A 61 éves sportvezető a hétvégi Katari Nagydíjon annak a reményének adott hangot, hogy a General Motors tulajdonában lévő Cadillac márkával pályázó Andretti Global rövidesen ott lesz a rajtrácson annak ellenére, hogy a mezőny jelenlegi istállói ellenzik ezt. Az FIA múlt héten közölte, hogy elfogadta az új csapat jelentkezését és továbbította azt a Liberty Media tulajdonában lévő és az F1 kereskedelmi jogait birtokló Formula One Managementnek (FOM) további egyeztetésre.
„Mindig optimista vagyok, szerintem sikerrel járnak majd. Nagyon nehéz nemet mondani egy olyan istállónak, amelynek a jelentkezését az FIA már elfogadta” – nyilatkozta Ben Szulajem.
„Ha azt kérdezik, hogy mi az álmom, akkor arra azt tudom mondani, hogy tizenkét csapat, amelyből egy az Egyesült Államokból jön, egy ottani autógyár támogatásával és egy ottani versenyzővel. Aztán elmenni Kínába, ugyanezt kérni, és megvalósítani” – jelentette ki az FIA elnöke.
A mezőny mostani istállói leginkább azért ellenzik a bővítést, mert akkor kevesebb pénzhez jutnának, a végső döntés meghozatalába ugyanakkor nem szólhatnak bele. Az F1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali korábban diplomatikusan úgy fogalmazott, üzleti szempontból minden bővítési kísérletnek megfelelőnek kell lennie.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy vélte, bárkinek, aki csatlakozni akar az F1-es mezőnyhöz, meg kell vennie egy aktív csapatot. Ez azonban költséges megoldás, ugyanakkor egy újonnan csatlakozó istállónak kötelező 200 millió dollárt befizetnie a közös kasszába, és ezt az összeget a mostani mezőny csapatai között osztják szét.
„Nem kényszeríthetjük az Andretti Globalt, vagy a General Motorst, hogy vegyenek meg egy F1-es istállót csak azért, mert annak a jelenlegi tulajdonosai el akarják azt adni. Nem fogok neveket mondani, de engem kértek meg, hogy győzzem meg erről a General Motorst. Ez nem az én feladatom, nem ezért választottak meg és nem vagyok bróker” – nyilatkozta Ben Szulajem, aki hangsúlyozta, a szabályok szerint 12 csapat lehet az F1-es rajtrácson.
„Néhány istálló azt mondja, hogy akkor túlzsúfolt lenne a paddock. Tényleg? Már most is velünk tart mindenhova egy hollywoodi csapat” – mondta az FIA-elnök, utalva a Brad Pitt főszereplésével készülő F1-es témájú amerikai filmre, amelynek egyes jeleneteit a júliusi Magyar Nagydíjon rögzítették.
„Szerintem a futamok mennyisége a sok, nem a tizenkét csapat. Több résztvevőre és kevesebb versenyre van szükségünk” – mondta Ben Szulajem.
A következő F1-es idény a tervek szerint 24 hétvégéből áll majd. Az idén 23 volt tervben, de az Emilia Romagna tartománybeli áradások miatt Imolába végül nem utazott el a mezőny, így a vb 22 futamból áll. Tíz évvel ezelőtt 19 fordulós volt a vb.
Az amerikai székhelyű Andretti Global tulajdonosa a McLaren korábbi F1-es pilótája, az 1991-es cart-bajnok Michael Andretti, az 1978-as F1-es világbajnok Mario Andretti fia. Ő januárban jelentette be, hogy a Cadillac márkával szerepelnének a száguldó cirkuszban, és legalább egy amerikai pilótát alkalmaznának. A csapat központja az Egyesült Államokban lenne, de Nagy-Britanniában egy kiegészítő egységet is üzemeltetnének.
Az Egyesült Államokban jelenleg három F1-es futam van, Észak-Amerikában pedig a Kanadai és a Mexikói Nagydíjjal együtt öt.