A LEGFORRÓBB TÉMÁK
A Mercedes valóban visszatért?
Bár az „ezüstnyilak” a koncepcióváltás ellenére sem kezdték erős formában a 2024-es bajnokságot, és sokáig úgy tűnt, csak a negyedik erőt jelentik a Red Bull, a Ferrari, valamint a McLaren mögött, az először Monacóban bevetett új első vezetőszárnnyal elindultak a jó úton, és fokozatosan egyre meggyőzőbb teljesítményt nyújtanak, ami az eredményekben is egyre inkább megmutatkozik.
A montreali és a spanyolországi harmadik helyet ugyanis győzelem követte Ausztriában és Nagy-Britanniában, és noha az előbbi helyszínen elért siker nem valósulhatott volna meg Max Verstappen és Lando Norris összeütközése nélkül, Silverstone-ban a nyers tempó alapján is szintet lépett a csapat. A szombati kvalifikáción George Russell vezérletével kibérelte az első sort, majd másnap remek formát mutatott az első etap során, és jól reagált a folyamatosan változó körülményekre is, aminek révén Lewis Hamilton pont hazai pályán szakíthatta meg a 2021-es Szaúd-arábiai GP óta tartó nyeretlenségi sorozatát, és írhatta át a Formula–1-es történelemkönyveket.
A teljesítményjavulás szempontjából mindenképpen figyelemre méltó, hogy a konstruktőrök közül a Mercedes szerezte meg a legtöbb pontot az elmúlt öt nagydíjat alapul véve úgy, hogy Silverstone-ban könnyen kettős dobogót is ünnepelhetett volna, ha Russell alatt nem adja meg magát az autó. Bár a pole pozícióból induló kétszeres futamgyőztest lesújtotta a kiesés, ő, illetve a csapatfőnök, Toto Wolff is úgy érezte, az Angliában mutatott tempó bizonyította, a 2014 és 2021 között zsinórban nyolc csapatbajnoki címet ünneplő „ezüstnyíl” visszatért, és képes harcba szállni a sikerért.
Az istálló a sikereken felbuzdulva további fejlesztésekkel készül a soron következő Magyar Nagydíjra is, ami az igazi tesztet jelentheti a számára, hiszen most derül ki, meleg időben is képes-e tartani a lépést a riválisokkal versenykörülmények között. Az időjárás-előrejelzések szerint óriási forróság vár a „száguldó cirkuszra” hazánkban: mindhárom napon 30 Celsius-fok fölé kúsznak a higanyszálak, ami nagy kihívást jelent valamennyi résztvevőnek.
A Mercedes mindenesetre reményteljesen várja az előttünk álló mogyoródi hétvégét, a Hungaroring ugyanis a keservesebb évek során is hozott édes pillanatokat a számára. Két esztendővel ezelőtt Russell, tavaly pedig Hamilton szerzett rajtelsőséget a helyszínen, amely az egyetlen volt, ahol a német istálló sikert ért el hagyományos időmérőn az említett két idényben.
Ezenkívül nem lehet elmenni szó nélkül amellett sem, hogy Hamiltonnak milyen kedves a magyarországi pálya. A hétszeres világbajnok pályafutása során kilencszer szerzett pole-t a Magyar Nagydíjon, amivel csúcstartónak számít (egyetlen versenyző sem tudott ennyi alkalommal az élről indulni egy adott eseményen vagy pályán), ráadásul nyolc ízben a dobogó felső fokára is felállhatott, vagyis ha sikerül újra nyernie, beállíthatja a két héttel ezelőtt saját maga felállította rekordot.
Végre összeáll minden a McLarennél?
A wokingi csapatnak Silverstone-ban is remek esélye volt rá, hogy győzelmet arasson, vagy legalább komoly fenyegetést jelentsen Hamilton sikerére, ám végül meg kellett elégednie a harmadik és a negyedik hellyel azt követően, hogy 1-2-ben vezette a futamot, amikor először megérkezett az eső.
