AMIRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL
Noha Max Verstappen újabb győzelmet aratott múlt hétvégén, voltak biztató jelek a riválisok számára, hiszen azután, hogy a ferraris Charles Leclerc megszerezte a pole pozíciót, a McLaren brit versenyzője, Lando Norris sokáig vezette a versenyt, míg a hajrában a mercedeses honfitársa, Lewis Hamilton jelentett fenyegetést a Red Bull vezérére.
OKTÓBER 27., PÉNTEK | |||||||
1, szabadedzés: 20.30–21.30 | |||||||
OKTÓBER 28., SZOMBAT | |||||||
2. szabadedzés: 00.00–01.00 | |||||||
3. szabadedzés: 19.30–20.30 | |||||||
Időmérő: 23.00–00.00 | |||||||
OKTÓBER 29., VASÁRNAP | |||||||
A verseny (71 kör, 305.354 km) rajtja: 21.00 | |||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||||
November 5., 18.00 | Sao Paulo-i Nagydíj, Sao Paulo | ||||||
November 19., 7.00 | Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas | ||||||
November 26. 14.00 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
A maranellóiak az idei évben az ötödik alkalommal bizonyultak leggyorsabbnak egy körön, Leclerc háromszor, míg Carlos Sainz Jr. kétszer várhatta az élről a piros lámpák kialvását. Bár a futam már kevésbé alakult jól az olaszok számára, és elrontották az utólag kizárt monacói stratégiáját is, végül így is sikerült több pontot szerezniük, mint a Mercedesnek, ami különösen fontos a konstruktőri második helyért vívott harcban.
A wokingiak kifejezetten jól teljesítenek az év második felében, és az Amerikai Nagydíjon sikerült megelőzniük az idényt remek formában kezdő, de azóta visszafelé lépdelő Aston Martint is a konstruktőri tabellán. Az istálló ráadásul a harmadik Ferrarit is célkeresztbe vette, mivel még ledolgozhatónak érzi a 80 pontos lemaradást. Persze ebbe nemcsak a Ferrarinak, hanem a silverstone-iaknak is lesz beleszólásuk.
A fejlesztéseket hozó gárda ugyanis hiába szerepelt rosszul a kvalifikáción, miután kiszedte autóit a parc ferméből, a bokszutcából rajtoló versenyzői nagy felzárkózást mutattak be. Bár Fernando Alonsónak fel kellett adnia a versenyt, Lance Stroll végül hetedikként végzett, ami rámutatott, van potenciál a frissítésekkel felszerelt AMR23-asban. A hatpontos különbség így egyelőre egyáltalán nem tűnik megnyugtatónak, és elég lehet egy rosszabbul alakuló verseny a McLaren számára ahhoz, hogy az Aston Martin visszavegye a harmadik helyet.
Az „ezüstnyilak” eközben új padlólemezt vetettek be, ami tényleges előrelépést jelentett a számukra, így az alakulatnak volt mibe kapaszkodnia Hamilton diszkvalifikálása ellenére is. Toto Wolffék meg voltak győződve róla, hogy más stratégiával könnyen győzhettek volna, ami mindenképpen biztató az idény végéhez közeledve, hiszen úgy látszik, a németnek sikerült elindulniuk a jó irányba.
Nemcsak az elmúlt 29 nagydíjból 27 alkalommal győzedelmeskedő Red Bull mögött élesedik a helyzet, hanem a mezőny hátsó felében is. Az austini kizárások legnagyobb nyertese kétségkívül a Williams és az AlphaTauri volt. Az eredetileg pontzónán kívül végző grove-iak végül kettős pontszerzéssel távozhattak Texasból, miközben a kockás zászlót tizedikként meglátó és a leggyorsabb kört is megfutó Cunoda Juki öt pontot zsebelt be.
A Williams így tíz pontra növelhette az előnyét a nyolcadik Alfa Romeo előtt, amelynek egyre inkább kell hátrafelé tekintenie. A konstruktőri tabellán nyolcadik helyen álló olasz-svájci csapat ugyanis már csak hat ponttal előzi meg az utolsó AlphaTaurit…
A két kizárás tehát nagy hatással volt a ponttáblázat alakulására is, hiszen a sereghajtók között minden egyes pont hatalmas jelentőséggel bír. Mindemellett azonban több kérdést is felvetett annak kapcsán, vajon megfelelő-e a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által használt ellenőrzési rendszer, mivel a véletlenszerűen kiválasztott négy konstrukcióból két különböző csapaté is ugyanazt a szabálysértést követte el.
