ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
Sainz és a Red Bull döntött, Ricciardo teljesítménykényszerben
Noha már a 2024-es idény előtt biztossá vált, hogy Carlos Sainz Jr. az utolsó közös évére készül a Ferrarival, hosszas tanakodás után csak a nyári szünet után hozott kissé váratlan döntést a jövőjéről. A spanyol versenyzőt eleinte a Red Bull-lal és a Mercedesszel is szóba hozták, de a lista élén szerepelt a 2026-től az Audi gyári csapatává váló Saubernél, valamint az elmúlt időszakban az Alpine-nál is.
A háromszoros futamgyőztes mindezek után a Williams mellett tette le a voksát, ami a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko szerint egyrészről érthető, másrészről tragikus, hiszen az osztrák úgy véli, a remek formában versenyző Sainz megérdemelt volna egy ülést valamelyik élcsapatnál. A grove-i istálló csapatfőnöke, James Volwes hasonlóan értetlenül állt azelőtt, hogy volt esélye szerződtetni a spanyolt, pontosan ezért óriási sikerként könyvelte el a pilóta megszerzését.
Sainz érkezésével az is biztossá vált, hogy Logan Sargeant története lezárult a patinás alakulatnál, illetve nagy valószínűség szerint a Formula–1-ben is. A Belga Nagydíjat követő hétfőn Sergio Pérez helyzete is tisztázódott, hiszen a „vörös bikák” a hétfői megbeszélés után hivatalosan is megerősítették, hogy újabb lehetőséget biztosítanak a mexikói számára, hogy bizonyítson. A nyári szünetet megelőzően folyamatosan erősödő szóbeszéd Pérez idő előtti távozásáról így sokak meglepetésére tévesnek bizonyult.
Az 2024-es szezont jó formában kezdő majd teljesen visszaeső pilóta rendelkezésére tehát további tíz verseny áll, hogy bebiztosítsa a helyét 2025-re is, miközben az ülésére pályázók közül Daniel Ricciardo vállára nehezedhet a legnagyobb nyomás. A rajtrácsra bő egy éve visszatérő ausztrál pilóta kiegyensúlyozott és jó teljesítménnyel akár a hőn vágyott Red Bullt is meggyőzheti, ellenkező esetben azonban nagy esély van rá, hogy az RB-től is távoznia kell az év végén.
Ricciardo pont egy évvel ezelőtt, a Holland Nagydíj második szabadedzésén szenvedett kézsérülést, aminek következtében öt versenyhétvégét kényszerült kihagyni. Helyét akkor Liam Lawson vette át, aki remek eredményekkel hívta fel magára a figyelmet, és akár újra átveheti az ausztrál helyét, ha nem tudja bebiztosítani a jövőjét. Az új-zélandi ugyanis már ott toporog a Formula–1 kapujában, és Marko egészen határozott nyilatkozatot tett a jövőjéről.
A tanácsadó Hollandia előtt kifejtette, Lawson 2025-ben biztosan az egyik autójukat fogja vezetni, ami Pérez, Ricciardo, valamint adott esetben akár Cunoda Juki elküldéséhez vezethet, hiszen a múltban már többször is megmutatkozott, hogy az osztrákoknál nem ér túl sokat az érvényes szerződés.
