„Holnap találkozunk, Adrian” – írta közösségimédia-felületein vasárnap este az Aston Martin egy sokatmondó grafikával megspékelve, amely a várva várt mérnök irodáját ábrázolja a legendás tervezőasztallal a sarokban. Adrian Newey, az F1 történetének (egyik) legzseniálisabb autótervezője ugyanis a mai napig ceruzával, körzővel és vonalzóval rajzolja meg jobbnál jobb konstrukcióit, a sort pedig hétfőtől az Aston Martinnál folytatná.
A 2024-es évad egyik legnagyobb horderejű sztorija volt, hogy majd két évtized után a brit technikai guru elhagyta a Red Bullt, aminek háttere még mindig nem teljesen tiszta. Newey döntése mindenesetre egybeesett azzal a viharos időszakkal, amikor Christian Horner ellen „nem megfelelő viselkedés” miatt belső vizsgálat indult, és megbízható forrásokból az szivárgott ki, hogy kettejük kapcsolata ekkoriban hosszú-hosszú idő után megromlott. Sokatmondó, hogy búcsúközleményében Newey múlt időben beszélt barátságukról, idén pedig úgy nyilatkozott: „nem lettem volna hű önmagamhoz, ha a Red Bullnál maradok.”
Egy nap talán majd kiderül a teljes igazság, ám addig is koncentráljunk a jelenre, amely már zöldben ragyog a brit tervező előtt. A hétfői mérföldkő fontosságát nem lehet alábecsülni, hiszen az elmúlt 35 évben Newey ahová csak betette a lábát, ott bajnoki címek születtek – igaz, az elismert mérnök nem nevezhető vándormadár típusnak, hiszen ez idő alatt csak a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál dolgozott. Az elmúlt években még rendre úgy nyilatkozott, elképzelhetetlennek tartja a váltást, az élet mégis úgy hozta, hogy most, 66 évesen teljesen új fejezetet nyit az Aston Martinnál.
Pozíciója hivatalosan ügyvezető technikai partner, de a homályos megnevezés mögött teljhatalmú technikai irányítás áll – erősítette meg korábban Lawrence Stroll ügyvezető elnök. Sőt, a csábító poszt és a mesés fizetés mellé Newey még tulajdonrészt is kapott az istállóból, vagyis új munkaadója minden fronton éreztette vele, mennyire megbecsüli. És ami legalább ennyire fontos, sportszakmai szempontból is minden adva van a sikerhez, hiszen mára az Aston Martin büszkélkedhet a legfejlettebb szélcsatornával, folyamatosan fejlődő főhadiszállása máris a legjobbak közé tartozik, jövőre ráadásul exkluzív motorpartnerként csatlakozik a csapathoz a Honda.
Mivel jövőre vadonatúj technikai szabályrendszer mentén épülnek az autók, Newey is leginkább 2026-ra koncentrál, de azért a szabad kapacitásait biztosan megpróbálja arra fordítani, hogy jó tanácsokkal lássa el az idei autón dolgozó mérnöki stábot. Egyelőre szerencsétlen helyzet, hogy korábbi technikai igazgatóját (Dan Fallows) már leváltotta a csapat, az új (Enrico Cardile) pedig ferraris szerződése értelmében nyárig nem csatlakozhat, így Newey egyelőre „meghosszabbított kéz” nélkül dolgozik.
Ám ha valaki, akkor ő képes több fronton is helytállni, hiszen két, teljesen különböző szabályrendszer mentén 2021-ben és 2022-ben is olyan autót tervezett a Red Bullnál, amely bajnoki címhez segítette Max Verstappent. Hétfő óta az Aston Martinnál is hasonló sikerek elérésén dolgozik.