Mindez egyrészről kétségbe vonja, hogy Hamilton és Leclerc csapattársai, azaz George Russell és Carlos Sainz Jr. kocsija megfelelt-e az előírásoknak, másrészről kételyeket ébresztett azt illetően is, hogy más nem ellenőrzött gépek legálisak voltak-e.
A szövetség ugyanakkor megvédte a szúrópróbaszerű módszerét, és jelezte, nem kíván változtatni a szisztémán, hiszen nem is lenne kapacitása, valamint ideje valamennyi autót átvizsgálni a leintés után.
MI VÁRHATÓ A MEXIKÓVÁROSI NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a 2023-as világbajnokság, a 19. állomás Mexikóváros, ahol a 3. Mexikóvárosi Nagydíjat rendezik a hétvégén. A helyszín 1963-ban látta először vendégül a mezőnyt, és több átalakítás, illetve kisebb-hosszabb szünet után 2015-ben tért vissza a versenynaptárba. A 4304 méter hosszú pályán eddig hét versenyhétvégét bonyolítottak le, 2015 és 2019 között a Mexikói, míg az elmúlt két idényben a Mexikóvárosi Nagydíjnak adott otthont. Kétezerhúszban a koronavírus-járvány hiúsította meg a futamrendezést.
Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül Verstappen a legsikeresebb, hiszen négy ízben is diadalmaskodott a helyszínen. Az elmúlt két esztendőben győzedelmeskedő hollandon kívül míg Hamilton ünnepelhetett, a hétszeres világbajnok két alkalommal állhatott fel a dobogó felső fokára.
A jelenlegi forma alapján Verstappennek remek esélye van rá, hogy zsinórban harmadszor is nyerjen az Autódromo Hermanos Rodríguezen, míg a riválisok leginkább a szerencsében bízhatnak, hiszen ezúttal a sprintes lebonyolítás, illetve várhatóan az időjárás sem keverheti meg a lapokat.
Az időmérőn az eddigi tendenciát alapul véve könnyen előfordulhat, hogy nem várt eredmény születik, hiszen a helyszín 2015-ös visszatérése óta valamennyi évben más-más pole pozícióst ünnepelhetett a kilátogató közönség. Az első évben Nico Rosberg végzett az élen, a németet Hamilton követte, majd Sebastian Vettel, Ricciardo, Leclerc és Valtteri Bottas érkezett a sorban, míg tavaly Verstappen várhatta az élről a piros lámpák kialvását.
Tehát hiába uralkodik a Red Bull és Verstappen a mexikói versenyeken, a csapat és a pilóta mindössze egyszer örülhetett szombaton.
Az idén már rajtelsőséget szerzők közül ketten, Pérez és Sainz nem rajtolhatott még az első helyről Mexikóvárosban, mint ahogyan az elmúlt versenyhétvégéken többször is pole-esélyes McLaren párosa, Norris és Oscar Piastri sem.
Közülük a legnagyobb lehetősége talán Norrisnak van, mivel egyrészről házon belül többnyire a csapattársa elé kvalifikálja magát, másrészről erősen kérdéses, hogyan fog teljesíteni Red Bull mexikói pilótája, valamint a Scuderia. Pérez az elmúlt két esztendőben egyaránt a negyedik rajtkockából indulhatott, azonban az idén többször is alulteljesített, így bizonytalan, hogy a hazai nagydíj pluszlöketet ad neki, vagy inkább összetörik a nagy nyomás alatt. A Ferrari eközben tavaly meglehetősen szenvedett a 2285 méteres tengerszint feletti magasságtól, és még Sainz sem mert jóslatokba bocsátkozni annak kapcsán, hogy az idén milyen hatással lesz az erőforrásukra a ritkább levegő.
A duplázásra határozottan Verstappenek van a legjobb sansza: a holland tíz elsőséget szerzett a mostani kiírásban, és legutóbb is ő bizonyult a leggyorsabbnak Mexikóban. Rá a legnagyobb fenyegetést a Mercedes jelentheti, Hamilton 2016 után rajtolhatna újra az élről a helyszínen, míg tavaly a második rajtkockából induló Russell tovább írhatná a különböző pole pozíciósok sorozatát.
Ami a versenyt illeti, a rajtelsőséget a pálya visszatérése óta nem igazán hozott győzelmet, ugyanis az eddigi hét alkalomból csupán háromszor állhatott fel a dobogó felső fokára az élről induló. A második és a harmadik helyről eközben egyaránt kétszer született siker, így könnyen lehet, hogy az idén sem ugyanaz a versenyző örülhet szombaton, mint vasárnap.
