ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
A múlt hétvégi Holland Nagydíj nemcsak a rekordbeállító Max Verstappen, valamint az idén továbbra is száz százalékos Red Bull számára marad emlékezetes, hiszen Fernando Alonso fantasztikus előzések révén tért vissza a dobogóra, míg a konstruktőri hatodik Alpine Sergio Pérez büntetésének köszönhetően pezsgőzhetett, és könyvelhette el idénybeli második legerősebb pontszerzését.
SZEPTEMBER 1., PÉNTEK | ||||||
1. szabadedzés: 13.30–14.30 | ||||||
2. szabadedzés: 17.00–18.00 | ||||||
SZEPTEMBER 2., SZOMBAT | ||||||
3. szabadedzés: 12.30–13.30 | ||||||
Időmérő: 16.00–17.00 | ||||||
SZEPTEMBER 3., VASÁRNAP | ||||||
A verseny (53 kör, 306.72 km) rajtja: 15.00 | ||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||||
Szeptember 17., 14.00 | Szingapúri Nagydíj, Szingapúr | |||||
Szeptember 24., 7.00 | Japán Nagydíj, Szuzuka | |||||
Október 8., 19.00 | Katari Nagydíj, Loszaíl |
Eközben egy balszerencsés esemény egy fiatal tehetségnek adott lehetőséget, hiszen a mezőnybe a magyarországi versenyhétvégén visszatérő Daniel Ricciardo máris a kispadra kényszerült, miután a második szabadedzésén történt balesetben eltört a kézközépcsontja. A „vörös bikákhoz” visszavágyó ausztrált a tartalék versenyző, Liam Lawson helyettesíti a most hétvégi Olasz GP-n is, s ha Monzában is jól teljesít, Ricciardót és/vagy akár Pérezt is nehéz helyzetbe hozhatja.
Az új-zélandi ugyanis állandó tagjává válna az F1-es mezőnynek, ehhez azonban először az AlphaTaurinál kell felszabadulnia egy ülésnek. Cunoda Juki helye jelenleg biztosnak tűnik, így minden attól függ, Ricciardo hogyan teljesít a felépülése után, illetve Péreznek sikerül-e szintet lépnie a fennmaradó versenyeken. Ha az ausztrál jó formában tér vissza, nem kizárt, hogy a 2024 végéig érvényes szerződéssel rendelkező mexikói már az idén elveszti a helyét, míg a faenzaiaknál Lawson kap esélyt a japán mellett.
Noha a csapatfőnök, Christian Horner többször is Pérez védelmére kelt, valamint eleinte Helmut Marko is úgy fogalmazott, nincs okuk megválni az egyéni összetettben második pozíciót elfoglaló pilótától, az elmúlt időszakban több olyan nyilatkozatot is tett, amiből arra lehet következtetni, hogy mégsem olyan biztos a mexikói maradása.
Az osztrák még a zandvoorti hétvége előtt beszélt arról, hogy a királykategóriában semmi sem tekinthető száz százalékosnak, majd miután Hollandiában arra kérték, pontosítsa az idézett szavait, nem kertelt, és megerősítette, Pérez helyzetére gondolt. Marko odaszúrt a versenyzőjének, és kijelentette, teljesítenie kell, ugyanis hiába egyértelmű minden az idei évet tekintve, a következővel kapcsolatban ezt már nem lehet elmondani.
Pérez tehát teljesítménykényszerben van, mint ahogyan a hírek szerint Logan Sargeant is az egyre jobb formába lendülő Williamsszel, így számukra különösen fontos, hogy jó eredményt érjenek el a következő hétvégéken.
Míg a pilótapiac alakulásába Ricciardo balesete zavarhat bele, az erősorrendre a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) új direktívája lehet hatással. A Motorsport információ szerint a szövetség az olaszországi hétvége után szigorúbban fogja vizsgálni a hajítható szárnyakat, hiszen arra gyanakszik, hogy több csapat is trükközik. A forrás alapján az egyik érintett alakulat az Aston Martin lehet, amellyel kapcsolatban már korábban is arról beszéltek, a visszaesésének hátterében az állt, hogy az év elején már változtatnia kellett az első szárnyán…
MI VÁRHATÓ AZ OLASZ NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a tizennegyedik állomás Monza, ahol a 74. Olasz Nagydíjat rendezik meg. A helyszín 1950-ben, vagyis már az első évben vendégül látta a Formula–1 mezőnyét, amit követően 1980 kivételével (akkor Imolában rendezték a Grand Prix-t) valamennyi évben részese volt a versenynaptárnak.
Ami a történelmi múltat illeti, Lewis Hamilton Michael Schumacherrel karöltve tartja a rekordot, mind a ketten öt ízben állhattak fel a dobogó felső fokára, és összességében egyenként nyolc alkalommal pezsgőzhettek. A két hétszeres világbajnokon kívül az aktív pilóták közül Fernando Alonso, Charles Leclerc, Pierre Gasly, Daniel Ricciardo, valamint Max Verstappen szelte már át elsőként a célvonalat a helyszínen.
A kétszeres spanyol vb-első két (2007, 2010), míg a monacói (2019), a francia (2020), az ausztrál (2021) és a holland (2022) alkotta négyes fejenként egy sikert számlál, vagyis az elmúlt négy évben négy olyan versenyző látta meg elsőként a kockás zászlót, aki előtte nem diadalmaskodott Monzában, ráadásul Gasly számára az volt pályafutása első győzelme is.
Ami a jelenlegi formát illeti, a zsinórban nyolc sikert maga mögött tudó Verstappennek remek esélye van, hogy duplázzon, és megdöntse a sorozatban szerzett legtöbb diadal csúcsát, míg a Red Bull újabb lépést tehet meg a hibátlan idény teljesítése felé.