A McLaren az első hibát akkor követte el, amikor a második pozícióban haladó Oscar Piastrit a csapattársához képest egy körrel később hívta ki köztes esőgumiért, amikor újra megnyílt az ég a nagy-britanniai aszfaltcsík felett, míg a másodikat akkor, amikor a felszáradó pályán a lágy gumit tette fel Lando Norrisnak noha a két riválisával ellentétben a brit versenyző rendelkezésére állt volna a közepes keverék is.
A McLaren Norris Miamiban aratott sikere óta folyamatosan harcban van a győzelemért, de azóta sem tudott visszatérni a dobogó felső fokára. Az elszalasztott lehetőségek hátterében vezetői hibák és elrontott stratégiai döntések is állnak, amelyek fájóan megbosszulták magukat ilyen elenyésző különbségek mellett – az elmúlt négy versenyhétvégét figyelembe véve 3.8 másodperc volt a legnagyobb, míg átlagosan nézve 2.3 szekundum volt az előny, amellyel adott versenyző győzelmet aratott.
Norris nem is rejtette véka alá a véleményét a silverstone-i leintés után, és elmondta, torkig van már azzal, hogy folyamatosan azt kell ecsetelnie, mit tehettek volna jobban, és miért buktak el egy újabb sikert. A McLaren az előzetes várakozások szerint a mostani hétvégén is esélyesként szállhat harcba, a legnagyobb kérdés így az, ezúttal sikerül-e tökéletes munkát végeznie az elsőtől az utolsó pillanatig.
A Ferrari kilábal a gödörből?
A Scuderia eredetileg Silverstone-ra szánt, de már Spanyolországban bevetett fejlesztési csomagja nem hozta meg a várt eredményeket, sőt rossz irányba vitte el a csapatot, amely így Carlos Sainz Jr. elmondása alapján nagy lépéshátrányba került a közvetlen ellenfeleivel szemben, hiszen sok időt, energiát és pénzt vesztegetett el akkor, amikor ilyen korlátozott lehetőségek (költségvetési határ, szélcsatornában eltöltött idő) állnak rendelkezésre.
Pedig Monaco után még nagyon fényesen állt a Ferrari: Charles Leclerc pole pozícióból nyert hazai pályán, közeledett Verstappenhez a bajnokságban, és a csapatnak Kanadában még arra is esélye lehetett volna, hogy átvegye a vezetést a konstruktőri tabellán. A folytatás azonban rémálomszerűen alakult, a monacói pilóta ugyanis az elmúlt négy versenyhétvégén csupán tizenkét pontot gyűjtött, és visszacsúszott a harmadik helyre az egyéni vb-összetettben, míg csapata lemaradása 71 pontra nőtt a Red Bull mögött, és már csak hét egységgel előzi meg a McLarent.
A Ferrarinak most volt némi ideje kielemezni a tripla hétvégén felhalmozott adatokat, és a várakozások szerint a Hungaroring még kedvezhet is az autójának, így remek lehetősége lehet rá, hogy visszavágjon a csalódást keltő eredmények után.
Mi lesz veled, Pérez?
Sergio Pérez az idény elején még viszonylag jó formában versenyzett, és a Kínai Nagydíjig csupán egyetlen alkalommal maradt le a pódiumról, méghozzá Ausztráliában, ahol ötödikként intette le a kockás zászló. A mexikói ezt követően az Emilia-romagnai GP-n a nyolcadik helyen ért célba, majd Monacóból pont nélkül távozott. A Red Bull kissé váratlanul pont a hercegségbeli nullázás után erősítette meg, hogy további két évvel meghosszabbítja a szerződését, és akkor még azt várta, Pérez rövidesen visszatér az év elején mutatott teljesítményszintre.
