Nyilvánosság elé tárták a Hungaroring vadonatúj főépületét és főlelátóját

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2025.06.19. 13:09
null
Gyulay Zsolt (Fotó: Árvai Károly)
Csütörtök délelőtt sajtónyilvános eseményen mutatták be a Hungaroring monumentális főépületét, valamint főlelátóját. Most már biztos, hogy a mogyoródi versenypálya teljesen megújult köntösben fogadja a 40. Formula–1-es Magyar Nagydíj mezőnyét augusztus első hétvégéjén.

Mintha az ember egy belsőépítészeti átalakítás után belépne a saját lakásába, de a merőben új látkép miatt meg kellene néznie, valóban jó helyen jár-e. A Hungaroring célegyenesében is ilyen érzés fogott el minket, hiszen a pálya ugyanaz, „a berendezés” viszont teljesen más, így tényleg olyan, mintha egy másik létesítményben sétálgattunk volna. A főbejárat, a főépület, a főlelátó és a garázsok mögötti terület monumentális átalakításával befejeződött tehát a Hungaroring teljeskörű infrastrukturális megújításának második szakasza, vagyis az eredeti terveknek megfelelően a mogyoródi pálya új köntösben fogadja a 40. Formula–1-es Magyar Nagydíj mezőnyét augusztus első hétvégéjén. A pálya vezetői csütörtökön sajtónyilvános esemény keretében mutatták meg a legfontosabb változásokat, és kalauzolták körbe a média képviselőit a teljesen megváltozott területen, ami most már minden szempontból méltó az F1-es színvonalhoz. Összeállításunkban bemutatjuk, pontosan milyen ráncfelvarráson esett át a Hungaroring az elmúlt években.

KÖZMŰHÁLÓZAT

A munkálatok 2023 eleje óta gőzerővel zajlanak, és első körben a közműhálózat fejlesztését kellett elvégezni, ahhoz ugyanis az 1980-as évek óta nem tudtak hozzányúlni, csupán toldozni-foltozni menet közben. Bő két évvel ezelőtt kezdtek el fúrásokat végezni a pályacsík alatt, valamint a továbbiakat is előkészítették ahhoz, hogy a gyengeáram-, erősáram-, szennyvíz- és ivóvízvezetékeket a nemzetközi követelményeknek megfelelően tudják kicserélni. A munkát olyan alapossággal végezték el, hogy a tervek szerint a következő negyven-ötven évben ki tudja szolgálni az igényeket. Azért is volt fontos először ezzel kezdeni a hatalmas volumenű megújítást, mert korábban nem is voltak meg a hálózat tervrajzai, így tulajdonképpen „vakon” kellett üzemeltetni az alapvető rendszereket. A továbbiakban ezzel természetesen nem lesz probléma, hiszen a közműveket a legmodernebb technológiák szerint újították fel, amelyeket világosan dokumentáltak is a későbbi esetleges javításokhoz.

A csütörtöki sajtóeseményen részt vett Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár is, aki elsősorban a Magyar Nagydíj gazdaságra gyakorolt pozitív hatásait emelte ki. Bár a költségeket tekintve drága beruházásról van szó, a Formula–1-es versenyrendezés összességében így is nyereséges az országnak: „Fontos kiemelnünk, hogy a Magyar Nagydíj rendszerint a leglátogatottabb hazai sporteseményünk, tavaly több mint 300 ezren kísérték figyelemmel a helyszínen. A nézők körülbelül 80 százaléka külföldről érkezik. Az esemény megrendezéséből keletkezett teljes GDP meghaladja a 26 milliárd forintot. Minden egyes forint, amelyet a Hungaroringre költött a kormány több mint másfél forint bevételt generált a magyar gazdaságnak.”
Anyagilag másfélszeresen megtérülő esemény a Magyar Nagydíj

FŐBEJÁRAT

A közművek átalakításával nagyjából egy időben kezdődött meg a főbejárat átalakítása, amelyre szintén óriási szükség volt, az előző ugyanis elég ütött-kopott benyomást keltett, ráadásul funkcióját tekintve is erősen fapadosnak számított. A munka ezen a területen is gőzerővel folyt, így már tavaly év végén elkészült a modern megjelenésű főkapu, amelyhez egy épületrendszert is kialakítottak. Ennek egyik fontos része a hangulatos kávézó, egy irodaház, valamint a műveleti központ, ahonnan a Hungaroring Sport Zrt. vezetősége irányítja a létesítményt. Már ez a rész is hónapok óta üzemel, vagyis nemcsak látvány szempontjából nyújt esztétikus élményt, hanem a mindennapi teendők elvégzését is segíti.

FŐÉPÜLET, GARÁZSOK, DOBOGÓ

A tavalyi Magyar Nagydíj után rögtön megkezdődött az 1986-os főépület teljes ledózerolása, ma pedig már egy ultramodern, monumentális építmény feszít a helyén vadonatúj garázsokkal és dobogóval. A gigászi főépület nettó alapterülete 19 753 négyzetméter, amely két emeleten szolgálja ki a teljes F1-es személyzetet és vendégsereget. Sportszakmai szempontból talán a legfontosabb, hogy az épület alján vadonatúj, és az eddigieknél jóval tágasabb, vizesblokkal és minden kényelmi eszközzel felszerelt, 7x21 méteres garázsok találhatók, amelyek méretüket tekintve Silverstone után a második legnagyobbak. A 36 versenybox és négy technikai boksz felett az első emeleten kialakítottak egy kétezer fő befogadására alkalmas VIP-területet páholyokkal, továbbá egy nyolcvan főt vendégül látó éttermet, illetve irodákat és további termeket. A második emeleten lesznek majd az üzemeltetési és sportszakmai irodák, valamint egy pazar kilátást biztosító tetőterasz, amely a Paddock Club kibővítéseként funkcionál. Szintén a főépület ad helyet a vadonatúj dobogónak, amelynek 53 négyzetméteresre bővítették ki az alapterületét, és magassága is nőtt, hogy az F1-es ceremóniák során használt hatalmas LED-panelek igazán látványos képet nyújtsanak. Fontos megjegyezni, hogy a főépületben belsejében még zajlanak a munkálatok, így a Magyar Nagydíjon még csak a Paddock Clubot, a garázsokat és a pódiumot lehet használni.