A kavarodást elősegíthetik a korlátozások is, 2015 óta összesen kilenc alkalommal volt érvényben virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz a versenyeken, ami stratégiai lehetőséget teremt a csapatok számára, hiszen az sc- és a vsc-fázis alatt is lerövidül a kiállás hossza. A kizárólagos beszállító, a Pirelli ezúttal a C3-as, a C4-es és a C5-ös, vagyis a három legpuhább keveréket hozta el Mexikóba, ami Mario Isola szerint teret nyithat a kétkiállásos stratégiának is.
Tavaly a mezőny nagy része mindössze egyszer cserélt, és elsődlegesen a közepes és a lágy gumit – akkor az a C3-as és a C4-es volt – használta.
Mindezek tükrében a favoritnak a Red Bull, és azon belül is Verstappen számít, míg az év eddigi alakulását nézve talán most van a legkisebb esély rá, hogy hazai pilóta állhat fel a dobogó felső fokára vasárnap. Noha Pérez az elmúlt két alkalommal harmadikként zárt, a jelenlegi formáját figyelembe véve már az is meglepetés lenne, ha sikerülne megismételnie a 2021-es és 2022-es eredményt. A tavalyelőtt és tavaly diadalmaskodó Verstappen ráadásul már egy évvel ezelőtt is hangsúlyozta, nem áll szándékában segíteni a csapattársát, és nagy valószínűséggel szemernyit sem változott a hozzáállása az elmúlt tizenkét hónapban.
A legnagyobb nyomást eközben Hamilton helyezheti a Red Bullra. A brit számára különösen kedves a mexikói nyomvonal: mindössze kétszer nem állhatott fel a dobogóra, 2017-ben és 2018-ban, a pezsgőzés azonban akkor sem maradt el, hiszen először a kilencedik, majd a negyedik helyezésének köszönhetően biztosította be a bajnoki címét. A hétszeres vb-első az elmúlt két esztendőben már be tudott ékelődni a két Red Bull közé, és az asutini formáját látva akár újra harcba szállhat a győzelemért is.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, a helyszín 2015-ös visszatérése óta mindössze négy csapat, a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes, illetve a Williams osztozott a top 3-as helyezéseken. Közülük előbbi három ezúttal is jó esélyekkel indulhat, de érdemes lesz figyelni a McLarenre is, amely az idei bajnokságot alapul véve már a második legtöbb pódiumot számláló alakulat.
Az Austinban fejlesztéseket bevető Aston Martin, az Alpine és talán az AlphaTauri esélyes még a pontszerzésre. A silverstone-iak visszavágnának az őket megelőző McLarennek, az enstone-iak folytatnák a négy nagydíj óta íródó pontszerző sorozatukat, míg a faenzaiak elmozdulnának az utolsó helyről. Rajtuk kívül még a Williams érhet oda, a grove-iak kettős pontszerzéssel hangolhattak a mexikóvárosi hétvégére, míg a Haas és az Alfa Romeo esetében az lesz a legnagyobb kérdés, a Ferrari-erőforrás tavalyhoz hasonlóan az idén is hátrányt jelent-e számukra.
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 15 | 17 | 21 | 8 | 466 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 8 | 17 | 2 | 240 |
3. | Lewis Hamilton | – | 5 | 18 | 3 | 201 |
4. | Fernando Alonso | – | 7 | 18 | 1 | 183 |
5. | Carlos Sainz | 1 | 3 | 18 | – | 171 |
6. | Lando Norris | – | 6 | 15 | – | 159 |
7. | Charles Leclerc | – | 3 | 14 | – | 151 |
8. | George Russell | – | 1 | 17 | 1 | 143 |
9. | Oscar Piastri | – | 2 | 10 | – | 83 |
10. | Pierre Gasly | – | 1 | 12 | – | 56 |
11. | Lance Stroll | – | – | 10 | – | 53 |
12. | Esteban Ocon | – | 1 | 10 | – | 44 |
13. | Alexander Albon | – | – | 7 | – | 25 |
14. | Valtteri Bottas | – | – | 4 | – | 10 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | – | 9 |
16. | Cunoda Juki | – | – | 4 | 1 | 8 |
17. | Csou Kuan-jü | – | – | 3 | – | 6 |
18. | Kevin Magnussen | – | – | 3 | – | 3 |
19. | Liam Lawson | – | – | 1 | – | 2 |
20. | Logan Sargeant | – | – | 1 | – | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 706 |
2. | Mercedes | 344 |
3. | Ferrari | 322 |
4. | McLaren-Mercedes | 242 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 236 |
6. | Alpine-Renault | 100 |
7. | Williams-Mercedes | 26 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 16 |
9. | Haas-Ferrari | 12 |
10. | AlphaTauri-Honda | 10 |