Ez azonban nem így történt, a mexikói azóta csak tizenegy, míg a sanghaji versenytől számítva összességében 15 pontot szerzett, ami kevesebb annál, mint amennyit Nico Hülkenberg gyűjtött a Haas volánja mögött az elmúlt két futamon. Nem meglepő módon a „vörös bikák” türelme egyre inkább fogytán, és a csapatfőnök, Christian Horner a Brit Grand Prix után kijelentette, tarthatatlannak látja a jelenlegi helyzetet.
A paddockban ráadásul az a pletyka kezdett el terjedni, hogy Pérez új kontraktusában vannak bizonyos teljesítményhez kötött kitételek, amelyeket ha nem teljesít, a csapat szabadon felbonthatja a megállapodást. Sajtóértesülések szerint a mexikói nem maradhat el több mint száz ponttal és öt bajnoki helyezéssel Verstappentől a nyári szünetig, ami azt jelenti: a márkatársával szemben 137 pontos és öthelyezéses hátrányban lévő pilótának csak két versenyhétvégéje maradt a javításra.
Pérez tehát teljesítménykényszerben van, és könnyen lehet, hogy már a nyári leállás alatt távoznia kell, ami elsődlegesen az RB-pilótákat hozhatja helyzetbe. A következő versenyeken így Cunoda Jukin és Daniel Ricciardón is nagy lesz a nyomás – kettejük közül az idei évet alapul véve határozottan a japánnak van több oka a bizakodására.
Fokozódik a helyzet a pilótapiacon
Noha Péreznek papíron 2026 végéig érvényes szerződése van a Red Bull-lal, van rá esély, hogy már a nyári szünetben közben távoznia kell, ami újabb fordulatot hozhat a 2024-es pilótakeringőben. Az idény felénél ráadásul még mindig kiadó hat hely – a Mercedesnél, az RB-nél, az Alpine-nál, a Haasnál, a Williamsnél, illetve a Saubernél sem kelt még el egy-egy ülés.
A csapatok és a versenyzők általában szeretik a nyári leállás előtt lezárni a jövőt érintő kérdéseket, így arra lehet számítani, hogy akár több bejelentés is érkezik a következő két hétben. A pilótapiacon továbbra is kulcsszerepet játszó Sainz ugyanakkor akár még tovább húzhatja a döntését, és némileg be is fagyaszthatja a mozgolódást, hiszen úgy tűnik, mégis lehet esélye a Mercedesnél.
A spanyol mellett Ricciardo, az Alpine-tól távozó Esteban Ocon, a két Sauber-pilóta, Csou Kuan-jü és Valtteri Bottas, illetve Logan Sargeant jövője sem biztos még – közülük egyvalaki már biztosan kiszorul a 2025-ös rajtrácsról.
Rajtszám | Név (nemzetiség) | Csapat | Motor |
1 | Max VERSTAPPEN (holland) | Red Bull | Honda RBPT |
11 | Sergio PÉREZ (mexikói) | Red Bull | Honda RBPT |
?? | Mercedes | Mercedes | |
63 | George RUSSELL (brit) | Mercedes | Mercedes |
44 | Lewis HAMILTON (brit) | Ferrari | Ferrari |
16 | Charles LECLERC (monacói) | Ferrari | Ferrari |
14 | Fernando ALONSO (spanyol) | Aston Martin | Mercedes |
18 | Lance STROLL (kanadai) | Aston Martin | Mercedes |
23 | Alexander ALBON (thaiföldi) | Williams | Mercedes |
?? | Williams | Mercedes | |
10 | Pierre GASLY (francia) | Alpine | Renault |
?? | Alpine | Renault | |
22 | CUNODA Juki (japán) | Visa Cash App RB | Honda RBPT |
?? | Visa Cash App RB | Honda RBPT | |
87 | Oliver Bearman (brit) | Haas | Ferrari |
?? | Haas | Ferrari | |
81 | Oscar PIASTRI (ausztrál) | McLaren | Renault |
4 | Lando NORRIS (brit) | McLaren | Renault |
27 | Nico HÜLKENBERG (német) | Stake F1 Team Kick Sauber | Ferrari |
?? | Stake F1 Team Kick Sauber | Ferrari |
MI VÁRHATÓ A MAGYAR NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es bajnokság, az idény 13. állomása Mogyoród, ahol a 39. Magyar Nagydíjat rendezik meg. A megújuló Hungaroringen a munka első üteme május végén befejeződött, és a szervezők az utolsó simításokat is elvégezték a 4381 méter hosszú pályán, amelyen pénteken bőgnek fel a motorok, méghozzá rekkenő hőségben.