FŐLELÁTÓ, RENDEZVÉNYTÉR

A főépületen kívül a legletaglózóbb látványt az óriási főlelátó nyújtja, amelynek alapterülete 13 133 négyzetméter. A teljesen fedett, és új, kényelmes székekkel felszerelt nézőtér befogadóképessége 10 296 fő, fölötte pedig a kommentátorfülkék mellett egy VIP-teraszt is kialakítottak. Egészen egyedi élményt nyújt az 1-es kanyarból szemben rápillantani a célegyenesre, amely mentén az egyik oldalon a főépület, a másikon pedig a főlelátó hatalmasodik. Egyértelműen ez a terület az új infrastruktúra legkülönlegesebb része, ráadásul a televíziós munkatársak is örömmel nyugtázzák majd, hogy tágas, modernizált, megfelelően szigetelt fülkékből közvetíthetnek a futamról. A lelátó mögött átalakították a tízezer négyzetméteres rendezvényterületet is, amely a közművesítés után új térkőburkolást is kapott. Többek között ezen a területen áll majd a szurkolók szórakoztatására felhúzott színpad.

CÉLEGYENES, PADDOCK

Óriási változáson esett át a garázsok mögötti terület, az úgynevezett paddock, amelynek méretét a korábbi többszörösére szélesítették ki. Ez azért fontos, mert az F1-es csapatok a nagydíj idején itt állítják fel a több emeletes vendéglátóegységeiket, a motorhome-okat, valamint velük szemben a mérnöki kamionokat is. A korábbi években ezeket a mobil építményeket csak szűkösen tudták felhúzni, ahogy a nagy járművekkel is nehéz volt a manőverezés, most viszont ezzel egészen biztosan nem lesz probléma. A paddock alatt ráadásul hatalmas parkolóterület is húzódik, így az autóval pályára érkező személyzetnek is lesz elegendő helye a megálláshoz. A célegyenes is másként néz ki a korábbiakhoz képest, ugyanis lebontották a nézőteret és a paddockot összekötő hidat, amelynek funkcióját most már két alagút tölti be. Ehhez a pálya felületét is át kellett vágni keresztben, de ezt már a tavalyi nagydíjon visszaépítették, idén pedig a teljes célegyenest újraaszfaltozták, mivel a munkagépek és daruk jelenléte azért megviselte a felületet.

A Hungaroring infrastrukturális felújításának második szakaszára 2023-ban írták ki közbeszerzési eljárást, amelynek nyertes ajánlattevője a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. lett 78.9 milliárd forintos ajánlattal. A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt csütörtökön kiemelte, messzemenőkig sikerült tartani a költségvetést, sőt, végül a tervezettnél is olcsóbban valósult meg a gigavolumenű építkezés. A mogyoródi létesítmény vezetője meghatottan nyugtázta, hogy az infrastrukturális átalakítással mintegy tíz éve dédelgetett álma valósult meg:

„Hatalmas büszkeség számomra, hogy együtt élhetjük át ezeket a történelmi pillanatokat: noha én végig követtem a változást, így is felemelő a látványt nyújtanak az újítások. Ez nem csupán infrastrukturális fejlesztés, hanem egy új korszak kezdete a magyar autó-motorsport számára. Az új főépület és főlelátó minden egyes eleme azt a célt szolgálja, hogy a versenyzők, a csapatok és a szurkolók egyaránt világszínvonalú élményben részesüljenek.”

Gyulay Zsolt egyébként a minap részt vett az F1-es mozifilm New York-i premierjén, amelynek hazánkra nézve is van pozitív vetülete: „Nagy büszkeséggel töltött el, hogy a filmben nem túl sok pálya jutott szerephez, de közülük is kiemelkedik a Hungaroring, és a filmben többször elhangzik fővárosunk, Budapest neve – pozitív szövegkörnyezetben. Ennél jelentősebb országimázs-építést nehéz elképzelni. Ezt nem lehet forintokban kifejezni.”

A költségvetési tervnél olcsóbban valósult meg az építkezés

 

Legfrissebb hírek

Újabb elszalasztott lehetőségek, újabb kudarc – a Ferrari a Mercedesről venne példát

F1
4 órája

Fellángolás vagy áttörés volt a Mercedes számára a kanadai győzelem?

F1
6 órája

„Nagyon kicsinyes és kisstílű volt” – Wolff odaszúrt a Red Bullnak az óvás miatt

F1
2025.06.17. 20:13

„Nagyon szomorú vagyok” – Hamilton elütött egy mormotát a kanadai versenyen

F1
2025.06.16. 11:10

Az FIA elutasította a Red Bull óvását; Norris büntetést kapott – hivatalos

F1
2025.06.16. 03:16

„Csodálatos érzés visszatérni a dobogó felső fokára” – a Mercedes tovább vinné a lendületet

F1
2025.06.16. 00:43

A Red Bull óvást nyújtott be a győztes Russell ellen – hivatalos

F1
2025.06.15. 23:49

„Csakis magamat hibáztathatom” – Norris elnézést kért a McLarentől és Piastritól is

F1
2025.06.15. 22:52
Ezek is érdekelhetik