Ami az időmérőt illeti, a fő esélyesnek számító Verstappen az idei kilencedik, míg összességében a 29. rajtelsőségét szerezheti meg, amivel Juan Manuel Fangiót érné utol a vonatkozó örökranglistán. Noha az idén már két pole pozíciót szerző Charles Lerclerc indulhatott tavaly az élről Monzában, ezúttal talán nem a maranellóiak jelenthetik a legnagyobb fenyegetést a „vörös bikákra". A hétvége nagy meglepetését ugyanis a Williams szolgáltathatja, hiszen nem kizárt, hogy akár az első két sor valamelyikébe kvalifikálja magát.
A grove-iak különösen jó tempót mutattak múlt hétvégén Zandvoortban: Alexander Albon a negyedik helyre kvalifikálta magát, majd másnap nyolcadikként látta meg a kockás zászlót. Bár az alakulat két pont nélküli versenyhétvégét követően tért vissza a mezőny első felébe, a thaiföldi versenyző nem tudta leplezni a csalódottságát, hiszen a két stratégiai hiba nélkül jóval előrébb is végezhetett volna.
A patinás istálló most egy olyan pályára érkezik, amely az előzetes várakozások alapján különösen kedvezni fog az autójának, már csak az a kérdés, hogy a Pirelli kísérleti időmérős lebonyolítása – amit Magyarország után Olaszországban tesztel a mezőny – milyen hatással lesz az erőviszonyok alakulására.
Mint ismert, az új kvalifikációs formátum lényege, hogy a versenyzők kevesebb szett gumit oszthatnak be a hétvége során, valamint meghatározott, milyen keveréket kell használniuk az egyes szakaszokban. A Q1-ben a kemény, a Q2-ben a közepes, míg a Q3-ban a lágy abroncs kap főszerepet.
A kísérleti lebonyolítás a Hungaroringen már hozott meglepetéseket, többek között a Mercedes és Hamilton váratlan rajtelsőségét.
Ami a versenyt illeti, az elmúlt esztendőkben látott tendenciát alapul véve egyáltalán nem jelent garanciát az első rajtkocka a sikerre. Bár az elmúlt húsz évet figyelembe véve tizenháromszor az élről induló diadalmaskodott, a legutóbbi öt nagydíjon csupán egyszer – 2019-ben – örülhetett a pole pozíciós.
2018-ban a harmadik, 2020-ban a tizedik, 2021-ben a második, míg tavaly a hetedik helyről született győzelem, utóbbit ráadásul pont az idén is fő esélyesnek számító Verstappen aratta úgy, hogy a Red Bull tempója akkor nem volt olyan kiemelkedő versenytávon, mint az idén.
Mindezt figyelembe véve a hollandnak akkor is remek sansza lenne a történelmi sikerre, ha esetleg a kvalifikáción valamelyik riválisa meglepetést okozna neki.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, nehéz megmondani, ki számít a legesélyesebbnek a Red Bull mögött, mivel öt-hat csapat is rendkívül közel van egymáshoz. A zandvoorti pénteken második McLaren, a pódiumra visszatérő Aston Martin, a brillírozó Williams, és a múlt hétvégén több hibát is vétő, de alapvetően gyors Mercedes mellett ugyanis a Pierre Gasly révén pezsgőző Alpine-ra, valamint a csalódáskeltő eredmény után a visszavágásra hazai pályán készülő Ferrarira is érdemes lesz figyelni.
Utóbbi mindent meg fog tenni azért, hogy jó eredményt érjen el a tifosi előtt, Carlos Sainz Jr. elmondása szerint a kocsinak is jobban fog feküdni az olaszországi nyomvonal, és úgy számol, akár a második vagy a harmadik erőt is képviselhetik a hétvégén.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, meglepő lenne, ha a fent említett istállók versenyzőin kívül másnak sikerülne beférni a mezőny első felébe. A Haas négy, az Alfa Romeo öt futam óta nem szerzett pontot, míg az AlphaTauri az elmúlt kilenc GP-t tekintve mindössze egyszer zárt az első tízesben.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 11 | 13 | 13 | 7 | 339 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 7 | 12 | 2 | 201 |
3. | Fernando Alonso | - | 8 | 13 | 1 | 168 |
4. | Lewis Hamilton | - | 4 | 13 | 2 | 156 |
5. | Carlos Sainz Jr. | - | - | 11 | - | 102 |
6. | Charles Leclerc | - | 3 | 8 | - | 99 |
7. | George Russell | - | 1 | 10 | 1 | 99 |
8. | Lando Norris | - | 2 | 8 | - | 75 |
9. | Lance Stroll | - | - | 8 | - | 47 |
10. | Pierre Gasly | - | 1 | 8 | - | 37 |
11. | Esteban Ocon | - | 1 | 7 | - | 36 |
12. | Oscar Piastri | - | - | 5 | - | 36 |
13. | Alexander Albon | - | - | 4 | - | 15 |
14. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | - | 9 |
15. | Valtteri Bottas | - | - | 2 | - | 5 |
16. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 4 |
17. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 3 |
18. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 2 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 540 |
2. | Mercedes | 255 |
3. | Aston Martin-Mercedes | 215 |
4. | Ferrari | 201 |
5. | McLaren-Mercedes | 111 |
6. | Alpine-Renault | 73 |
7. | Williams-Mercedes | 15 |
8. | Haas-Ferrari | 11 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 9 |
10. | AlphaTauri-Honda RBPT | 3 |