Ami a történelmi múltat illeti, a magyarországi aszfaltcsík számos felejthetetlen versenynek adott már otthont, és több korábbi, illetve jelenlegi versenyző is itt ünnepelhette első sikerét. A 2024-es mezőnyből összesen öten állhattak már fel a dobogó felső fokára a helyszínen, a legsikeresebbnek kétségkívül Hamilton számít, aki nyolc ízben győzött hazánkban. A hétszeres világbajnokot a címvédő Verstappen követi két diadallal, míg Fernando Alonso, Ricciardo meg Ocon fejenként egyszer szelte át elsőként a célvonalat.
A jelenlegi forma alapján minden adva van hozzá, hogy újabb történelmi pillanatokat éljen át a kilátogató közönség, hiszen amellett, hogy megint kiélezett küzdelemre lehet számítani az élen, Hamilton újabb győzelmével rekordot állítana be, míg Piastri pályafutása első sikerét célozhatja meg. Persze nem szabad megfeledkezni a helyszínen az előző két alkalommal diadalmaskodó Verstappenről, Russellről és a tavaly ünneplés közben trófeát törő, az idén már herendi stílusú sisakban versenyző Norrisról, valamint a várhatóan újra erőre kapó Ferrariról sem, de a Magyar Nagydíjak történetében nemegyszer született már meglepetéssiker is, így nem is kérdés, hogy nagy várakozás előzi meg a telt ház előtt rendezendő versenyt.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 8 | 11 | 2 | 255 |
2. | Lando Norris | 1 | 6 | 10 | 1 | 171 |
3. | Charles Leclerc | 1 | 5 | 10 | - | 150 |
4. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 5 | 10 | 1 | 146 |
5. | Oscar Piastri | - | 2 | 11 | - | 124 |
6. | Sergio Pérez | - | 3 | 9 | 2 | 118 |
7. | George Russell | 1 | 2 | 10 | 1 | 111 |
8. | Lewis Hamilton | 1 | 1 | 11 | 2 | 110 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 7 | 1 | 45 |
10. | Lance Stroll | - | - | 4 | - | 23 |
11. | Nico Hülkenberg | - | - | 6 | - | 22 |
11. | Cunoda Juki | - | - | 6 | - | 20 |
13. | Daniel Ricciardo | - | - | 3 | - | 11 |
14. | Oliver Bearman | - | - | 1 | - | 6 |
15. | Pierre Gasly | - | - | 4 | - | 6 |
16. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 5 |
17. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 4 |
18. | Esteban Ocon | - | - | 3 | - | 3 |
1 | Red Bull-Honda RBPT | 373 |
2 | Ferrari | 302 |
3 | McLaren-Mercedes | 295 |
4 | Mercedes | 221 |
5 | Aston Martin-Mercedes | 68 |
6 | RB-Honda RBPT | 31 |
7 | Haas-Ferrari | 27 |
8 | Alpine-Renault | 9 |
9 | Williams-Mercedes | 4 |
10 | Sauber-Ferrari | 0 |
39. MAGYAR NAGYDÍJ | |
Július 19., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 13.30–14.30 |
2. szabadedzés | 17.00–18.00 |
Július 20., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
Július 21., VASÁRNAP | |
A verseny (70 kör, 306.63 km) rajtja: | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | Július 28., 15.00 |
Holland Nagydíj, Zandvoort | Augusztus 25., 15.00 |
Olasz Nagydíj, Monza | Szeptember 1., 15.00 |