Rajtszám | Név (nemzetiség) | Csapat | Motor |
1 | Max VERSTAPPEN (holland) | Red Bull | Honda RBPT |
11 | Sergio PÉREZ (mexikói) | Red Bull | Honda RBPT |
?? | Mercedes | Mercedes | |
63 | George RUSSELL (brit) | Mercedes | Mercedes |
44 | Lewis HAMILTON (brit) | Ferrari | Ferrari |
16 | Charles LECLERC (monacói) | Ferrari | Ferrari |
14 | Fernando ALONSO (spanyol) | Aston Martin | Mercedes |
18 | Lance STROLL (kanadai) | Aston Martin | Mercedes |
23 | Alexander ALBON (thaiföldi) | Williams | Mercedes |
55 | Carlos SAINZ Jr (spanyol) | Williams | Mercedes |
10 | Pierre GASLY (francia) | Alpine | Renault? |
?? | Alpine | Renault? | |
22 | CUNODA Juki (japán) | Visa Cash App RB | Honda RBPT |
?? | Visa Cash App RB | Honda RBPT | |
87 | Oliver BEARMAN (brit) | Haas | Ferrari |
31 | Esteban OCON (francia) | Haas | Ferrari |
81 | Oscar PIASTRI (ausztrál) | McLaren | Mercedes |
4 | Lando NORRIS (brit) | McLaren | Mercedes |
27 | Nico HÜLKENBERG (német) | Stake F1 Team Kick Sauber | Ferrari |
?? | Stake F1 Team Kick Sauber | Ferrari |
Változás az Alpine és a Sauber élén
A nyári szünet nem csak a pilótapiacon hozott mozgolódást, hiszen két csapat élén is történt változás. Bruno Famin még a Belga Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján erősítette meg, hogy lemond a csapatfőnöki posztról az Alpine-nál, az ő helyét Oliver Oakes veszi át, míg az Audi gyári csapatává váló Saubernél a Red Bulltól távozó Jonathan Wheatleyt nevezték ki.
Ám míg előbbi már a most hétvégén rendezendő zandvoorti versenyhétvégén munkába áll, utóbbi várhatóan valamikor 2025-ben veheti át a kormányt az olasz-svájci istálló fedélzetén az F1-es projekt élére kijelölt Mattia Binotto irányítása alatt. A szóban forgó két csapatnál új csapatfőnök tehát már van, új versenyző azonban még nem, hiszen továbbra is kérdéses, ki lesz Pierre Gasly, illetőleg Nico Hülkenberg csapattársa 2025-től.
Vége Verstappen dominanciájának hazai pályán?
A Holland Grand Prix 2021-es visszatérése óta Max Verstappen mindent vitt haza közönség előtt: a holland pilóta mindhárom évben megszerezte a pole pozíciót, majd a rajtelsőségét a dobogó felső fokára váltotta, így sorozata már három esztendő óta íródik. A sikerszériának ugyanakkor könnyen vége szakadhat a soron következő hétvégén, hiszen Verstappen és a Red Bull nem fő esélyesként fog megérkezni a helyszínre.
A címvédő ugyanis hiába vezeti továbbra is toronymagasan az egyéni bajnoki összetettet – előnye 78 pont a második Lando Norris előtt –, a június végi Spanyol Nagydíj óta nyeretlen, ráadásul három alkalommal még a pódiumról is leszorult. Az előző négy futamon két csapat három versenyzője osztozott a győzelmeken: a Mercedesnél George Russell Ausztriában, Lewis Hamilton Nagy-Britanniában, illetve csapattársa kizárása után Belgiumban, míg a McLarennél Oscar Piastri Magyarországon diadalmaskodott, és vezette kettős sikerre a silverstone-iakat.
Noha mindezek fényében egyértelműen kijelenthető, hogy Verstappen nem számít favoritnak, sem a hollandot, sem a Red Bullt nem szabad leírni előre. A „vörös bikák” a csalódást keltő eredmények után úgy határoztak, visszatérnek az autó egy korábbi verziójához, hiszen az érzésük szerint rossz irányba mentek el a fejlesztésekkel, és kiegyensúlyozottabbá kívánják tenni az RB20-ast, ami reményeik szerint Pérez önbizalmát is visszahozza a volán mögött.
Ami a Red Bull visszaesését illeti, a nyári szünetben röppentek fel olyan híresztelések, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) júliusban azért módosította a technikai szabályok között a fékerőre vonatkozó részt, mert a címvédő alakulat a Kínai Nagydíjig olyan megoldást használt, amely lehetővé tette a számára, hogy eltérő fékerőt fejtsen ki a hátsó kerekekre, amivel az alulkormányzottságot szerette volna megszüntetni, illetve jobb kanyarbejáratot érhetett el.
Az FIA ugyanakkor cáfolta, hogy bármely alakulat trükközött volna a fékerővel, a hivatalos kommunikációja szerint egyszerűen minden kétséget kizáróan kívánta egyértelműsíteni a regula szövegét, ami a 2026-os előírások között is helyet kap.
