 | 133 |
5. | George Russell | – | 1 | 10 | 1 | 90 |
6. | Carlos Sainz | – | – | 11 | – | 87 |
7. | Charles Leclerc | – | 2 | 8 | – | 80 |
8. | Lando Norris | – | 2 | 6 | – | 60 |
9. | Lance Stroll | – | – | 8 | – | 45 |
10. | Esteban Ocon | – | 1 | 6 | – | 31 |
11. | Oscar Piastri | – | – | 4 | – | 27 |
12. | Pierre Gasly | – | – | 6 | – | 16 |
13. | Alexander Albon | – | – | 3 | – | 11 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | – | 9 |
15. | Valtteri Bottas | – | – | 2 | – | 5 |
16. | Csou Kuan-jü | – | – | 2 | – | 4 |
17. | Cunoda Juki | – | – | 2 | – | 2 |
18. | Kevin Magnussen | – | – | 2 | – | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | PONTSZÁM | |
1. | Red Bull-Honda | 452 |
2. | Mercedes | 223 |
3. | Aston Martin-Mercedes | 184 |
4. | Ferrari | 167 |
5. | McLaren-Mercedes | 87 |
6. | Alpine-Renault | 47 |
7. | Williams-Mercedes | 11 |
8. | Haas-Ferrari | 11 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 9 |
10. | AlphaTauri-Honda | 2 |