F1: Verstappen bajnokavatásra, a mezőny káoszra készül a Katari Nagydíjon

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.10.05. 14:22
null
Verstappen sorozatban a harmadik bajnoki címét szerezheti meg (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2023-as Formula–1-es világbajnokság, a 17. állomás Loszaíl, ahol a második Katari Nagydíjat rendezik meg. A Red Bull már Szuzukában bebiztosította a konstruktőri címet, s úgy tűnik, Max Verstappennek sem kell már sokat várnia a bajnokavatásra, hiszen már szombaton lehetősége nyílhat felülni a sportág trónjára. Az első villanyfényes sprinthétvége ugyanakkor tartogathat izgalmakat, és nem kizárt, hogy meglepő eredmény születik vasárnap.

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL

2. KATARI NAGYDÍJ
OKTÓBER 6., PÉNTEK
Szabadedzés: 15.30–16.30
Időmérő: 19.00–20.00
OKTÓBER 7., SZOMBAT
Sprintidőmérő: 15.00–15.44
Sprint: 19.30–20.30
OKTÓBER 8., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.611 km) rajtja: 19.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 22., 21.00Amerikai Nagydíj, Austin
Október 29., 21.00Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
November 5., 18.00Sao Paulo-i Nagydíj, Sao Paulo

A Red Bull Max Verstappen révén idénybeli tizenötödik győzelmét aratta a Japán Nagydíjon, aminek köszönhetően bebiztosította fennállása hatodik konstruktőri címét, így már csak egy választja el a hét bajnokságot nyerő Lotustól. A „vörös bikák” tehát már hat versenyhétvégével a vége előtt lezárták a vb-küzdelmet annak ellenére is, hogy Sergio Pérez folyamatosan ingadozó formát mutat, és 177 ponttal gyűjtött kevesebbet, mint a bajnokavatóra készülő csapattársa.

Verstappennek ugyanis ezen a hétvégén nyílik először lehetősége rá, hogy bebiztosítsa a harmadik bajnoki címét. Ehhez elég az első hatban zárnia a szombati sprinten, hiszen akkor Pérez helyezésétől függetlenül behozhatatlan előnyre tenne szert. A mexikóinak viszont mindenképpen a top 3-ban kell végeznie ahhoz, hogy egyáltalán némi sansza legyen elnapolni a bajnokavatást, és abban az esetben is szüksége lenne rá, hogy a holland az idei legrosszabb eredményét könyvelje el.

Mindezt figyelembe véve nagy a valószínűsége annak, hogy a Formula–1 történetében először a száz kilométeres miniversenyen dőljön el a cím sorsa, és hetedszer zárulhatna le a vb-küzdelem már szombaton. Verstappen saját bevallása szerint rá is hajtott arra, hogy ilyen különleges körülmények között szerezze meg pályafutása harmadik címét, amivel Jack Brabhamet (1959, 1960, 1966), Jackie Stewartot (1969, 1971, 1973), Niki Laudát (1975, 1977, 1984), Nelson Piquet-t (1981, 1983, 1987), valamint Ayrton Sennát (1988, 1990, 1991) értné utol az örökranglistán.

VERSTAPPEN VILÁGBAJNOKI A KATARI SPRINTEN, HA…
…legalább a hatodik helyen zár.
…hetedik és Pérez nem végez előrébb a második helynél.
…nyolcadik és Pérez nem végez előrébb a harmadik helynél.
…nem szerez pontot, és Pérez nem végez előrébb a negyedik helynél.

Ha szombaton mégsem kerülne sor bajnokavatásra, Verstappenek vasárnap elég az első nyolc pozíció valamelyikén célba érnie, így az eddigiek alapján óriási meglepetés lenne, ha a holland nem ülhetne fel a sportág trónjára Katarban. Míg a holland ünneplésre készül, a márkatárs a borzalmas szuzukai teljesítményt feledtetné, és újra formába lendülne.

A mexikóinak nagy szüksége lesz rá, hogy újra felvegye a ritmust, ha jövőre valóban harcba akar szállni a bajnoki címért, mint ahogyan a Ferrari, a Mercedes, a McLaren és az Aston Martin is azon lesz, hogy minél jobb helyzetben vághasson neki a téli felkészülésnek. A maranellóiak és az „ezüstnyilak" a konstruktőri második helyért vívnak egyre kiélezettebb csatát, hiszen már csak 20 pont választja el egymástól a két istállót, míg a wokingiak és a silverstone-iak a negyedik pozícióért küzdenek.