MI VÁRHATÓ A HOLLAND NAGYDÍJON?
Három szabad hétvége után folytatódik az egyre kiélezettebb hajsza, az idény tizenötödik állomása Zandvoort, ahol 34. Holland Nagydíjat rendezik meg. A helyszín hosszas kihagyás után 2021-ben tért vissza a Formula–1-es versenynaptárba, és a 4259 méter hosszú pályán azóta megrendezett három versenyhétvége hazai sikert hozott. Verstappen valamennyi alkalommal az élről várhatta a piros lámpák kialvását, és elsőként szelte át a célvonalat is, így az idén már sorozatban a negyedik győzelmére hajt a „narancssárga hadsereg” előtt.
A holland nem meglepő módon az aktív versenyzőket tekintve már csúcstartónak számít a három diadallal, de egy újabb sikerrel a vonatkozó örökranglistán utolérheti a listavezető Jim Clarkot is, aki tehát négyszer győzött Hollandiában.
Ami a jelenlegi formát illeti, az újabb hazai sikerhez ezúttal jóval rögösebb út vezethet, hiszen Verstappen az elmúlt négy versenyhétvégén nem tudott nyerni, és több ízben a dobogóra sem állhatott fel. Bár a „vörös bikák” úgy számolnak, jó esélyeik lehetnek a hétvégén, tudják, hogy a McLaren komoly fenyegetést jelenthet rájuk, sőt a Mercedes, és akár a Ferrari is borsot törhet az orruk alá, főleg ha az előrejelzéseknek megfelelően többször is közbe szól az eső.
Az időjárás-előrejelzések szerint ugyanis pénteken és szombaton is nagy valószínűséggel lehet számítani csapadékra, főleg a nap előrehaladtával, de az sem kizárt, hogy vasárnap is érkezik újabb égi áldás. A változó körülmények igencsak felboríthatják az előzetesen várható erősorrendet, ráadásul a csapatoknak az esetleges virtuális és/vagy valódi biztonsági autós szakaszokkal is kalkulálniuk kell a versenystratégiák kijelölésénél, mivel a modernkori futamok során összesen öt alkalommal lépett életbe valamilyen korlátozás, sőt, tavaly még a piros zászló is előkerült.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 8 | 14 | 2 | 277 |
2. | Lando Norris | 1 | 7 | 12 | 1 | 199 |
3. | Charles Leclerc | 1 | 5 | 12 | - | 177 |
4. | Oscar Piastri | 1 | 4 | 13 | - | 167 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 5 | 12 | 1 | 162 |
6. | Lewis Hamilton | 2 | 3 | 13 | 2 | 150 |
7. | Sergio Pérez | - | 3 | 11 | 3 | 131 |
8. | George Russell | 1 | 2 | 12 | 2 | 116 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 8 | 1 | 49 |
10. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 24 |
11. | Nico Hülkenberg | - | - | 6 | - | 22 |
12. | Cunoda Juki | - | - | 7 | - | 22 |
13. | Daniel Ricciardo | - | - | 4 | - | 12 |
14. | Oliver Bearman | - | - | 1 | - | 6 |
15. | Pierre Gasly | - | - | 4 | - | 6 |
16. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 5 |
17. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 4 |
18. | Esteban Ocon | - | - | 3 | - | 3 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 408 |
2. | McLaren-Mercedes | 366 |
3. | Ferrari | 345 |
4. | Mercedes | 266 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 73 |
6. | RB-Honda RBPT | 34 |
7. | Haas-Ferrari | 27 |
8. | Alpine-Renault | 11 |
9. | Williams-Mercedes | 4 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
34. HOLLAND NAGYDÍJ | |
Augusztus 23., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 12.30–13.30 |
2. szabadedzés | 16.00–17.00 |
Augusztus 24., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 11.30–12.30 |
Időmérő | 15.00–16.00 |
Augusztus 25., VASÁRNAP | |
A verseny (72 kör, 306.587 km) rajtja: | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Olasz Nagydíj, Monza | Szeptember 1., 15.00 |
Azeri Nagydíj, Baki | Szeptember 15., 13.00 |
Szingapúri Nagydíj, Szingapúr | Szeptember 22., 14.00 |