Fontos hétvége vár Liam Lawsonra is, aki a legfrissebb hírek szerint jó ideig utolsó versenyét teljesítheti, hiszen a Holland Grand Prix-n sérülést szenvedő Daniel Ricciardo az austini visszatérést célozta meg, és az már Japánban biztossá volt, hogy az új-zélandi jövőre nem kap állandó ülést a királykategóriában.

MI VÁRHATÓ A KATARI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a világbajnokság, a 17. állomás Loszaíl, ahol a második Katari Nagydíjat rendezik meg. A helyszín 2021-ben látta először vendégül az F1-es mezőnyt, ám tavaly nem szerepelt a versenynaptárban, mivel a labdarúgó-világbajnokságnak adott otthont. Az 5419 méter hosszú pálya tehát egy év kihagyás fogadja újra a csapatokat, és az idény negyedik, míg a királykategória történetének első villanyfényes sprinthétvégéjének szolgál színhelyéül.

Bár a sprintes lebonyolítás a múltban már nemegyszer áthúzta egy-egy csapat számításait, köztük a domináló Red Bullét is, a mostani hétvége még több meglepetést tartogathat, hiszen a mezőny rendelkezésére álló egyetlen szabadedzésen eltérő körülmények lesznek, mint a fő eseményeken, vagyis az időmérőn, a sprinten, illetve a versenyen. A szimulátorban végzett munka így felértékelődik, és az lesz a kulcstényező, mely alakulat szimulációja áll legközelebb a valósághoz.

A mezőny dolgát tovább nehezíti, hogy a nyomvonalat újraaszfaltozták, ráadásul a helyszín negyvennégy nappal korábban fogadja a „száguldó cirkuszt”, mint 2021-ben, így jóval melegebb időjárási körülményekkel kell megküzdenie a versenyzőknek és a technikának is.

A „vörös bikák” Szingapúrban pontosan a rossz előzetes értékekre alapozva nyúltak mellé a beállítások terén, és annak ellenére sem találták a kiutat, hogy három egyórás gyakorlás állt a rendelkezésükre. Most az istállóknak és a versenyzőknek mindössze hatvan perce lesz rá, hogy a lehető legjobban kiaknázzák az autóban rejlő potenciált, és felvegyék a ritmust, hiszen délután már a vasárnapi futam rajtsorrendjéről döntő időmérőn csapnak össze egymással.

Ami az egyetlen itt rendezett nagydíjat illeti, Hamilton volt főszerepben, hiszen nagyon közel állt hozzá, hogy grand slamet érjen el: szombaton megszerezte a pole pozíciót, majd minden kört az élen töltve elsőként szelte át a célvonalat, és az övé lehetett volna a leggyorsabb kör is, ha az utolsó körben Verstappen nem megy rá a bónuszpontra. A brit mellett a holland és az akkor még az Alpine-nál versenyző Alonso állhatott fel a dobogóra, míg a Ferrari a hetedik és a nyolcadik pozícióban látta meg a kockás zászlót.

Ami a jelenlegi formát illeti, nagy a valószínűsége annak, hogy új győztest láthat a kilátogató közönség, hiszen nagy meglepetés lenne, ha a több mint másfél év óta nyeretlen Hamilton állna fel a dobogó felső fokára vasárnap. A favoritnak kétségkívül a Red Bull és azon belül is Verstappen számít, igaz, a lebonyolítás némileg megkavarhatja az esélyeket, és helyzetbe hozhatja a riválisokat. A legnagyobb fenyegetést talán a McLaren jelentheti, de érdemes lesz figyelni a konstruktőri második helyért ádáz csatát vívó Ferrarira és a Mercedesre is.

Ami az időmérőt illeti, nem kizárt, hogy borul a papírforma, és akár esélyesek is kihullanak a mindent eldöntő szakasz előtt. A fő esélyesnek számító „vörös bikák” a Marina Street Bay Circuiten már megtapasztalták, milyen könnyen Q2-es kieséshez vezethet, ha elvesznek a beállítások sűrűjében, így ha valamelyik élcsapatnak nem sikerül jó működési tartományba hozni az autót, az korai búcsút jelenthet, és egyúttal lehetőséget teremthet másoknak.

Noha a Red Bull Verstappen révén több mint fél másodperces előnnyel szerezte meg a pole pozíciót Japánban, az azt megelőző versenyhétvégéken többször is alulmaradt egy körön, így pénteken remek sansza lesz a vetélytársaknak, hogy kisajátítsák a legjobb rajthelyeket, és ezzel a lehető legjobb helyzetbe hozzák magukat a vasárnapi futam előtt. A Ferrari már négy elsőségnél jár, míg a Mercedes egyet számlál az idén, a legnagyobb fenyegetést viszont talán a McLaren jelentheti.

A wokingiak párosa Szuzukában a második és a harmadik rajtkockát szerezte meg, és az legnagyobb előrelépést mutatta be az év közben, így mindenképpen érdemes lesz szemmel tartani Lando Norris és Oscar Piastri teljesítményét.

Ami a sprintidőmérőt illeti, az új formátum bevezetése óta többször is megtapasztalhattuk, hogy a parc fermé-szabályok ellenére is könnyen átalakulhat a sorrend péntekről szombatra. Azerbajdzsánban hat, Ausztriában kettő, míg Belgiumban csupán egyetlen pilóta kvalifikálta magát ugyanabba a pozícióba mindkét nap, ráadásul ezúttal a körülmények is eltérőek lesznek a két eseményen, hiszen a pénteki összecsapást villanyfényben, míg a szombatit napsütésben bonyolítják le.

Ami a sprintet illeti, nemcsak képet adhat arról, miként alakulhatnak az erőviszonyok a főfutamon, hanem az F1 történetében először bajnokavatót is hozhat. A miniversenyeken a pilóták közül eddig a legtöbb pontot bezsebelő hollandnak elég lesz hatodikként meglátni a kockás zászlót ahhoz, hogy sorozatban harmadszor is felüljön a sportág trónjára.

Ami a versenyt illeti, a gumikezelés játszhat főszerepet vasárnap, hiszen amellett, hogy a pálya várhatóan keményen bánik az abroncsokkal (a Pirelli a C1-es, a C2-es, és a C3-as, vagyis a három legkeményebb keveréket hozta el Katarba), a levegő hőmérséklete a 30 Celsius-fokot is meg fogja haladni. Mindez azt vetíti előre, hogy nehezebb hétvége vár a Ferrarira, igaz, a szingapúri formából kiindulva nem szabad előre leírni a maranellóiakat.

A favorit mindenképpen a Red Bull lesz, míg a Scuderia mellett a McLaren és a Mercedes utazhat a legnagyobb eséllyel a lepattanóra.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, a fent említett alakulatokon kívül az Aston Martin szállhat bele a legjobb esélyekkel csatába. A Red Bull-pilótákat leszámítva még mindig Alonso neve mellett szerepel a legtöbb top 3-as helyezés, és a spanyol az első katari versenyen már fel is állhatott a pódium harmadik fokára.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine és az AlphaTauri duójára lesz érdemes a leginkább figyelni. Az enstone-iak az elmúlt öt Grand Prix-ből négyen az első tízesben zártak, míg a faenzaiak a bevetett fejlesztések óta erőre kaptak, és rendre a pontzóna határán táncolnak.

A Williams és az Alfa Romeo két versenyhétvége óta nem tudott a top 10-ben végezni, míg a Haas a Szingapúrban elcsípett egy pont után távozott üres kézzel Japánból.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 13 15 18 7 400
2. Sergio Pérez 2 8 15 2 223
3. Lewis Hamilton - 5 17 3 190
4. Fernando Alonso - 7 16 1 174
5. Carlos Sainz Jr. 1 2 16 - 150
6. Charles Leclerc - 3 13 - 135
7. Lando Norris - 4 12 - 115
8. George Russell - 1 14 1 115
9. Oscar Piastri - 1 8 - 57
10. Lance Stroll - - 9 - 47
11. Pierre Gasly - 1 10 - 46
12. Esteban Ocon - 1 9 - 38
13. Alexander Albon - - 5 - 21
14. Nico Hülkenberg - - 2 - 9
15. Valtteri Bottas - - 3 - 6
16. Csou Kuan-jü - - 2 - 4
17. Cunoda Juki - - 3 - 3
18. Kevin Magnussen - - 3 - 3
19. Liam Lawson - - 1 - 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda RBPT 623*
2. Mercedes 305
3. Ferrari 285
4. Aston Martin-Mercedes 221
5. McLaren-Mercedes 172
6. Alpine-Renault 84
7. Williams-Mercedes 21
8. Haas-Ferrari 12
9. Alfa Romeo-Ferrari 10
10. AlphaTauri-Honda RBPT 5
* már konstruktőri világbajnok

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik